Webasto i 100

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Webasto i 100

Innlegg av TLC-fan »

Hva slags Webasto er det 100-folket har i bilene sine?

I min 100 står det en Webasto Thermo Top C, med en kapasitet på 5,2 kW. Er det noen som kan si meg hvor mye disse varmer? Blir det godt og varmt i kupeen når gradene kryper et stykke ned på det blå?

På Webasto sine hjemmesider står det at SUV'er og Van'er skal ha Thermo Top P, men det er ingen tekniske forskjeller på C og P på papiret....

Bare undrer.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
Remi
Innlegg: 385
Ble med: ons sep 12, 2007 1:17 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Remi »

Har også termotopp C, blir godt & varmt når det er godt med kuldisser. Men så er jo 100`n din større enn 120`n min :wink:
Har den enkle styringen, slår på, går 60min med innstillingene som er satt på ventilasjonsanlegget med tanke på temperatur, hastighet & utblåsningspunkter. Dette kan vist enkelt (men ikke billig) byttes ut med mer avanserte styringsenheter, selv om jeg ikke vet om det for bedrer det med behovet for forhåndsinnstilling av temp & luft.
TOYOTA Fanboy
1986 HJ60 Aut/Turbo
2005 LC120 Executive/GX
2011 Ski-Doo Freeride
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Thermo Top C her også.
Varmer helt ok, men som Remi sier det er avhengig hvilke innstillinger på varmeapparatet når du forlater bilen. 30min. holder ned til -6 til -8 grader, under dette varmer jeg en time.

AC av om vinter så slipper en dugg.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Jeg har c jeg også Fred Magne, med 5,2 Kw.

Når det er 15-20 minus ute blir ikke det spesielt varmt inne i bilen, men stor forskjell fra ikke å ha noen cupevarmer. Og motoren er nok betydelig varmere i denne temperaturen etter en halvtime med webastoen en blokkvarmeren klarte å varme opp 80'n jeg hadde. Dvs at når man starter motoren og kanskje også setter på "power heater" så går det ikke lenge før man må skru ned på varmen.

Har man satt på den bakre varmer før man stopper bilen, så slår denne seg også på når webastoen starter. Sjelden jeg har brukt det, men det hjelper vel på det og.

Noen som vet hvor den bakre varmeren tar lufta ifra? Fra cupelufta?

Bjørn Erik
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Jeg er ny i 100-faget, så den bakre varmeren vet jeg lite om.
I bruksanvisningen til Webastoen står det at man skal sette varmeapparatet på varmt, og vifteknappen på 2 dersom man har fire trinn, og 3 dersom man har 5 trinn. Vår er derimot elektronisk, så Webastoen er forhåndsprogrammert til rett viftehastighet.

Har sjekket forskjellen på Termo C og P. Den er at sistnevnte også setter i gang vannpumpa i bilen på lavt nivå. Dette så de ingen særlig hensikt i på biler som våre. Termo C burde således virke optimalt.

Når det gjelder styringer, så er det ikke noe problem i å bytte fjernkontrollen med en mer avansert. Da må man samtidig bytte mottakerdelen, og det hele ville koste rett over 3.000 kroner, dersom man velger en T100 fjernkontroll. Med denne kan man sitte inne og programmere, sjekke kupetemperaturen, pluss en masse greier.
http://www.wohlfuehlklima.de/nn-no/prod ... 0-htm.html


Årsaken til at jeg lurte på varmeeffekten er i tilfelle man ønsker å overnatte i bilen om vinteren. Ulempen er jo at skiten skrur seg av etter en time for å spare strøm. På våre biler, med to batterier, er det da ikke strømproblemer. Varmeren trekker jo ikke rare greiene.
Mulig jeg endrer på dette med tiden. Må bare få litt erfaringer med hvordan det er i bruk først.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
baardlie
Innlegg: 851
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

varmer

Innlegg av baardlie »

På min er det mulig å forhåndsinnstille 3 start-tidspunkt , da skulle man holde varmen imellom natta :D Er ebersprecker jeg har m tidsur i bilen og enkel fjernkontroll , blir god å varm ned til -20 om den går en time . Bård
Bård - Tlf.97618988
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Jeg har ikke peiling på strømforbruk, men vet at webastoen i seg selv bruker lite. Men hva med cupeviften, hvor mye bruker den? Det jeg vet er at med biler med vinterpakke (dvs ihvertfall power heater) så er det to batterier på mellom 80 og 90 amper hver, på de andre er det to på ca 60 amper! Hvor lenge ting da kan stå på vet jeg ikke. Om batteriene er friske vel og merke.

Bjørn Erik
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Enkelt regnestykke. Webastoen trekker 0,2 ampere i timen. La oss si vifta bruker 1,8, noe som er alt for mye. Det blir 2Ah. Med to batterier som hver er på 80Ah, så har du 160Ah til rådighet. Om vi sier at de leverer 60Ah hver når det er snakk om minusgrader, så blir det fortsatt 120 Ah til forbruk. Det blir ca. 60 timer med varme, og så lenge sover ikke jeg. :lol: Det med tre programmer er bra. Tror den funksjonen ligger i den utvidede fjernkontrollen fra Webasto, så kanskje en vakker dag?

Jeg regner med de fleste som har Webato har vinterpakken. Tror det var en del av den.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Webastoen har nok et vesentlig høyere strømforbruk når den varmer. 0,2amp er nok i hvilestilling, som beskyttes av 1amp sikring. Så har du 25amp sikring til drift av varmer og en 20amp sikring til drift av vifte i bil.
Varmeren bruker 28watt alene, vet ikke om sirkulasjonspumpe er med i de 28watt. Matepumpe bruker litt strøm den også.
Regnestykket ditt blir litt forandret, men ikke verre enn at du klarer deg fint en natt i en god varm bil.
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Burde jeg selvfølgelig skjønt, men la oss si vi er på 2x28 watt (=5A), så kan jeg fortsatt sove godt over et døgn, og likevel ha strøm til å få start. :-)
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
baardlie
Innlegg: 851
Ble med: fre nov 12, 2004 8:58 pm
Lokasjon: buskerud

varmer

Innlegg av baardlie »

Slik ble jeg forklart hvordan min skulle brukes : still varme på max , viftehastighet på 2 el.3 , dyser oppe og nede åpne, skal gå minimum 45 min. ved -15 el. lavere temp. for å få max utbytte av varmen . Vifta i kupe starter ikke før etter 15 min. Strømforbruket var det stort sett kupe-vifta som sto for , da selve varmeren brenner diesel , men den må jo ha litt strøm da den tenner. programmering skjer på timeren i bilen på min ikke via fjernk. bare start/stopp og lengde på varmeperiode. Bruker så og si bare fjernk. jeg :) Ebersprecer i min 120 er på 5 kw Veldig fornøyd m en slik i bilen , bruker den nesten alltid ved - grader ( blir fort en vane m alltid varm bil) :D Det er bra å huske å starte den med jevne mellomrom i sommerhalvåret også , da virker den når -gradene melder seg på nytt !! :? Bård
Bård - Tlf.97618988
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Innlegg av Luring »

Hiv meg på denne tråden sjølv om den er gamal:

Har nett kjøpt meg LC100, og finner en knapp det står "Power heater" på, men det er vel ikke dieselvarmer?
Den øker turtallet på tomgang, men eg tvilar vel på at det skjer så mykje meir enn det.
På bensinutgava heiter denne knappen "Idle up", men det er vel akkurat det den gjer på dieselutgava også?

Viss det er dieselvarmer i bilen, er det vel ein eigen kontroll for denne?

Instruksjonboka sier ikkje noko annet enn korleis trykke inn knappen :)
Olav
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Power heater er en friksjonsvarmer, du finner den framme i motorrommet og blir drevet av noen reimer. Den skal gi 1400 watt ekstra varme, så det er jo noe. Opplevde ihvertfall at bilen ble fort varm når man brukte denne (ift den 80'n jeg hadde før som bare kunne justeres på turtall). 100'n er levert med idle up på diesel versjonen også i varmere strøk, og det er kun tomgang justering som du sier.

Bjørn Erik
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Innlegg av TLC-fan »

Knappen for Power Heater kan egentlig stå inne hele vinteren, for den slår seg automatisk av når kjølevannet når 60 grader. Den drives jo av motoren, så det ligger i kortene at den kun virker når motoren går.
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Webasto i 100

Innlegg av frode »

Bringer opp en gammel tråd. Vurderer ettermontering av dieselvarmer.
Hvor er beste plassen å kjøpe disse?
Hvorfor Ebersprecher? eller hvorfor Webasto? Har hørt at Eber støyer mer?
Er det forskjellige utgaver? Er 5 kW nok?
Hvor er beste plassen å montere en slik? Er det noen som har bilder?
Trenger du flere spørsmål, så bare spør :)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: Webasto i 100

Innlegg av shoe »

Hei Frode,
jeg har kun erfaring med Webasto, og det er utelukkende god erfaring jeg har med Thermo top C, 5kw.
Det jeg savner på den jeg har nå er sim kort. Det var så utrolig deilig å "ringe" bilen varm, om du kom hjem fra fly eller du hadde vært på møte, skitur, etc. I dag så har du også en app for smart tlf. og mange flere muligheter.

Et praktisk godt sted å montere varmeren er på venstre innerskjerm. EDU modul må flyttes litt til siden.
For å unngå vibrasjon som ødelegger eksosslange avstives festebrakett.

Stein
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Webasto i 100

Innlegg av frode »

Ja, det ble en Webasto Evo, her ved nyttårsleite. Det er Evo de heter nå for tiden, 5 kW, og mindre enn tidligere modeller. Veldig lett å plassere rett ved sikringsboksen. Flyttet EDU litt utover. La opp strøm fra høyre batteri, så slapp jeg å kveile opp kabelen, og så er det bedre plass på den siden. Tok også kabelen inn i bilen på den siden, rett ved ahc-pumpa. Fikk med et universal monteringssett og motstand til kupevifta, ett ekstra relé (kontakten til dette er på plass), og ThermoCall for å starte via SMS. Den derre smartphone-appen er bare tull, den bare sender sms den også - Altså bare en sms-app.

Strømforbruket er ganske høyt, ca 4 A for varmeren, + minst like mye for kupevifta. Litt dårlig at det ikke er noen egen styrbar kontroll for kupevifta, men vurderer å bruke Aux-utgangen til et vifte-relé. Kupevifta på 100 styres elektronisk, med både pluss og minus til en regulator. Koblingen til Webastoen blir da å kutte både pluss og minus, med ett omskifter-relé på hver side, og en effektmotstand til jord i steden for den elektroniske regulatoren. Vifta tar 12 A på full fart, dvs ca 1 ohm motstand. Effektmotstanden fra Webasto (en rund sak med kabelsko-tilkobling til å skru fast på innerskjermen) er på 0,9 ohm, - dvs i praksis ca samme som viftemotoren. Da får man 6 A, og ca halv fart, noe som er alt for mye. Jeg satte på 1,8 ohm, og får 4 A viftestrøm, noe som også er litt vel mye viftefart. Sikkert bra i 20 kuldegrader med 1 cm is på rutene, eller noe slikt.
Så, ca 8 A strømforbruk alt i alt. Med en gangtid på 30 min, noe som vanligvis er nok , har man brukt bare 4 Ah. Med 200 Ah batteri, og ca halv kapasitet i vinterkulda, er det fremdeles nok til start, men absolutt noe å tenke over før man varmer seg i hjel. Hvis man i tillegg ikke kjører så langt etterpå, vil batteriet svekkes over tid. Bedre med fast batterilader til bruk når man er hjemme. Hvis det ikke er så kalt ute, så kobler jeg bare ut kupevifta ved å trekke ut en kabelsko på motstanden, man får jo allikevel full varme ved start.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Motor 10x»