Kjøpe eldre LC - hvilken?

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
frankhovin
Innlegg: 6
Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm

Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av frankhovin » man jul 29, 2019 4:27 pm

Jeg har lenge gått og ønsket meg en LC, og er nå fast bestemt på å bytte ut mini-SUV-en min med en eldre LC. Med eldre har jeg tenkt ca. midt på 2000-tallet, men jeg blir veldig usikker på nøyaktig hva jeg skal se etter når jeg leser litt her, snakker med en eller annen der etc.

Nylig snakket jeg med en som kjører en 2003 120, og han var fast bestemt på at det var dumt å kjøpe en nyere en pga at ihvertfall den motoren som kom i 2004 er dårligere. Luftdempere har jeg også skjønt er en issue, og noe man helst vil unngå.

Iom. at jeg går for en eldre bil ligger det også i kortene at jeg ikke ønsker en veldig dyr en. Nøyaktig hvor mye er litt usikkert pr. nå, men jeg trenger en bedre idé om hvilke ting som gir mer/mindre bil for pengene etc. Jeg vet de går langt sammenliknet med "vanlige" biler, men en bil som har gått 400.000 km. vil jo uansett være mer slitt enn en som har gått 200.000. Kjipt å f.eks. måtte bytte en stor slitedel til 60.000,- et par mnd. etter at bilen er kjøpt.

Så: Mest bil for pengene? Utstyr? Ting å unngå? Driftsikkerhet på de forskjellige årsmodellene. Etc.? Tips og meninger mottas med takk. Spesielt de som er litt konsise og lar seg etterprøves :-)

Og er det fortsatt slik at varebil kl.2 som er førstegangsregistrert i Norge for 10 eller flere år siden koster null i avgifter for å registrere som 5-seter? Jeg mener å ha snappet opp noe om at det ikke lenger var slik, og at det nå var like dyrt som med en ny bil?

headhunternor
Innlegg: 3
Registrert: man mai 28, 2018 9:46 pm

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av headhunternor » man jul 29, 2019 9:13 pm

Heia! fra 2004 så kom 120en med 166 HK motor istede for 163 som var den gamle. Det som går igjen er problemer med dyser svc ventil hvis jeg ikke tar feil. Hvis du tar et kjapt søk på fb gruppa også så er det mange som har spurt om det samme :-) https://www.facebook.com/groups/1737286 ... =bookmarks

Har selv en 90 med den gamle 1KZTE 125 hk motoren, de bila er det i all hovedsak bare rusta som dreper. Det lille du må reparere evt fikser man som oftest selv.

- Eivind

frankhovin
Innlegg: 6
Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av frankhovin » man jul 29, 2019 9:27 pm

Hei, og takk for svar. Motorene som kom i 2004, er det de samme (med flere hester) som sitter i de 2008-2010-modeller også?

Jeg ser også sett noen til salgs hvor det står at dyser o.l. er byttet. Og luftfjæringene kan vel også byttes til "vanlige", men det koster vel fort noen skjorter.

Jeg tror 90 blir litt i eldste laget for meg, selv om jeg aksepterer at de nok er hakket mer holdbare.

superhansen
Innlegg: 611
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av superhansen » tir jul 30, 2019 10:36 pm

Det du også skal tenke litt på er:Kan du skru noe bil selv?En eldre bil trenger ofte å bytte endel deler,litt avhengig av hva som er byttet i tidens løp.Og LC er en dyr bil hvis du skal la verkstedet stå for all service,rep og reservedeler.

Se etter biler som er behandlet med rustbeskyttelse,gjerne siden den var ny.Gå over ramme,akslinger/innfestninger osv og sjekk grundig for dyp rust.
Service historikk sjekkes.Er injectorer og scv byttet?Dette er "slitedeler" og varer ikke evig.De blir dårligere etter enten x antall km/år
Diagnose på kald motor gir svar på verdiene på injectorer.Ellers må jo alt annet sjekkes og testes som på en hvilken som helst annen 4x4 med høy/lav serie.
Ta med en kyndig om du er usikker på hva som bør sjekkes.
Fra 2007 kom 1kd-ftv motoren med 173 hester.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk


120 GX 08 mod.

frankhovin
Innlegg: 6
Registrert: man jul 29, 2019 4:20 pm

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av frankhovin » ons jul 31, 2019 9:51 am

Takk for mange tips. Jeg skrur gjerne litt selv (har hatt både eldre og nyere Ducatier i mange år...), men har ikke erfaring med store ting som oppheng, dempere og drivverk.

Er det noen viktige forskjeller på ->2003, 2004-2006, 2007-> motorene mtp. driftsikkerhet o.l.?

superhansen
Innlegg: 611
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av superhansen » ons jul 31, 2019 8:50 pm

Jeg tror det er endel tråder her inne med hva som er forskjell osv.Greit å vite at fra 2005 er det 5 Trinns kasse på automaten.Vil du ha best komfort velger du bil med TEMS,men er da klar over at sensorer og kompressor er dyrt om du ikke kjøper fra utlandet og bytter selv.For dette VIL ryke om det ikke nylig er byttet da.
Bilen er ganske lettskrudd,men det er balletrangt i motorrommet.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4429
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Kjøpe eldre LC - hvilken?

Legg inn av Dag Einar » tor aug 01, 2019 12:54 am

Ellers så har staten kommet med nye regler for import og det gjør at du kan ta inn en bil som er 20 år eller eldre og bare betale 2400,- kr i avgift.
Ta f.eks en 1999 mod Land Cruiser 100, nydelig bil med kanskje verdens beste motor..... :roll:
Eller en Land Cruiser 90 fra 1999, den må være registrert første gang før 2000 for å få den inn under den rimeligere importavgiften.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»