Påbud om innblanding av biodiesel, en "Kongstanke" fra myndighetene i EU !.
Intensjonene har vært gode, men så viser det seg at dette ikke er helt uproblematisk !.
Men, har våre politikere først kommet opp med en "Kongstanke", ja så klarer di heller ikke å gi slipp på den.
Ikke er den bærekraftig, og bileiere blir med dette påført masse problemer med sine biler.
Vi har i dag en innblanding på 7% biodiesel. EU har som målsetning å øke denne andelen til 20% innen 2020.
Dette er ikke spesielt gode nyheter for oss bileiere, for å si det forsiktig !.
Litt om hvor bærekraftig dette prosjekter egentlig er:
http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 14175.html
http://www.agropub.no/id/7744.0
Bileiere i bl.a. Sverige og Norge opplever de samme problemer med biodiesel. Se videoen også:
http://www.tv2.no/a/6533755
http://www.expressen.se/motor/varning-f ... a-din-bil/
Biodiesel, og problemer
Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol
Re: Biodiesel, og problemer
Artikkelen i Aftenposten der det påstas at produksjon av biodiesel ikke er bærekraftig er svært snever, nær sagt feilaktig i sin fremstilling. Ja, en kan produsere biodiesel på uheldige måter, men en kan også produsere det på andre måter som ikke har de samme negative konsekvenser. Bjart Holtsmark fra SSB, som er konsultert i avisen, er kjent for noen mildt sagt merkelige utregninger tidligere. Søk opp hva en "Bjart" er i bilsammenheng.
Her er en artikkel som tar for seg ulike produksjonsmetoder og en hel drøss problemområder og muligheter:http://www.zero.no/publikasjoner/berekr ... limatiltak
Kvaliteten på diesel, enten den er fossil eller biobasert, må selvfølgelig være slik at den ikke skader dagens motorer. Morgendagens motorer må lages slik at de kan håndtere ikke-fossil diesel.
Her er en artikkel som tar for seg ulike produksjonsmetoder og en hel drøss problemområder og muligheter:http://www.zero.no/publikasjoner/berekr ... limatiltak
Kvaliteten på diesel, enten den er fossil eller biobasert, må selvfølgelig være slik at den ikke skader dagens motorer. Morgendagens motorer må lages slik at de kan håndtere ikke-fossil diesel.
Re: Biodiesel, og problemer
Kikket litt på denne artikkelen fra Zero. Mye interessant lesning her Vegard.
Kort oppsummert så er vell deres konklusjon at 1-generasjon biodiesel er problematisk, om jeg forstår de rett ?.
Fordelene med 2-generasjons biodiesel vil være betydelig, med tanke på miljøet.
Hvordan denne 2 gen-biodiesel innvirker på kjøretøyet gjenstår jo å se ?.
1-gen biodiesel er hovedsakelig produsert av raps. (Plantebaserte råvarer)
2-gen biodiesel (Syntetisk biodiesel) blir produsert av trevirke, naturgass, og kull
Vanlig biodiesel skaper problemer, og jo høyere innblandingsprosenten er, jo større blir problemene på kjøretøyene.
Biodiesel forårsaker ofte gjentetting av dieselfilter, fordi biodieselens alkaliske egenskaper gjør at den løser opp slam i tank- og slangesystemet.
Det dannes også ett belegg innvendig i bl.a. dyser/injektorer som gir lekkasje og feil sprutebilde.
Det står referert i rapporten fra Zero at; Volkswagen garanterer for 100 prosent biodiesel på sine biler produsert mellom 1995 og 2004.
Tyskland var ett foregangsland på nettopp biodiesel. For ca. 10 år siden opplevde tyske bileiere store problemer med sine biler,
som kunne relateres til biodiesel. Derfor gikk man bort fra denne høye innblandingen med biodiesel,
men politikerne gav samtidig beskjed om at biodiesel var kommet for å bli !. Bilindustrien måtte ta høyde for dette for fremtiden.
Nå er vi altså der (i fremtiden), med "Dieselgate" og tiltagende problemer på våre biler.
Ett av de problemene som nå kommer frem er at WV sliter med høye utslippsnivåer av Nox.
Hva er grunnen til dette ?.
Det vi i alle fall vet helt sikkert er at biodiesel har ett vesentlig høyere flammepunkt en petroleum basert diesel !.
Diesel har ett flammepunkt på 52 grader, og biodiesel har ett flammepunkt på 130 grader. Rapsolje har 327 grader !
https://nn.wikipedia.org/wiki/Flammepunkt
Problemet med NOx utslipp fra biodiesel er godt kjent, og skyldes høyere temperatur under forbrenningen.
Det skapes også mer sot ved forbrenning. Dette igjen skaper andre problemer, som bl.a. tett EGR ventil og tette DPF (partikkelfilter).
Det eneste vi som bileiere får gjort med situasjonen er å prøve å forholde oss til problemet på en pragmatisk måte.
Med det mener jeg å forebygge.
Kort oppsummert så er vell deres konklusjon at 1-generasjon biodiesel er problematisk, om jeg forstår de rett ?.
Fordelene med 2-generasjons biodiesel vil være betydelig, med tanke på miljøet.
Hvordan denne 2 gen-biodiesel innvirker på kjøretøyet gjenstår jo å se ?.
1-gen biodiesel er hovedsakelig produsert av raps. (Plantebaserte råvarer)
2-gen biodiesel (Syntetisk biodiesel) blir produsert av trevirke, naturgass, og kull
Vanlig biodiesel skaper problemer, og jo høyere innblandingsprosenten er, jo større blir problemene på kjøretøyene.
Biodiesel forårsaker ofte gjentetting av dieselfilter, fordi biodieselens alkaliske egenskaper gjør at den løser opp slam i tank- og slangesystemet.
Det dannes også ett belegg innvendig i bl.a. dyser/injektorer som gir lekkasje og feil sprutebilde.
Det står referert i rapporten fra Zero at; Volkswagen garanterer for 100 prosent biodiesel på sine biler produsert mellom 1995 og 2004.
Tyskland var ett foregangsland på nettopp biodiesel. For ca. 10 år siden opplevde tyske bileiere store problemer med sine biler,
som kunne relateres til biodiesel. Derfor gikk man bort fra denne høye innblandingen med biodiesel,
men politikerne gav samtidig beskjed om at biodiesel var kommet for å bli !. Bilindustrien måtte ta høyde for dette for fremtiden.
Nå er vi altså der (i fremtiden), med "Dieselgate" og tiltagende problemer på våre biler.
Ett av de problemene som nå kommer frem er at WV sliter med høye utslippsnivåer av Nox.
Hva er grunnen til dette ?.
Det vi i alle fall vet helt sikkert er at biodiesel har ett vesentlig høyere flammepunkt en petroleum basert diesel !.
Diesel har ett flammepunkt på 52 grader, og biodiesel har ett flammepunkt på 130 grader. Rapsolje har 327 grader !
https://nn.wikipedia.org/wiki/Flammepunkt
Problemet med NOx utslipp fra biodiesel er godt kjent, og skyldes høyere temperatur under forbrenningen.
Det skapes også mer sot ved forbrenning. Dette igjen skaper andre problemer, som bl.a. tett EGR ventil og tette DPF (partikkelfilter).
Det eneste vi som bileiere får gjort med situasjonen er å prøve å forholde oss til problemet på en pragmatisk måte.
Med det mener jeg å forebygge.
Re: Biodiesel, og problemer
Blanding av Diesel + Bio-diesel (1 generasjon av raps osv.) mistenkes å være svært helseskadelig !.
Noen interessante artikler fra 2010;
http://www.tu.no/kraft/2010/11/04/-biod ... kreftfaren
http://www.tu.no/kraft/2010/11/19/sorensen-krever-svar
Noen interessante artikler fra 2010;
http://www.tu.no/kraft/2010/11/04/-biod ... kreftfaren
http://www.tu.no/kraft/2010/11/19/sorensen-krever-svar
Re: Biodiesel, og problemer
Da kom det litt mer "påfyll" i politikernes biodiesel prosjekt
Det er jo nesten så man blir stum av beundring, he he
https://www.nrk.no/norge/palmeolje-gjor ... 1.13424248

Det er jo nesten så man blir stum av beundring, he he
https://www.nrk.no/norge/palmeolje-gjor ... 1.13424248