Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av beaas »

I ly av den tråden her http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7731 og da den artikkelen her http://www.lcool.org/technical/elec_die ... uning.html . Vet det også er flere tråder på forumet.

Jeg skal nå etterhvert få på plass noe som øker effekten. Jeg vet lite om de forskjellige chip/boksene og hva de gjør. Det finnes:

KCR (skal gi 250 hk/480 nm)
Mspeed (skal gi 245 hk/516 nm (tror jeg)
Tunit (skal gi fra 231 hk og 512 nm, kan justeres, http://www.groftekanten.no/groftekanten ... hold=tunit)
Safari/unichip har boks og sett med eksos og intercooler, koster nesten 30 lapper levert i Norge, http://www.airpowersystems.com/safari/t ... dj100.html
Safari/dronic - vet ikke hva som er forskjell fra over, http://www.safarisnorkel.com/dtronic/dtronic.htm
Adonis (har forskjellige moduler, fra 252 hk til 295 hk og en økning i moment (om jeg har forstått det riktig) til 560 til 670 nm. http://www.adonistechnology.com/index20 ... s=produits)
DTE, http://www.chiptuning.com/conf_prod_no. ... no_cache=1, skal gi 245 hk og 500 nm.

Finnes det noen flere?

Spesielt Adonis er jeg nysgjerrig på. Regner med det ikke bare er en chip men også eksos, intercooler opg muligens turbo som etterhvert endres på de forskjellige modulene.

Jeg er på jakt etter all informasjon fra disse boksene, om det er noen som er noe mer avansert en at de bare gir feks 15% mer drivstoff over hele linja. 100 motoren trenger jo ikke så mye mer diesel på høyere turtall, der går det forholdsvis bra nok. Men det mangler mye under 2500 o/min. Ift 80 motoren, både 12 og 24 V så har jo de lineær kraftutfoldelse når først turboen har tatt tak, 100 kommer mer og mer.

Og er det noen som kan noe fransk og kan maile og få noen flere opplysninger om adonis så hadde det vært bra.

Denne utrolige bilen har vistnok brukt adonis, http://www.egal16.com//preparations?fold=103. Noen kommentarer til intercooleren?

Bjørn Erik
Senest rettet af beaas søn sep 28, 2008 9:39 pm, rettet i alt 1 gang.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

I min sitter det boks som er levert av PSI Powerbox og typen er VP Power(ndtolc42).
http://www.psi-motorsport.com/turbodiesel/vppower-e.php

Synes kjøleren så veldig robust ut, men litt rart at de ikke har brukt hele plassen. Kanskje de skal plassere noe annet der?
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Der var det enda en til ja.

Angående den intercooleren så undersøkte jeg endel for min egen del her i vår. Tenkte på å spesiallage noe som da passet inn i de orginale rørene. Men fikk høre at man ikke ville få noe bra effekt i en kjøler med så lange tanker/bredt register og sammtidig så kort register.

Så min mening er nå å ha en vanlig kjøler sånn ca som vist på bilde og la røret gå tilbake under kjøleren og inn i de orginale slangene. Kjøleren kunne kanskje vært noe høyere, men vet ikke om jeg gidder å flytte webastoen som av en eller annen grunn er plassert der framme. Denne kjøleren koster 1800, å spesiallage blir fort over 5 lapper.

Bjørn Erik
Vedlagte filer
Register på 45x23x7,5
Register på 45x23x7,5
IC 45x23x7,5.jpg (17.68 KiB) Vist 15123 ganger
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Du får midtdelte kjølere. Høla i en ende og andre enden benyttes til å flytte lufta f.eks. ned i underetasje, om du skjønner hva jeg mener :D
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Ja, jeg har hørt om det men ikke sett noen til en budsjettløsning. Men vet du om noe så bare post!

Jeg skal ikke ta den helt ut med denne bilen, så det får holde med 80% løsninger siden tilnærmet 100% løsninger er adskillig dyrere...

Bjørn Erik
Otto-Racing
Innlegg: 160
Ble med: fre okt 26, 2007 1:49 am
Lokasjon: Bønes
Kontakt:

Innlegg av Otto-Racing »

Jeg har en boks som er lagd av DieselPower.
Den heter forøvrig Digi-VP

http://www.dieseltuning.ca/modules/vp.html
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

Plukker opp denne tråden igjen jeg..


Bestillte i fjor en SAFARI chip som jeg aldri fikk... Fikk en annen digital chip som jeg hadde en liten stund men som jeg returnerte senere pga at jeg ikke var helt fornøyd.Husker ikke hvilke merke det va..va en slik som kobles opp mot diesel pumpa og lade trykks regulatoren.

Med den chip/boksen fikk jeg 1.2 bar lade trykk med litt justeringer. Ble rimelig bra fres i kjerra. Bilen ble nesten umulig å kjøre i rundt 2000omdr eller ca80-90kmt. Bare jeg tenkte på gass pedalen så akselererte den avgårde. under 2000omdr var det mindre forandringer. Det va forskjell men ikke skikkelig. Følte at ketsjup effekten som er i bilen orginalt bare ble forsterket.

Prøvde Knut sin 100 med Safari high power kittet på. Gikk vel egentlig ikke noe bedre enn min men effekten var delt utover hele registeret ifra bunn til topps. mye bedre bunn drag og generel gass respons.

Nå har jeg funnet ut at den Safari chippen egentlig er en Unichip som er programerbar. Disse selges her i Norge hos Flissundet Motor Service. Har vert i dialog med dem og de vil til passe chippen til min bil og mitt oppsett etter intercooler og eksos etc.. de kjører bilen på rulle før og etter og justerer alt optimalt.

Dette ville koste mellom 8500kr og 10500kr og ta en dag eller halvannen.


Samtidig er jeg i dialog med Adonis Technology som Bjørn Erik har nevnt tidligere i denne tråden.
De lover 295 hk og over 600nm. Dem skulle ha 1550 euro ca 12500 spenn for produktet deres.Ser at 100 gjør o-100 på 9.2 sec med det oppsettet. Noe som må vere respektabelt!

Så nå venter jeg bare på litt mere info derifra før jeg bestemmer meg for hva det blir til. Lurer jo felt på den Adonis saken med er vel det tryggeste og rimeligste og gå for den i fra FMS.
Senest rettet af Ulv tir mar 23, 2010 4:01 pm, rettet i alt 1 gang.
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av beaas »

Du nevner knut sin bil. Bare så du vet så tror jeg ikke det kan sammelignes 100% med en bil før og etter oppgraderingen som kom på 03 modellen. Den nye har litt annen turbo, noen andre mekaniske endringer samt at elektronikken også er noe justert.

Uansett spennende å høre hva du får til med dette. Det HO kittet som knut har er vel gått ut av produksjon etter hva jeg ser på australske forum? Ser litt på det Lcool foumet inniblant.

Bjørn Erik
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

Da fikk jeg svar igjen fra Adonis:

hi again !
so i think the raid model is the good one for your car .
Forget the GV and GV multiplex , it's not for your 1999 car . These power box are for VNT garret turbo monted on 2002 HDJ100 and mpx is for Multiplex hdj100 of 2005 .

Concerning your model , the stage one gives 265 hp and + 130 Nm :
there is 2 power box , one for the diesel pump managment and the second for the turbo management . We increase the volume and advance of fuel delivery and also we pilot the wastegate actuator in order to reach 1.1 bar of boost (stock is 0.75 bar)

The stage 2 gives 280 Hp and + 160 Nm . boost rise up to 1.3 bar . for this stage you need a bigger intercooler than the small stock model and you need to modify the weaky pipes between the turbo and intercooler . we have a product to replace the plastic pipes by a steel model .

The is a stage 3 gives 300 Hp and + 200Nm , boost rise up to 1.5 bar . for this model we provide the 2 poxer box (1 for the pump , the second for the turbo wastegate command) an a new hybrid turbo (garrett / toyota) .It's a dual ball bearing GT30 garrett cartridge fitted on stock toyota CT26 HDJ100 compressor and turbine housing . No need to modify anything on the exhaust manifold, exhaust pipe output and interface with the air filter pipe .
Just need to adapt oil and water inlet and outlet .

Price for power box only :
Stage 1 : 1550 euros
stage 2 : 1715 euros
Stage 3 : 1880 euros

Price for pipes and turbo :

Dual steel metalic pipes (interface turbo and intercooler) : 460 euros
Hybrid turbo dual ball bearing garett / toyota housing : 2400 euros

best regards , e. baltes


Vel får se litt nærmere på dette..virker som seriøse folk.

Har forresten kjøpt en ny intercooler...
Vedlagte filer
ny kjøler.jpg
ny kjøler.jpg (694.55 KiB) Vist 14075 ganger
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
kjetilh
Innlegg: 154
Ble med: man nov 16, 2009 5:30 pm

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av kjetilh »

jeg kan ihvertfall anbefale http://www.sancodk.dk/
Alt for mye drit på alt for liten plass...
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av beaas »

Det blir stage 3 med ny turbo og nye rør? Hørtes mye ut med 1,5 bar i trykk, men vet egentlig ikke mye om det. Du bør jo også få montert en eksos temp føler så du har litt kontroll på varmen. Har du ellers sett noe Tull2 over hvor effekten kommer med den nye turboen? Noen her inne har vel kanskje peiling på hvordan en slik turbo vil arte seg ift standard. Så er det jo noen som vil ha krefter opp i turtall, andre mest mulig fra bunnen. Gjerne 600 nm fra 1200 omdreininger. Nevnte ikke det i forrige innlegg, men på din 99 modell så skal det være 430 nm fra 1400 o min på papiret, tilsvarende så skal det være 430 nm fra 1200 o min på modellen som ble produsert fra august 02.

Uansett så kan det være greit å få kjørt den på rulle for å måle krefter før og etter.

Merker du noe om lufta går lettere igjennom med ny cooler?

Bjørn Erik
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

beaas skrev:Det blir stage 3 med ny turbo og nye rør? Hørtes mye ut med 1,5 bar i trykk, men vet egentlig ikke mye om det. Du bør jo også få montert en eksos temp føler så du har litt kontroll på varmen. Har du ellers sett noe Tull2 over hvor effekten kommer med den nye turboen? Noen her inne har vel kanskje peiling på hvordan en slik turbo vil arte seg ift standard. Så er det jo noen som vil ha krefter opp i turtall, andre mest mulig fra bunnen. Gjerne 600 nm fra 1200 omdreininger. Nevnte ikke det i forrige innlegg, men på din 99 modell så skal det være 430 nm fra 1400 o min på papiret, tilsvarende så skal det være 430 nm fra 1200 o min på modellen som ble produsert fra august 02.

Uansett så kan det være greit å få kjørt den på rulle for å måle krefter før og etter.

Merker du noe om lufta går lettere igjennom med ny cooler?

Bjørn Erik
Har ikke fått montert den den enda..tenker å skifte ut de plast rørene som går ut i hjul huset. kansje hele veien mellom turbo og innsug. Har sett på og gå med retur luften rett igjennom fronten mellom radiatoren og lykten. Er akkurat plass til å gå igjennom med et rør der i 2.5".

Skal bare få handlet inn litt forskjellige rør deler i rust fritt og noe silikon slanger før jeg begyner på det slik at vi sveiser og tilpasser alt fort løpende.
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

Blir nok stage 2 om det blir noe der ifra..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

Ulv skrev:Blir nok stage 2 om det blir noe der ifra..
Da har jeg vel bestemt med for å kjøre bilen til Flissundet Motorsevice for montering av en Unichip..der blir bilen kjørt på rulle og optimert.
Skal komme til bake med resultatet.
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av beaas »

Spennende. Du bør vel slå 80'n jeg hadde der for endel år tilbake. Målte 170 hk på de fire hjulene dengang.

Bjørn Erik
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjellene

Innlegg av Ulv »

Som jeg har nevnt i garasjen min så fikk jeg 270hk og 650nm i bilen med unichipen.
Unichipen er i utgangs punktet blank,(ingen oppjusteringer) man lager programmet på stedet etter oppettet på
bilen. En slik jobb med chip koster 10500kr. Etter hvert til prisen gå ned noe
ettersom Fms får bedre erfaring og kan bruke oppsett de allerede har laget.

Bilen min var første Fms hadde tatt for seg..jeg kommer nok til å
oppdatere når fms finner forbedringer.

Det fine med Unichipen er at den kan programeres på nytt og er universal. Kan brukes i andre biler og merker om ønskelig.
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
pirken
Innlegg: 88
Ble med: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Chip/tuning til 100 - hva er best, eller hva er forskjel

Innlegg av pirken »

Har kjøpt en chipit chip til min bil fra Australia, kobles på dieselpumpestyringen og på gasspedalen.
Kjøpte også egr blokkeringsplate i samme slengen.
Bilen er veldig mye mer futt i over hele registeret, men jeg synest dieselforbruket har gått opp en god del.
Vet ikke om det har med chippen og gjøre eller om converteren min er på vei til å takke for seg.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Svar

Tilbake til «Motor 10x»