Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Andreas30
Innlegg: 1025
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av Andreas30 » man jul 24, 2017 9:48 pm

Mange faller for fristelsen og kjøpe uorg filtere
Selv om mange er nok fornuftige og bruker ORG Toyota filter

Berrima Diesel i Australia har lagd en info vidio som er meget greit og få med seg

De som bruker uorg Diesel filter i en LC 100 får ikke riktig flow med diesel
De filterne er for trange i toppen og gir veldig lite plass til disel flow .
Dem hadde vært utfor lc 100 som hadde sliti med tung last på grunn av dette .

Org toyota filter har en nefelling i toppen som gjør at du får den riklig mengden diesel

Vidio som Forklarer det hele
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 396
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av ketilt » tir jul 25, 2017 7:28 am

Bruker kun org på grunn av dette, er det ikke likt på 120 også? Trodde d


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Andreas30
Innlegg: 1025
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av Andreas30 » tir jul 25, 2017 8:15 am

Skal se etter på 120 ved neste filter skift
da får vi i tilfelle feil filter av Toyota for mitt filter har ikke nedfelt i toppen . er pumpehuset likt som lc 100 det jeg må se etter
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

pirken
Innlegg: 88
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av pirken » fre okt 20, 2017 10:32 am

Hva er rett delenr til 100en, kjøpte hos Jæger i dag og fikk dele nr 23390-YZZAB
Men toyodiy lister opp delenr 23390-6448 og det samme gjør youtube filmen..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

pirken
Innlegg: 88
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av pirken » fre okt 20, 2017 10:51 am

Uten tvil da er filter jeg fikk feil type.
så rett filter skal da være 23390-64480 eller mahle KC135D (ser ut som mekonomen har det)

Kjørte tilbake til Jæger, de hadde det rette også, men delefilmen deres fortalte at jeg skulle ha det feile filteret..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

Andreas30
Innlegg: 1025
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av Andreas30 » fre okt 20, 2017 10:54 pm

Bra og se dette kunne være til nytte
var det jeg hadde mistanke om at dette var en ting det var lurt og følge opp så en er sikker på at bilen får den Mengden diesel den skal ha
så en slipper unna endel symtomer eller unødig slitasje på Dieselpumpe
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av shoe » søn okt 22, 2017 11:21 am

Har akkurat byttet dieselfilter, kjøpte av Toyota og fikk dele nr 23390-YZZAB. Jeg tok det opp av esken og spurte dem om dette var riktig filter og de bekreftet at dette var det riktige. Det som stod i bilen var delenr 23390-6448.
Må innrømme at jeg var litt skeptisk til dette nye filteret. Det gamle kunne jeg ikke se igjennom, mens det nye var det hull tvers igjennom.
Har kjørt noen mil og ikke merket noe som helst.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1540
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av frode » man okt 23, 2017 12:08 am

Her er en liten filmsnutt om feil dieselfilter på hdj100.
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
Jeg har ikke sett yzzab-versjonen, så jeg vet ikke om den er flush eller recessed, men på et bilde på ebay så ser det ut som om yzzab er av den flate typen.

Men, jeg har i flere år kjørt med 23303-56040, som jeg hadde til overs fra hzj80. Den er flat på toppen, slik som fyren i videoen sier er feil, så jeg er ikke sikker på at det han sier holder vann. Det ser da ut som den filterholderen ikke er helt flat, og at det er plass til god gjennomstrømming av diesel der.

Angående 23390-YZZAB eller 23390-64480, eller Mahle, så er det på tide at noen tar sagen fatt og sjekker hva som er inni.

Edit:
Litt mer. Det ser ut som yzzab er kortere, og et russisk forum sier at det er for varmere land der det ikke er fare for "parafinering" av dieselen. Altså ikke brukbart for norge og nordre russland.
https://translate.google.com/translate? ... -1hdfte%2F

En til:
https://translate.google.com/translate? ... 8844562%2F
Ser ut som bare 64480 er et skikkelig filter?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1918
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av ofrovold » man okt 23, 2017 1:21 pm

Hmm... Må jo se hva jeg har liggende.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Andreas30
Innlegg: 1025
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av Andreas30 » tir okt 24, 2017 9:06 pm

Som dem sier i vidioen så er det ofte mest merkbart med fullpakka bil eller ved trekking av henger og motbakke belastning
Dette får meg til og tenke litt vidre hva med de bilene som har tuning der vil jo dette spille inn
ved iallefall manglende drivstoff tilførsel ved tuning og trekking av henger motbakke belastning .

Ser også vi har samme feil på LC 120 ved sist filter skift så jeg at det er jo helt likt som LC 100
Vi som har Tuning på LC 120 og ved hard belasning fullpakka bil eller med henger kan jo også oppleve det samme
etter min teori her .
Jeg Tenkt og få tak i Det riktige LC 100 filtrer med mere rom for diesel og teste dette på LC 120 og se om jeg merker noe
Det vi ofte har erfart ved 120 er litt nølende i motbakke ved full belasting og fult pådrag i noen tilfeller
så da er jeg litt ute etter og finne ut mere om dette skal gi tilbakemelding .

Mest merkbart må dette være for dem som drar tunge hengere bil henger heste henger maskin henger
Om noen som kjører mye med tung henger også hadde testet ut dette så hadde det vært intressangt .
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1238
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100

Legg inn av beaas » tir okt 24, 2017 9:15 pm

Jeg skiftet akkurat filter på min 1HD-FT og ser jeg fikk det YZZAB filteret fra den lokale toyota sjappa. Utseendemessig var det mindre enn det som satt der fra før, men vet ikke hva jeg hadde. Uansett har jeg ikke merket noe umiddelbar forskjell. Kjørte litt test i en bratt motbakke opp til "litt" over lovlig hastighet og EGT (kan komme opp i 580 grader når jeg har presset lenge og nådd 2600 rpm) og trykk er som før. Men nå har ikke jeg noe særlig mer krefter enn en original FTE motor heller.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»