Større IC - hvem er interessert?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av shoe »

Skal ha inn en større intercooler og i den forbindelse er Andersens Bilradiator og Nordjysk Kjølefabrikk innvolvert for å spesialtilpasse en midtdelt kjøler som er minst dobbelt så stor som orginalt ca. 1 meter kjølelengde tilsammen. Denne vil passe i 100'n uansett om det automat eller manuell giring. Det supre er at denne blir en "bolt on" kjøler slik at nesten hvem som helst kan montere denne selv.

Når det gjelder prisen på denne ic så har de sagt at den ikke blir høyere enn kr. 6800,- inkl. mva. For å bruke dems ord, det kunne være mulig at de kunne knipe litt av prisen etterhvert. Jeg tolker dette som at hvis flere kjøper denne når den blir ferdig så kan det gjøre utslag på prisen.

Er det flere 100 - eiere som er interessert i ny kjøler?
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Orginal kjøler er levert på verkstedet for mål og vinkler på stusser, takk skal du ha Bjørn Erik for å låne bort din kjøler.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Jo, skulle bare mangle! Må bare si at dette kan være en grei investering, spesiellt for dere som har chippet bilen. For å få temperaturen litt lavere igjen, noe nærmere standard spesifikasjoner! Bedre levetid på motoren - om man ikke utnytter det man henter inn (noe som jeg skal gjøre..).

Som med de 5 boltede hjulene (felgene måtte ha sterkere innfestning, så ved å gå opp 1 mm i dimmensjon klarte man seg med 5 bolter...), så er det nok økonomi som har vært inne og gjort at den orginale intercooleren ser ut som den gjør, og ikke minst kjøler som den gjør.

Dette her kommer litt ubeleilig for meg, nå har jeg brukt noen kroner på kjøler. Vurderte det dithen for noen måneder siden at det ville bli vel dyrt med en spesiallaget kjøler. Men nå ble det mye knot med å finne en standard som kunne passe inn og den ble ikke veldig stor. Denne du tenker på Stein utnytter plassen bedre og gjør det enklere og penere der framme. Samtidig vil jeg tro den blir bra effektiv.

Bjørn Erik
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Ja, det er egentlig litt synd at jeg ikke fikk ut fingern litt før med hensyn til at du nylig har montert ny kjøler. Har prøvd dette tidligere(med 80'n), men uten hell. Siden jeg nå kan komme inn i garasjen igjen med LC'n(nesten ett år siden sist) og eksosanlegget begynner å lekke, så lese jeg tråden din med bilder. Disse tingene ga meg et spark til å sette i gang, så nå må det gjennomføres.
Beklager at det kom ubeleielig for deg.

De ringte i dag og lurte på hvem av stussene som var varm og kald luft. Tror det hadde noe med utformingen av inn/ut kamrene, inntak kammer skulle være størst.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Innlegg av beaas »

Den varme lufta går inn oppe, så kjøles den nok såvidt før den går ut nede og inn i motorrommet.

Tenkte aldri på det når den orginale stod i, men merker du eller noen andre noen temp forskjell på de to rørene (eller tankene oppe og nede) når man legger hånden på? På min nye kjøler merker jeg ihvertfall forskjell, men nå har jeg ikke kjørt veldig mye.

Bjørn Erik
Vedlagte filer
IMG_5172.JPG
IMG_5172.JPG (58.9 KiB) Vist 14020 ganger
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Da har jeg gitt riktige opplysninger, men jeg kjente ikke noe varmeforskjell på rørene etter å ha kjørt en 20min. og den gikk på tomgang. Det ble å følge rørene og de er det jammen mange kroker på.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Da har ic kommet, så da gjenstår montering.

Den har 7 kjølerør fra varmlufta og 6 kjølerør inn til kaldluft.
Vedlagte filer
Org. ic vs ny.
Org. ic vs ny.
ic_1.jpg (37.3 KiB) Vist 13934 ganger
TLC-fan
Innlegg: 1225
Ble med: søn nov 14, 2004 8:17 pm
Lokasjon: Jessheim
Kontakt:

Re: Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av TLC-fan »

shoe skrev:
Er det flere 100 - eiere som er interessert i ny kjøler?
Ja tenk, det er det. :-) Så jo ut som en veldig bra løsning det der!!
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Kjøler sitter på plass og jeg synes det ble mer effekt, men etter en uke så er jeg usikker. Rart hvor fort en venner seg til ting.

Nå har Andersens Bilradiator(22196211) 2 stk. liggende å vente på evt. andre som er interessert. Disse kjølerne er litt modifisert i forhold til min.
Dette tilpassninger som vi har blitt eninge om på veien, slik at ny kjøler skal bli mest mulig "bolt on".

Arbeid som må gjøres er å bore tre 19 el. 20mm hull i tre festebraketter på kjøler. Bruk org. gummiforinger, h.side benyttes org. kjølerfeste. V. side må to små braketter lages for innfesting fra kjøler til karosseri.

Ta gjerne et bilde av din nye kjøler.
Om de skulle bli utsolgt så bruker de ca. 1 uke på å skaffe/lage ny.

Pris på kjøleren er kr. 6800,- inkl. mva.
For medlemmer av NLCK er prisen kr. 5800,- inkl. mva.
Gyldig medlemskort må vises for å få disse 1000 kroner i avslag.
Otto-Racing
Innlegg: 160
Ble med: fre okt 26, 2007 1:49 am
Lokasjon: Bønes
Kontakt:

Innlegg av Otto-Racing »

Vet du om de har flere kjølere fortsatt?
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid.
Don't wish it were easier, wish you were better.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6275
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Innlegg av shoe »

Ring dem...
Brukeravatar
Mads
Innlegg: 880
Ble med: man jan 16, 2006 9:21 pm
Lokasjon: Bergen

Innlegg av Mads »

Da har jeg snakket med Freddy og nå har han bare en igjen 8)
Så hvis noen har bruk for mer kjøling:
LØP OG KJØP!!!!
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av ksi100 »

Løfter opp denne, da jeg har begynt å tenkt i disse baner. En større IC er vel bare sunt for motoren :D

Snakket med de som laget denne IC'en, men de hadde ikke tegningene lenger. Om de fikk tak i de, kunne de lage nye IC'er. Er det flere som er interesserte i det? Sikkert noen nye eiere av HDJ100 siden denne siste IC ble solgt ut for 3-4 år siden (og Freddy er pensjonert).

Erfaringer fra de som har denne IC'en er velkomne. Erfaringer fra andre er heller ikke å forakte (Ulv sier sikkert denne er for dårlig, og må ha større rør til/fra... :) ).
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av Ulv »

ksi100 skrev:Løfter opp denne, da jeg har begynt å tenkt i disse baner. En større IC er vel bare sunt for motoren :D

Snakket med de som laget denne IC'en, men de hadde ikke tegningene lenger. Om de fikk tak i de, kunne de lage nye IC'er. Er det flere som er interesserte i det? Sikkert noen nye eiere av HDJ100 siden denne siste IC ble solgt ut for 3-4 år siden (og Freddy er pensjonert).

Erfaringer fra de som har denne IC'en er velkomne. Erfaringer fra andre er heller ikke å forakte (Ulv sier sikkert denne er for dårlig, og må ha større rør til/fra... :) ).
Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 372
Ble med: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av ksi100 »

Ulv skrev:Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Om man bare ønsker en moderat økning av ladetrykk, a-la Adonis stage 1 (ref. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=7760), mener du man fortsatt bør skifte ut plastrørene med stålrør (Adnonis mener det først om du går til stage 2 med enda høyere trykk i svaret de gav deg)?
HDJ100-03 manuell 7s
Supra Mk3 (lekebil)
eGolf (kone/bybil)
CX-5 (L-bil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso, Verso)

Garasje viewtopic.php?f=37&t=20175
Ulv
Innlegg: 474
Ble med: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Lokasjon: bergen..sotra

Re: Større IC - hvem er interessert?

Innlegg av Ulv »

ksi100 skrev:
Ulv skrev:Ic'n er god nok, dimensjonen på ic rørene også,50mm .ikke noen ide og øke dimmen pga trykk tap. Jeg har bare lagt om rør gaten, og bruker 50mm rør. Men ville byttet de orginal plast rørene om du skal fyre opp lade trykket..
Om man bare ønsker en moderat økning av ladetrykk, a-la Adonis stage 1 (ref. http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=7760), mener du man fortsatt bør skifte ut plastrørene med stålrør (Adnonis mener det først om du går til stage 2 med enda høyere trykk i svaret de gav deg)?[/quote

Riktig det.. ikke nødvendig i ditt tilfelle nei..
Min Garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Svar

Tilbake til «Motor 10x»