Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Mange faller for fristelsen og kjøpe uorg filtere
Selv om mange er nok fornuftige og bruker ORG Toyota filter
Berrima Diesel i Australia har lagd en info vidio som er meget greit og få med seg
De som bruker uorg Diesel filter i en LC 100 får ikke riktig flow med diesel
De filterne er for trange i toppen og gir veldig lite plass til disel flow .
Dem hadde vært utfor lc 100 som hadde sliti med tung last på grunn av dette .
Org toyota filter har en nefelling i toppen som gjør at du får den riklig mengden diesel
Vidio som Forklarer det hele
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
Selv om mange er nok fornuftige og bruker ORG Toyota filter
Berrima Diesel i Australia har lagd en info vidio som er meget greit og få med seg
De som bruker uorg Diesel filter i en LC 100 får ikke riktig flow med diesel
De filterne er for trange i toppen og gir veldig lite plass til disel flow .
Dem hadde vært utfor lc 100 som hadde sliti med tung last på grunn av dette .
Org toyota filter har en nefelling i toppen som gjør at du får den riklig mengden diesel
Vidio som Forklarer det hele
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Bruker kun org på grunn av dette, er det ikke likt på 120 også? Trodde d
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. (tillerketil@gmail.com )
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Land cruiser 200
Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 37
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Skal se etter på 120 ved neste filter skift
da får vi i tilfelle feil filter av Toyota for mitt filter har ikke nedfelt i toppen . er pumpehuset likt som lc 100 det jeg må se etter
da får vi i tilfelle feil filter av Toyota for mitt filter har ikke nedfelt i toppen . er pumpehuset likt som lc 100 det jeg må se etter
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Hva er rett delenr til 100en, kjøpte hos Jæger i dag og fikk dele nr 23390-YZZAB
Men toyodiy lister opp delenr 23390-6448 og det samme gjør youtube filmen..
Men toyodiy lister opp delenr 23390-6448 og det samme gjør youtube filmen..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Uten tvil da er filter jeg fikk feil type.
så rett filter skal da være 23390-64480 eller mahle KC135D (ser ut som mekonomen har det)
Kjørte tilbake til Jæger, de hadde det rette også, men delefilmen deres fortalte at jeg skulle ha det feile filteret..
så rett filter skal da være 23390-64480 eller mahle KC135D (ser ut som mekonomen har det)
Kjørte tilbake til Jæger, de hadde det rette også, men delefilmen deres fortalte at jeg skulle ha det feile filteret..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Bra og se dette kunne være til nytte
var det jeg hadde mistanke om at dette var en ting det var lurt og følge opp så en er sikker på at bilen får den Mengden diesel den skal ha
så en slipper unna endel symtomer eller unødig slitasje på Dieselpumpe
var det jeg hadde mistanke om at dette var en ting det var lurt og følge opp så en er sikker på at bilen får den Mengden diesel den skal ha
så en slipper unna endel symtomer eller unødig slitasje på Dieselpumpe
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Har akkurat byttet dieselfilter, kjøpte av Toyota og fikk dele nr 23390-YZZAB. Jeg tok det opp av esken og spurte dem om dette var riktig filter og de bekreftet at dette var det riktige. Det som stod i bilen var delenr 23390-6448.
Må innrømme at jeg var litt skeptisk til dette nye filteret. Det gamle kunne jeg ikke se igjennom, mens det nye var det hull tvers igjennom.
Har kjørt noen mil og ikke merket noe som helst.
Må innrømme at jeg var litt skeptisk til dette nye filteret. Det gamle kunne jeg ikke se igjennom, mens det nye var det hull tvers igjennom.
Har kjørt noen mil og ikke merket noe som helst.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Hdj 100 - 2001
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Her er en liten filmsnutt om feil dieselfilter på hdj100.
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
Jeg har ikke sett yzzab-versjonen, så jeg vet ikke om den er flush eller recessed, men på et bilde på ebay så ser det ut som om yzzab er av den flate typen.
Men, jeg har i flere år kjørt med 23303-56040, som jeg hadde til overs fra hzj80. Den er flat på toppen, slik som fyren i videoen sier er feil, så jeg er ikke sikker på at det han sier holder vann. Det ser da ut som den filterholderen ikke er helt flat, og at det er plass til god gjennomstrømming av diesel der.
Angående 23390-YZZAB eller 23390-64480, eller Mahle, så er det på tide at noen tar sagen fatt og sjekker hva som er inni.
Edit:
Litt mer. Det ser ut som yzzab er kortere, og et russisk forum sier at det er for varmere land der det ikke er fare for "parafinering" av dieselen. Altså ikke brukbart for norge og nordre russland.
https://translate.google.com/translate? ... -1hdfte%2F
En til:
https://translate.google.com/translate? ... 8844562%2F
Ser ut som bare 64480 er et skikkelig filter?
https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw
Jeg har ikke sett yzzab-versjonen, så jeg vet ikke om den er flush eller recessed, men på et bilde på ebay så ser det ut som om yzzab er av den flate typen.
Men, jeg har i flere år kjørt med 23303-56040, som jeg hadde til overs fra hzj80. Den er flat på toppen, slik som fyren i videoen sier er feil, så jeg er ikke sikker på at det han sier holder vann. Det ser da ut som den filterholderen ikke er helt flat, og at det er plass til god gjennomstrømming av diesel der.
Angående 23390-YZZAB eller 23390-64480, eller Mahle, så er det på tide at noen tar sagen fatt og sjekker hva som er inni.
Edit:
Litt mer. Det ser ut som yzzab er kortere, og et russisk forum sier at det er for varmere land der det ikke er fare for "parafinering" av dieselen. Altså ikke brukbart for norge og nordre russland.
https://translate.google.com/translate? ... -1hdfte%2F
En til:
https://translate.google.com/translate? ... 8844562%2F
Ser ut som bare 64480 er et skikkelig filter?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Hmm... Må jo se hva jeg har liggende.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Som dem sier i vidioen så er det ofte mest merkbart med fullpakka bil eller ved trekking av henger og motbakke belastning
Dette får meg til og tenke litt vidre hva med de bilene som har tuning der vil jo dette spille inn
ved iallefall manglende drivstoff tilførsel ved tuning og trekking av henger motbakke belastning .
Ser også vi har samme feil på LC 120 ved sist filter skift så jeg at det er jo helt likt som LC 100
Vi som har Tuning på LC 120 og ved hard belasning fullpakka bil eller med henger kan jo også oppleve det samme
etter min teori her .
Jeg Tenkt og få tak i Det riktige LC 100 filtrer med mere rom for diesel og teste dette på LC 120 og se om jeg merker noe
Det vi ofte har erfart ved 120 er litt nølende i motbakke ved full belasting og fult pådrag i noen tilfeller
så da er jeg litt ute etter og finne ut mere om dette skal gi tilbakemelding .
Mest merkbart må dette være for dem som drar tunge hengere bil henger heste henger maskin henger
Om noen som kjører mye med tung henger også hadde testet ut dette så hadde det vært intressangt .
Dette får meg til og tenke litt vidre hva med de bilene som har tuning der vil jo dette spille inn
ved iallefall manglende drivstoff tilførsel ved tuning og trekking av henger motbakke belastning .
Ser også vi har samme feil på LC 120 ved sist filter skift så jeg at det er jo helt likt som LC 100
Vi som har Tuning på LC 120 og ved hard belasning fullpakka bil eller med henger kan jo også oppleve det samme
etter min teori her .
Jeg Tenkt og få tak i Det riktige LC 100 filtrer med mere rom for diesel og teste dette på LC 120 og se om jeg merker noe
Det vi ofte har erfart ved 120 er litt nølende i motbakke ved full belasting og fult pådrag i noen tilfeller
så da er jeg litt ute etter og finne ut mere om dette skal gi tilbakemelding .
Mest merkbart må dette være for dem som drar tunge hengere bil henger heste henger maskin henger
Om noen som kjører mye med tung henger også hadde testet ut dette så hadde det vært intressangt .
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Jeg skiftet akkurat filter på min 1HD-FT og ser jeg fikk det YZZAB filteret fra den lokale toyota sjappa. Utseendemessig var det mindre enn det som satt der fra før, men vet ikke hva jeg hadde. Uansett har jeg ikke merket noe umiddelbar forskjell. Kjørte litt test i en bratt motbakke opp til "litt" over lovlig hastighet og EGT (kan komme opp i 580 grader når jeg har presset lenge og nådd 2600 rpm) og trykk er som før. Men nå har ikke jeg noe særlig mer krefter enn en original FTE motor heller.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Jeg har fått 23390YZZAB av Jæger. Dette er ifølge videoen lengre opp FEIL altså?
HDJ 100 2003 mod
270 000 km
270 000 km
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Ikke nødvendigvis feil, ihvertfall ikke på mengde diesel som strømmer igjennom det. Jeg får nok diesel ned YZZAB filteret, så ikke merkbart ved standard motor eller lett tuning.
Men kan være det andre filteret renser bedre. Toyota ville helst selge meg YZZAB engang til, men ba om det andre og det var noen kroner dyrere mener jeg å huske når jeg kjøpte det her i høst.
Men kan være det andre filteret renser bedre. Toyota ville helst selge meg YZZAB engang til, men ba om det andre og det var noen kroner dyrere mener jeg å huske når jeg kjøpte det her i høst.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Da har jeg snakket med Jæger. De sier som det beskrives i innlegget over her at delenummer 23390-YZZAB er det som skal på bilen. Jeg fortalte dem om denne tråden og det som kommer opp her og gir han delenummer 23390-6448. Hans svar er da: "å, ja det er filteret som ble levert med bilen når den var ny."
Designet på disse filtrene er jo forskjellige og han kunne ikke forklare hvorfor de har gått fra 23390-6448 til 23390-YZZAB. De hadde begge filtre på lager og jeg får nå bytte til 23390-6448 mot et mellomlegg siden dette filteret er dyrere.
Spennende å se om dette utgjør noen forskjell på performance til bilen.
Designet på disse filtrene er jo forskjellige og han kunne ikke forklare hvorfor de har gått fra 23390-6448 til 23390-YZZAB. De hadde begge filtre på lager og jeg får nå bytte til 23390-6448 mot et mellomlegg siden dette filteret er dyrere.
Spennende å se om dette utgjør noen forskjell på performance til bilen.
HDJ 100 2003 mod
270 000 km
270 000 km
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Interessant ,måtte ut å sjekke hva som var i min og det var mahle kc 135 .
Senest rettet af baardlie tor des 27, 2018 6:27 pm, rettet i alt 1 gang.
Bård - Tlf.97618988
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Som dere ser så er det ganske stor forskjell på de to filterene. Jeg kan tro på 6448 filteret vil gi bedre flow
HDJ 100 2003 mod
270 000 km
270 000 km
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Fikk etter litt forklaringer 64480 filteret hos Toyota , de fikk fram YZZAB uten en god forklaring på at det var byttet til det i delesystemet. Bytta med mahle kc135 som satt i bilen . Var greit å få bytta for det gamle var ganske møkkete . Mahle KC135 ser likt ut som 64480 filteret fra Toyota både på toppen og i størrelse bortsett fra runde hull i toppen av toyo-filteret og avlange i mahle filteret .
Bård - Tlf.97618988
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Hmmm kan dette da også ha noe å si for min 90 mon tro?
Sjekket på www.partsouq.com ang min bil og den skal ha samme filter som til 100.
Har TTE og det gjør jo sitt til at den kanskje ønsker seg litt mer flow.
Mitt filter har det trange utseende nå, men jeg skal undersøke dette litt.
Sjekket på www.partsouq.com ang min bil og den skal ha samme filter som til 100.
Har TTE og det gjør jo sitt til at den kanskje ønsker seg litt mer flow.
Mitt filter har det trange utseende nå, men jeg skal undersøke dette litt.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Svaret på hvilket filter man skal ha er veldig enkelt. Det dreier seg ikke om å huske varenr. Når du kjøper filter så skal det komme opp riktig filter på delefimen når du handler på Toyota. Blir fort surrete når det skrives så mye om nr. Det er riktig at Flow har mye å si for ytelse. Og Toyota endrer alltid dette på delefilmen når det kommer et nytt produkt/forbedret produkt. Så ved kjøp så se at ekspeditør bruker filmen og leter seg frem, da skal en være sikker på at man får riktig produkt.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Viktig info angående Dieselfilter til LC 100
Kan godt være at yzzab gir samme flow som 64480 filteret ved målinger på en gitt belastning . Siden en som driver et uavhengig dieselverksted (youtube-videoen) velger å fronte dette offentlig er det nok sansynelig at det betyr noe for ytelsen i alle fall ved belastning/tyngre lass . Stoler en blindt på delepushere som bare sitter å leser nr ut av en delefilm/regnr. er en nok forholdsvis blåøyd. Har flere ganger måttet rettlede de , særlig når det gjelder deler til 4 og 7 serie LC . Har foreks.flere ganger fått beskjed om at delen dessverre er utgått , men etter litt søk og leting finnes den alikevel . Uerfarne folk på delelager sliter om du ikke kan linke søket til et regnr , dette gjelder ikke bare hos Toyota men er stort sett slik over alt . Jeg fikk de til å linke filternr 23390-64480 til mitt regnr og min 100 så neste gang jeg skal ha filter kommer det opp som eneste alternativ
Bård - Tlf.97618988