Tectyl eller olje?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
fisken
Innlegg: 346
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am
Lokasjon: Halden

Tectyl eller olje?

Innlegg av fisken »

Skal behandle min nye bil.Den er tectylert før..er det greit å olje da tro?Er mye billigere,men må oftere gjentas vel?
joa så dæ
knut120
Innlegg: 4
Ble med: tor sep 29, 2011 8:23 pm
Lokasjon: Bærum og Modum

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av knut120 »

Jeg hadde min på Kjell Hall tektyl, 3 gangen på 6 år, ser ut som nytt hver gang + det samler ikke skit.
Knut120, med 2003 120n
Frode Hultgren
Innlegg: 262
Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Lokasjon: Trondheim
Kontakt:

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Frode Hultgren »

Tektyl samler ikke dritt. Det er ikke noe rust middel til bilindustrien det legges ned så mye forskning i som i Valvoline tectyl.
Når tectylbehandling gjøres korrekt! er det den beste løsningen.
Gammel spillolje med ovatrol og andre finurlige blandinger av sagkjedeolje og lignende gir ikke samme inntrekking og beskyttelse. Disse midleme bygger også på utrolig mange kilo dritt.
Kan absolutt anbefale http://www.tectylsenteret.no/ Kjempeservice og god oppfølging
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Brukeravatar
fisken
Innlegg: 346
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am
Lokasjon: Halden

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av fisken »

ok dere,men er et firma i østfold som bruker mercasol.har noen erfaringer med det?et svensk produkt.
joa så dæ
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av marting »

Hva med å prøve dette "fluid-film" fra Rettedal bilkontroll AS ? Har sett annonse for det i blader.. Basert på ullfett (lanolin) Skal være supert til å sprøyte utenpå gammel tectyl, og skal myke opp denne. De påstår også at det ikke skylles vekk etter en vinter med drittføre.
De selger guffa+sprøyteutstyr og litt diverse for 1600 kr.. og det er vel ikke mer enn de billigste kjedeoljespruterne tar for en runde med sprøyta!

Lurer på å kjøpe et par sånne før vinteren
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Vegard »

marting skrev:Hva med å prøve dette "fluid-film" fra Rettedal bilkontroll AS ? Har sett annonse for det i blader.. Basert på ullfett (lanolin) Skal være supert til å sprøyte utenpå gammel tectyl, og skal myke opp denne. De påstår også at det ikke skylles vekk etter en vinter med drittføre.
De selger guffa+sprøyteutstyr og litt diverse for 1600 kr.. og det er vel ikke mer enn de billigste kjedeoljespruterne tar for en runde med sprøyta!

Lurer på å kjøpe et par sånne før vinteren
Jeg bruker det produktet. Trekker helt fantastisk ut overalt og er svært enkelt å påføre. Hvor slitesterkt det er gjenstår å se, la på i våres, og har forsterka litt under bilen nå før vintern.

Det gjelder å ikke ha på for mye, for da slutter det aldri å svette! Konas bil tok jeg i fjor høst, og på varme dager kryper det fremdeles olje oppetter utsiden av dørene.

Tectyl holder jeg meg unna. Har sett hva som kan skjule seg bak gammel tectyl. En er veldig avhengig av at grunnarbeidet er perfekt, og det har man ingen garanti for.
Brukeravatar
fisken
Innlegg: 346
Ble med: søn feb 01, 2009 12:03 am
Lokasjon: Halden

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av fisken »

Har nå nå bestillt meg full mercasolbehandling hos østfold antirust.Bilen er behandlet med dette midlet før fant jeg ut i 2008.Det de gjør er å vaske bilen grundig.Fjerne alt som er løst.har så på et tynt lag i dører bagasjerom osv,så et tynt lag under,og til slutt et tykt lag mercasol.De tar av inneskjermer ,skrur av hjul osv.De tar også en rustsjekk med skjema og sjekker bilen grundig for rust,og ringer kunde før de sprøyter hvis de oppdager noe alvorlig.

pris 6700 inkl moms.
En i slekta har brukt mercasol i mange år og kunne ikke anbefale noe varmere.

Håper det blir bra!
joa så dæ
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av JanP »

Vegard skrev:
Jeg bruker det produktet. Trekker helt fantastisk ut overalt og er svært enkelt å påføre. Hvor slitesterkt det er gjenstår å se, la på i våres, og har forsterka litt under bilen nå før vintern.

Det gjelder å ikke ha på for mye, for da slutter det aldri å svette! Konas bil tok jeg i fjor høst, og på varme dager kryper det fremdeles olje oppetter utsiden av dørene.

Tectyl holder jeg meg unna. Har sett hva som kan skjule seg bak gammel tectyl. En er veldig avhengig av at grunnarbeidet er perfekt, og det har man ingen garanti for.
Nå har jeg startet et løp med nettopp Tectyl, min 120 begynner å få brune flekker som jeg slett ikke liker. Og jeg har valgt Tectyl av flere grunner. Vegard skriver at han har sett hva Tectyl kan skjule, men hvilken Tectyl? Tectyl fra Biltema på sprayboks f.eks, eller kvalitetsprodukter fra anerkjente leverandører som Valvoline, opg der behandling har vært utført av seriøse personer/firma, og med lang erfaring i bruk av Tectyl?

Jeg valgte bort oljebehandling pga flere grunner:
1: Pris over en lengre periode.
2: Kunnskapen til Tectylsenteret i Trondheim og garantier på utført arbeid (3 år).
3:Min kunnskap om olje, og egenvekt i forhold til vann og evnen til å fortrenge vann.
3: Oljebehandling må foretaes mye hyppigere pga dens form.
4: Min bil er preget av dårlig vedlikehold fordi den aldri ble tatt grundig når den var ny.

Vegard skriver at man aldri har noen garanti for at forarbeid er godt utført, og det er helt riktig. Understellsbehandling er og blir et håndverk, og avhenger svært mye av den enkeltes evne til å gjøre jobben så godt som utgangspunktet tillater. Men å si at Tectyl er dårlig det tror jeg vil å være det samme som å skjære alt over den samme berømte kammen. Jeg er så trygg på at den kunnskapen som Tectylsenteret her i Trondheim besitter at jeg ikke nøler med å anbefale de.

Om jeg tar feil i så henseende så er det en av 2 grunner:
1: jeg er en pokker så lettlurt trønder som lett lar meg lure til å betale noen millioner for å få en lottogevinst på 50 mill fra Kenya.
2: Lederen av ovennevnte senter er et uhyre veltalende mann som lett lar meg lure til å selge huset for å få lottogevinsten fra Kenya. :mrgreen:

Jeg velger å tro at ingen av de 2 tingene stemmer, men at de har en solid bransjekunnskap og er æreskjære personer som legger all sin kunnskap i å bl. annet understellsbehandle biler, slik at vi som eier de skal ha glede av de i mange år fremover. De er ærlige i prognosene for min bil, og lover slett ikke at rusten er borte for all evighet. For det lar seg ikke gjøre uten å ta bilen fra hverandre.

Resultatet fremover vet jeg naturligvis ikke noe om, men jeg er trygg på at dette blir bra. Tectylbehandling utført av flinke folk med solide og velrenommerte produkter er et av få gode alternativ. Og jeg slipper en årlig utgift på 1500-2000 pr år i 3 år fremover. Det blir det fort en ganske bra sum ut av også med årene.

PS: Min kunnskap om dette er ikke så stor, det jeg skriver er basert på det jeg har lest, sett og ikke minst lært av Tectylsenteret her i Trondheim.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Vegard »

Det ser ut til at grunnarbeidet på din bil blir meget bra JanP, og dermed så vil det nok ikke ulme og ruste på undersiden av tectylen du får lagt på. Du dokumenterer også arbeidet, noe som kan være verdifullt overfor en pirkete kjøper en gang i fremtiden (f.eks meg). Om du følger opp i mange år med foreskrevet oppfølging er jeg ikke i tvil om at tectylen gjør jobben vel så godt som olje, men det må ikke få tørke og sprekke.

En bil som er oljebehandlet vil ikke kunne skjule eventuell rust på samme måte som tectyl potensielt kan.

Dårlig oppfulgt oljebehandling vil være synlig som manglende olje/tørre og kanskje rustne områder under bilen og avsløres enkelt. Dårlig oppfulgt tectylbehandling kan være vanskelig å oppdage.

Selv oljer jeg egen og familiens biler med et produkt ment for formålet to ganger pr år. Det som trengs er en kompressor og ei oljesprøyte. Oljen koster ca 100,- pr liter og det går med 4-5 liter første gang og ca 2 liter til en oppfriskning. Dette blir mye billigere enn å dra til funderud (innkjøpe av utstyr går i 0 bare etter to biler). I tillegg glemmer jeg ingen plasser når jeg gjør jobben sjøl, og skulle jeg det så sprøyer jeg bare mer. Etter full behandling er det kanskje en dråpe eller tre på bakken, produktet forstøver og kleber bra!

Olje / tectyl / mercasol eller hva det heter alt sammen, uansett er det viktigste å gjøre noe og å følge det opp som nødvendig. Enda flere skulle passe på sine hulrom og underside :)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av JanP »

Kjøper bil av deg neste gang jeg da Vegard, eller Folbjo. :D
Kjekt å kjøpe fra petimetre, da vet en hva man får. 8)

Jeg sa det til han som jobber med bilen min igår: kjøper jeg en bruktbil neste gang så snues den opp ned. Der er det meste interessant å se. Ikke på nypolert lakk, blanke felger og et strøkent motorrom. Mao: det er de laveste delen av bilen som er mest interessant å gå nærmere etter, men mange av oss lar oss nok blende av en nypolert bil med stæsj. Dessverre.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
odelien
Innlegg: 78
Ble med: ons jul 25, 2007 7:26 pm
Lokasjon: Hallingdal; ål

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av odelien »

Vegard skrev:Det ser ut til at grunnarbeidet på din bil blir meget bra JanP, og dermed så vil det nok ikke ulme og ruste på undersiden av tectylen du får lagt på. Du dokumenterer også arbeidet, noe som kan være verdifullt overfor en pirkete kjøper en gang i fremtiden (f.eks meg). Om du følger opp i mange år med foreskrevet oppfølging er jeg ikke i tvil om at tectylen gjør jobben vel så godt som olje, men det må ikke få tørke og sprekke.

En bil som er oljebehandlet vil ikke kunne skjule eventuell rust på samme måte som tectyl potensielt kan.

Dårlig oppfulgt oljebehandling vil være synlig som manglende olje/tørre og kanskje rustne områder under bilen og avsløres enkelt. Dårlig oppfulgt tectylbehandling kan være vanskelig å oppdage.

Selv oljer jeg egen og familiens biler med et produkt ment for formålet to ganger pr år. Det som trengs er en kompressor og ei oljesprøyte. Oljen koster ca 100,- pr liter og det går med 4-5 liter første gang og ca 2 liter til en oppfriskning. Dette blir mye billigere enn å dra til funderud (innkjøpe av utstyr går i 0 bare etter to biler). I tillegg glemmer jeg ingen plasser når jeg gjør jobben sjøl, og skulle jeg det så sprøyer jeg bare mer. Etter full behandling er det kanskje en dråpe eller tre på bakken, produktet forstøver og kleber bra!

Olje / tectyl / mercasol eller hva det heter alt sammen, uansett er det viktigste å gjøre noe og å følge det opp som nødvendig. Enda flere skulle passe på sine hulrom og underside :)
Hvilken olje bruker du?
lc 90 vx 1997 arctic truck
lc 150 2016
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av frode »

Og hvilken oljesprøyte?

(Har brukt blitema sin, men den er litt lite fleksibel i sprøyteretning)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Vegard »

Hei,

Jeg har kjøpt sprøyteutstyr og "olje" fra Rettedal (www.bilkontroll.no) Det fungerer fint synes jeg fremdeles etter to år. I tillegg til sprøyteslangene som fulgte med har jeg laget mine egne sprøytespyd av bremserør som jeg har knepet sammen i tuppen og borret to små hull i på den ene siden for styrt sprøyting.

Bilde
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av norseman »

Hei
Akkurat fått bilen tilbake etter behandling med Mercasol hos Langeland Antirust A/S den beste på Sørlandet, har lang ventetid..... :(
Men han gjør en kanon jobb! Har hatt biler der før og det blir ikke noe rust nei.
Mercasol er kjempebra, her er link til alle godkjente forhandlere;
http://norskantirustforening.no/side.asp?id=2
fidusrodhvitr.jpg
fidusrodhvitr.jpg (11.68 KiB) Vist 27350 ganger

mvh Norseman
2008 LC120 GX Tems - 32,7" :wink:
odelien
Innlegg: 78
Ble med: ons jul 25, 2007 7:26 pm
Lokasjon: Hallingdal; ål

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av odelien »

Kjøpte også denne sprøyta no fra rettedal. Fungerte veldig bra. Også veldig greit med lange slangene til kanaler og lignende.
Er det oljen Fluid Film NAS du har brukt? Hvor mye har du hatt på?
På Deres hjemmeside står det om produktet. Fluid Film kan lett fjernes med steamer eller vanlig avfetting, f.eks. CleanAll eller white spirit.
Hvordan fungerer dette når en vasker bilen under? Avfetting i hjulbuer og lignende?
Vegard skrev:Hei,

Jeg har kjøpt sprøyteutstyr og "olje" fra Rettedal (http://www.bilkontroll.no) Det fungerer fint synes jeg fremdeles etter to år. I tillegg til sprøyteslangene som fulgte med har jeg laget mine egne sprøytespyd av bremserør som jeg har knepet sammen i tuppen og borret to små hull i på den ene siden for styrt sprøyting.

Bilde
lc 90 vx 1997 arctic truck
lc 150 2016
Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1921
Ble med: ons mai 12, 2004 11:09 am
Lokasjon: Nittedal

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Vegard »

Jeg har brukt NAS ja, og denne vil jo slites bort der det er mye sprut. Har derfor på noe ekstra fett der det slites som mest, og har malt med en blanding av owatrol og noe asfaltgreier i hjulbuene (ikke sikkert det er noen god ide). Det går med ca 4-5 liter til en hel Cruiser utvendig/innvendig første gangen, og ca halvparten ved resprøyting.

Jeg lar være å avfette bilen på undersiden i saltsesongen. Unngår også avfetting noe sted som helst på bilen fram til jeg skal polere og vokse på nytt. Avfetting vil jo ta vekk beskyttende lag, være seg olje eller voks. Vasker manuelt med bøtte og såpe i vaskehall vinterstid, og hjemme sommerstid. Ved anledning skal jeg høyttrykkssteame undersiden av bilen før ny olje legges på.

Nå som det har vært varmt i været, kryper det olje ut av hull høyt opp på ramma, og det får meg til å tro på at oljen gjør jobben sin. Dette er olje jeg sprøytet i fjor. Utvendige flater må jeg sprøyte på nytt hvert år, mens hulrom ser ut til å holde mye lenger.

Langs hjulbuene har jeg fettlister kjøpt hos Funderud, men de skal nå av igjen for å fettes opp på nytt.

Det viktigste er nok å få av gammel møkk, la bilen tørke, og så olje.
odelien
Innlegg: 78
Ble med: ons jul 25, 2007 7:26 pm
Lokasjon: Hallingdal; ål

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av odelien »

Har du prøvd Fluid Film Gel BN? den er vel beregnet til å ha i hjulbuer og lignende.
Man bør egentlig spyle minst mulig under bilen.
lc 90 vx 1997 arctic truck
lc 150 2016
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av hoem »

Vegard skrev: Jeg lar være å avfette bilen på undersiden i saltsesongen. Unngår også avfetting noe sted som helst på bilen fram til jeg skal polere og vokse på nytt. Avfetting vil jo ta vekk beskyttende lag, være seg olje eller voks. Vasker manuelt med bøtte og såpe i vaskehall vinterstid, og hjemme sommerstid. Ved anledning skal jeg høyttrykkssteame undersiden av bilen før ny olje legges på.

Da vil jeg anbefale prikkbort petroleumsbasert avfetting samt surfex hd vannbasert(jeg bruker 1:30vinter) Dette er det mest effektive vi bruker samtidlig som det er skånsomt. Voksen på min bil var fortsatt vannavisende og aktiv etter 5 måneder i vinter. Unngå steamer/høytrykk over 30 grader. Har hatt inne en del biler som lakken har vært meget tørr og påbegynt krakelering, felles for disse er at de har blitt vasket med steamer/høytrykk. Carnuba-basert voks begynner å gi seg på ca 65C og ved 80C sier vokslaget på bilen din farvel.


Toyota bruker myk lakk jevnt over modellrekken sin, selvfølgelig med noen unntak. Her ser du resultatet på en 07 modell Lexus som har blitt rengjort i maskin. Det er fortsatt en del defekter i lakken, men disse gikk helt inn til grunningen og derfor ikke mulig å fjerne uten fylling med lakk -våtsliping - polering !
Bilde
simene
Innlegg: 14
Ble med: fre aug 16, 2013 12:05 pm
Lokasjon: Bøverbru

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av simene »

Noen sier at rusten bare herjer under tectylen, hva mener du om dette? Det er ikke like lett å bli kvitt all rusten under bilen og på ramma, og da ligger vel rusten under der og jobber fritt? Ser utrolig mange rammer der det er rust, og det er ikke like lett å komme til alltid..

Hvordan trenger tectylen inn?

Takk for svar.
JanP skrev:
Vegard skrev:
Jeg bruker det produktet. Trekker helt fantastisk ut overalt og er svært enkelt å påføre. Hvor slitesterkt det er gjenstår å se, la på i våres, og har forsterka litt under bilen nå før vintern.

Det gjelder å ikke ha på for mye, for da slutter det aldri å svette! Konas bil tok jeg i fjor høst, og på varme dager kryper det fremdeles olje oppetter utsiden av dørene.

Tectyl holder jeg meg unna. Har sett hva som kan skjule seg bak gammel tectyl. En er veldig avhengig av at grunnarbeidet er perfekt, og det har man ingen garanti for.
Nå har jeg startet et løp med nettopp Tectyl, min 120 begynner å få brune flekker som jeg slett ikke liker. Og jeg har valgt Tectyl av flere grunner. Vegard skriver at han har sett hva Tectyl kan skjule, men hvilken Tectyl? Tectyl fra Biltema på sprayboks f.eks, eller kvalitetsprodukter fra anerkjente leverandører som Valvoline, opg der behandling har vært utført av seriøse personer/firma, og med lang erfaring i bruk av Tectyl?

Jeg valgte bort oljebehandling pga flere grunner:
1: Pris over en lengre periode.
2: Kunnskapen til Tectylsenteret i Trondheim og garantier på utført arbeid (3 år).
3:Min kunnskap om olje, og egenvekt i forhold til vann og evnen til å fortrenge vann.
3: Oljebehandling må foretaes mye hyppigere pga dens form.
4: Min bil er preget av dårlig vedlikehold fordi den aldri ble tatt grundig når den var ny.

Vegard skriver at man aldri har noen garanti for at forarbeid er godt utført, og det er helt riktig. Understellsbehandling er og blir et håndverk, og avhenger svært mye av den enkeltes evne til å gjøre jobben så godt som utgangspunktet tillater. Men å si at Tectyl er dårlig det tror jeg vil å være det samme som å skjære alt over den samme berømte kammen. Jeg er så trygg på at den kunnskapen som Tectylsenteret her i Trondheim besitter at jeg ikke nøler med å anbefale de.

Om jeg tar feil i så henseende så er det en av 2 grunner:
1: jeg er en pokker så lettlurt trønder som lett lar meg lure til å betale noen millioner for å få en lottogevinst på 50 mill fra Kenya.
2: Lederen av ovennevnte senter er et uhyre veltalende mann som lett lar meg lure til å selge huset for å få lottogevinsten fra Kenya. :mrgreen:

Jeg velger å tro at ingen av de 2 tingene stemmer, men at de har en solid bransjekunnskap og er æreskjære personer som legger all sin kunnskap i å bl. annet understellsbehandle biler, slik at vi som eier de skal ha glede av de i mange år fremover. De er ærlige i prognosene for min bil, og lover slett ikke at rusten er borte for all evighet. For det lar seg ikke gjøre uten å ta bilen fra hverandre.

Resultatet fremover vet jeg naturligvis ikke noe om, men jeg er trygg på at dette blir bra. Tectylbehandling utført av flinke folk med solide og velrenommerte produkter er et av få gode alternativ. Og jeg slipper en årlig utgift på 1500-2000 pr år i 3 år fremover. Det blir det fort en ganske bra sum ut av også med årene.

PS: Min kunnskap om dette er ikke så stor, det jeg skriver er basert på det jeg har lest, sett og ikke minst lært av Tectylsenteret her i Trondheim.
LC 120 GX 07
Heiskel
Innlegg: 17
Ble med: søn jan 04, 2009 8:02 pm
Lokasjon: Nittedal

Re: Tectyl eller olje?

Innlegg av Heiskel »

Har omsider fått ut f ... Og har levert min lc120gxtems 2005 til saga Antirust Alna Oslo for mercasolbehandinling. De må sveise plata under motoren, sandblåse alt under før behandling. Men gutta på saga står på i helgen og bilen er klar mandag. Burde ha gjort dette for 7 år siden, men det er for det meste tykt gods og godbilen er berga
Vedlagte filer
image.jpg
image.jpg (34.58 KiB) Vist 21893 ganger
image.jpg
image.jpg (33.6 KiB) Vist 21893 ganger
image.jpg
image.jpg (30.77 KiB) Vist 21893 ganger
LIDO

lc120-gx, 2005, tems, 8s, tt anlegg og grevlingbøyle med lys
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»