Trenger råd og vink! 80-relatert.

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
kavaleristen
Sted: Sogndal

Trenger råd og vink! 80-relatert.

Legg inn av kavaleristen » tir mai 15, 2012 1:57 pm

Da er tiden inne for å rydde opp etter brodern. Foruten en supra-CT26 som ligger demontert på hobbyrommet er det også nedre bakluke og en bakdør på 80en hans som han hadde tatt av for å ta rusta på. Han snakket om diverse rustfjernere som han hadde tenkt å prøve ut, også tror jeg at han nevnte noe om Arcanol. Under ser dere et par bilder av dør/luke. Hva er det som er påført her? Gulaktig belegg med "plastfølelse" (noe 2-komponent?). Hva er stegene videre for å ferdigstille denne jobben og få dør/luke på bilen igjen? Ser av hylleutvalget hans at det ligger både noe røstløser og lakk og klarlakk, men vet ikke om han hadde planer om å bruke det på dette..

Nå var brodern så perfeksjonist at jeg neppe klarer å utføre det på hans nivå, men tenkte likevel prøve ta min egen jallamekking noe nærmere hans såkalte sleggemekking.
bilde 2.JPG
bakdør
bilde 2.JPG (549.83 kiB) Vist 4070 ganger
bilde 3.JPG
bakluke
bilde 3.JPG (428.78 kiB) Vist 4070 ganger
bilde.JPG
hyllevare
bilde.JPG (401.73 kiB) Vist 4070 ganger
mvh,
tomas

Brukeravatar
ole_kristian
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Trenger råd og vink! 80-relatert.

Legg inn av ole_kristian » tir mai 15, 2012 3:05 pm

kavaleristen skrev:Under ser dere et par bilder av dør/luke. Hva er det som er påført her? Gulaktig belegg med "plastfølelse" (noe 2-komponent?).
Hva er stegene videre for å ferdigstille denne jobben og få dør/luke på bilen igjen?
Syns det "gule" ligner på Hagmanns 2 komponent epoxygrunning jeg? Ikke noe dårlig guffe det - hvis det er gjort bra under, og mange på forumet her bruker det.
Jeg også (om det er noe kvalitets stempel vel å merke).

Hvis det er 2K epoxygrunning, så er vel den overlakkerbar med de fleste normale lakktyper tror jeg?
Men her her det sikkert mange som sitter på betydelig mere kompetanse og erfaring enn meg som kan komme med råd også.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Sted: Hemnes, Høland
Kontakt:

Legg inn av Johnny Fredriksen » tir mai 15, 2012 4:18 pm

Det er helt riktig.. Alle 2k produkter er overlakkbare.. Men husk å slipe over før du påfører noe nytt. 2k grunninga lukker seg etter 24 timer og må derfor slipes. Slip lett over og evt. sparkle porer eller hakk, deretter kan du legge på mer grunning før du evt. lakker. Men aldri bland arkanol sammen med 2k produkter. Arkanol er et rent oljeproduktr og passer bedre sammen med f.eks. bengalakk. Håper du ble noe klokere...
Johnny F. 988 48 143
Hj 60 solgt
BJ 42

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
kavaleristen
Sted: Sogndal

Legg inn av kavaleristen » tir mai 15, 2012 9:06 pm

Hagmanns! Mener det ringer en bjelle her, så han må ha snakket om det. Godt å vite at det ikke er så mye mer jobb igjen å gjøre på det hvertfall.
Takk for tips!
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»