På 80'n mi oppdaget jeg plutselig at eksosrøret var rustet nesten tvers over foran ved flexikoblingen.
Det er bare 3 år, og ellers i meget god stand.
Problemet er at flexidelen er i rustfritt, øvrig i vanlig stål. Når rustfritt møter vanlig får en galvansik korrosjon, og rustfritt vinner. Dette problemet er løst ved at det sitter en mansjett med zink (eller aluminium) rundt sveisen. Det virker som en offeranode. Men hvis denne detter av eller korroderer bort ruster røret tvers av på no time.
Hvis dette har skjedd kan du fikse det ved å surre zink eller aluminimstråd eller tynnplate rundt sveisen og feste med en slangeklemme.
(Jeg måtte sveise inn en ny flexikobling fra B. tema først)
Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør
- Vedlagte filer
-
- SNC15622.JPG (150.91 KiB) Vist 10399 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Tips om rustproblem på Eksos for de med flexirør
Godt tips!
Rust...eller jernoxyd oppstår som regel ved ulike spenninger i ulik legering. For å forhindre spenningskorrusjon brukes offeranode som tar imot spenningsforskjellen fra katoden. I offshore brukes gjene zink-anoder som offeranode.Zink-anoden tar opp spenningen og forvitrer, og katoden forblir upåvirket.
Rust...eller jernoxyd oppstår som regel ved ulike spenninger i ulik legering. For å forhindre spenningskorrusjon brukes offeranode som tar imot spenningsforskjellen fra katoden. I offshore brukes gjene zink-anoder som offeranode.Zink-anoden tar opp spenningen og forvitrer, og katoden forblir upåvirket.
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt