Feilkode P1250

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Feilkode P1250

Legg inn av ksi100 » søn jun 14, 2015 12:37 pm

Har hatt kode P1250 en gang nå nylig. Lampa kom på under kjøring da jeg skulle akselerere og merket at skyvet ikke var tilstede. Etter stopp og ny start var alt normalt igjen, og feilen har ikke kommet tilbake. Koden betyr visstnok PRC solenoid circuit malfunction, og beskrivelsen i denne tråden er lik:
http://forum.ih8mud.com/threads/fault-c ... 56.445515/

Spørsmålet blir om og eventuelt hva man skal gjøre med dette... Skifte solenoid (som styrer trykket som vnt-turboen er avhengig av for å justere turbingeometrien?)?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ulfdob
Innlegg: 45
Registrert: tor okt 08, 2009 11:53 am
Sted: Rotnes, Nittedal

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ulfdob » lør sep 19, 2015 1:15 am

Opplevde det samme på tur opp Valdresflya i sommer, virket som motoren gikk i en slags nødmodus etterpå. Mener jeg hadde blårøyk bak bilen også. Men helt normal igjen etter start / stopp. Toyota har ingen lure svar. Har også hørt teorier på det samme som i den linken, at noe i turboen er kilt fast og ikke åpner seg når det skal.
Kunne jo vært interessant og visst om de som har byttet til en annen type turbo har opplevd det samme etterpå.
Ulf

HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73

Hverdagsbil: Suzuki Swift 2007 4wd

ofrovold
Innlegg: 1910
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ofrovold » søn sep 20, 2015 2:07 pm

Veit andre bilmerker sliter med at VTG soter ned og setter seg. Vet ikke om det er tilfellet hos deg. Hvis det var min bil hadde jeg satt på sportmodus og kjørt litt hard, med mye opp og ned i turtall og turbotrykk i to uker.
Bare for å ha gjort det.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ksi100 » søn sep 20, 2015 10:52 pm

ofrovold skrev:Veit andre bilmerker sliter med at VTG soter ned og setter seg. Vet ikke om det er tilfellet hos deg. Hvis det var min bil hadde jeg satt på sportmodus og kjørt litt hard, med mye opp og ned i turtall og turbotrykk i to uker.
Bare for å ha gjort det.
Jeg fikk denne feilen en gang til på samme sted. Feilkoden var nå P1250 Turbocharger system malfunction og er beskrevet her:
m_di_0096.pdf
(100.99 kiB) Lastet ned 191 ganger
Kort tid etter gang nr to med samme feil fikk jeg justert opp turbotrykket++ og feilen har aldri kommet tilbake :D
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ksi100 » ons mai 31, 2017 9:33 am

Har fått tilbake P1250/34 feilen igjen et par ganger, og klarer nå å fremprovosere den hvis jeg vil. Årsaken er tydeligvis "When the condition that the turbocharger pressure exceeds the standard value for 5 sec. or more is detected". Jeg hadde som nevnt i starten av tråden samme feil for noen år siden også (før tuning). Jeg har lest ut statusinfo fra Techstream og ser at MAP hadde en verdi på 225 kPa den ene gangen. En annen gang var MAP 212 da feilmeldingen kom. Ved tomgang har jeg sett verdier 100 og 103 kPa, hvilket burde være riktig.
Er det noen som vet hva "standard value" er for MAP? Min mistanke er at hvis trykket er over ca 210 kPa i mer enn 5 sekunder, kommer feilkode P1250/34. Avlest MAP verdi på 210-220 kPa stemmer overens med ladetrykket jeg har, så det er ingen åpenbar grunn til å mistenke drift i MAP-sensoren. Kunne tenkt meg å økt denne standard value litt, kanskje til 230-240 kPa (MAP er nok en 2.5 bars føler...), men vet ikke om det er mulig i ECU'en på en 2003 modell HDJ100...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ksi100 » tor jun 01, 2017 9:32 am

Oppdatering: Grunnet problemer med pdf-viewer som gir diverse firkanter leste jeg feil tidsperiode før feilmeldingen P1250/34 kommer. Riktig verdi er 0.5 sekunder (ikke 5 sekunder).

En MAP-verdi på 2.2 bar skal være godt innafor, men dersom turbo henger igjen grunnet sot er målt verdi på 2.2 bar langt over forventet verdi når man reduserer gasspådraget, og da kan avviket fra standard verdi være for stort i mer enn 0.5 sekunder. Dette skyldes trolig treghet i VNT-turboen (de bevegelige turbinbladene). Fellestrekket for meg har vært at feilen har kommet rett etter at jeg har hatt relativt høyt turbotrykk over flere sekunder, noe som kan stemme overens med at det er treghet inne i turboen. Jeg snakket med GIK Turbo, og de sa de hadde overhalt flere slike for HDJ100, og at nedsoting kombinert med slitasje på de bevegelige bladene var normalt etter en del kilometer. De kunne totalrenovere turboen for drøyt 10000 (ny innmat, innvending overflatebehandling og balansering). Det spørs om det bør gjøres nå som turboen nærmer seg 300' km.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1910
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Feilkode P1250

Legg inn av ofrovold » ons jun 28, 2017 9:06 am

10 lapper er jo mye peng! Det finnes jo et alternativ fra Down under. Kan dele på frakta! samhandling er jo inn!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»