mulig defekt dieselpumpe
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
mulig defekt dieselpumpe
Har vært som dum å ta motorvask med høytrykksspyler... Motorvarsellampa begynte å lyse dagen etter, og værste sier at dieselpumpa er defekt. Kan få overhalt pumpe til 14.500,- + moms, frakt og arbeid. Klarer ikke helt å slippe tanken om at det er noe fukt etter motorvasken som skaper krøll. Noen tips om hva som kan sjekkes ut før jeg må krype til korset og bytte pumpe?
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: mulig defekt dieselpumpe
Hvordan fungerer bilen? Starter den?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Hei, ja. Den starter men går i nødmodus. Dvs. girer dårlig (automat), har en metallisk lyd og ryker blått. Værste sier det er alt for høyt trykk i pumpa, og at det kan dreie seg om en ventil som ikke funker. Den går det visstnok ikke an å få tak så hele pumpa må byttes. Jeg synes sjøl det høres ut som at pumpa ikke får signaler sånn at den av en eller annen grunn har for høyt trykk. Men jeg er lite motorkyndig, så det er vel egentlig bare gjetting.... Uansett litt mistenkelig at det skjedde rett etter motorvask.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Siste nytt: feilkoden sier at det er "timing control valve" som ikke funker. Noen som har vært borti dette før? Går visstnok ikke an å få tak i separat - må kjøpe hele dieselpumpa..
Re: mulig defekt dieselpumpe
Masse info om saken her inne. Søk på "timing control valve". Kan byttes separat. Smal sak.
http://nlck.no/forum/search.php?keyword ... submit=Søk
http://nlck.no/forum/search.php?keyword ... submit=Søk
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Takker og bukker
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Siste nytt -har nå bytta tcv uten at det funker.. Har også gått over de 4 kontaktene til pumpa. De som leverer diagnoseprogrammet til mekanikerne jeg bruker sier at da må jeg bytte hele dieselpumpa. Klarer fortsatt ikke helt å slippe at det skjedde så nært opptil motorvask. Noen som kjenner til at feilkoden som sier dieselpumpe kan være sekundærfeil og at det kan ha skjedd noe på det elektriske anlegget som gjør noe med signaler til pumpa? Eller bør jeg bare bytte pumpe? Tips?
Re: mulig defekt dieselpumpe
Hvis det var mistanke til TCV, så er det jo EDU som driver den. EDU er den svarte boksen som står på høykant rett bakenfor sikringsboksen i motorrommet. Den gir ut 150 volt pulser til TCV, og er litt følsom når det gjelder god jording, god forbindelse til E-ECU (bak hanskerommet), og god forbindelse til TCV. Hvis du ikke har sjekket alt rundt EDU, så er jo det egentlig en smal sak å gjøre. Videre kan man måle denne pulsen som går til TCV (scop), eller bare prøve å byttelåne EDU med noen.
Det er flere som har hatt lignende problem som har løst det ved å rengjøre rundt skruhullet til null-lederen til EDU. Det har også vært noen med korrosjon på ECU, eller ECU-plugg. Pluggen til TCV har vært diskutert her før, men den har du jo hatt løs allerede.
Dette ble mye om TCV og EDU, mens ditt problem kan være noe helt annet. Men det er billig å sjekke enkle løsninger.
Edit:
Her var det en bokstav feil: Det er SCV (Spill Control Valve), eller bare Spill Valve, som drives av EDU. Unnskyld forvirringen.
Det er flere som har hatt lignende problem som har løst det ved å rengjøre rundt skruhullet til null-lederen til EDU. Det har også vært noen med korrosjon på ECU, eller ECU-plugg. Pluggen til TCV har vært diskutert her før, men den har du jo hatt løs allerede.
Dette ble mye om TCV og EDU, mens ditt problem kan være noe helt annet. Men det er billig å sjekke enkle løsninger.
Edit:
Her var det en bokstav feil: Det er SCV (Spill Control Valve), eller bare Spill Valve, som drives av EDU. Unnskyld forvirringen.
Senest rettet af frode ons aug 02, 2017 11:02 pm, rettet i alt 1 gang.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Takk for tilbakemelding! Skal sjekke ut
-
- Innlegg: 26
- Ble med: man jul 25, 2011 7:55 am
Re: mulig defekt dieselpumpe
Da har jeg fastslått at verkstedet jeg har brukt på elektro i mange år ikke lenger er hva de var, etter at Bilxtra tok over. Foreløpig har jeg byttet dieselpumpe, TCV, rensa dyser etc etc uten at det har vært nødvendig. Har ikke betalt ennå... De måtte krype til korset å sende bilen videre til Toyota som fant ut at det er styringsboksen som bla gir signaler til dieselpumpa og som sitter i hanskerommet, som er defekt. Den er ikke mulig å skaffe gjennom Toyotasystemet lenger. Har hørt det er mulig å få kjøpt brukt, og de kan nullstilles/omprogrammeres. Noen som har vært borti dette?
Re: mulig defekt dieselpumpe
Christian Mindrebø har akkurat surra bort nøkkelen til nittien sin. Dette firmaet hjalp han med å programmere inn nye nøkler. Karl Jensen as på Lillestrøm. https://www.gulesider.no/f/karl-jensen-as:84327961 Lykke til.