Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

propellue
Sted: Langhus

Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg innav propellue » man feb 13, 2017 11:59 am

Problemet er ikke felger, heller dekk. Det er uansett ikke prioritert da det er litt for mye annet småsnacks som må ryddes opp i først.
Fikk nå hvertfall tatt en tur til opphavet og satt på takgrinda i helgen da, så det går sakte fremover.. :)

Bilde

Mangler bare noen lamper, spade og et reservehjul nå. Dersom noen har ett 37x12,5x17 på felg med riktig innpress liggende å ta opp plass så er det bare å rope. :)
Sist redigert av propellue den ons jul 12, 2017 10:57 am, redigert 1 gang totalt.

propellue

Legg innav propellue » man jun 26, 2017 2:40 pm

Det har ikke skjedd stort med cruisern i det siste må jeg innrømme. Og det jeg har gjort har jeg ikke fått tatt noe særlige bilder av. Jeg har rensa hovedbryteren til vinduene og sånn sett fått bakvinduene til å virke. Disse går treigt og det hjalp ikke å smøre vinduslistene heller så jeg må vel inn og smøre mekanismen. Får vel ta det samtidig som jeg bytter mekanisme i dørene foran.
Jeg fikk også satt inn et OMP-ratt jeg hadde liggende. Jeg er ikke helt sikker på om det blir værende, men det var nå artig å prøve.

Bilde

Det dukket plutselig opp noen skattepenger så jeg prøver nå å få unnagjort litt handling som jeg har utsatt i en stund. Foringer, belter, motordeler og egt-sensor og display.
Akkurat på egt-sensoren er jeg litt usikker så hvis noen har noen konkrete forslag så tar jeg de i mot med takk. Både på probelengde, gjengetype og hele prosessen rundt det å montere. Er det bare å ta av manifolden, finne et egnet sted, borre stadig større hull, gjenge opp og ferdig?

Det skal også ryddes opp i ledningskaoset under panseret, gjøres litt diverse forefallende motorservice også ser det ut som at jeg må overhale knoklene i løpet av sommeren da de plutselig har begynt å markere territorium der også. Jeg er ikke helt sikker på om de faktisk skvetter eller om det bare har kommet i skvalpesonen fra ACSD'en som skal fjernes så fort som mulig. Blankeplate er allerede på plass hjemme.

Om ikke annet så har jeg hvertfall fått shinet bilen inni. Planen var egentlig bare å gjøre det kjapt for å bli kvitt litt sånn gammal bil-lukt, men så blei man litt engasjert og brukte en hel dag med tepperenser og knask.
Video av resultatet
Sist redigert av propellue den ons jul 12, 2017 11:00 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
StianHdj80
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Legg innav StianHdj80 » tir jun 27, 2017 12:30 am

Skal du ha bakvinduene til å gå greit må du skifte gummilistene de går i.
Stian
Hdj80

1 stk 70
ex: 80
1 stk 90
1 stk 100AT man

propellue

Legg innav propellue » tir jun 27, 2017 11:44 am

Ja, internett er litt delt på akkurat det emnet der.
Selv er jeg litt usikker, men jeg tenkte at å vaske og smøre var et greit sted å starte.

Det som taler for at det er mekanismen er at jeg kjørte vinduet opp og ned uten listene på plass, og bare støttet vinduet med hendene. Da gikk det fortsatt treigt.

Brukeravatar
StianHdj80
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Legg innav StianHdj80 » tir jun 27, 2017 10:50 pm

Det var iallefall det som skulle til på denne nå. Er det som virker seddu
Stian
Hdj80

1 stk 70
ex: 80
1 stk 90
1 stk 100AT man

vikingen
Sted: Trysilskogen

Legg innav vikingen » tir jul 11, 2017 7:45 pm

fin bil =) er den bygd om her til lands?

er blitt 80 eier selv så får begynne og følge med i 80 garasjer ;) min er også planen og ha som turbil =)
mvh knut

"Sjuåtrædve mil nordover, litt øst og oppover..."

Lj73 widebody, tuned. 37"

propellue

Legg innav propellue » ons jul 12, 2017 2:46 pm

Ja, det er visst Ørn som har hatt den som sin egen bil en periode.
Snakket med han tidligere i år og han sa at kona hans savna akkurat denne bilen. :P

Det er late dager for tiden, men noe får man jo gjort likevel.
Det største som har skjedd er at jeg fikk blendet av ACSD'en da den lakk som en sil. Det rant faktisk ut av den når jeg satt trykk på pumpa og det ville vært veldig enkelt å finne veien hjem hvis jeg hadde kjørt meg bort. Det var bare å følge dieselsporet. Så nå forventer jeg at forbruket går ned fra nærmere 1,4 på mila, som det har vært de siste månedene til ca 1 der det var i starten.

Før:
Bilde

Dette er tatt før lekkasjen blei virkelig ille:
Bilde

Etter:
Bilde

Jeg har ikke justert pumpa etterpå, og internett er veldig delt på om det er nødvendig eller ikke. Så vidt jeg har forstått det er det ikke nødvendig, da ACSD'en bare slår inn når det er skikkelig kaldt og dette kan kompenseres for ved å legge på litt gass når man skal starte.
Turtallet ligger helt fint på 6-700 rpm på tomgang.

Bilde

Jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg skulle bytte slanger på aksellufterne. Begge originalslangene var helt ødelagt, men det som overrasket meg mest var at tappen på fremakslingen var helt skeiv og måtte bøyes til, og på bakakslingen var den rustet helt opp. Nye er bestilt hos Toyota og vil bli byttet til helga tenker jeg.
Ellers så var hele lufteopplegget et ganske trist syn i seg selv.

Bilde

Jeg fant ut i samme slengen at det er mange foringer som må byttes. Så det kommer vel en kjempebestilling til Milner etterhvert. Noen som vil hive seg med og dele frakta?

Andre ting å nevne er at nye gummimatter fra Gytis er på plass. Veldig god passform, ok pris og kjapp levering. Kan anbefales. Nå trenger jeg bare ny gummi til pedalene.

Foran:
Bilde

Bak:
Bilde

Bagasjerommet:
Bilde

Det er også en aldri så liten pakke fra Speski på vei. :D

Brukeravatar
beaas
Sted: Oslo

Legg innav beaas » ons jul 12, 2017 11:57 pm

Hva har skjedd med den såkalte røykbegrenseren din? Altså skruen som skal være i lokket på toppen av pumpen, bare tatt bort og sveiset igjen? Har du tatt opp lokket og sett hvordan det ser ut der? Og burde vel også sjekket hvor den "fuel pin" vandrer.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

propellue

Legg innav propellue » tor jul 13, 2017 9:17 am

Du spør godt.

Det er tidligere eier som har gjort den lille jobben der.
Satte i orginal pumpe, som jeg moddet litt. Ble faktisk Ganske bra respons også. En runde påjustert. Snudde røykpinnen 180grader, og tok vekk justeringa på toppen å sveiset igjen hullet, slik at den får mere vandring fra bunnen.

Dette er jo "off boost fuel adjustment", og det virker som at den får litt mye suppe når den står på tomgang. Sånn som det er nå får jeg jo ikke justert for å se hvordan det endrer seg, så det er vanskelig å si. Jeg har undersøkt litt rundt å få tak i et nytt lokk også, men med mindre det er noen som har et liggende så er det en litt for dyr sak til å bli prioritert akkurat nå.
Jeg må ha en EGT-sensor for å virkelig finne ut ståa på motoren så jeg driver å undersøker hvilke som kan passe nå. Denne virker jo til å være ganske ok i følge internett. Har du noen innspill? Evt hva slags gjenger jeg bør kjøpe med..?

Brukeravatar
beaas
Sted: Oslo

Legg innav beaas » tor jul 13, 2017 11:08 pm

Kan være den modden der ble bra. På min så kunne fuel pin vært 2-3 mm lenger opp mot lokket selv når den røykbegrenserplata står på minimum. Så jeg har tenkt enten på å file/slipe av den plata eller å legge inn en spacer/pakning under lokket for å få pinnen lenger opp og dermed få utnyttet mer av den.

EGT sensor har jeg og flere andre jeg kjenner til bestilt gjennom disse:
http://www.spa-uk.co.uk/Category/Digital%20Gauges

Kombinert trykk og egt måler. Har minne på maksverdier slik at du slipper å nistirre på måleren.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

propellue

Legg innav propellue » fre jul 14, 2017 9:41 am

Ja, det er godt mulig det er en veldig grei mod. Jeg har bare ikke prioritert å åpne den for å se hvordan det ser ut på innsiden enda.
Det kommer nok. Det eneste, som jeg nevnte, er at det virker som at den kanskje får litt mye når den går på tomgang. Men det kan også være at dysene ikke er helt på topp.

Det trengs også et nytt eksosanlegg har jeg funnet ut. Pluss at jeg skal rydde i det elektriske anlegget og få koblet opp lys på takgrinda i løpet av sommeren. Bilder av nerdedeler kommer plutselig. :)

Gå tilbake til «Garasje»