LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » ons okt 18, 2017 11:39 pm

beaas skrev:700 grader er jo ikke mye når det er i et område du i praksis aldri er i, får vel nesten det samme selv. Kunne jo sikkert hatt mer en det uten at det vil skje noe noengang pga høy egt. Du kan vel bare øke trykket (din turbo er i god stand?) og skru opp litt mer vel? Har du sett hvor pinnen vandrer?
Pinne er ikke forsket på, og 0,8 er sikkert nok uten IC tenker jeg.

Fikk nye lykter i dag fra CA, DEPO klarglass. Samme stempling med E4 ref 30, men synes de gir mindre langlys. Kan ha med at pyntekromkanten inni lykta stopper noe lys. Men de ser jo noe mer moderne ut!

Pærer er H4 LED E-merket fra Bygghobby. Night breaker plus H1 og oppgraderte kabler.




Sent fra min E5823 via Tapatalk
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav beaas » tor okt 19, 2017 3:15 pm

Høyt eller lavt trykk har ikke noe om du har IC eller ikke. Øker du trykket senker du EGT selv om innsugslufta blir varmere, vel og merke om dieselmengden er den samme. Økt trykk skyver pinnen lenger ned, men antar at du når den loddrette flaten selv med 0,8. Da vil du ikke få noe mer diesel med økt trykk, kun lavere egt.

Er turboen i god stand skal det ikke være noe problem med 0,9-0,95. Men originalturboen tåler ikke noe særlig høyere, blir da ihvertfall ikke veldig driftsikker samt at den bli lite effektiv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

superbravo
Innlegg: 145
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav superbravo » fre des 29, 2017 5:38 pm

lcvidar skrev:Har nå fått justert Plunger Stroke som det heter, timing av dieselpumpe etter fjerning av ACSD.
Før justering målte jeg 1,17mm. Spec sier 1,29-1,35, og jeg har nå justert den til 1,32.
Tok en del tid å få løs bolter, sitter godt og trangt. Også litt plunder med måleur, som måtte sages litt på for å slippe å demontere restene av ACSDen.
Har nok spart mye på å kjøpe verktøyet selv, tok sin tid, og regner med verkstedene også bruker litt tid på sånt de aldri gjør.

Etter justering ble motoren mer hørbar enn før, høres nå mer ut som en diesel, ikke bare en katt som maler. Eksosen har fått en lagt bedre lukt, men er ennå litt å gå på. Dysene er nok dårlige pga tidligere uvettig justering. Har også kaklelyder på ca 2500-3000 omdr. som jeg synes ut høres som en slags tenningsbanklyd. Den har vært hele tiden, men ble nok litt verre nå etter justering, naturlig nok. Satser på at det blir borte med fine dyser. Neste nå blir å få inn EGT-måleren og sjekke temp, før dysene blir byttet.
EU neste fredag, og da blir nok maksturtallskrue strammet maks, stoler ikke på noen sånne versteder...

Bilde



Hei! Har funnet ut at vi i Europa har en annen spec enn det som 1HD-T manualen sier. Sjekket med verksted, og 1HD-T er oppgitt til 1.18 - 1.24 mm stroke på dieselpumpa. Vet ikke hvorfor våre motorer er oppgitt med dette, og hvilke forskjell de har i forhold til hdj80 manualen. Min lå i øvre grense (1.24), men justerte den ned til middels. Syns motoren går mer ujevnt etter jeg gjorde det. Lurer på om jeg kanskje skulle justert tilbake igjen. men skulle gjerne visst litt mer før jeg tukler for mye med dette.
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » fre jan 12, 2018 12:05 am

superbravo skrev:
lcvidar skrev:Har nå fått justert Plunger Stroke som det heter, timing av dieselpumpe etter fjerning av ACSD.
Før justering målte jeg 1,17mm. Spec sier 1,29-1,35, og jeg har nå justert den til 1,32.



Hei! Har funnet ut at vi i Europa har en annen spec enn det som 1HD-T manualen sier. Sjekket med verksted, og 1HD-T er oppgitt til 1.18 - 1.24 mm stroke på dieselpumpa. Vet ikke hvorfor våre motorer er oppgitt med dette, og hvilke forskjell de har i forhold til hdj80 manualen. Min lå i øvre grense (1.24), men justerte den ned til middels. Syns motoren går mer ujevnt etter jeg gjorde det. Lurer på om jeg kanskje skulle justert tilbake igjen. men skulle gjerne visst litt mer før jeg tukler for mye med dette.


Hei, finner at 1HD-FT har høyere spec for Europa enn Australia (!) Fikk tall fra Toyota her i dag, men ser ut som de er til 1HD-FT, 1,52-1,58 for EU og 1,37-1,43 for AUS.

I en manual datert 1998 for 1HZ 1HD-T og 1 HD-FTE står det 1,18-1,24
I en annen datert 1990 for 1PZ, 1HZ og 1HD-T står det 1,29 til 1,35.
I et dokument fra australia fra Engine The diesel part specialists, står det 1,29-1,35.
Så kan hende du har rett, men rart at FT er motsatt fra T?
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

superbravo
Innlegg: 145
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav superbravo » fre jan 12, 2018 7:01 pm

Såpass ja! enda mer å klø seg i hodet over.. Bør kanskje stille tilbake da. Motoren går ikke slik den gjorde uansett. Vibrerer mer, suur røyk selv med overhalte dyser og høyt dieselforbruk. Mistenker ventiltetningene mine siden det lukter såpass. Fant olje i intercooler slangen fra turboen, så hååper det er fra veivhusventilasjonen siden turboen er ny og fra Australia......
Har du bilen din enda? så politiet fikk brynt bilen sin mot en LandCruiser i Glomfjord her forleden, men de måtte gi tapt merkelig nok :shock:
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » fre jan 12, 2018 7:27 pm

Bilen har jeg ja! Fylte diesel nå før jeg kom inn, 1,26 l/mil på stort sett småkjør og dieselvarmer.

Traff følget på veien før aksjonen, litt merkelig utrykning uten blålys, og ingen blenda ned. Skjønte etter hvert at noe var i gjære. Kjenner han som fikk frastjælt Cruisern sin, synd det der. Håper fyren blir tatt i langvarig forvaring...

Min er også litt sur, og har også nye dysespisser. Mistenker at pumpa er ute av lage, og/eller at dysene ikke er optimalt justerte.
La om dekk i dag, da det blir offroad i morgen, for første gang på lange tider pga kun "org"-hjul.
Lykter er blitt klarglass DEPO med H4 LED fra bygghobby, og Crystal parklys med Phillips LED. Litt bling må det være ;)
hdj80.JPG
hdj80.JPG (1.16 MiB) Vist 179 ganger
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

superbravo
Innlegg: 145
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav superbravo » fre jan 12, 2018 7:40 pm

se der ja! så hekken den på der for et par år sida da jeg sneik meg igjennom byggefeltet i Glomfjord. :)

Hvilken type cruiser som blei tatt?

mitt forbruk på blandet kjøring er litt høyere enn ditt. 1.3 et eller annet på blanda kjøring. Skal avgi rapport om jeg finner ut at ventiltetningene mine er dårlige. syns liksom røyken er litt for sur til å være kun diesel. er noe olje innblandet i dette.

Se der ja! Depo lyktene kler den bilen veldig! Modd og bling er jo lov på biler som allerede skiller seg ut fra resten :D
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » fre jan 12, 2018 8:46 pm

Var en 90 som ble tatt, har kun sett et bilde av en krasjet bakdør, er nok ganske ødelagt mht politibilens skader.

Synes jeg så du har samme lyktene i garasjen din?
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

superbravo
Innlegg: 145
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav superbravo » fre jan 12, 2018 9:07 pm

Aha! 90 som måtte lide..

Ja har et sett liggende. har hatt de av ei stund etter at jeg ble knepet med de på EU kontroll. kun fordi jeg hadde xenonpærer i ekstralysene.
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » fre jan 12, 2018 9:11 pm

Mine har E merke, ref.tall osv, og er DEPO som org, trodde de var ok?
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

superbravo
Innlegg: 145
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav superbravo » fre jan 12, 2018 9:28 pm

ok? noe de har kommet med i senere tid kanskje? mine fulgte jo med bilen da jeg kjøpte den i 2010, så de kan jo ha fått ordnet noe siden da?
Husker han ringte biltilsynet og fikk bekreftet at de ikke var lovlige. må kanskje ta meg en kikk på ebay igjen da. Har depo bak, og de er like fine som for 8 år siden. :)
Ole Morten

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » lør jan 13, 2018 9:52 pm

Ble nye dekk nå , meget imponert over egenskapene! Stt Pro i 315. Offroad i dag med KNA Bodø BildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W

ofrovold
Site Admin
Innlegg: 1879
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav ofrovold » lør jan 13, 2018 9:53 pm

lcvidar skrev:Ble nye dekk nå , meget imponert over egenskapene! Stt Pro i 315. Offroad i dag med KNA Bodø :) BildeBildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser bra ut også, Vidar!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1393
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg innav lcvidar » fre jan 19, 2018 5:45 pm

Litt service i dag, for første gang med «original» olje. Bilde
Og et bilde fra en liten kjøretur på 50 mil t/r nettopp. 11 l/km på sttpro, inkl en del dieselvarmer samt en dag med offroad.
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh LCvidar
'93 HDJ80 | Manual | OME | Part Time Kit | Locked | Eberspacher D5W


Gå tilbake til «Garasje»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester