Piping i vifterem
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Piping i vifterem
Etter oppstart med kald bil begynte det å pipe voldsom i en eller annen rem. Etter 2-3 minutter forsvant dette og alt var normalt under hele kjøreturen. Gjentok seg for hver oppstart og trakk oppmerksomhet fra forbipasserende som ikke var ønskelig. I forbindelse med service hos Toyota fikk jeg dem til å sjekke hva dette kunne være. Joda, det var flatremmen som pep og det ville koste 5000 kroner å bytte strammere (skriftlig tilbud fra Toyota).
5000 kroner? Hmmm. Det var jo en sydentur utenfor sesongen eller en ny TV. Tok av øvre strammehjul. Litt slakk i lageret var det jo, men ikke all verdens. Inne i strammehjulet satt et vanlig SKF 6301 lager festet med en seegerring. Kjøpte nytt lager av god kvalitet til kr. 60,- (Biltema har samme til 29,90...). Nedre strammer har også et et lager inni, dette er SKF 6302 og byttes også lett. Dette ble bare tilført lit olje av meg da det normal ikke ligger ann mot remmen. Moterte alt sammen, strammet rem og prøvde. Like mye piping nå!
Ja vel, da var det ingen vei utenom. Vifteremmene! Mulig det går an å komme til dynamo og strammemekanisme fra undersiden av bilen om man har lift, men fra oversiden er dette "uanstendig og pervers morro". Kan ikke forstå at noen kan lage et slikt opplegg for å stramme remmer. Man må jo rydde plass ved å fjerne rør til intercooler. Jada, kom til slutt til bunns og fant at vifteremmene nok var litt slakke ja. Strammet disse og satte alt på plass. 3 timer tok det! Men nå var pipen borte gitt.
Moralen må bli at å la Toyota bytte ut hele strammemekanismen til flatremma for 5000 kroner når det er vifteremma som er slakk, er dumt. Samtidig så er det jo helt perverst hvordan man har bygget inn disse remmene, det er jo kav umulig å finne ut om de er stramme nok på en enkel måte, langt verre å stamme. Ikke rart man lett overser dette på service.
5000 kroner? Hmmm. Det var jo en sydentur utenfor sesongen eller en ny TV. Tok av øvre strammehjul. Litt slakk i lageret var det jo, men ikke all verdens. Inne i strammehjulet satt et vanlig SKF 6301 lager festet med en seegerring. Kjøpte nytt lager av god kvalitet til kr. 60,- (Biltema har samme til 29,90...). Nedre strammer har også et et lager inni, dette er SKF 6302 og byttes også lett. Dette ble bare tilført lit olje av meg da det normal ikke ligger ann mot remmen. Moterte alt sammen, strammet rem og prøvde. Like mye piping nå!
Ja vel, da var det ingen vei utenom. Vifteremmene! Mulig det går an å komme til dynamo og strammemekanisme fra undersiden av bilen om man har lift, men fra oversiden er dette "uanstendig og pervers morro". Kan ikke forstå at noen kan lage et slikt opplegg for å stramme remmer. Man må jo rydde plass ved å fjerne rør til intercooler. Jada, kom til slutt til bunns og fant at vifteremmene nok var litt slakke ja. Strammet disse og satte alt på plass. 3 timer tok det! Men nå var pipen borte gitt.
Moralen må bli at å la Toyota bytte ut hele strammemekanismen til flatremma for 5000 kroner når det er vifteremma som er slakk, er dumt. Samtidig så er det jo helt perverst hvordan man har bygget inn disse remmene, det er jo kav umulig å finne ut om de er stramme nok på en enkel måte, langt verre å stamme. Ikke rart man lett overser dette på service.
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Piping i vifterem
Jeg vil på det varmeste anbefale å være føre var, og ta en valium før en begynner med stramming av de reimene.
Hadde problemer med at de begynte å hyle etter kun kort tid, bytta til originale reimer sjøl, fikk Toyota til å bytte også men begge deler med samme resultat. Det holdt ca 14 dager så peip dritten igjen. Stramma da etter og da holdt det nye 14 dager. Bytta reimer på nytt og stramma mer enn jeg var komfortabel med, og da gikk lagrene i dynamoen isteden.
Ifbm bytte av lagre i dynamoen bytta jeg til Conti reimer fra Mekonomen, og de holdt resten av tiden jeg hadde bilen.
Mistenker at originalreimene har ligget lenge på lager, samt at de ikke var ribbet på innersiden noe Contireimene var.
Hadde problemer med at de begynte å hyle etter kun kort tid, bytta til originale reimer sjøl, fikk Toyota til å bytte også men begge deler med samme resultat. Det holdt ca 14 dager så peip dritten igjen. Stramma da etter og da holdt det nye 14 dager. Bytta reimer på nytt og stramma mer enn jeg var komfortabel med, og da gikk lagrene i dynamoen isteden.
Ifbm bytte av lagre i dynamoen bytta jeg til Conti reimer fra Mekonomen, og de holdt resten av tiden jeg hadde bilen.
Mistenker at originalreimene har ligget lenge på lager, samt at de ikke var ribbet på innersiden noe Contireimene var.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Re: Piping i vifterem
Reimene varer også lenger hvis man kobler ut glødingen. Den trekker noe enormt med strøm i 90 sek etter oppstart uten driftsvarm motor, og da blir også batteriene flatere slik at det tar tid å få de opp igjen.
Ang stramming - min konklusjon er at det raskeste er å ta av en IC slange ja. Det hjelper også med riktig verktøy, dvs forlenger som passer akkurat ut til viftebladene.
Ang stramming - min konklusjon er at det raskeste er å ta av en IC slange ja. Det hjelper også med riktig verktøy, dvs forlenger som passer akkurat ut til viftebladene.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
Har du noe delenr. eller lengde på disse Conti remmene J-H? Piper det igjen på nye Toyota remmer så må jeg satse på Conti. Kan jo ikke ha pipekonsert hver gang vidunderet startes opp, applaus er bedre
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Piping i vifterem
Hadde akkuratt samme problemene på 80,n min. Byttet til conti reimer. Som var ett hakk tykkere å litt lengere for å kompansere me justeringa. Har vara fint i over 2 år nå nr kan eg altids lese av på reimene mine. Har bytta reimer på fleire 100 serier. Heilt grei jobb gjør de på ca 45min me luft verktøy
Me fart går alt..
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Piping i vifterem
Skal se om jeg finner noe HK, men kan ikke garantere. Sendte med reservedeler og kvitteringer da jeg solgte 100'n...
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Re: Piping i vifterem
ha samme problemet nå, som det har blitt litt kaldere i været her.
glødingen må trekke MYE strøm..
glødingen må trekke MYE strøm..
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Piping i vifterem
Etter intens leting i et noe bristfeldig logostikksystem i garasjen må jeg konstatere at alle spor etter Contireimene er borte..
Jeg kjøpte de på Mekonomen, de hadde varenummer i lista si basert på regnr på bilen.
Jeg kjøpte de på Mekonomen, de hadde varenummer i lista si basert på regnr på bilen.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Re: Piping i vifterem
kinke skrev:ha samme problemet nå, som det har blitt litt kaldere i været her.
glødingen må trekke MYE strøm..
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
Var på Mekonomen her lokalt, og de hadde bare Dayco remmer "Made in US of A". Skal måle litt med skyvelær og se om de kan være marginalt bredere. Det ser ut som om remmene er 9,5 x 1000 og det er jo en veldig kurant størrelse, mange andre biler som har samme. Kan til og meg være truende til å forsøke Biltema som nå fører tyske Optibelt remmer. Det er sikkert også mulig å få tak i 10 x 1000 rem om en vil forsøke litt mer bredde. Gruer meg for nytt dypdykk i motorkassa, men det må nok til. Sist jeg hadde ute Toyotaremmene så dynket jeg dem i remspray og kjører hard stramming. Det holdt i 14 dager og 50 mil, så var vi tilbake i gamle takter med kvitrelyder og heftige hyl.
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: Piping i vifterem
Kikka litt i katalogen til Otto Olsen, tror jeg har funnet reima som passer.
XPZ 1000 1000 x 10
XPZ 1000 1000 x 10
- Vedlagte filer
-
- conti viftereim.JPG (99.1 KiB) Vist 19541 ganger
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Piping i vifterem
11,9 mm bred ??Haugens 80 skrev:Eg Kjører Conti 11,9x1013 På min å de virker utmerket
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Piping i vifterem
11,9 bred ja. Å da e reima på1013 lang for å kompansere for bredda. Har kjørt me de i snart 2år nå uten problemer på min 80. Å 100serien har samme reimene.
Me fart går alt..
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
Her var det godt med litt flere tips Dayco remmene, som tidligere skrevet om, holdt 40 mil, så var det full fuglekvitring under panseret ved oppstart, -igjen! Nå har jeg også fått et tips av Conti: Det er ikke bare å kjøpe seg to vifteremmer nei. Måten de blir produsert på gjør at de ikke blir nøyaktig like lange, ikke store avviket, men nok til at den lengste remma går for slakt. Den andre remmen får da litt for mye å "gjøre". Derfor selger Conti remmer i sett med article no. AVX10X1000. Her skal remmene være garantert like lange. Det ser ut som om det er Romnes som forhandler Conti. Skal stikke ned en tur en dag og høre litt om settet og de andre remmene som er 11,9 brede. Det blir 4de gangen på hodet i motoren for de #¤£@$&#!! remmene.
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
Har ennå ikke fått tak i nye remmer, men det skjer snart!
Lurte litt på å koble ut glødingen, i alle fall om sommeren. Gikk igjennom tegning av ledningsnett og fant ikke dette opplegget i Haynes verkstedbok. Det jeg lurte på var om det er en sikring som bare går til glødingen og som man derfor kan ta ut (og inn, ved behov) eller om det finnes en ledning med kobling som en lett kan nappe ut. Noen som har gjort dette som vet?
Lurte litt på å koble ut glødingen, i alle fall om sommeren. Gikk igjennom tegning av ledningsnett og fant ikke dette opplegget i Haynes verkstedbok. Det jeg lurte på var om det er en sikring som bare går til glødingen og som man derfor kan ta ut (og inn, ved behov) eller om det finnes en ledning med kobling som en lett kan nappe ut. Noen som har gjort dette som vet?
Re: Piping i vifterem
Reléet til varmenettet sitter midt oppå høyre forskjerm. Du ser kabelen som går fra reléet til glødenettet i innsuget, rett ved luftspjeldet. Inn til reléet går det en styreledning som bare er å nappe rett ut, og den kan plugges inn igjen. Du merker ingen forskjell på startingen, i alle fall ned til minus 20; bare høyere spenning, mindre last på dynamo og reimer, og bedre levetid på batteri og dynamo.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
...og vips der forsvant pipingen Startet som før etter utkobling og ingen feilmeldinger på dash'en. Etter kvadraten på ledningen til dette varmenettet å dømme må et gå mye strøm den veien, virkelig. Rene sveisekabelen..
Re: Piping i vifterem
Noe slitasje å se på reimhjulene?, bare en tanke at det er dette som gjør at det blir så mye bedre med bredere reimer, hvis det er slik at reima bunner ut i kilsporet så kan du stramme til du blir blå uten at det hjelper......mest sannsynlig på dynamo, siden det er denne som blir tyngre å dra rundt når den skal produsere MYE strøm,
mvh
Steinar
LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Steinar
LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
-
- Innlegg: 45
- Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
- Lokasjon: Rogaland
Re: Piping i vifterem
Yepp, tror det er remhjulet på dynamoen som er slitt, ikke mye, men nok til at det bunner. Å få byttet remhjulet betyr visstnok at dynamo må ut, sikkert dyrt hos Toyota og jeg mangler motivasjon for å gjøre jobben. Har nå koblet ut gløderele og montert Conti 11,9 remmer. Disse remmene fås også i sett hvor begge remmene skal være like lage. Disse hadde de ikke på lager akkurat den dagen jeg var innom, så det ble to stk "løsvekt" 11,9 remmer. Så ved montasje at strammingen ble litt forskjellig på remmene, noe som kan skylles at de ikke er like lange eller at sporene i remhjule er ulikt slitt. Men uansett så er det nå slutt på kvitring under panseret, er inne på 3dje måned uten ulyder. Deilig!