Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 323
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør

Legg inn av erwin » tor mar 08, 2012 8:42 pm

På 80'n mi oppdaget jeg plutselig at eksosrøret var rustet nesten tvers over foran ved flexikoblingen.
Det er bare 3 år, og ellers i meget god stand.

Problemet er at flexidelen er i rustfritt, øvrig i vanlig stål. Når rustfritt møter vanlig får en galvansik korrosjon, og rustfritt vinner. Dette problemet er løst ved at det sitter en mansjett med zink (eller aluminium) rundt sveisen. Det virker som en offeranode. Men hvis denne detter av eller korroderer bort ruster røret tvers av på no time.

Hvis dette har skjedd kan du fikse det ved å surre zink eller aluminimstråd eller tynnplate rundt sveisen og feste med en slangeklemme.
(Jeg måtte sveise inn en ny flexikobling fra B. tema først)
Vedlegg
SNC15622.JPG
SNC15622.JPG (150.91 kiB) Vist 4736 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Re: Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør

Legg inn av Eivind37 » fre mar 09, 2012 9:30 am

Godt tips!
Rust...eller jernoxyd oppstår som regel ved ulike spenninger i ulik legering. For å forhindre spenningskorrusjon brukes offeranode som tar imot spenningsforskjellen fra katoden. I offshore brukes gjene zink-anoder som offeranode.Zink-anoden tar opp spenningen og forvitrer, og katoden forblir upåvirket.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»