NLCK og samarbeid med Toyota Norge

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
RogerFo
Sted: Tromsø

NLCK og samarbeid med Toyota Norge

Legg inn av RogerFo » ons mai 12, 2004 9:48 am

Jeg ønsker å få godkjent min LJ-70 med 31" dekk, dvs over 5 % økning fra originaldim. BT her vil ha dokumantasjon fra Toyota Norge for å kunne godkjenne dette. Det samme gjelder ved bytte av motor.

Kan NLCK bidra til et samarbeid med Toyota Norge for å skaffe denne type dokumentasjon?

PS. Har meldt meg inn, venter på svar...

/roger

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » ons mai 12, 2004 9:57 am

der er jeg kjempeenig med deg!
jeg har også etterspurt dette fra klubben. dette er jo kanskje et av de viktigste punktene klubben bør jobbe med.

men, det at BT vil ha dokumentasjon fra toyota i ditt tilfelle er helt tilfeldig. BT trenger ikke kreve dokumentasjon, de kan selv utføre godkjenning av dette, men det må gå på deres kunnskap. f.eks. i østfold så er det en eller to som drar rundt på de forkjellige BT og tar sånne godkjenninger. dvs. at langt ifra alle BT har personell som har kompetanse til dette.
derfor har nok du fått beskjed om å få dokumentasjon fra toyota.

hvilket BT har du vært hos?

til : NLCK ta utfordringen!!! :)

Brukeravatar
RogerFo
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » ons mai 12, 2004 10:33 am

Jeg bor i Tromsø.
Beskjed fra BT er: Dokumentasjon fra importør. BT kan godkjenne bekreftelser fra importør på modellserie hvis bilene i serien er identiske. Godkjenner ikke å "kopiere" godkjenningen fra andre LJ-70 med større dekk/ motor / heving osv.

Brukeravatar
Vegard
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » ons mai 12, 2004 11:33 am

Roger, tror ikke 31" dekk avviker fra originaldimensjon med mer enn 5%. Såvidt jeg vet er ihvertfall LJ 73 levert med 265-75-15 fra Toyota, og dette er jo omtrent identisk med 31". Hør med Toyota om dette stemmer.

Brukeravatar
Dan Bjordal
Sted: Bergen

Godkjenninger.

Legg inn av Dan Bjordal » ons mai 12, 2004 4:06 pm

Hadde ihvertfall vert deilig å få slutt på alt styret rundt dette. NLCK er rette veien å gå. La oss få avklart disse tingene en gang for alle og få slutt på all folkloren.

:twisted:

Dag
Sted: Tretten

Gokjenning av biltyper

Legg inn av Dag » tor mai 20, 2004 5:52 pm

Etter alt det jeg vet om klubben så er det ikke noen pappirer eller oppskrifter på dette hos klubben. Men det er mange medlemmer i klubben som har fått godkjent store ombygginger av sin bil. Det er ikke kommet noen meldinger om hvordan man bør gå fram mot biltilsyn i disse sakene. Men det hadde vært ønskelig så absolut.
Vi vet som tidligre nevnt at ved de vegstasjoner som det ikke finnes ekspertise på ombygginger så blir man kun avvist som helt utelukket eller blir avkrevd dokumentasjon av importør( Toyota Norge).
Denne dokumentasjonen tror jeg ikke toyota har, og kan derfor ikke gi ut. Det er jo så vidt forskjellig hvordan vi bygger bilene våre.
Det er noen få biltilsyn i Norge som har kompetanse på feltet.
Jeg oppfordrer videre de av medlemmene som har fått godkjent sin ombygde bil om å skrive ned data som er essensielle, samt hvilke veistasjoner som ble benyttet og hvilke pappirer, tester og dokumentasjon etc. som er nødvendig.
Dag Ring
mob:913 92 158

Brukeravatar
Even
Sted: Follo

Legg inn av Even » tor mai 20, 2004 9:45 pm

Det kunne jo vært en start om de som hadde bygd om bilene sine og fått det godkjent kunne skrive noen ord om det i et eget tema her på forumet.

Jeg vet at dette har vært en diskusjon på http://www.offroad.no med det resultat at Odd Arild Hoel har begynt å samle inn og sette sammen en egen side om ombygging på hjemmesiden til BGNor (http://www.bgnor.no). Her er det særlig Toyota, men ikke spesielt LC, det fokuseres på.

junkern

Legg inn av junkern » tor mai 20, 2004 11:47 pm

Jeg forsøkte å gå via toyota for å få dokumentasjon på større hjul til lj73. Fortalte litt om klubben osv., men dessverre er markedskreftene altfor sterke, og de gir derfor kun papirer på slike ombygginger til artic trucks. De var ikke interessert i å hjelpe oss, hverken ekeltpersoner, eller nlck. De påstår at det eneste de kan gjøre er å vise til vegtrafikkloven, altså 5% avvik. Jeg fikk også med en oversikt hvor det sto at de kunne helt til den enorme dekkdimensjonen, som måler hele 31x10,5-15, fordi det er innenfor 5% regelen. Send en mail eller ring toyota norge og spør etter Egil svensen, og spør om å få tilsendt papirer på 31". Jeg gadd ikke å be om det, da 31" var et sted mellom 20 og 30% for lite i forhold til hva jeg skulle godkjenne.

Når det gjelder fremgangsmåte for godkjenning, så er det like mange fremgangsmåter som antall ansatte hos BT. Det er helt tilfeldig hva som blir godkjent og ikke. Da jeg holdt på med bilen min, så var jeg i kontakt med flere, jeg jobber også i bilbransjen, slik at jeg kjenner den lokale trafikkstasjonen ganske godt. Når det gjaldt godkjenning av 35" på gamle-hj60, så fikk jeg bare beskjed om at det var 5%-regelen som gjaldt, men ettersom det er BT som FAGFOLK som skal kunne avgjøre om bilen er sikker å kjøre med eller ikke, så aksepterte jeg ikke det svaret. Sendte en skriftlig henvendelse til veidirektoratet og ba om en utredning for hva de kan godkjenne. Veldig kort fortalt, så kan BT godkjenne omtrent alt, de kan be om dokumenasjon, men er IKKE pålagt å kreve dokumentasjon. Jeg stakk innom BT flere ganger, opptil et par ganger i uka, spurte om akkurat det samme, og fikk forskjellig svar hver gang jeg var der. Til slutt stakk jeg innom med bilen, og da sa de til slutt at det var greit, men de kunne ikke gi meg nytt vognkort før bredderne var på plass, og speedometert var korrekt.

Når det gjaldt LJ73 som jeg har nå, så forsøkte jeg å komme i dialog med BT og prøvde å få i gang et samarbeid. Det var rett og slett kav umulig, jeg viste bilen både før og etter ombygging, flere ganger, og fikk de til slutt til å prøvekjøre bilen. Det ble da sagt at bilen var forbausende god å kjøre. De tok den en liten runde i trafikken og ble veldig positivt overrasket, kjørte den på rulla, og så at bremsene også var gode, speedometert var kalibrert, så det var det ikke noe galt med. Joda, ombyggingen som var foretatt virket veldig overbvisende den, men dessverre kunne de ikke godkjenne mer enn 5% endring. DA dro jeg fram svaret fra BT, og da innrømet han at han egentlig kunne godkjenne det, men ville ikke gå over 33" uten å få dokumentasjon. Da fant jeg fram bunken med div. vognkort, og viste til tilsvarende biler som var godkjent med 38 tommere, men det hjalp visst ingenting. Forsøkte å få de til å ta en kontakt med andre trafikkstasjoner, for å rådføre seg om hva de burde være oppmerksomme på ved en slik godkjenning, men det hjalp heller ikke.

Da var alle metoder prøvd, det var brukt ordentlige deler (ikke båtrulle-karroseriheving osv.), dekken stakk ikke utenfor, bremsene var bra, nødvendige slanger var forlenget osv. Da ble løsningen å kontakte tr.heim som hadde kompetanse på dette området. De hadde godkjent tilsvarende biler tidligere uten noen negative erfaringer. Det svaret tok jeg også med meg til det lokale BT, men de sto fortsatt fastlåst på sitt, men sa til slutt at hvis jeg fant noen andre som kunne godkjenne det, så skulle ikke de nekte meg å bruke de istedet. Stakk innom BT i tr.heim da jeg var der oppe, og fikk alt skrevet inn i vognkortet.

Når det gjelder hjelp fra toyota norge, så er det bare å beklage, men toyota norge, er rett og slett håpløse når det gjelder å hjelpe sånne som oss. Det er gjort utallige forsøk på å få papirer på hjul, men det nytter rett og slett ikke. Jeg har gjort flere forsøk, også gjennom toyoota 4x4-klubben som omfatter toyota-offroad generelt, men ingenting nytter. Er det ikke kapital å tjene, så er det helt avvisende. De påstår at de ikke kan godkjenne noe toyota-fabrikken ikke har godkjent (skulle likt å se toyota-fabrikken godkjenne oppskrudde torsjonstaver, lengre hevesjakler, 3-4" karroseriheving og 37")

Svar

Gå tilbake til «Generelt»