Anders HJ60 Garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

Anders HJ60 Garasje

Legg inn av ildhane » man jun 22, 2009 10:26 pm

Heia, etter å ha vanket litt på forumet har jeg endelig fått meg en HJ60 for det jeg hadde igjen av studielånet. Var å hentet den om lørdagen hos en hyggelig kar i gausdal som lurker rundt på forumet.

Jeg er dritfornøyd med bilen som virkelig er en perle, den har veldig lite rust og selvom den har hatt mange eiere, trur jeg er den tolvte i rekken, virker det som den er tatt godt vare på. Etter litt fiksing idag er det bare lyspæra bak turtelleren som ikke virker.

Bilen har lite rust, ramma er nylig sveiset og karosseriet er helt og fint. jeg trur en tidligere eier har byttet kanaler og hjulbuer for det er nesten ikke rust der heller.

Den har hevesett som jeg tipper er 2" ome og 33x12.5 noe AT rart.

Den var kjempestygg i lakken men etter en ettermiddag med rubbing og polering ble den en god del finere, men det er noen stygge omeråder med dårlig lakk som ikke gikk ann å gjøre bedre.

plan/ønsker videre nå er som følger:

-Fikse det lille som er av rust og forebygge rust i ramma.
-Lakkere med ordentlig lakk over de stygge stedene.
-Smalere dekk på orginalfelger
-Turbo
Vedlegg
DSC_0745r.jpg
ikke dårlig
DSC_0745r.jpg (51.88 kiB) Vist 7933 ganger

Brukeravatar
fisken
Sted: Halden

Legg inn av fisken » man jun 22, 2009 11:22 pm

Hei du.Grattis med hj60 :D
joa så dæ

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » ons jun 24, 2009 11:35 pm

takk skal du ha fisken, jeg fant meg en fin en til slutt og blir mer fornøyd for hver dag som går. Kjempestas når andre med lc hilser på veien.

Har gjort litt forefallende idag, har byttet noen foringer på bakakselen og eksosfeste til etterkontroll på eugodkjenning. Og jeg vil rette en stooor takk til den som har hatt denne bilen tidligere og har holdt den så fint, ingen skruver satt fast og foringene var byttet på bare et par timer.

sper på med noen bilder fra i kveld:
Vedlegg
DSC_0759.jpg
Styggeste og mest akutte angrepet på bilen som jeg har funnet hittil.
DSC_0759.jpg (26.28 kiB) Vist 7840 ganger
DSC_0760.jpg
flott taktrekk
DSC_0760.jpg (35.24 kiB) Vist 7840 ganger
DSC_0757.jpg
fin fine hjulbuer
DSC_0757.jpg (34.21 kiB) Vist 7840 ganger
DSC_0756.jpg
fin fin ramme
DSC_0756.jpg (36.44 kiB) Vist 7840 ganger
DSC_0753.jpg
stor haug med sand
DSC_0753.jpg (30.54 kiB) Vist 7840 ganger

Brukeravatar
fisken

Legg inn av fisken » ons jun 24, 2009 11:43 pm

Hei du.Ser virkelig fint ut...Man finner nesten alltid rust på en hj60 .Bare bittelitt et eller annet sted.Skulle bare mangle etter 25 år i norge.Min er detikke mye på,men litt er det,og det har jeg tatt i vår,men det kommer nok igjen.Sånn er det bare.

Veldig stas når man møter en annen hj60 :D
joa så dæ

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor jun 25, 2009 9:45 am

Grattis Ildhane! ser ut som en fin bil det der..

Mange eiere kan ogsaa vaere en fordel... som regel vil en ny eier alltid koste paa bilen litt rett etter at den er handlet inn :) ..
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » tor jul 02, 2009 5:25 pm

sånn, nå skal du høre. Nå er bilen eu ok, avgifter og forsikring er betalt og tanken er full, for en deilig følelse.

har også vært å handlet oljer og fett til overhaling av knokkelhus. Til lørdag skal jeg hente nye hjul, dette er bare moro.
Vedlegg
DSC_0771.jpg
den stolte eier grikker og gnur
DSC_0771.jpg (30.09 kiB) Vist 7669 ganger
Untitled-1.jpg
ser fin ut men er altfor varm i detta været.
Untitled-1.jpg (46.5 kiB) Vist 7670 ganger

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre jul 03, 2009 12:56 am

grattis! ser ut som et bra eksemplar, holder med i at det noen ganger kan være en fordel med mange eiere.. om bare en av dem var skikkelig, har nok bilen hatt godt av det.
Ser ut til at du har ordna deg med skikkelig vidvinkellinse også!
Stå på, detta blir bra!

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » fre jul 03, 2009 10:47 am

ja, vidvinkelen er den eneste linsa jeg har for øyeblikket ettersom flyttelasset mitt fra england som skulle ta noen dager enda ikke er kommet frem til norskegrensa, 4 uker siden jeg sendte det idag.

nå er jeg i garasjen og prøver å få overhalt disse knokkelhusene, og duverden så vriene disse kon skivene er å få ut, altså de som holder fast innerste del av frihjulsnavet og toppen av styrearmen. Er det noen som har noen hotte tips?

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre jul 03, 2009 11:22 am

ildhane skrev:ja, vidvinkelen er den eneste linsa jeg har for øyeblikket ettersom flyttelasset mitt fra england som skulle ta noen dager enda ikke er kommet frem til norskegrensa, 4 uker siden jeg sendte det idag.

nå er jeg i garasjen og prøver å få overhalt disse knokkelhusene, og duverden så vriene disse kon skivene er å få ut, altså de som holder fast innerste del av frihjulsnavet og toppen av styrearmen. Er det noen som har noen hotte tips?
Jeg slår med en liten slegge/stor hammer på den, så kommer de. Tar litt tid, men helt grei jobb. :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » fre jul 03, 2009 2:10 pm

takk knixen, de spratt ut etter nok banking, nå sitter jeg fast ved kingbolt lagerene, er ikke den plata som sitter over kingbolt shimsene bare til å dra ut? nå er styrearmen og den plata på undersiden ca 5mm ute og sitter bom fast.

er det sånn at de lagerene må presses ut med spesialverktøy? eller kan jeg banke de ut også?
Vedlegg
Picture-6.jpg
her er jeg nå
Picture-6.jpg (24.56 kiB) Vist 7559 ganger

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » fre jul 03, 2009 2:44 pm

Lagrene detter ut av seg selv, det er vel snakk om lagerskålene på den illustrasjonen der. De kan du også bare banke ut fra innsiden. Itj no problem

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » fre jul 03, 2009 3:05 pm

hehe, her ramler ikke noe ut av seg selv, trur ikke dette har vært åpnet på mange år, kanskje ikke i det heletatt så alt sitter pal. Så jeg får banke videre. de fleste pakningene var helt borte bare mulig å se spor efter de.

Legger ved bilde av hvor den sitter fast. likt både over og under.

Så er det leddet, det var kanskje to fingerbøller med fett inne i hele knokkeluset men masse olje fra diffen. Det er hakk i ringen inne i birfielden, er dette grunnen til at det var knepping i leddene ved sving med 4hulstrekk og er det så ille at jeg burde bytte det ut? birfilden sitter også bom fast og rikker seg ikke fra akslingen.
Vedlegg
DSC_0804.jpg
birfields,
DSC_0804.jpg (34.35 kiB) Vist 7549 ganger
DSC_0805.jpg
gap, bom fast
DSC_0805.jpg (36.76 kiB) Vist 7549 ganger

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre jul 03, 2009 3:39 pm

ja, du trenger nok nye cv-ledd...

du kan ringe meg på 98899369 mens du holder på hvis du har noen issues... :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre jul 03, 2009 4:05 pm

Skal du bytte endeledd??? Hvis ikke hadde du ikke trengt å ta det løst.

Du skal kunne få av knokkelhuset ved å få av enten styrearmen eller lagerfestet på undersiden av knokkelhuset.

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » fre jul 03, 2009 4:18 pm

Endeledd? Håper dere bærer over med meg, jeg er fersk i gamet

Den originale planen var bare å bytte simringer og pakninger med kittet jeg fikk fra norskoffroadteknikk fordi den lakk så mye olje.

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Kontakt:

Legg inn av knixen » fre jul 03, 2009 4:45 pm

ildhane skrev:Endeledd? Håper dere bærer over med meg, jeg er fersk i gamet

Den originale planen var bare å bytte simringer og pakninger med kittet jeg fikk fra norskoffroadteknikk fordi den lakk så mye olje.
Endeledd er leddet som holder sammen styrearmen (som du slet med å få løs) og parallellstaget som holder de to styrearmene sammen. (se gap bom fast bildet)

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » fre jul 03, 2009 5:38 pm

jaa, endeledd, hodet mitt var inne i knokkelhuset. det var jo bare en mutter å ta det av. hehe.

takk til alle som har hjulpet meg. dere er den hyggeligste og mest hjelpsomme gjengen jeg har sett.

også morsomt å se hvordan sånne ting alltid skjer fredag mellom tre og fire. haha ler meg ihjel

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » søn jul 05, 2009 1:23 am

hei igjen, nå sitter alt sammen, og det er bare lufting av bremsene som er igjen.

to nye ting jeg lurer på som jeg så idag: det var en løs slange som ligger ovenpå transfekassa som ser ut som noe dykkeutsyr, jeg bare stripset det fast. er den til noe spes?

ser også at det lekker olje ut av klokka på toppen av hva som må være vakumbryteren på transferkassa som spruter overalt, sigh.
Vedlegg
DSC_0812.jpg
lekk klokke
DSC_0812.jpg (89.43 kiB) Vist 7440 ganger
DSC_0810.jpg
rar sak
DSC_0810.jpg (31.15 kiB) Vist 7440 ganger

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » ons jul 08, 2009 12:16 am

bare en knapp uke etter jeg la ut annonse har jeg hentet nye brukte hjul hos hyggelige Erling, hei Erling! Av med 33x12.5 AT på lettiser og på med 235/85 R16 MT på splitrims. Forskjellen er enorm! Bilen sporer mye mindre, er lettere på rattet, bilen føles mye kvikkere og girene passer bedre. Var over all forventing og dekkstøyen har endret tone men er ca like mye som tidligere.

Hjulene var ikke avbalansert men jeg bare måtte prøve de på med en gang jeg kom hjem, og til min store forbauselse gikk de snorrett og uten vibrasjon. Jeg klappet i hendene og er storfornøgd.

Har kjørt rundt uten kamera så jeg fikk bare knipset et da jeg kom hjem i mørten. Det er ganske dårlig lys på denna bilen.
Vedlegg
DSC_0820.jpg
heck yes
DSC_0820.jpg (25.72 kiB) Vist 7332 ganger

Brukeravatar
ildhane

Legg inn av ildhane » ons jul 08, 2009 2:41 pm

Var å prøvde bilen i skogen for første gang idag. det hadde regnet i natt så det var endel pytter og det så veldig klinete ut, men det gikk ikke dypere enn noen cm.

Der vi kjørte var det en masse store steiner og flotte kanter men det gikk lett som bare det, tilhengerfestet slo ikke engang nedi, så jeg har vist mye å gå på her.

Håper jeg får være med i svindal før det stenger for godt, hørte i går at GP er på gamlehjem og at det er liten interesse for å fortsette driften der oppe:(

Så tilbake til bilen med noen bilder, jeg var litt skeptisk til dette svarte feltet jeg har nederst, og skeptisk til svarte felger på rød bil, men disse to tingene utlignet hverandre og jeg syns det ser riktig så bra ut.

Bilde

Flott hengerfester jeg ikke får av...
Bilde

filmet litt også, men ting blir så lite spektakulært på film, hehe.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TFu1Jk6s9Eg[/youtube]

Svar

Gå tilbake til «Garasje»