bfg km2 på vinteren?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

anders_aakre
Sted: Fusa

bfg km2 på vinteren?

Legg inn av anders_aakre » lør sep 28, 2013 9:13 pm

Noen som har prøvd seipa og pigga km2 på vinterføre?

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Re: bfg km2 på vinteren?

Legg inn av Haugens 80 » lør sep 28, 2013 10:21 pm

Kjører full seipa km2 35/12,5x15 om vinteren på 80,n min å er fornøyd :)
Me fart går alt..

anders_aakre

Legg inn av anders_aakre » lør sep 28, 2013 11:19 pm

Glimrende.

Bjerke
Sted: Oslo

Legg inn av Bjerke » søn sep 29, 2013 11:32 am

Vurderer disse selv, er de greie på is også?
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » søn sep 29, 2013 4:41 pm

Bjerke skrev:Vurderer disse selv, er de greie på is også?
Alt me måte selfølgelig. Men stort sett veldig bra. Tiltross for att eg ikkje har pigg i mine.
Me fart går alt..

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tir okt 01, 2013 11:14 am

Jeg har kjørt fullseipa 255/80-16 på min 45......... Jeg syns det var på kanten til uansvarlig
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

svennis
Sted: Arendal

Legg inn av svennis » tir okt 01, 2013 12:12 pm

Peppres knastene i ytterkant med lastebil pigg (9/13 eller lignende) og midten seipes er det ok.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)

Brukeravatar
Haugens 80

Legg inn av Haugens 80 » tir okt 01, 2013 1:19 pm

På små lette biler! kan de nåkk tenkes att de kansje ikkje er værdens beste. Men på stor tung bil som 80,n fungerer de greit for min del værtfall. kjører ein del me henger. og har ikkje hatt noen problemer ennå værtfall.
Me fart går alt..

MOTT
Sted: M&R

Legg inn av MOTT » tir okt 01, 2013 1:24 pm

Hei,
Jeg slenger meg litt på dette spørsmålet, før jeg ev starter en egen tråd.
Kjører i dag BFG KM2 M/T (LC120 2005 - 265/70R17) på sommerføret. Disse er seipet i hele bredden og jeg er kjempefornøyd.

Vurderer BFG KM2 M/T med pigger i skulder og seipet i midten, eller BFG A/T også pigger i skulder og seipet i midten.
Har blitt anbefalt å gå for BFG A/T. Utfordring er vist at dekkene ikke har så godt grep sideveis (gjelder både KM2 og A/T). Utenom vei vil jeg tro at KM2 fungerer bra og på vei vil nok de mer "normale piggdekk" være best.

Noen erfaringer med KM2/ A/T seipet og pigget på vanlig brøytet eller isete vei?
Hvor stor forskjell er det på sidegrepet?
Hvordan der de i forhold til "premium piggdek"?
Har noen erfaring med å (hånd)seipe skulder på KM2 45 grader eller 90 grader i forhold til "tverr-seiping"?

Andre innspill?

svennis

Legg inn av svennis » tir okt 01, 2013 1:34 pm

Har selv hatt BF A/T med midtseip og lastebilpigger i kantene. Disse fungerer greit mtp. sideglatthet etc. men har ikke kjørt samme bil med premium piggdekk da dette var en Arctic Truck ombygd bil. Det er et problem med A/T dekkene at de er veldig gode sessong 1 og greie i 2 og så begynner gummien å hardne og da er det ikke så gode.

Ville anbefale premium piggdekk for de som har standard dimmensjoner der dette fåes. Det er bedre langs etter landeveien uten tvil. Men om man kjører en del terreng eller veldig dårlig brøytet vei ala fjellveier etc. kanskje Mud mønsteret kommer til sin rett..... Alternativt kjør landeveisdekk og sleng på kjetting, det graver godt unna.

Prismessig om man må betale dekksjappe for seiping og pigging så kommer MT og AT dekk dårlig ut.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

MOTT

Legg inn av MOTT » tir okt 01, 2013 1:49 pm

svennis skrev:Har selv hatt BF A/T med midtseip og lastebilpigger i kantene. Disse fungerer greit mtp. sideglatthet etc. men har ikke kjørt samme bil med premium piggdekk da dette var en Arctic Truck ombygd bil. Det er et problem med A/T dekkene at de er veldig gode sessong 1 og greie i 2 og så begynner gummien å hardne og da er det ikke så gode.

Ville anbefale premium piggdekk for de som har standard dimmensjoner der dette fåes. Det er bedre langs etter landeveien uten tvil. Men om man kjører en del terreng eller veldig dårlig brøytet vei ala fjellveier etc. kanskje Mud mønsteret kommer til sin rett..... Alternativt kjør landeveisdekk og sleng på kjetting, det graver godt unna.

Prismessig om man må betale dekksjappe for seiping og pigging så kommer MT og AT dekk dårlig ut.
Takker for innspill.
Har fått forståelse for at KM2 M/T dekkene er noe mykere enn A/T dekkene. Vil dermed kanskje KM2 "vare lengere" enn A/T dekkene?
Prismessing koster M/T - A/T med seip og pigger en del og det blir ekstremt dyrt om de ikke holder mer enn to sesonger. Spesielt ved at jeg har 5 hjul som roteres.
Hadde Mastercraft MSR med pigger som koster ca 5000 for 5 dekk fra TevoDekk. Fungerte greit i 3-4 sesonger til de begynte å slippe pigger - det var bra dekk økonomi.

svennis

Legg inn av svennis » tir okt 01, 2013 3:05 pm

Tror kanskje MT dekkene har mykere gummiblanding.

Når det kommer til levetid så er jo dette subjektivt i forhold til hvordan man opplever dekket i bruk. Det jeg snakker om er når jeg selv følte at dekket ikke oppførte seg så godt som jeg ønsket lenger. Pigger sitter jo i veldig lenge, men det er jo gummiens egenskaper som blir dårligere år for år.

Eksempel på sommerbruk, AT dekkene holder lett 100 000 km +++ med Arctic Trucks dimmensjoner, men de er harde som fy på slutten og i mine øyne ikke veldig egna til bruk selv på sommerføre ved f.eks. våt vegbane. De er lovlige mtp. mønsterdybde, men det gir jo ingen indikasjon på hvordan de oppfører seg. På vinterføre er gummiens egenskaper enda viktigere.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

icarus

Legg inn av icarus » tor okt 03, 2013 8:31 pm

anders_aakre skrev:Noen som har prøvd seipa og pigga km2 på vinterføre?
Jeg lurer også veldig på disse dekka. Bør man gå på microseip? hvor mange/hva slags pigg bør man sette i et dekk i 255/85/16?
Hvor mye dårligere er disse dekka egentlig på vinterføre opp i mot premiumdekk som nokian, pirelli eller continental?
Flere med erfaringer eller vettuge innspill? :)

svennis

Legg inn av svennis » tor okt 03, 2013 8:38 pm

Når det gjelder pigger så er det kun lastebilpigger som er noe. Som jeg skrev over 13/9 pigg eller lignende. Skrev vel 9/13 over, men det er bakvendt måte å si det på. Dette ble jeg anbefalt av flere, bla. En som hadde personbilpigg skutt inn. Disse bare vrei seg og ga lite feste.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

anders_aakre

Legg inn av anders_aakre » tor okt 03, 2013 10:02 pm

Ser det er mange som lurer på hvordan mt & at dekk gjør seg på vinteren.
Jeg har prøvd mye rart opp igjennom, og kjørt rundt hele landet med det så all slags føre har blitt testet.
Jeg spurte spesifikt om km2 da jeg ikke har prøvd dette før eller hørt fra noen som har.

Generellt sett kan man si at forholdsvis myke mt og at dekk gjør seg bra på vinterføre, med forbehold om at mt dekk MÅ seipes.
Begge dekktyper bør (må) pigges for å bli bra på is.
Grepsmessig blir de i klasse med billige vinterdekk eller noe gamle/slitte premium vinterdekk.
Tung bil anbefales, jeg kjørte 90 før og opplever at 100´en er bedre med mt/at på vinterføre.

Holdbarheten er som regel ikke mer enn to sesonger som vinterdekk, da dekkene da begynner å bli for hard i gummien.
Premium vinterdekk holder ofte mye lengre, kan nevne at jeg har kjørt på 7 år gamle (med mange kilometer bak seg) nokian hakkapellita 2 på en gammel volvo og de var fremdeles ok.

Både av økonomiske og praktiske hensyn er rene vinterdekk å foretrekke, problemet for mange med ombygd bil er at de ikke finnes i store nok dimensjoner, eller man har behov for et terrengdekk på bilen til dagen.

Kort review av vinterdekk til cruiser jeg har prøvd:

265/70R16 Dunlop grand trek piggfri - Bra!
265/70R16 Cooper discoverer M+S - Ok.
265/70R16 BFG AT - Dårlig.
235/85R16 Nokian hakkapellita C van pigg - Topp! Terningkast 6
285/75R16 Goodyear MT/R midtseip og pigg - Bra. (kun prøvd 1 sesong).
285/75R16 Kumho KC11 piggdekk - veldig bra!
305/70R16 Cooper Discoverer ATR - Dårlig.
315/75R16 Goodyear MT/R midtseip og pigg - Bra. (Dårlig etter to sesonger » Sommerdekk).
315/75R16 General grabber at2 med pigg - Bra. (byttes nå etter en sesong som sommerdekk og to som vinterdekk).

Tror det blir noe i 255/85R16 denne gang, da veldig breie dekk har det med å drenere slaps veldig dårlig, med 315 dekk flyter man veldig oppå og har dårlig grep på slapseføre.

MOTT

Legg inn av MOTT » man okt 07, 2013 8:58 am

Har bestilt KM2, midtseip og pigg - så til våren vet jeg sikkert mer om hvor lurt det var. Har nå kjørt en sommersesong med KM2 fullseipet, og er godt fornøyd.
Tror nok at "vanlige" premiumpiggdekk er bedre for 90% av min vinterkjøring- men 95% av vinterkjøringen trenger jeg nok ei heller en LC.

Hadde vært fint å høre fra andre som prøver seg på seiping og pigging av MT dekk, ang erfaringer.

icarus

Legg inn av icarus » man okt 07, 2013 12:21 pm

Jeg har også gått for et sett pigget og midtseipet km2 i 255/85/16, så kan også følge opp med erfaringer etterhvert som vinterføre dukker opp!

anders_aakre

Legg inn av anders_aakre » tor okt 10, 2013 5:39 pm

Jeg har som sagt grei erfaring med midtseiping og pigging av mt dekk, men minuset er at gummiblandingen blir for hard etter tja... to sesonger (i alle fall om du bor en plass hvor det er holkeføre ofte - langs kysten) og det blir ganske dyrt med nye vinterdekk til tja... 6000 + evt omlegging og seiping annenhvert år. Til gjengjeld er der bare å dra ut piggene og kjøre som sommerdekk noen år etterpå.

dpm
Sted: Tromsø

Legg inn av dpm » man nov 04, 2013 9:04 am

Har kjørt Cooper Discover pigg 275-70-17 på min lc100 tre vintere nå og da var de oppbrukt. De var bra første og til dels andre vinteren men tredje vinteren synes jeg de var på grensen til uansvarlig på en så tung bil.

Når det ble klart for nye dekk vurderte jeg mye fram og tilbake om hvilke dekk jeg skulle kjøpe og endte tilslutt på Nokian hakka 7 suv i 265-75-17, jeg blir i alle fall aldri å se meg tilbake og vet hvilket dekk jeg skal ha på bilen igjen når disse blir utslitt... Med andre ord, det blir mange sett med Nokian pigg på min lc 100 :-)

Vinterdekk er vinterdekk...

larsv
Sted: Trondheim

Legg inn av larsv » søn nov 24, 2013 1:31 am

Hei, vet ikke om du har skaffet deg nye dekk enda men jeg svarer uansett.
Jeg har kjørt mud km1 og 2 på vinterføre med flere forskjellige biler. I dag kjører jeg nokian hakka pigg.

Mud dekk er "ok" vinterdekk hvis de er seipet. De er greie nok på tørr nysnø, men jeg synes de ikke holder mål på slaps og is. Samme hvis det er saltet, da er det nok bedre med "ordentlige" vinterdekk. Du kommer deg alltids opp en bakke med muddekk, spennende blir det ikke før du skal ned :wink:
120 Standard.

Svar

Gå tilbake til «Hjul og felger»