Dyseoverhaling 100
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Dyseoverhaling 100
Hei.
Leverte inn dysene mine på et lokalt traktorverksted for overhaling, de mente dette var 2-trinnsdyser som de ikke kunne teste med vanlig dysetester, og at de motte sendes til er Dieselverksted. Er det noen som kjenner til dette?
Leverte inn dysene mine på et lokalt traktorverksted for overhaling, de mente dette var 2-trinnsdyser som de ikke kunne teste med vanlig dysetester, og at de motte sendes til er Dieselverksted. Er det noen som kjenner til dette?
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
Det er rett at de er 2-stegs dyser, og for å teste de skikkelig må man demontere de og teste i flere omganger. Men man kan jo ta sjangsen på å bare bytte dysespissene og la det stå til.
Testingen er forøvrig beskrevet i verkstedsmanualen, som du sikkert har en kopi av.
Testingen er forøvrig beskrevet i verkstedsmanualen, som du sikkert har en kopi av.
Jarle
Re: Dyseoverhaling 100
Kjørte de til et diselverksted og verksted og fikk gjort det skikkelig.
Nå ligger de bare å venter på montasjen!
Nå ligger de bare å venter på montasjen!
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
Venter på sluttresultatet.
Og hvilket verksted brukte du?
Og hvilket verksted brukte du?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Dyseoverhaling 100
Satte bort byttinga. Begynte på fredag.
Husker ikke navnet på verkstedet, sjekker det på mandag.
Ser ut som det har noe for seg å bytte.
Husker ikke navnet på verkstedet, sjekker det på mandag.
Ser ut som det har noe for seg å bytte.
- Vedlagte filer
-
- 14402648672881.jpg (226.44 KiB) Vist 15990 ganger
-
- 14402648404800.jpg (181.85 KiB) Vist 15990 ganger
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
Vestfold elektro diesel overhalte og testet dysene.
Haga Maskin byttet dysene.
Går som ei klokke igjen nå. Men merket ikke forskjell.
Men da er det vel gjort i tide!
Dysesett til salgs!
Haga Maskin byttet dysene.
Går som ei klokke igjen nå. Men merket ikke forskjell.
Men da er det vel gjort i tide!
Dysesett til salgs!
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
gammelt sett/nytt eller et overhalt?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S
Cruise Knallkul
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Re: Dyseoverhaling 100
Hei.
Det settet jeg har, satt i bilen da jeg byttet. Jeg kjøpte et ekstra sett som jeg overhalte. Det settet jeg har er ikke overhalt.
Det settet jeg har, satt i bilen da jeg byttet. Jeg kjøpte et ekstra sett som jeg overhalte. Det settet jeg har er ikke overhalt.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
Hvor mye tok Vestfold elektrodiesel for jobben? Byttet de alle dysespissene?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Dyseoverhaling 100
Det virket som de byttet alle, og shimset de slik at de var innenfor spec
Har rotet bort fakturaen, men mener det ble ca 2000 kr for den jobben
Da hadde jeg dysespissene men ikke shims
Har rotet bort fakturaen, men mener det ble ca 2000 kr for den jobben
Da hadde jeg dysespissene men ikke shims
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Dyseoverhaling 100
Nå er jeg midt i dyseoverhaling, tenkte det var på tide ved 280 k km. Jeg kjøpte nye dysespisser selv, og leverte inn hos Sørensen og Balchen. Da viste det seg at spissene var feil, både ifølge t0yota delenr og ifølge påstemplet nr på dysekropp og dysespiss. Leverandøren fant problemet, med sine interne delenr, og vil refundere beløpet. Så da tok jeg spisser fra Sørensen og Balchen isteden. Og, det viser seg at de er jo faktisk billigere også...
Jeg sjekket med handboka hvilke åpningstrykk dysene skal justeres til, og fant ut at det var en endring på 2.trykket fra august 2001 produksjon, dvs når ny versjon kom, med EGR-kjøling og en annen motor-ECU. Det står i beskrivelsen at styring av IP er forskjellig fra tidligere.
Åpningstrykkene, i kPa er oppgitt til:
1.-trykk, tidlig versjon: 17.162 - 18.142
1.-trykk, EGR-kjøling: 17.650 - 18.630
2.-trykk, tidlig versjon: 33.539 - 35.500
2.-trykk, EGR-kjøling: 27.460 - 28.440
Det med endringen i 2.trykket fra august 2001 prod. hadde ikke SogB noen info om, så de hadde justert til 357 bar 2.trykk. Nå har jeg bedt dem om å endre 2.trykket til den lavere verdien som er oppgitt fra 2001-8. Håper jeg ikke har gjort noe dumt nå. Henter dem nå i ettermiddag.
En annen endring t0yota har gjort, er at tetningsskivene under dysene (de kom pent opp sammen med dysene alle sammen) er byttet fra kobber til noe som ser ut som stål. Jeg spurte om dette på SogB, og de sier at kobber kan være uheldig, og at de nye er bedre.
Jeg bytter også alle dyserørene og pakninger rundt dysene. En pakning som er viktig å kjøpe ny ved dyseservice er de 6 parvis sammenkoblede aluminiumsskivene til returrøret, det oppdaget jeg når jeg tok dem av. De er helt umulig å gjenbruke - og vil gi deg diesel i smøreoljen ved utetthet. Dyserørene hadde rust på et par av dem, og sammen med at de blir sprø med alderen, så tenkte jeg det var best å bytte.
Jeg sjekket med handboka hvilke åpningstrykk dysene skal justeres til, og fant ut at det var en endring på 2.trykket fra august 2001 produksjon, dvs når ny versjon kom, med EGR-kjøling og en annen motor-ECU. Det står i beskrivelsen at styring av IP er forskjellig fra tidligere.
Åpningstrykkene, i kPa er oppgitt til:
1.-trykk, tidlig versjon: 17.162 - 18.142
1.-trykk, EGR-kjøling: 17.650 - 18.630
2.-trykk, tidlig versjon: 33.539 - 35.500
2.-trykk, EGR-kjøling: 27.460 - 28.440
Det med endringen i 2.trykket fra august 2001 prod. hadde ikke SogB noen info om, så de hadde justert til 357 bar 2.trykk. Nå har jeg bedt dem om å endre 2.trykket til den lavere verdien som er oppgitt fra 2001-8. Håper jeg ikke har gjort noe dumt nå. Henter dem nå i ettermiddag.
En annen endring t0yota har gjort, er at tetningsskivene under dysene (de kom pent opp sammen med dysene alle sammen) er byttet fra kobber til noe som ser ut som stål. Jeg spurte om dette på SogB, og de sier at kobber kan være uheldig, og at de nye er bedre.
Jeg bytter også alle dyserørene og pakninger rundt dysene. En pakning som er viktig å kjøpe ny ved dyseservice er de 6 parvis sammenkoblede aluminiumsskivene til returrøret, det oppdaget jeg når jeg tok dem av. De er helt umulig å gjenbruke - og vil gi deg diesel i smøreoljen ved utetthet. Dyserørene hadde rust på et par av dem, og sammen med at de blir sprø med alderen, så tenkte jeg det var best å bytte.
Senest rettet af frode ons mai 23, 2018 6:54 pm, rettet i alt 1 gang.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Dyseoverhaling 100
Vil bare legge til at motoren går pent med nye dysespisser, så jeg går ut fra at det var riktig med det lavere 2.trykket.
Den gikk pent før også, altså, men nå tenker jeg at det ikke er noen fare for feil på spissene før etter 500 k km en gang, om 20-30 år.
Den gikk pent før også, altså, men nå tenker jeg at det ikke er noen fare for feil på spissene før etter 500 k km en gang, om 20-30 år.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.