Større IC - hvem er interessert?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av shoe » ons okt 29, 2008 10:37 pm

Skal ha inn en større intercooler og i den forbindelse er Andersens Bilradiator og Nordjysk Kjølefabrikk innvolvert for å spesialtilpasse en midtdelt kjøler som er minst dobbelt så stor som orginalt ca. 1 meter kjølelengde tilsammen. Denne vil passe i 100'n uansett om det automat eller manuell giring. Det supre er at denne blir en "bolt on" kjøler slik at nesten hvem som helst kan montere denne selv.

Når det gjelder prisen på denne ic så har de sagt at den ikke blir høyere enn kr. 6800,- inkl. mva. For å bruke dems ord, det kunne være mulig at de kunne knipe litt av prisen etterhvert. Jeg tolker dette som at hvis flere kjøper denne når den blir ferdig så kan det gjøre utslag på prisen.

Er det flere 100 - eiere som er interessert i ny kjøler?

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre okt 31, 2008 6:28 pm

Orginal kjøler er levert på verkstedet for mål og vinkler på stusser, takk skal du ha Bjørn Erik for å låne bort din kjøler.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1239
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » fre okt 31, 2008 9:39 pm

Jo, skulle bare mangle! Må bare si at dette kan være en grei investering, spesiellt for dere som har chippet bilen. For å få temperaturen litt lavere igjen, noe nærmere standard spesifikasjoner! Bedre levetid på motoren - om man ikke utnytter det man henter inn (noe som jeg skal gjøre..).

Som med de 5 boltede hjulene (felgene måtte ha sterkere innfestning, så ved å gå opp 1 mm i dimmensjon klarte man seg med 5 bolter...), så er det nok økonomi som har vært inne og gjort at den orginale intercooleren ser ut som den gjør, og ikke minst kjøler som den gjør.

Dette her kommer litt ubeleilig for meg, nå har jeg brukt noen kroner på kjøler. Vurderte det dithen for noen måneder siden at det ville bli vel dyrt med en spesiallaget kjøler. Men nå ble det mye knot med å finne en standard som kunne passe inn og den ble ikke veldig stor. Denne du tenker på Stein utnytter plassen bedre og gjør det enklere og penere der framme. Samtidig vil jeg tro den blir bra effektiv.

Bjørn Erik

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre okt 31, 2008 11:16 pm

Ja, det er egentlig litt synd at jeg ikke fikk ut fingern litt før med hensyn til at du nylig har montert ny kjøler. Har prøvd dette tidligere(med 80'n), men uten hell. Siden jeg nå kan komme inn i garasjen igjen med LC'n(nesten ett år siden sist) og eksosanlegget begynner å lekke, så lese jeg tråden din med bilder. Disse tingene ga meg et spark til å sette i gang, så nå må det gjennomføres.
Beklager at det kom ubeleielig for deg.

De ringte i dag og lurte på hvem av stussene som var varm og kald luft. Tror det hadde noe med utformingen av inn/ut kamrene, inntak kammer skulle være størst.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1239
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » fre okt 31, 2008 11:25 pm

Den varme lufta går inn oppe, så kjøles den nok såvidt før den går ut nede og inn i motorrommet.

Tenkte aldri på det når den orginale stod i, men merker du eller noen andre noen temp forskjell på de to rørene (eller tankene oppe og nede) når man legger hånden på? På min nye kjøler merker jeg ihvertfall forskjell, men nå har jeg ikke kjørt veldig mye.

Bjørn Erik
Vedlegg
IMG_5172.JPG
IMG_5172.JPG (58.9 kiB) Vist 7592 ganger

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » lør nov 01, 2008 11:16 am

Da har jeg gitt riktige opplysninger, men jeg kjente ikke noe varmeforskjell på rørene etter å ha kjørt en 20min. og den gikk på tomgang. Det ble å følge rørene og de er det jammen mange kroker på.

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » lør nov 08, 2008 12:14 am

Da har ic kommet, så da gjenstår montering.

Den har 7 kjølerør fra varmlufta og 6 kjølerør inn til kaldluft.
Vedlegg
ic_1.jpg
Org. ic vs ny.
ic_1.jpg (37.3 kiB) Vist 7506 ganger

TLC-fan
Innlegg: 1225
Registrert: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Sted: Jessheim
Kontakt:

Re: Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av TLC-fan » lør nov 08, 2008 10:22 am

shoe skrev:
Er det flere 100 - eiere som er interessert i ny kjøler?
Ja tenk, det er det. :-) Så jo ut som en veldig bra løsning det der!!
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre nov 28, 2008 9:29 am

Kjøler sitter på plass og jeg synes det ble mer effekt, men etter en uke så er jeg usikker. Rart hvor fort en venner seg til ting.

Nå har Andersens Bilradiator(22196211) 2 stk. liggende å vente på evt. andre som er interessert. Disse kjølerne er litt modifisert i forhold til min.
Dette tilpassninger som vi har blitt eninge om på veien, slik at ny kjøler skal bli mest mulig "bolt on".

Arbeid som må gjøres er å bore tre 19 el. 20mm hull i tre festebraketter på kjøler. Bruk org. gummiforinger, h.side benyttes org. kjølerfeste. V. side må to små braketter lages for innfesting fra kjøler til karosseri.

Ta gjerne et bilde av din nye kjøler.
Om de skulle bli utsolgt så bruker de ca. 1 uke på å skaffe/lage ny.

Pris på kjøleren er kr. 6800,- inkl. mva.
For medlemmer av NLCK er prisen kr. 5800,- inkl. mva.
Gyldig medlemskort må vises for å få disse 1000 kroner i avslag.

Otto-Racing
Innlegg: 160
Registrert: fre okt 26, 2007 1:49 am
Sted: Bønes
Kontakt:

Legg inn av Otto-Racing » søn mar 29, 2009 10:09 am

Vet du om de har flere kjølere fortsatt?
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » søn mar 29, 2009 5:25 pm

Ring dem...

Brukeravatar
Mads
Kongen av rustsveis
Innlegg: 852
Registrert: man jan 16, 2006 9:21 pm
Sted: Bergen

Legg inn av Mads » tor jun 04, 2009 8:02 pm

Da har jeg snakket med Freddy og nå har han bare en igjen 8)
Så hvis noen har bruk for mer kjøling:
LØP OG KJØP!!!!
Mads
HZJ105GX, FJ40
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av ksi100 » man jul 08, 2013 12:01 pm

Løfter opp denne, da jeg har begynt å tenkt i disse baner. En større IC er vel bare sunt for motoren :D

Snakket med de som laget denne IC'en, men de hadde ikke tegningene lenger. Om de fikk tak i de, kunne de lage nye IC'er. Er det flere som er interesserte i det? Sikkert noen nye eiere av HDJ100 siden denne siste IC ble solgt ut for 3-4 år siden (og Freddy er pensjonert).

Erfaringer fra de som har denne IC'en er velkomne. Erfaringer fra andre er heller ikke å forakte (Ulv sier sikkert denne er for dårlig, og må ha større rør til/fra... :) ).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Ulv
Innlegg: 369
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Re: Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av Ulv » tir jul 09, 2013 11:46 am

ksi100 skrev:Løfter opp denne, da jeg har begynt å tenkt i disse baner. En større IC er vel bare sunt for motoren :D

Snakket med de som laget denne IC'en, men de hadde ikke tegningene lenger. Om de fikk tak i de, kunne de lage nye IC'er. Er det flere som er interesserte i det? Sikkert noen nye eiere av HDJ100 siden denne siste IC ble solgt ut for 3-4 år siden (og Freddy er pensjonert).

Erfaringer fra de som har denne IC'en er velkomne. Erfaringer fra andre er heller ikke å forakte (Ulv sier sikkert denne er for dårlig, og må ha større rør til/fra... :) ).
Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av ksi100 » tir jul 09, 2013 1:09 pm

Ulv skrev:Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Om man bare ønsker en moderat økning av ladetrykk, a-la Adonis stage 1 (ref. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=7760), mener du man fortsatt bør skifte ut plastrørene med stålrør (Adnonis mener det først om du går til stage 2 med enda høyere trykk i svaret de gav deg)?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Ulv
Innlegg: 369
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Re: Større IC - hvem er interessert?

Legg inn av Ulv » tir jul 09, 2013 10:44 pm

ksi100 skrev:
Ulv skrev:Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Om man bare ønsker en moderat økning av ladetrykk, a-la Adonis stage 1 (ref. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=7760), mener du man fortsatt bør skifte ut plastrørene med stålrør (Adnonis mener det først om du går til stage 2 med enda høyere trykk i svaret de gav deg)?[/quote

Riktig det.. ikke nødvendig i ditt tilfelle nei..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»