IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av ksi100 »

Oppgradering av IC og eksos samt chipping er diskutert i flere andre tråder og garasjer, men starter en egen tråd for å dele informasjon jeg har fått fra Northside 4x4 hvor jeg har tenkt å handle IC og eksosoppgradering fra.

Jeg har selv en 2003 modell HDJ100 1HD-FTE med standard eksos og fabrikkmontert liten IC, og ønsker å oppgradere dette i første omgang. Jeg ser etter kit som er lette å montere uten å måtte modifisere mye på bilen (det å bygge selv er ikke aktuelt for meg).

Fra Northside 4x4 kan man få:

EGR:
EGR delete kit, includes billet valve delete block, blanking plates, gaskets, nuts and studs $199.00
The delete block also has 4 x 1/8npt sockets for boost fittings or water methanol injection nozzles.
Jeg har tatt ut vakuumslangen til EGR-ventilen, og fikk følgende respons:
As for the EGR delete, I understand you have immobilised it. however you still have the heat soak from the exhaust manifold to the intake through the pipe work. We have also had several vehicles where they leaked boost through the valve assembly. The valve body is also restrictive due to the diameter of the actual valve. Again I will forward images of the comparisons.
IC:
Front mount Bar and Plate intercooler upgrade kit (uses original plumbing) $720.00

I will send images tomorrow for the intercooler comparison. The intercooler is over 300% greater in surface area and heat sink capability ability. It’s not uncommon to see a slight improvement in peak boost due to the massive core.

Changing the intercooler plumbing would be advantageous. However I have not seen any kits. We are contemplating producing such a kit.

The advantages would improve flow potential through smoother and lager piping. Reliability will also improve, the plastic plumbing is prone to failure on rough roads and is less than adequate in flow properties for the engine.

I will keep you in mind if we develop a kit.
Eksos:
3” exhaust system, aluminised steel with straight through muffler $850.00

The exhaust is factory dump pipe back on the VNT turbo, there is no benefit in upgrading it as the turbo outlet is only around 2.25”. The outlet flange at the dump is 2.75” and our system is 3”.

Remember the factory turbo dump is only about 8” long and being cast will help with heat retention.

The tapered and cast original dump will actually assist with air speed and scavenging.

For the CT26 waste gated turbo, we have a dump pipe upgrade option, however extensive testing has showed very little potential gain. The exhaust does not include a catalytic converter, cat option is an additional $100.00.

Note: The “dump pipe back” exhaust system will fit both turbo systems. The “turbo back” system for the CT26 turbocharger will not fit the VNT turbocharger.
Beløpene er i Australske dollar (1 AUD = ~5.8 NOK) ex. lokal moms. Frakt og 25 % moms til Norge kommer i tillegg. Frakt til Norge kommer på ca 4-5000 NOK (får mer eksakt pris senere). De skulle komme tilbake med rabatt ved samlebestilling. Jeg skal få diverse bilder og mer info om rabatt/frakt etterhvert. Jeg vet det finnes mange alternative løsninger og leverandører, men jeg har sålangt fått et godt inntrykk av Northside, og de har løsninger på både IC og eksos. For at jeg selv skal klare å bestille noe, må jeg bare bestemme meg for en leverandør og ikke høre på alle gode meninger om andre alternativer som kan være bedre, enklere og/eller billigere. Håper flere vil vurdere løsninger fra samme leverandør for å dele på frakt samt få til rabatt.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av lassebb »

Spør du meg så var det ekstremt dyrt.
Du har ikke lagt ved en link så vet ikke helt åssen intercooler som følger med, men stod det var en front monternt en. En i stor størrelse får du på ebay for mellom 70-150$ US
EGR er er bare å kjøpe stål til 100,- norske kroner, kappe til med en vinkelsliper, bore ut hull til skruene og skru på.

Eksosen de selger er ikke rustfri, vanlig stål som vil ruste så var ikke den beste prisen den heller, ihvertfall ikke med tanke på dyr frakt på et stort eksos anlegg og moms og toll i tillegg når det kommer fram. ....

Da tror jeg nesten svendsen eksos lager noe like bra og billigere til deg lokalt med en form for garanti på ....



Leste nå kommentaren; bygge selv er ikke noe aktuelt for deg.

IC rør å slanger kjøper du løst, da bygger du ikke selv kun monterer må bare plukke ut delene selv.
Et maskin/plate/metall verksted lager EGR plater for deg mot en liten kostnad mye hyggligere enn det de i australia skulle ha.
Eksosen for du laga av en eksos sjappe i norge.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av JanP »

Bård (Baa) kjøpte jo 3" rustfri til sin 120, sjekk garasjen hans. Tror det står mere der, om du vil finne 3" rustfri. Var også fra Australia.

Jeg startet en tråd for å få med flere til å kjøpe 3" rustfri til120'n, men null respons. Så da ble det skrinlagt. Du finner muligens tråden om du søker, der tror jeg navn på forhandler stod også.

#Laselabb: tror ikke dette er så ekstremt dyrt!
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av lassebb »

Jo det er det, skal ikke helt snakke for eksos anlegget for der har jeg ikke så god greie på pris.

Den EGR kitet er kun 2 metall plater med noen ferdig drilla og gjenga hull og bolter. 200$ = 1200*1.25=1500,- NOK

Intercooler: 720$ = 4176*1.25=5220,- NOK. Betales det med paypal legges det på 5% ekstra på kursen.
Foreløpig er ikke frak med beregna men detta begynner å bli dyrt.

Intercooler til 80$ som også kanskje er litt større enn den som følger med i kitet. Legger du en tusenlapp til i rør deler og silikon koblinger har du alt du trenger og for langt under halv pris av hva det fra australia koster .....

Intercooler kit består stort sett kun av utplukka universal deler satt sammen i en pakke hvor prisen er mange dobla. Ofte kan prisen være satt opp 5-10x bare fordi det er et "kit" ...
Detta gjelder alle biler! Noen kit inneholder spesialdeler til akkurat den bilen, men det er få.
Mulig kittet inneholder et adapter til innsuget på motoren da det er litt spesielt på 1HD-T motoren, men det adapteret er igjen mulig å kjøpe løst til en mye hyggeligere pris.


Men har man penger man vil kaste rett ned i lomma på folk som har mer enn nok fra før av så er det bare å gjøre det, jeg derimot liker å spare penger der jeg kan så bruker jeg heller det jeg sparte på enda flere finesser til bilen :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av kinke »

jeg er selv på utkikk etter oppgradering på eksos, og intercooler.

Er veeldig i tenkeboksen om jeg skal ha en BadBoy-turbo fra Graeme. Har jo lyst på det, så er vel bare å "smelle til" . Nå eller aldri :-)

Uansett tenkte jeg en skikkelig eksos.
Ser de aller fleste anlegg går "bare" opp til 3-toms. å det brukes på 2,5 liter slagvolum og oppover...

Hadde jeg funnet 3,5 toms, hadde jeg nok valgt det.. (mulig dette er overkill.. men det ser jeg for meg blir "nok" )

Men fra Taipan , f.eks, melder de at 3 tommer funker for 200kW(270 hk?..) on 4 wheels... ihvertfall fra selger.. dette er jo og da med større downpipe inkl.

Dette er jo dyrt, så vil være SIKKER på at dette ikke blir noen "hemsko" i min videre trimming. Fikser jeg nå eksos, skal den være stor nok (!) :-)

Kontaktet forøvrig svendsen eksos på østlandet en plass, men fikk aldri tilbakemelding. Og her er ikke noen "eksos-sjappe" i mitt område, som jeg finner, desverre.

mulig en løsning er at en god LC-100 patriot, nært et bra eksos-verksted, kan stikke innom, og la dem ta mål?..
Det kunne jeg likt :-)

Forøvrig fant jeg en custom eksos sjappe i Australia som lagde hva som helst, rustfritt etc. Men de var DYR.. :-)
Der kunne jeg bestille 4" om så. no problem.. :-)
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av ksi100 »

Kinke, du får tenke ferdig snart.... Jeg venter på endelig pris inkl. frakt fra de nå, men har personlig ikke noe hastverk. Hadde vært fint å delt fraktkost med noen. Om du bare skal ha IC hjelper også det på fraktkostnad.
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av beaas »

Jeg kjøpte eksos til min 80 fra Bedeuesert eller hvordan det staves i Australia, rustfritt og svindyrt. Men bruker man rustfrie kvalitetsdeler og får det lagd custom i Norge så blir nok det ca like dyrt. En kompis fikk jo lagd et og det ble ikke direkte billig. Jeg har også fått lagd eksos til den 100'n jeg hadde for ei stund siden på bilens eksosanlegg i Oslo til 6000 NOK. Ikke rustfritt og det var ikke veldig mye igjen av det etter 4-5 år.

Av det jeg har lest feks på LCool forumet så mener de som jeg mener det er verdt å høre på nok med 3" eksos opp til ca 300 hk, inkl 3,5 " down pipe. Kjører man på for fullt med deler til 100'n så vil man nok passere det, men det betyr G turbo, dyser, innsugsendringer eksos og kanskje mer. Det er ikke noen fordel at eksosen er for stor heller, da vil det brukes energi på ekspansjon av gassene, de vil ikke gå lettest og raskest mulig ut. Men dette er kanskje av minimal betydning og effektreduksjon? Ihvertfall så syns jeg at det er viktig med støydemping. Ikke tøft å ha rake rør og gjerne mye svartrøk heller. Å kjøre med voldsomt dominerende eksoslyd er ikke noe for meg. Greit nok at man hører noe under akselrasjon og når motoren jobber, men ikke i vanlig cruisehastighet.

Jeg har ikke fått montert min svindyre eksos ennå, med det ser utrolig bra ut! Mener det var 1700 australske dollar pluss frakt og evt moms for det. Håper det ikke blir for mye lyd.

Slik jeg tenker på intercooler osv så er det litt viktig at det ser bra ut også. Har erfaring med det motsatte... Kjøper man en billig E bay kjøler og div rørdeler selv så blir ikke det utseendemessig veldig bra. Effektmessig er det vanskelig å vite, uansett om det er hjemmemek eller kjøpt dyrt. Jeg kjøpte jo dyr IC også, et kitt tilpasset 24V HDJ80. På en 100 vil dette være noe enklere. Men for de som har manuell girkasse så kan man jo tilpasse kjøleren etter dette, slipper å ta hensyn av det som opptar plass på førersiden av radiatoren...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av kinke »

Beudesert var reservert ihht meg, siden jeg hadde venstre-styrt bil og at de ikke kunne garantere 100 % problemfri montering av denne.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av kinke »

hva oppnår en med å ta vacuumet ut av EGR ventil?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av ksi100 »

kinke skrev:hva oppnår en med å ta vacuumet ut av EGR ventil?
Det skal visstnok gjøre at EGR ventilen holder seg i lukket posisjon hele tiden. Jeg kommer uansett til å kjøpe med kun blankeplatene for å være sikker (kutter ut den delen med koniske gjenger som var kostdrivende i settet).
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av ksi100 »

Komplett kit.
Komplett kit.
1HD-FTE%20EGR%20DELETE%20KIT.jpg (61.15 KiB) Vist 14668 ganger
Del med koniske gjenger, ikke nødvendig når man kun skal blende av.
Del med koniske gjenger, ikke nødvendig når man kun skal blende av.
1HD-FTE%20EGR%20DELETE%20BLOCK.jpg (64.96 KiB) Vist 14668 ganger
IC
IC
DSCN0680(1).JPG (99.23 KiB) Vist 14668 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: IC og eksosoppgradering fra Northside 4x4 (Australia)

Innlegg av kinke »

ah.. her har jeg bare satt en plate imellom.
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Svar

Tilbake til «Motor 10x»