Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

haavardm
Innlegg: 76
Registrert: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Sted: Bergen

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av haavardm » tir nov 15, 2016 10:59 pm

BildeBilde som sagt som gjort. Skogsvåg Auto har fått på Fluid Film i kveld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512

Brukeravatar
toddi
Innlegg: 1010
Registrert: tor feb 18, 2010 7:36 am
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av toddi » tir apr 25, 2017 11:48 am

Godt å se at det ikke bare er jeg som pøser på ;-) hehe
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

folbjo
Innlegg: 663
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av folbjo » ons apr 26, 2017 11:02 pm

Du får legge ut noen oppfølger bilder ut på høsten Håvard

knutj
Innlegg: 1
Registrert: ons apr 12, 2017 8:51 am
Sted: Grimstad

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av knutj » tor apr 27, 2017 1:06 pm

Min første post er rett og slett takk for nyttig info, nettopp anskaffet meg en '10 L150 som er tectylert og moden for ny behandling. Man kan lese forskjellige meninger om understellsbehandling til øynene ikke vil mer, men info på forumet her gjorde at time nå er bestilt hos en hyggelig kar på Evje Antirust (som er nærmeste sted for meg såvidt jeg kan finne ut av) for lanolinbehandling :)

folbjo
Innlegg: 663
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av folbjo » fre apr 28, 2017 1:45 am

knutj skrev:Min første post er rett og slett takk for nyttig info, nettopp anskaffet meg en '10 L150 som er tectylert og moden for ny behandling. Man kan lese forskjellige meninger om understellsbehandling til øynene ikke vil mer, men info på forumet her gjorde at time nå er bestilt hos en hyggelig kar på Evje Antirust (som er nærmeste sted for meg såvidt jeg kan finne ut av) for lanolinbehandling :)
Fornuftig !
Sørg bare for å få spylt ramma på den innvendig først.
Vipp av plastlokkene som sitter i bakkant av bakhjulene på rammen og sjekk med fingeren i bunnen av ramma.
Er der møkk her så sørg for å få dette ut først. Verst er det alltid fra bakdørene og bakover.
Krypeslange og høytrykksvasker er flott, men hageslange og masse vann gjør også underverk.
Husk også tverrbjelkene mellom rammene.

Det MÅ ikke være tørt for å behandle med lanolin, men det bør jo så klart være rent.
Men du behøver ikke å "rengjøre" med sandblåsing, he he.
Det er bare ved tectylering det :lol:

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av håvard » fre apr 28, 2017 8:11 am

Jeg har blitt så forferdelig glad i FF, til andre ting enn rust og. Men jeg har en MK3 Lux en årntli hverdagsdenger, det er forsvinnende lite rust på den, men det som er har jeg nå satt en stopper for. Hehehe. Anbefales iKKE å smøre inn hele bilen med mindre det er en bil du kun kjører i arbeidsklær.
Vedlegg
IMG_2053 (1).JPG
IMG_2053 (1).JPG (1.3 MiB) Vist 6767 ganger

karlole.knutsen
Innlegg: 9
Registrert: ons feb 15, 2017 5:57 pm

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av karlole.knutsen » fre apr 28, 2017 7:13 pm

Owatrol oil er det noen erfaring med det her da,har 07 120vx som jeg må gjøre noe med før det blir alvorlig


Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1285
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av KjellOlsen » fre apr 28, 2017 8:31 pm

Owatrol har i alle år vært et meget godt produkt. Spørsmålet er om det fortsatt er like bra, etter alle miljøkrav som malingfabrikantene har fått de siste årene. Kjøpte en femliter for et års tid siden, og det virker som det er som " i gamle dager".
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 323
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av erwin » søn apr 30, 2017 1:00 pm

Jeg har brukt FF på 80'en min hvert år siden jeg kjøpte den i 2010, og har således 6 års erfaring med produktet. Jeg sprøyter tidligere tektylbehandlet understell og inne i dører og hulrom.
Oppsummert: ingen ny rust på bilen.
Jeg synes spesielt kombinsajonen av tektyl og FF ser ut til å virke bra. FF løser opp tektylen og jeg vil tro den kryper inn i sprekker etc under tektylen. Siden FF slites relativt fort vekk så vil tektylen beskytte og holde på denne, og gir bedre beskyttelse mot steinsprut.
Etter hvert har tektylen blitt såpass bløt at den detter av enkelte steder når jeg høytrykkspyler bilen. Da har jeg valgt å legge på ny tektyl på disse stedene for å få den kombinerte virkningen.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 323
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

En liten advarsel om Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av erwin » ons jun 27, 2018 2:21 pm

En ting man skal være påpasselig med er gummi. Den sveller ved kontakt med FF. Det står forsåvidt på hjemmesiden til Rettedal, men at det skulle være såpass kraftig trodde jeg ikke.
Bildet viser dørpakning på en 80 etter 7 års bruk av FF. Problemet er at pakningen er festet med clips til døra, og gjennom hullene kryper FF'en inn i pakningen. Jeg har allerede skiftet på andre siden. Det blir dyrt i lengden.
Så jeg leiter nå etter et alternativ til FF for bruk i dører.

Noen gode forslag?
IMG_8501.JPG
IMG_8501.JPG (55.06 kiB) Vist 3828 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

JanP
Innlegg: 1629
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Oljebehandling med Lanolin (Fluid Film)

Legg inn av JanP » man des 10, 2018 3:48 pm

Nå har jeg deltatt litt i denne "debatten/meningsutvekslingen" om hva som er best, og noen av oss viser til skrekkhistorier om biler som de har sett som etter få år har sett for jævlig ut. Men hvor mange her er det som har kunnskap om tusener av biler, av forskjellige merker og årganger, samt kjøremønster? Ingen av oss, absolutt ingen. Og allikevel holder vi på å prøve å overbevise de rundt oss om hvor fantastisk f.eks Lanolin Fluid Film (LFL) er. Eller Tectyl, denne sorte guffa som ikke penetrerer vann eller umulig kan trenge inn i bilens hulrom. For Tectyl, som er så tyktflytende, er en vits av et produkt som er helt håpløst som rustbeskyttelse.
Felles for alt vedlikehold må vel være at man starter med det enkleste: rent materiale. Å sette bort en bil til en som er i f.esk Tectyl-delen i bransjen, som ikke gjør bil og skjulte rom så ren som overhodet mulig, er vel å kaste penger rett ut av vinduet, og ende opp med store kostnader på sikt. Eller en som bruker LFL setter vel ikke bort bilen sin til en som blåser bort skitten, og ikke fjerner f.eks plast innerskjermer ? Og gjør alt sammen på et par timer, ferdig støvsuget? Forberedende rengjøring tar tid, og med steam og vann trengs det tid til tørking. For LFL brukes det ikke vann før rengjøring, kun luft. Vann under trykk har en helt annen evne til å rengjøre enn luft. Hvor mange er blitt anbefalt å rengjøre huset sitt før det skal males på nytt, med trykkluft? Neppe en eneste produsent anbefaler noe sånt.

Var innom for sjekk av bobla mi i dag, og den ble understellsbehandlet før den kom på veien. Hverken med "LFL", olje eller "Tectyl". Etter 100' km på 6 år så ser det bra ut. Jeg vet ikke om den har vært inne til oppfølging før jeg kjøpte den (67000 km), men det lille som var å finne var bløding på skjøter. Så behandling utsettes til våren, så får en se hva som skjuler seg etter steaming og tørking. Og siden han som skal ta den har gjort det på 12-15000 biler tidligere så vil jeg tro at det blir bra igjen. Men som han sa, han hadde hatt en LC innom som var behandlet med LFL jevnt siden den var ny, og den var flott å se på. Og helt sikkert gjort hos en forhandler som kan produktet.

Mitt inntrykk er at flere ting gir en varig beskyttelse, men fellesnevneren er vel godt grunnarbeid, og helst oppstart før første vinter. Men å gi livstidsgaranti for behandlingen, som en LFL-forhandler har på sine hjemmesider, er vel ganske risikofyllt. For hva menes med livstidgaranti, juridisk? ER det så leng som du har bilen på veien, eller er det så lenge en bil er ment å vare for den skal taes bort fra veien? For mange produkter i andre bransjer kan denne livstidsgarantien være så kort som 5- eller 10 år. Livstidsgaranti, uten nærmere spesifikasjon, er vel et utsagn som forhandler kan risikere å måtte betale dyrt for om noen år. Medmindre firmaet er borte om 10-15 år når bilen som en har pleiet etter forhandlers anbefalinger, er helt nedrustet. Samme forhandler sier også at (LFL) "Kryper/penetrerer bedre enn andre oljer" (fra hjemmesiden) er vel også en svært farlig påstand juridisk sett. Det ville jeg ha fått dokumentert om jeg hadde brukt den forhandleren.

Og å lese her på forumet der noen spør om hvor og hvordan en kan få dette gjort billigst forundrer ihvertfall undertegnede. Vedlikehod koster, og de færreste kan utføre dette skikkelig hjemme eller i en lånt garasje. Og å spare noen få tusen på en slik viktig ting vil vel sannsynligvis slå hardt tilbake på noen etter en del år fremover.

Og kanskje bør de av oss som forteller skrekkhistorier om et bestemt produkt her på forumet heller bruke tiden på finne ut hvorfor en bil så så jævlig ut etter noen få år. Det skyldes sannsynligvis ikke feil på produktet (ene), men heller forhandler som ikke kan produktene godt nok, eller ikke gidder å ta seg den tiden som er nødvendig til å gjøre en god jobb. En jobb som holder i mange år, og hos en forhandler som tør å se sine kunde i øynene og si: " ble ikke dette bra så kan du komme tilbake til meg innen de nærmeste årene, uansett hvor jeg jobber, og jeg skal rette det opp. Gratis.". Hos den forhandleren har jeg handlet, og fortsetter med det.

Og forresten: Nei, Tectyl er ikke bare en tykk graut. Tectyl er mye annet. Tectyl er flere titalls forskjellige produkter som brukes til forskjellige bruksområder for å trenge inn der fukt og dritt legger seg.
----------------------------------------------

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»