LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » ons okt 18, 2017 11:39 pm

beaas skrev:700 grader er jo ikke mye når det er i et område du i praksis aldri er i, får vel nesten det samme selv. Kunne jo sikkert hatt mer en det uten at det vil skje noe noengang pga høy egt. Du kan vel bare øke trykket (din turbo er i god stand?) og skru opp litt mer vel? Har du sett hvor pinnen vandrer?
Pinne er ikke forsket på, og 0,8 er sikkert nok uten IC tenker jeg.

Fikk nye lykter i dag fra CA, DEPO klarglass. Samme stempling med E4 ref 30, men synes de gir mindre langlys. Kan ha med at pyntekromkanten inni lykta stopper noe lys. Men de ser jo noe mer moderne ut!

Pærer er H4 LED E-merket fra Bygghobby. Night breaker plus H1 og oppgraderte kabler.




Sent fra min E5823 via Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1238
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av beaas » tor okt 19, 2017 3:15 pm

Høyt eller lavt trykk har ikke noe om du har IC eller ikke. Øker du trykket senker du EGT selv om innsugslufta blir varmere, vel og merke om dieselmengden er den samme. Økt trykk skyver pinnen lenger ned, men antar at du når den loddrette flaten selv med 0,8. Da vil du ikke få noe mer diesel med økt trykk, kun lavere egt.

Er turboen i god stand skal det ikke være noe problem med 0,9-0,95. Men originalturboen tåler ikke noe særlig høyere, blir da ihvertfall ikke veldig driftsikker samt at den bli lite effektiv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av superbravo » fre des 29, 2017 5:38 pm

lcvidar skrev:Har nå fått justert Plunger Stroke som det heter, timing av dieselpumpe etter fjerning av ACSD.
Før justering målte jeg 1,17mm. Spec sier 1,29-1,35, og jeg har nå justert den til 1,32.
Tok en del tid å få løs bolter, sitter godt og trangt. Også litt plunder med måleur, som måtte sages litt på for å slippe å demontere restene av ACSDen.
Har nok spart mye på å kjøpe verktøyet selv, tok sin tid, og regner med verkstedene også bruker litt tid på sånt de aldri gjør.

Etter justering ble motoren mer hørbar enn før, høres nå mer ut som en diesel, ikke bare en katt som maler. Eksosen har fått en lagt bedre lukt, men er ennå litt å gå på. Dysene er nok dårlige pga tidligere uvettig justering. Har også kaklelyder på ca 2500-3000 omdr. som jeg synes ut høres som en slags tenningsbanklyd. Den har vært hele tiden, men ble nok litt verre nå etter justering, naturlig nok. Satser på at det blir borte med fine dyser. Neste nå blir å få inn EGT-måleren og sjekke temp, før dysene blir byttet.
EU neste fredag, og da blir nok maksturtallskrue strammet maks, stoler ikke på noen sånne versteder...

Bilde

Hei! Har funnet ut at vi i Europa har en annen spec enn det som 1HD-T manualen sier. Sjekket med verksted, og 1HD-T er oppgitt til 1.18 - 1.24 mm stroke på dieselpumpa. Vet ikke hvorfor våre motorer er oppgitt med dette, og hvilke forskjell de har i forhold til hdj80 manualen. Min lå i øvre grense (1.24), men justerte den ned til middels. Syns motoren går mer ujevnt etter jeg gjorde det. Lurer på om jeg kanskje skulle justert tilbake igjen. men skulle gjerne visst litt mer før jeg tukler for mye med dette.
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » fre jan 12, 2018 12:05 am

superbravo skrev:
lcvidar skrev:Har nå fått justert Plunger Stroke som det heter, timing av dieselpumpe etter fjerning av ACSD.
Før justering målte jeg 1,17mm. Spec sier 1,29-1,35, og jeg har nå justert den til 1,32.



Hei! Har funnet ut at vi i Europa har en annen spec enn det som 1HD-T manualen sier. Sjekket med verksted, og 1HD-T er oppgitt til 1.18 - 1.24 mm stroke på dieselpumpa. Vet ikke hvorfor våre motorer er oppgitt med dette, og hvilke forskjell de har i forhold til hdj80 manualen. Min lå i øvre grense (1.24), men justerte den ned til middels. Syns motoren går mer ujevnt etter jeg gjorde det. Lurer på om jeg kanskje skulle justert tilbake igjen. men skulle gjerne visst litt mer før jeg tukler for mye med dette.
Hei, finner at 1HD-FT har høyere spec for Europa enn Australia (!) Fikk tall fra Toyota her i dag, men ser ut som de er til 1HD-FT, 1,52-1,58 for EU og 1,37-1,43 for AUS.

I en manual datert 1998 for 1HZ 1HD-T og 1 HD-FTE står det 1,18-1,24
I en annen datert 1990 for 1PZ, 1HZ og 1HD-T står det 1,29 til 1,35.
I et dokument fra australia fra Engine The diesel part specialists, står det 1,29-1,35.
Så kan hende du har rett, men rart at FT er motsatt fra T?
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av superbravo » fre jan 12, 2018 7:01 pm

Såpass ja! enda mer å klø seg i hodet over.. Bør kanskje stille tilbake da. Motoren går ikke slik den gjorde uansett. Vibrerer mer, suur røyk selv med overhalte dyser og høyt dieselforbruk. Mistenker ventiltetningene mine siden det lukter såpass. Fant olje i intercooler slangen fra turboen, så hååper det er fra veivhusventilasjonen siden turboen er ny og fra Australia......
Har du bilen din enda? så politiet fikk brynt bilen sin mot en LandCruiser i Glomfjord her forleden, men de måtte gi tapt merkelig nok :shock:
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » fre jan 12, 2018 7:27 pm

Bilen har jeg ja! Fylte diesel nå før jeg kom inn, 1,26 l/mil på stort sett småkjør og dieselvarmer.

Traff følget på veien før aksjonen, litt merkelig utrykning uten blålys, og ingen blenda ned. Skjønte etter hvert at noe var i gjære. Kjenner han som fikk frastjælt Cruisern sin, synd det der. Håper fyren blir tatt i langvarig forvaring...

Min er også litt sur, og har også nye dysespisser. Mistenker at pumpa er ute av lage, og/eller at dysene ikke er optimalt justerte.
La om dekk i dag, da det blir offroad i morgen, for første gang på lange tider pga kun "org"-hjul.
Lykter er blitt klarglass DEPO med H4 LED fra bygghobby, og Crystal parklys med Phillips LED. Litt bling må det være ;)
hdj80.JPG
hdj80.JPG (1.16 MiB) Vist 2437 ganger
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av superbravo » fre jan 12, 2018 7:40 pm

se der ja! så hekken den på der for et par år sida da jeg sneik meg igjennom byggefeltet i Glomfjord. :)

Hvilken type cruiser som blei tatt?

mitt forbruk på blandet kjøring er litt høyere enn ditt. 1.3 et eller annet på blanda kjøring. Skal avgi rapport om jeg finner ut at ventiltetningene mine er dårlige. syns liksom røyken er litt for sur til å være kun diesel. er noe olje innblandet i dette.

Se der ja! Depo lyktene kler den bilen veldig! Modd og bling er jo lov på biler som allerede skiller seg ut fra resten :D
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » fre jan 12, 2018 8:46 pm

Var en 90 som ble tatt, har kun sett et bilde av en krasjet bakdør, er nok ganske ødelagt mht politibilens skader.

Synes jeg så du har samme lyktene i garasjen din?
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av superbravo » fre jan 12, 2018 9:07 pm

Aha! 90 som måtte lide..

Ja har et sett liggende. har hatt de av ei stund etter at jeg ble knepet med de på EU kontroll. kun fordi jeg hadde xenonpærer i ekstralysene.
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » fre jan 12, 2018 9:11 pm

Mine har E merke, ref.tall osv, og er DEPO som org, trodde de var ok?
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av superbravo » fre jan 12, 2018 9:28 pm

ok? noe de har kommet med i senere tid kanskje? mine fulgte jo med bilen da jeg kjøpte den i 2010, så de kan jo ha fått ordnet noe siden da?
Husker han ringte biltilsynet og fikk bekreftet at de ikke var lovlige. må kanskje ta meg en kikk på ebay igjen da. Har depo bak, og de er like fine som for 8 år siden. :)
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » lør jan 13, 2018 9:52 pm

Ble nye dekk nå , meget imponert over egenskapene! Stt Pro i 315. Offroad i dag med KNA Bodø Bilde BildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

ofrovold
Innlegg: 1918
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av ofrovold » lør jan 13, 2018 9:53 pm

lcvidar skrev:Ble nye dekk nå , meget imponert over egenskapene! Stt Pro i 315. Offroad i dag med KNA Bodø :) BildeBildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser bra ut også, Vidar!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » fre jan 19, 2018 5:45 pm

Litt service i dag, for første gang med «original» olje. Bilde
Og et bilde fra en liten kjøretur på 50 mil t/r nettopp. 11 l/km på sttpro, inkl en del dieselvarmer samt en dag med offroad. Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » tor jan 25, 2018 6:10 pm

Bilde

Bilde tatt en av de siste dagene på denne jobben, kan endelig kalle meg Ing. igjen Bilde En uke igjen...
Å da blir ny arbeidsvei 800m, mere mekking! Bilde Rådelager, girkasselager, dyser/pumpe, akslinger mm må ordnes til 25 nye år Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » tir mai 22, 2018 11:08 pm

Tok mot til meg utførte «fuel pin mod» i ettermiddag. Om man regner min-max 100% sto den på ca 35% og justerte den til ca 65%. Responsjusteringa på toppen fikk også merke og er satt til minimum. Ble helt røykfri med god skyv når trykket kommer, og med mer behagelig temp. 600 pre turbo på kveldens test, ikke alt for lang bakke.
Fikk meg også et sett 17»hjul, nevnt i annen tråd, som jeg pigga ut.
Er i ferd med å sende inn den andre dieselpumpa jeg har for overhaling, vil ha ting på stell etter hvert. Ting tar tid og koster
Leter også etter IC for tiden. Snorkel er bestilt.
Folie skal av.


LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W | 3 inch exh stainless
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1238
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av beaas » ons mai 23, 2018 2:57 pm

Bare så jeg forstår deg rett. Den skruen på toppen satte du så pinnen står så høyt som mulig i pumpehuset? At innslaget på pinnen starter lengst mulig ned og der den er tykkest? Hvor langt har du igjen av "skråen" i nedkant på pinnen? Og hvor langt opp vandret innslaget på pinnen, hadde du merker på den loddrette tynne partiet på pinnen?

Kompenserte du noe med mengdeskruen, om ikke burde tomgangen din gå litt ned.

Jeg slipte også av litt på toppen av pinnen der den er festet med mutter, for å få den enda litt høyere opp i pumpehuset og da at forskjell mellom null trykk og maks trykk skulle bli størst mulig.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » ons mai 23, 2018 8:27 pm

Har ikke gått mer enn ca vel halvveis opp i skråen, og ca 3/4 ned på loddrett område med ca 0,8 bar i makstrykk. Slagbegrenserskruen sto på nesten minste vandring, står nå på maks. Justerte ned mengdeskruen samtidig som jeg snudde pinnen, så ble snillere før turbo kommer og bortimot like sprek på fullt. Eksostemp har nok gått ned litt. Det meste jeg har sett er 700 på noe turtall før siste endring, og da er det noe antydning til sort røyk.
Nå ser jeg ingen røyk.
Får ta bilde neste gang jeg har pumpa oppe :)



LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W | 3 inch exh stainless
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1238
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av beaas » tor mai 24, 2018 8:13 am

Dvs du har litt vandring på det loddrette området der pinnen er tykkest før du kommer inn på skråen? Nå er det kanskje litt forskjell på våre motorer men slik min står idag er jeg hele tiden på skrå-området, benytter nesten hele området. Får uansett ikke pinnen lenger opp uten å modifisere plata/lokket i toppen av pumpa.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » tor mai 31, 2018 11:04 pm

Nei, vandring på skrå samt der pinnen er tynnest. Men litt igjen før den begynner å begrense.

I kveld har jeg begynt med baksperra. De to øveste skruene som holder aktuatorklumpen fikk jeg ikke løs i forrige forsøk. Fikk ut den ene nå, mens den siste ble hodet rundt på før jeg fikk løsnet den. Har fått slipt vekk det meste av hodet med dremel, litt igjen. Aktuator fungerer, men tapp inn til diff sitter fast, så må ha det av å få det smurt opp.

Har også mistanke om at vibrasjoner i bil ved pådrag kan komme fra mellomaksel og dårlige foringer i 4-link.


LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W | 3 inch exh stainless
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Svar

Gå tilbake til «Garasje»