Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av pirken »

Mast over natten ca 100 hester, Bilen ble veldig treg og føles veldig tung.Motor går helt fint på tomgang og ellers ingen fusk.
Dette selvfølgelig dagen før avreise til Østlandet på ferie..
Første tanke var at nå er konverteren takket for seg, føles som bilen slurte på "clutchen"
Raste opp til automatservice og fikk de til å test kjøre bilen, ingen ting gale med kassen eller converteren dette er motoren fikk jeg av svar der.. Ned i verkstedet igjen og se over ting. Eneste som var utført på bilen var oljeskift av differ og motor før reisen.

Tenkte det kunne kanskje være tett cat da det kommer veldig lite røyk fra eksosen så den ble fjernet og sveise inn et rett rør der isteden, ingen endring.
Egr er koblet ut med blokkeringsplate. Så det kan det vel heller ikke være.
Turbo ser ut som lade fint, ingen olje i rørene. Kan ikke finne noen trykk lekkasjer eller sprukket rør heller. Har ikke måler så jeg vet ikke hva den lader.
Ingen feilkoder fra scanner.
chippen er tatt av, ingen endring
Map sensor ser ut som den virker. Endrer seg fint på Live data på skanneren.
Dieselfilter ble byttet for 10.000 siden, men fra Mekanomen ikke Toyota. Henter et OEM filter i morgen for å teste.
Finner ingen vakumlekasjer, har sprayet med startgass over hele motor og intercooler.

Noen som har noen tips om hva jeg bør sjekke ?

Får jeg ikke nok diesel, kan pumpen være gåen ? Drar fint opp på turtall i nøytral men ikke ved kjøring. da er den som å kjøre en bil uten turbo, selv om jeg kan høre den lade. Ville det ikke vært rart med pumpehavari over natten ?
Turbo vsv hva gjør den ?
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av frode »

Ingen feilkoder.... - Dieseltilførsel da - Men hvis den starter lett så er det vel ikke lekkasje/luft - Hva skjer når du pumper med handpumpa på dieselfilteret - får du opp trykket lett? Og det holder en stund?
Det kan jo være filter ja, eller silen i tanken - Den er kjent for å tettes igjen etter noen år, avhengig av dieselkvaliteten. (Luke under teppet under baksetet).

Har du sjekket ledningen/pluggen til Spill Control Valve? Den går fra EDU-boksen til innsprøytningspumpa. Kjent feil på tidlige årsmodeller (->2002/3?). Oksydasjon i pluggen - hun-delen klippes av og erstattes med to 3,2 mm flatsifter (den smale typen som var brukt en del på høyttalerelementer tidligere) og vulktape over pluggen/skjøten.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av Ulv »

Har opplevd akkurat det samme..da var det lekkasje mellom turbo og innsug.alt så ved første øyekast fint ut men etter vert fant jeg lekkasjen. Har ingen tips å komme med enn å sjekke alle rørene/skjøtene igjen..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av pirken »

Byttet filter i dag, ingen endring.
Gikk over koblingen til spill controll og de så helt nye ut.
Jeg pumper lett opp trykk på håndpumpa, men det faller ganske raskt igjen, men to trykk til så er den fast igjen.
Skal gå over registeret i morgen og se om den kan ha hoppet. Så får jeg sjekke som ULV sier om noen av trykk slangene er noe i veien med, selv om jeg ikke hørte noe med å spraye de med startgass på tomgang..
Er vel best å bare T inn en turbotrykksmåler og ta en kjøretur.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av pirken »

I dag er en bedre dag :).
Sjekket registeret, alt ok.
Målte Turbo trykk, alt ok. Men lader de virkelig ikke mer en 0,7 bar ?
Hadde av alle trykkslanger og montere de igjen.
Sjekket over koblingen til spillcontroll igjen, pusset litt på pinnene og hadde i litt elektrorens.
Byttet mapsensoren for å sjekke om det var den.
Testkjørte bilen og bilen gikk som den skulle, byttet tilbake til gammel mapsensor og framdeles gikk den helt fint.
Montere inn igjen chippen og framdels alt ok.

Så alt i alt virker bilen som den skal, men jeg er aldeles ikke blitt noe klokere.

Takk for tips.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av casevac »

Håndbrekket :lol:
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av beaas »

Da har jeg opplevd det mest utrolige på LC fronten her i Texas. Kom bak en LC100 inn mot basen her om dagen som hadde euroskilt med D på bak texas skiltene. Fulgte etter han og det var jammen en 01 HDJ med man gir!!! Ikke mange av de i Texas, eller i USA i det hele tatt.

Men, den tyske eieren hadde vist et problem, bare halve effekten var tilstede. Han hadde spurt toyota om de hadde noe diagnose test de kunne kjøre men de hadde bare snudd ryggen til da de så det var diesel. Han hadde sjekket for lekasje og mer selv og fryktet det kunne være noe med den elektroniske gasspedalen. Jeg tenkte etterpå at det kanskje kunne være denne pluggen til spill controll valve. Noen som har noe bilde av hvor problemet er mellom EDU og pumpa? Jeg har ikke bilen framfor meg og har også null peiling på dette (ønsker ikke å ha peiling på sånne ledninger inn mot noe elektronisk pumpe heller - ha ha). Men tenkte kanskje å foreslå dette for han og da kunne late som jeg har peiling et lite øyeblikk.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av pirken »

Bilde, Når du tar av dekselet til pumpen sitter spillventilen som siste ventil mot torpedoveggen. For å komme til "pluggen" må da ha av sideplasdekselet på pumpen også.

OBS på bilde her er pumpen feil vei kontra i bilen.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av beaas »

Takker! Skal se om jeg får tak i han fyren igjen og tipse om dette.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av frode »

Ja riktig ja. Det var vel slik det er, at pluggen sitter klemt under isolasjonsdekselet. Dette er tidlig versjon, før 2003 tror jeg, og det stemmer jo for denne i texas. Pluggen gir dårlig forbindelse etter hvert. På ny versjon sitter pluggen rett på ventilen, på toppen av pumpa, hvis jeg husker rett.

Men hvis det er halv effekt som er problemet, så tror jeg heller på noe med turbo eller EGR, og med egr da tilstopping av innsuget slik at trykket blir feil. Evt trykklekkasje på innsuget. Et annet problem, spes ved dårlig diesel, har vært silen i tanken. Egr-problemet er vel størst med mye småkjøring.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Da er vi på an igjen, Denne gang motor

Innlegg av beaas »

frode skrev:Ja riktig ja. Det var vel slik det er, at pluggen sitter klemt under isolasjonsdekselet. Dette er tidlig versjon, før 2003 tror jeg, og det stemmer jo for denne i texas. Pluggen gir dårlig forbindelse etter hvert. På ny versjon sitter pluggen rett på ventilen, på toppen av pumpa, hvis jeg husker rett.

Men hvis det er halv effekt som er problemet, så tror jeg heller på noe med turbo eller EGR, og med egr da tilstopping av innsuget slik at trykket blir feil. Evt trykklekkasje på innsuget. Et annet problem, spes ved dårlig diesel, har vært silen i tanken. Egr-problemet er vel størst med mye småkjøring.
Jeg snakket igjen med han idag og han skulle sjekke det med pluggen for den ventilen. Men han hadde selv funnet ut at han skulle få byttet dieselfilter og at han burde få sjekket silen i tanken. Siden han bruker bilen som campingbil (lavere årsavgift i Tyskland) har han fjernet bakseter og bygd noe skuffesystem over hele gulvet, så den tankinspekssjonsluka var vanskelig tilgjengelig. Vi snakket også om EGR og trykklekasje da han hadde lest på div forum. Turbo hadde han sjekket og mente var OK. Bilen har bare gått rett over 100K km så kan jo være den er brukt endel på småkjøring.

Vi får se hva han finner ut nå. Takk for hjelp!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Motor 10x»