Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk teknik :)

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
HighwayPatrol
Innlegg: 2206
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk teknik :)

Innlegg av HighwayPatrol »

Har kjøpt meg ein lakkeringssprøyte på clas ohlson idag, og tenkte å prøve meg på å lakkere skiboksen som eg har kjøpt (glasfiberbioks, skiguard 850)

Så her er spørsmåla:

-Clas Ohlson sprøyta, er den verdt å satse på til dette, eller bør eg levere den tilbake å heller kjøpe eitt anna annerkjent merke?
-Sprøyta hadde berre ein dyse og ein beholder. Bør man ha forskjellig dyse til base og klarlakk, eller er d berre å køyre på med samme dyse og beholder?
-Skiboksen er lakkert frå før. Er d berre å pusse ned lakken litt før lakkering?
-Har ein 3 hesters kompressor. Denne kan vel brukast, rekna eg med, men korr mange bar bør den justerast ned til? Den står på 8 bar no, og reknar med er litt i hardaste laget :?
-Anbefalt avstand frå spraydyse til det som skal lakkerast, tips om føring av sprøyta?
-Korr lenge bør eg vente mellom kvart strøk?
-Har lakkert med sprayboks før, ofte med veldig bra resultat. Er det enklare med sprøyte enn boks?
-Er det andre tips folket kan komme med ang lakkering?
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av Eivind37 »

Helt ok nybegynnersprøyte Jon!
Baselakk er en metallic base uten herder. Den er enten ferdig tynnet, eller du må tynne den ut. Rør opp lakken godt , og sil gjerne når du tømmer i sprøyta. Prøv først på en papp plate eller liknenede så du får justert spøyta mht mengde og og luft. Juster gjerne ned luftmengde så du ikke får for mye sprøytetåke. Prøv deg litt frem, og bli kjent med sprøytebildet. 1 strøk sprøyter du tynt...og så vidt det dekker. 2 strøk så sprøyter du tettere.. På metallic base så "dusjer du over til slutt...raskt.
Et lite tips når du srøyter...lat som om emnet er større enn det det er...
Begynn med kantene...og arbeid deg nedenfra og opp-

Spryøta du har har kanskje 1.3 eller 1.5 sprøytedyse...og det er helt greit egentlig som nybegynner.

Sprøyt i jevnt tempo...

Baselakk er matt, og skal alltid overlakkes med klarlakk. Bruk samme fremgangsmåte. Klarlakk er en to komponentlakk som du skal ha herder i, og tynnes ved behov (som regel 10%)

Når du sprøyter..så holder du avtrekkeren på sprøyta litt inne...så det alltid kommer luft...slipper du avtrekkeren for hver gang, så vil du risikere at sprøyta "spytter"..og det vil du ikke

Nå må jeg presisere at jeg ikke er lakkerer ...kun selvlært hobbytulling. Det er sikker flere her på forumet som kan dette bedre enn meg...

Lykker til Jon...Det er bare å prøve!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av håvard »

Det aller viktigste tipset som Eivind kommer med vil jeg si er dette

"Når du sprøyter..så holder du avtrekkeren på sprøyta litt inne...så det alltid kommer luft...slipper du avtrekkeren for hver gang, så vil du risikere at sprøyta "spytter"..og det vil du ikke"

Det er vinn eller forsvinn det der. Ikke tenk på avtrekkeren som en digital bryter, du kan justere bildet veldig med fingerfølelsen på avtrekkeren.

Et annet hot tips er å ALLTID ta alle kanter og vanskelig tilgjengelige områder først
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av marting »

HighwayPatrol skrev:-Har lakkert med sprayboks før, ofte med veldig bra resultat. Er det enklare med sprøyte enn boks?



Min svært begrensede erfaring: MYE lettere med sprøyte på alt som er større enn en vaffel !

Kjør på!
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
HighwayPatrol
Innlegg: 2206
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av HighwayPatrol »

Mange takk for tips :)

Då Gjenstår d berre å kjøpe inn lakk
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Containercruiser
Innlegg: 988
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av Containercruiser »

Kjøp inn litt meir enn det du trur du treng. Kjedelig å få litt forlite...
Brukeravatar
HighwayPatrol
Innlegg: 2206
Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av HighwayPatrol »

containercruiser skrev:Kjøp inn litt meir enn det du trur du treng. Kjedelig å få litt forlite...
Ja, for literprisen på lakk e jo so billig, har eg haurt :mrgreen: Har høyrt at halvliter base burde halde, men dette rekna eg med at dei på ødegård lakk veit best :wink:
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde
Brukeravatar
andersw
Innlegg: 748
Ble med: fre feb 20, 2009 10:06 pm
Lokasjon: Haugesund

Re: Skal lakkere skiboks, og trenger tips ti litt lakk tekni

Innlegg av andersw »

Det som også kan være en mulighet å spør om før du kjøper lakker. er å kjøpe lastebil lakk. da har du alt i en lakk. og det blir billigere. alltid viktig å prøvesprøye litt først, men en grov grunnregel i lakkbransjen når alle faktorene er tilstede med varme og slikt er en røyk mellom hvert strøk. men alt kommer ann på hvor stort d er det du skal lakker. så på skiboksen ville eg nok ventet litte gran. juster sprøyta de slik at det er litt dødgang på avtrekkeren. dette for at du da holder avtrekkeren inne og litt lufte vil komme. viktig med vann og olje utskiller på slangen. så slipper du drit i lakken pga liten kompressor.. den jobberr en god del ved lakkjobber pga mye luft blir brukt.
for normal lakkering vil du ha luftdysene på sprøyta vannrett for å få et brett sprøytebilde i forhold til normal håndkonstruksjon. for så å snu når du skal lakke langs noe(feks. langs takrenna på bilen).
tynne lag er bedre enn tjukt med renninger. god tempratur er også viktig. ved lakking med klarlakk så ser du skjelden renningene før du er ferdig. men har du flere lag og renning i det ytterste så kan du pusse ned med 2000 papir og polere deg ut igjen. detter er jo mulig å gjøre hvis en ikke har optimale forholdt med tanke på støv og diverse. men igjen ein jævla jobb å polere ut igjen..

matt skiboksen ned bruk gjerne 3M pad for å få den litt ru. er det sprekker i boksen bør du reparere dette og sprøyte med fyllers osv.. pga alt syns gjennom lakken. lakkeringen er ikke problemet ,men for arbeidet.
vask den god etterpå med silikonfjerner før en lakker. for at den skal bli ren.
så er det å begynne lakkingen.
av erfaring så bruk litt grovere papir hvis ikke forholdene er optimale. det igjen for at eventuelt støv vil vises mye mindre pga du har grovere prorer i lakkoverflaten til å dekke støv.

igjen er lastebil lakk en bra til å begynne med pga alt i samme blanding med base og klarlakk i et.

legg et dekkende tynt lang. for så å legge på mere og mere. alt justeres på mengdemåleren på sprøya. start gjerne med underdelen til boksen først da denne ikke står i syne for eventuelle feil.


lykke til..
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»