Side 1 av 1

SCV ventil ?

Lagt inn: ons mar 06, 2019 10:27 am
av macivar
Hei

Noen som har skiftet SCV ventil på 100?

Er det forskjell på dieselpumpene på de forskjellige årgangene?

Vurderer å skifte SCV i forbindelse med mulig overhaling av dysene...

Ivar

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: ons mar 06, 2019 10:57 am
av Vegard
Den slipper du å bytte Ivar, med mindre du har kasta ut originalmotoren til fordel for noe med common rail?

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: ons mar 06, 2019 12:55 pm
av macivar
Ha Ha Ha :lol:

Neida Vegard, fortsatt den som du så ja.

Men med erfaring fra nettopp common rail, så dukket jo tanken opp om den burde vært skifta samtidig som dysene får gjennomgå...
Men da trenger jeg altså ikke tenke på det? Siden det ikke er noen spesiell grunn, kun gammel vane fra common rail motorer...???

Ivar

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: ons mar 06, 2019 9:58 pm
av Dag Einar
Men er det sånn EGR ventil på den da?
Hilsen en uvitende sjel.... :oops: :(

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: ons mar 06, 2019 10:53 pm
av frode
SCV = Suction Control Valve -- På common rail, tror jeg dere snakker om.
SCV = Spill Control Valve, eller mer vanlig: Spill Valve -- på f.eks 1HD-FTE motorens innsprøytningspumpe. Men den skiftes ikke så lenge den virker.
Så, du har (d)en, men ikke den du spurte om da.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: tor mar 07, 2019 8:37 am
av Vegard
Det var suction control valve jeg hadde i tankene, og den har vi jo ikke på våre motorer og slipper å tenke på den.

I følge boka skal vel dyserør byttes ved 150 tusen km om jeg husker rett? Dette er det mange som ikke gjør, og jeg har ikke fanget opp at det skaper trøbbel om de rørene brukes mye lenger. Byttet likevel mine rør da jeg skiftet dyser på ca 190 tusen km (nye dyser kostet ikke mer enn å få de gamle overhalt). Kan ikke si jeg merket noe forskjell på bilen etter byttet, så det havner vel kategorien overdrevet preventivt vedlikehold.

Dag Einar, det er EGR-system på 100n din (gratulerer med ny bil forresten!) Den kan lett kobles fra ved å bytte om på noen av vakuumslangene. Gir ingen feilmelding, og bør virke med mindre ventilen allerede har satt seg fast i åpen posisjon.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: tor mar 07, 2019 9:04 am
av Dag Einar
Takk for det Vegard.
Ja det er gromt å kjøre 100 :D
Jeg får nok litt hjelp rundt dette emnet til helgen vil jeg anta.
Skal på vintertreffet og der er det flere med 100 vet jeg.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: fre mar 08, 2019 12:20 am
av macivar
Var spill control valve jeg tenkte på.
Skiftet jo suction control valve flere ganger på 120´en.
Begynte derfor å lure på om spill valve også burde taes på 100´en...
Mener jeg leste noe på ih8mud angående denne...? Eller var det landcruiserclub.net...? Usikker!

Hvor handlet du dyser Vegard? Har du link? Har ikke fått pris ennå på overhaling. Har forhørt meg med Minges og Sven Aas... Kanskje andre jeg burde høre med også?

Får forresten opp at det er 2 typer dyser som går til bilen min.
Variabelen er om det er egr kjøler på bilen eller ikke...
Vil anta det er egr kjøler på en 03 facelift?
Men får evt se i motorrommet når bilen kommer hjem.
Dog litt usikker på hva jeg skal se etter?? Kjøleslange inn på egr??

Ivar

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: fre mar 08, 2019 7:21 am
av Vegard
Jeg handlet dyser fra amayama, men dengang var krona betydelig sterkere enn i dag.

På min bil er det kjøling av EGR. Du kan se at det går kjølevannsslanger til et blankt (om jeg husker rett) sylindrisk rør som eksosen ledes gjennom, ligger omtrent under glødeskjermen i inntaket på passsasjersiden av motoren.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: fre mar 08, 2019 3:37 pm
av macivar
Takker ;)
Skal sjekke pris på amayama kontra overhaling når jeg får svar på pris.

Ivar

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: fre mar 08, 2019 11:16 pm
av frode
Variabelen er ikke egentlig om der er egr-eksos-kjøler, men det er det letteste å se etter. De som har egr-kjøler har også:
1 Ekstra butterfly-ventil (x6) på innsuget som stenger innløpet til en av de to inntaksventilene på hver sylinder.
2 En litt annen inntaksventil
3 Annen e-ecu og software for styring av IP
4 Styring av turbo
5 Annet trykk for de to trinnene på injektorene
6 5-trinns automat og felles ecu for motor og automat
blant annet.
Dette var bare fra hukommelsen, men jeg tror det er sånn nogenlunde riktig. Og gjelder ikke helt for Australia så vidt jeg har forstått.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: lør mar 09, 2019 10:19 am
av macivar
Hei

Frode; vil det si at om jeg IKKE har 5-trinns automat så har jeg IKKE egr kjøler?

(Bilen er fortsatt på tur og kommer først hjem med kona om en dag eller to så får ikke sjekket før det)...

Ivar :)

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: lør mar 09, 2019 11:39 am
av frode
Hvis dette er en europeisk levert versjon, så tror jeg det er slik ja.

Ang dysespisser, så fant jeg ut at de var billigst hos dieselverkstedet. De sjekket nummeret stemplet på dysespissen og hadde samme på lager. Det de ikke hadde info om, var at det var to muligheter for riktig instilling av åpningstrykk. Spesielt 2.-trykket er forskjellig på tidlig og sen utgave.
Nye tetteringer/skiver nedi hullet må du også ha, og alu-pakninger til returrøret. (Kan lønne seg å kjøpe to sett pakninger til returrøret, fordi de er billige, og fordi hvis noe lekker eller blir feil (og du må åpne igjen) er de ubrukelige etter fjerning).
Jeg byttet dyserør ved ca 280 k. De gamle hadde litt rust på et par av dem. Problemet er visstnok materialtretthet pga pulsing av trykk og vibrasjoner. Har hørt om to tilfeller av brudd i Australia, men ikke før ca 300 k km.

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: lør mar 09, 2019 1:44 pm
av Vegard
Jeg sjekket gammel faktura og ser at jeg betalte 131 euro pr dyse i 2014. Nå koster de 187 euro samme sted (amayama)

Re: SCV ventil ?

Lagt inn: tir mar 12, 2019 10:49 pm
av macivar
Takk for svar begge to; Frode og Vegard :)

Sjekket bilen etter den kom hjem, og jeg har EGR kjøling ser det ut for ja, med to stk slanger inn og ut vil jeg tro.?.

Ivar