Hamargarasjen - HDJ 80
Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Stas med POWER! Venter spent på neste oppdatering. Gjerne mer bilder også.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80

LC HZJ75PU ,Nissan Leaf
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
På tide med en oppdatering fra Texas. Skjer jo ikke SÅ mye LC relatert her borte, men tar med litt av alt som har skjedd siden sist! Er nå godt igang med mitt siste år i Texas, til sommeren bærer det hjem til kalde Norge. Her er det fortsatt stort sett noen og tredve grader og sol fra skyfri himmel, blir en ikke så rent liten overgang om 10 måneder.
Først, har fortsatt en bil med automat. Prøvde en kompressorcamaro her om dagen med 580 hk og man gir. Skulle gjerne ha byttet den slureautomaten i det, men for holde igjen litt på dollarene...
Med ny kløtsj som nå er innkjørt, dvs også venstrebeinet til både meg og min kone er tilvent, så var det det på tide med noe mer krefter i cumminsen. Kobler denne saken inn på bilens system og plutselig er det snaue 1500 nm på veiva uten nevneverdig røyk (litt i 40 grader + når man provoserer på småkjøring, men ikke synlig i speilet). Kan også endre dekkstørrelse og en del andre ting med denne programmeren (custom tuning er også mulig å laste inn):
Så var det på tide med ferietur. Fikk byttet olje (det brukes rotella 15-40 mineralsk) og skiftet div filtre før turen, 4 mann gøv på med støvsuger, vindusrens og bilen ferdig på 1-2-3. Oljefilter koster 1,47 USD... Dieselfilter noe dyrere, ca 40 USD.
Denne sommerferien gikk østover. Kjørte hele veien bort til Washington DC, Virginia Beach og nedover østkysten til Panama City Beach i Florida. Totalt drøyt 8300 km på noen uker! Ble nytt oljeskift rett etter turen, det sjette så langt på 18 mnd/65000 km. Vi har foreløpig kjørt i følgende stater, mer er på planleggingsstadiet:
På ferieturen var det også noe cruising i lavere hastigheter:
HD kløtsj og man gir og mye roll over noise på lavere turtall er ikke allverden i kø... Mye kø inn og ut fra DC og Virginia Beach. Var såvidt så jeg tenkte litt på en LX570 en periode, her inn mot Atlanta:
Men når jeg kom til fjellene, ja, da var det rett og slett herlig med manuelt gir igjen. Her i the Appalachian Mountains, sørvest for DC:
Oppe i fjellene var det mer eller mindre norske veier, både mye svinger og lave hastigheter, dvs noe under 100 km/t. Men vi hadde nok "freeway" på denne turen også. Her en som er på vei til OJM med nye dekk, til konebilen:
Først, har fortsatt en bil med automat. Prøvde en kompressorcamaro her om dagen med 580 hk og man gir. Skulle gjerne ha byttet den slureautomaten i det, men for holde igjen litt på dollarene...
Med ny kløtsj som nå er innkjørt, dvs også venstrebeinet til både meg og min kone er tilvent, så var det det på tide med noe mer krefter i cumminsen. Kobler denne saken inn på bilens system og plutselig er det snaue 1500 nm på veiva uten nevneverdig røyk (litt i 40 grader + når man provoserer på småkjøring, men ikke synlig i speilet). Kan også endre dekkstørrelse og en del andre ting med denne programmeren (custom tuning er også mulig å laste inn):
Så var det på tide med ferietur. Fikk byttet olje (det brukes rotella 15-40 mineralsk) og skiftet div filtre før turen, 4 mann gøv på med støvsuger, vindusrens og bilen ferdig på 1-2-3. Oljefilter koster 1,47 USD... Dieselfilter noe dyrere, ca 40 USD.
Denne sommerferien gikk østover. Kjørte hele veien bort til Washington DC, Virginia Beach og nedover østkysten til Panama City Beach i Florida. Totalt drøyt 8300 km på noen uker! Ble nytt oljeskift rett etter turen, det sjette så langt på 18 mnd/65000 km. Vi har foreløpig kjørt i følgende stater, mer er på planleggingsstadiet:
På ferieturen var det også noe cruising i lavere hastigheter:
HD kløtsj og man gir og mye roll over noise på lavere turtall er ikke allverden i kø... Mye kø inn og ut fra DC og Virginia Beach. Var såvidt så jeg tenkte litt på en LX570 en periode, her inn mot Atlanta:
Men når jeg kom til fjellene, ja, da var det rett og slett herlig med manuelt gir igjen. Her i the Appalachian Mountains, sørvest for DC:
Oppe i fjellene var det mer eller mindre norske veier, både mye svinger og lave hastigheter, dvs noe under 100 km/t. Men vi hadde nok "freeway" på denne turen også. Her en som er på vei til OJM med nye dekk, til konebilen:
Sist redigert av beaas den man okt 06, 2014 3:02 am, redigert 4 ganger totalt.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
I høst var jeg med på ukjente trakter, er endel av nordmennende her som er interessert i motorsykler og banekjøring (ikke bare harley altså). Her en Augusta oppe på kompisens sin moped-ram, lurer på om den nesten har flere hk enn kg den tohjulingen:
Jeg har begynte å tenke på hva jeg skal velge i av dempere til min HDJ hjemme i Norge, har tenkt på alt fra det jeg har brukt før, koni, til Icon shocks. Fikk det plutselig for meg at jeg måtte bytte på Ram'n. Handlet bilstein 5100 til 320 USD levert på døra. De er for noen amerikanere for stive og noen vil ha det mer smooth en som så. Men jeg syns de gjerne skulle vært strammere satt opp. De er bedre en de orginale, tar dumpene bedre (man blir ikke "skutt" ut av de så hardt) men fortsatt endel gynging etter feks fartsdumper. Slettes ikke for stivt.
Fikk hjelp av en kompis til å bytte demperene. Han har også bilparken iorden, det som ikke ses på bildene er bla en FJ 55 med chevy V8, FJ42, en crawler basert på 4runner som det fortsatt bygges på og nå siste en liten susuki. Og så har han selvsagt en pick up, da en 06 Ram 2500 med den velkjente 5,9 l Cumminsen:
Måtte ha nye dekk til Ram'n. Etter drøyt 60 000 km og ingen rotasjon så begynte de å bli feilslitt. Trodde jeg måtte justere framstillingen men de mente der at dette var et dekkproblem, og de hadde veldig rett. Kjøpte Toyo AT2 i 285/70-17 og de kjører helt glimrende på pickupen, er utrolig fornøyd med de dekkene. Lite støy, og utrolig sporstabilt. Merker betongskjøter mindre også. Med nye dempere så kjører den igrunn veldig bra på de amerikanske veiene, men det er jo endel bevegelse i bilen på urolig vei, bladfjærene er jo der... 2014 modellene fikk annen framstilling, mer likt det som er på 80 serien, og også spiraler bak (det var noe tungt å svelge for endel folk) og den kjører merkbart bedre, mer kontant i svinger og dumper og mindre "bouncing".
Siden jeg hadde byttet bort de 315 mud dekkene så kjøpte jeg nye dekk til cruiseren også, det samme som på Ram'n men i 265/75-16. Lovlige dekk i Norge, skal ta med disse hjem sammen med de 295/70-17 dekkene på de svarte MT felgene. Hadde store forventinger til disse dekkene. De kjører veldig bra på 80 serien også, men det er jo noe støy. Mao så er ikke toyo AT2 helt fantastisk utrolig bra, var heller at de orginaldekkene på pickup'n ikke var allverden, noe firestone AT greier. Men Toyo er fortsatt bra, forholdvis like de 295 Nitto AT dekkene jeg har. Er nok bare størrelsen som gjør at det noe små forskjeller på de nitto og toyo dekkene mine.
WeatherTech har nå plutselig begynt å produsere matter til 80 serien, handlet et par selv om jeg kjøpte husky liners for en stund siden. Ser ut som de skal fungere:
Når det nå er siste året i Texas så begynner planleggingen med å få tak i deler til HDJ'n hjemme. I grovt så blir det med deler til følgende:
- Overhaling av framaksling, ikke CV ledd og diff men det meste ellers
- Alt av bremsedeler, kalibere, skiver ++
- Alt av foringer
- fjærer og muligens dempere (om jeg finner noe i USA som jeg har trua på/tar meg råd til, ICON er 2600 USD...)
- justerbare panhard og muligens stivere krengingstag
- Kanskje en G turbo...
Eksosen er imidlertid i Norge, skal en svipptur over til uken og forhåpentligvis blir dette montert neste helg. Blir spennende å se om det blir noe endring på støy, forbruk, egt og trykk uten at jeg gjør noen endringer på pumpeinnstillingene.
Jeg har begynte å tenke på hva jeg skal velge i av dempere til min HDJ hjemme i Norge, har tenkt på alt fra det jeg har brukt før, koni, til Icon shocks. Fikk det plutselig for meg at jeg måtte bytte på Ram'n. Handlet bilstein 5100 til 320 USD levert på døra. De er for noen amerikanere for stive og noen vil ha det mer smooth en som så. Men jeg syns de gjerne skulle vært strammere satt opp. De er bedre en de orginale, tar dumpene bedre (man blir ikke "skutt" ut av de så hardt) men fortsatt endel gynging etter feks fartsdumper. Slettes ikke for stivt.
Fikk hjelp av en kompis til å bytte demperene. Han har også bilparken iorden, det som ikke ses på bildene er bla en FJ 55 med chevy V8, FJ42, en crawler basert på 4runner som det fortsatt bygges på og nå siste en liten susuki. Og så har han selvsagt en pick up, da en 06 Ram 2500 med den velkjente 5,9 l Cumminsen:
Måtte ha nye dekk til Ram'n. Etter drøyt 60 000 km og ingen rotasjon så begynte de å bli feilslitt. Trodde jeg måtte justere framstillingen men de mente der at dette var et dekkproblem, og de hadde veldig rett. Kjøpte Toyo AT2 i 285/70-17 og de kjører helt glimrende på pickupen, er utrolig fornøyd med de dekkene. Lite støy, og utrolig sporstabilt. Merker betongskjøter mindre også. Med nye dempere så kjører den igrunn veldig bra på de amerikanske veiene, men det er jo endel bevegelse i bilen på urolig vei, bladfjærene er jo der... 2014 modellene fikk annen framstilling, mer likt det som er på 80 serien, og også spiraler bak (det var noe tungt å svelge for endel folk) og den kjører merkbart bedre, mer kontant i svinger og dumper og mindre "bouncing".
Siden jeg hadde byttet bort de 315 mud dekkene så kjøpte jeg nye dekk til cruiseren også, det samme som på Ram'n men i 265/75-16. Lovlige dekk i Norge, skal ta med disse hjem sammen med de 295/70-17 dekkene på de svarte MT felgene. Hadde store forventinger til disse dekkene. De kjører veldig bra på 80 serien også, men det er jo noe støy. Mao så er ikke toyo AT2 helt fantastisk utrolig bra, var heller at de orginaldekkene på pickup'n ikke var allverden, noe firestone AT greier. Men Toyo er fortsatt bra, forholdvis like de 295 Nitto AT dekkene jeg har. Er nok bare størrelsen som gjør at det noe små forskjeller på de nitto og toyo dekkene mine.
WeatherTech har nå plutselig begynt å produsere matter til 80 serien, handlet et par selv om jeg kjøpte husky liners for en stund siden. Ser ut som de skal fungere:
Når det nå er siste året i Texas så begynner planleggingen med å få tak i deler til HDJ'n hjemme. I grovt så blir det med deler til følgende:
- Overhaling av framaksling, ikke CV ledd og diff men det meste ellers
- Alt av bremsedeler, kalibere, skiver ++
- Alt av foringer
- fjærer og muligens dempere (om jeg finner noe i USA som jeg har trua på/tar meg råd til, ICON er 2600 USD...)
- justerbare panhard og muligens stivere krengingstag
- Kanskje en G turbo...
Eksosen er imidlertid i Norge, skal en svipptur over til uken og forhåpentligvis blir dette montert neste helg. Blir spennende å se om det blir noe endring på støy, forbruk, egt og trykk uten at jeg gjør noen endringer på pumpeinnstillingene.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
På tide med en oppdatering, nå ja.
Skjer litt i Texas om dagen også, ser jeg..

Skjer litt i Texas om dagen også, ser jeg..

Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
King sine dempere til HDJ 80 er bare super duper. Har testet de på med 42" MT/R.
Ja de koster, men du fungerer.. anbefaler.
Ja de koster, men du fungerer.. anbefaler.
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Da var jeg en svipptur innom fedrelandet og fikk blant annet montert ny eksos:
Betydelig raskere respons med alt ellers helt likt som med orginaleksos. Når jeg fikk justert ned makstrykket så har jeg mer trykk fra 1400 til 2000 rpm, og det makser ut på rett over 2000 rpm. Før hadde den en røykutvikling fra 2600-2800 rpm og opp, det er nå helt borte. EGT sank med 50-60 grader, mao går den nå meget magert og jeg har mye å gå på, maks EGT når jeg presser lenge er på godt under 600 grader. Virker som motoren går lettere og mer naturlig.
Orginalanlegget med den ettermonterte katalysatoren var nok en betydelig flaskehals. Skylder på katalysatoren, det var større forskjell å gå fra orginalanlegg på denne enn den HDJ 100'n jeg hadde - som hadde orginal katalysator.
En anelse mer eksosstøy rundt 2000 rpm, men ikke mye. Akkurat nå har jeg noen vibrasjoner ved 1000-1200 rpm, den tar bla borti et varmeskjold. Men regner med å få justert dette (hadde samme når jeg hentet bilen i Tyskland med orginaleksos). Utenom dette er jeg maks fornøyd med anlegget.
Gleder meg til fortsettelsen!
Betydelig raskere respons med alt ellers helt likt som med orginaleksos. Når jeg fikk justert ned makstrykket så har jeg mer trykk fra 1400 til 2000 rpm, og det makser ut på rett over 2000 rpm. Før hadde den en røykutvikling fra 2600-2800 rpm og opp, det er nå helt borte. EGT sank med 50-60 grader, mao går den nå meget magert og jeg har mye å gå på, maks EGT når jeg presser lenge er på godt under 600 grader. Virker som motoren går lettere og mer naturlig.
Orginalanlegget med den ettermonterte katalysatoren var nok en betydelig flaskehals. Skylder på katalysatoren, det var større forskjell å gå fra orginalanlegg på denne enn den HDJ 100'n jeg hadde - som hadde orginal katalysator.
En anelse mer eksosstøy rundt 2000 rpm, men ikke mye. Akkurat nå har jeg noen vibrasjoner ved 1000-1200 rpm, den tar bla borti et varmeskjold. Men regner med å få justert dette (hadde samme når jeg hentet bilen i Tyskland med orginaleksos). Utenom dette er jeg maks fornøyd med anlegget.
Gleder meg til fortsettelsen!
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Da begynner det å nærme seg flytting, tilbake til Norge og virkeligheten. Ihvertfall hva de fleste nordmenn betrakter som virkelighet!
Feks en forskjell: Kan se ut om LX450 blir med over dammen og ender opp I Trysil. Pickup'n er nok alt for kul for Norge så den må nok være igjen... Er meget fornøyd med den og kunne egentlig ikke tenkt meg noen annen bil her borte I Texas som familiecruiser, skulle kjøpt samme igjen om jeg skulle tilbake en gang. Men er det noen I Norge som kunne tenkt seg å kjøpe så er det bare å kjøpe, tilsalgstråd her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=60&t=23199. Hadde jeg hatt plass til lagring og noen kroner tilovers så skulle den blitt med!
Feks en forskjell: Kan se ut om LX450 blir med over dammen og ender opp I Trysil. Pickup'n er nok alt for kul for Norge så den må nok være igjen... Er meget fornøyd med den og kunne egentlig ikke tenkt meg noen annen bil her borte I Texas som familiecruiser, skulle kjøpt samme igjen om jeg skulle tilbake en gang. Men er det noen I Norge som kunne tenkt seg å kjøpe så er det bare å kjøpe, tilsalgstråd her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=60&t=23199. Hadde jeg hatt plass til lagring og noen kroner tilovers så skulle den blitt med!
- Vedlegg
-
- Tenk, snart fire år er gått siden dette:
- IMG_4314.jpg (54.53 kiB) Vist 8750 ganger
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
"On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again..."
Willie Nelson
Legger ut litt info om siste roadtrip, den siste lange før jeg flytter tilbake til Norge. Kjedelig å kvitte seg med Ram'n, men blir bra å fikle med HDJ igjen.
Var på en tur, først med en kompis, Gamlebryn, fra Texas via New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, tilbake til Utah, Nevada, California, Oregon og til Seattle, Washington. Så kom familien opp til Seattle og det bar hjem igjen via Idaho, Montana, Wyoming, South Dakota, Nebraska, Colorado og hjem! Kjempetur!
Var borte akkurat tre uker, kjørte 1139 mil. Cummins'n gikk totalt 143 timer, noe som gir snitthastighet på 80 km/t. Brukte 1450 liter diesel, dvs snittforbruk på 1,27 l/mil. Gikk også med 235 halvlitersflasker med vann!!!
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again..."
Willie Nelson
Legger ut litt info om siste roadtrip, den siste lange før jeg flytter tilbake til Norge. Kjedelig å kvitte seg med Ram'n, men blir bra å fikle med HDJ igjen.
Var på en tur, først med en kompis, Gamlebryn, fra Texas via New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, tilbake til Utah, Nevada, California, Oregon og til Seattle, Washington. Så kom familien opp til Seattle og det bar hjem igjen via Idaho, Montana, Wyoming, South Dakota, Nebraska, Colorado og hjem! Kjempetur!
Var borte akkurat tre uker, kjørte 1139 mil. Cummins'n gikk totalt 143 timer, noe som gir snitthastighet på 80 km/t. Brukte 1450 liter diesel, dvs snittforbruk på 1,27 l/mil. Gikk også med 235 halvlitersflasker med vann!!!
- Vedlegg
-
- Monument Valley
- 1.JPG (253.9 kiB) Vist 8605 ganger
-
- 05:00 i Grand Canyon, north rim
- 2.JPG (137.7 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Det klarnet opp når vi kom litt lenger nord i Grand Canyon
- 3.JPG (209.98 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Fra noen få plussgrader i høyden og ned til Vegas: Summers here and the time is right, for racin' in the street - Bruce Springsteen
- 4.JPG (272.96 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Enda varmere ble det i Death Valley
- 5.JPG (289.51 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Mektig natur, kjørte i bakker som får Lierbakkene til å ligne en kort og slak pinglebakke. I varme og i 120-130 km/t, tror LX450 hadde slitt litt der. Cumminsen endrer bare lyden litt.
- 6.JPG (417.57 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Så var det opp i fjellene igjen, Yellowstone. Fra 40 grader til snø i veikantene på bare noen timer.
- 7.JPG (270.97 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Half Dome
- 8.JPG (365.3 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Be sure to wear some flowers in your hair...
- 9.JPG (252.12 kiB) Vist 8605 ganger
-
- From the redwood forest to the...
- 10.JPG (385.74 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Vi så en som kun hadde plass til en stokk også.
- 11.JPG (266.41 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Hunden må jo luftes, blir bra med luft i 120?
- 12.JPG (289.08 kiB) Vist 8605 ganger
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Noen flere bilder fra roadtrip'n:
- Vedlegg
-
- Ikke bare bare når man kommer ut av Texas, kan bli trangt. Men aldri så trangt som med HDJ på feks Storosenteret. Kjekt med ryggekamera så man får baken helt inn mot veggen:
- 13.JPG (225.36 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Denne fyren brydde seg ikke stort om verken trafikk eller skilting.
- 14.JPG (385.79 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Old Faithful Geyser, Yellowstone
- 15.JPG (223.91 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Kjørte igjennom et område hvor verdens største kullgruve befant seg. Kan være denne har noe mer nm en cummins'n:
- 16.JPG (265.42 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Men slår den på akselavstand...
- 17.JPG (189.84 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Har sagt til kona at jeg må ha flere ting, lurer på hva han her har i hengeren når to firhjulinger må stå OPPE PÅ pickup planet.
- 18.JPG (175.2 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Tja...
- 19.JPG (156.56 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Ethjulshenger bak ei boble, må være superstabilt! Man ser mye rart på veiene her borte, selv etter fire år blir man fortsatt overrasket over hva som er mulig.
- IMG_2058.JPG (166.94 kiB) Vist 8605 ganger
-
- I Rocky Mountain National Park, på ca 3700 moh
- 20.JPG (158.16 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Hentet noen fjærer på tur hjem, en 70 med 80 ramme og akslinger, 100 V8 motor og automat
- 21.JPG (324.97 kiB) Vist 8605 ganger
-
- Om jeg noengang skulle ha meg 200 så må det nok bli en 5,7 og noenlunde som dette:
- 22.JPG (386.82 kiB) Vist 8605 ganger
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
- ole_kristian
- Innlegg: 962
- Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Sted: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Fanker'n å mye fint du har sett og opplevd.
Jeg kjører nå att og fram mellom Nord Odal'n og Kongsvinger hver dag jeg da. Bil om vinteren og motorsykkel om sommeren. Ispedd noen MC treff om sommeren og sydentur med familien ca hvert 1½ år.

Jeg kjører nå att og fram mellom Nord Odal'n og Kongsvinger hver dag jeg da. Bil om vinteren og motorsykkel om sommeren. Ispedd noen MC treff om sommeren og sydentur med familien ca hvert 1½ år.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '99 Landcruiser HDJ100 '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.
Menn uten pickup - er direkte stygt!
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
ole_kristian skrev:Fanker'n å mye fint du har sett og opplevd.![]()
Jeg kjører nå att og fram mellom Nord Odal'n og Kongsvinger hver dag jeg da. Bil om vinteren og motorsykkel om sommeren. Ispedd noen MC treff om sommeren og sydentur med familien ca hvert 1½ år.
Nå har det seg slik, Ole Kristian, at det er absolutt flest hverdager i Texas og!
Om ikke lenge er det tilbake til virkeligheten og sykling til jobb, noe gnål fra kona om hvor gammel, tam og slapp (og lettkjørt - hun som kjører Ram her i det daglige) den HDJ 80'n er. Om hun da får låne den!
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Må takke Bjørn Erik som fantastisk turkamerat! Hvor går neste tur mon tro?
Er det umulig så er det sikkert enda mere gøy!
82 89 mod hj 61 12H-T
Øystein
82 89 mod hj 61 12H-T
Øystein
Re: TEXAS garasjen - Lexus LX450 og RAM 6,7 cummins + HDJ 80
Da er jeg tilbake i Norge. Førstepri var oljeskift! Så får vinterdekkene stå på noen uker til, i tilfelle... Er jo ikke allverdens til vær her borte.
Så vil det bli en større vedlikeholdsrunde utpå høsten. Om ikke lenge ankommer Lexusen Norge også:
Så vil det bli en større vedlikeholdsrunde utpå høsten. Om ikke lenge ankommer Lexusen Norge også:
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Well well, welcommen til gamlelandet. Har du abstinens etter å flytte fra billandet til antibillandet? Og så gleder vi oss til vinterens salting.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Velkommen hjemat!
Håper det blir noen mini treff snart igjen!
Har nesten ikke fått prata LC siden Landstreffet!
Håper det blir noen mini treff snart igjen!
Har nesten ikke fått prata LC siden Landstreffet!
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Velkommen tilbake til gamlelandet Bjørn Erik.
Det var artig å lese og se bilder fra din tur rundt om.
Har du vært i Moab?
Har sett en del filmer derfra og bare drømmer meg helt bort.
Det var artig å lese og se bilder fra din tur rundt om.
Har du vært i Moab?
Har sett en del filmer derfra og bare drømmer meg helt bort.
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2004 Yaris Verso Artic Trucks
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2004 Yaris Verso Artic Trucks
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Den Slee limoen var jo...unik



Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Takker!
Jeg merker meg at Oslo og Norge har blitt enda mindre bilvennlig på mine fire år utenlands, og aggresiviteten i Oslo trafikken har heller ikke minket. Og at det har blitt mindre 80trivelig hastighet på hovedveiene ut og inn av Oslo.
Jeg har kjørt igjennom Moab Dag Einar. Fin liten by det, skulle gjerne vært tilbake både der og andre steder i Utah. Utah er en av de mer insteressante statene I USA - syns jeg. Men det ble verken offroad kjøring, sykling eller andre aktiviteter når jeg var der (ram er ikke noe brukanes bil utenfor asfalten).
Øystein, bare stikke innom så vil jeg tro praten kan gå lenge. Trenger unnskyldninger for å komme unna konas oppussingsprosjekter...
Jeg merker meg at Oslo og Norge har blitt enda mindre bilvennlig på mine fire år utenlands, og aggresiviteten i Oslo trafikken har heller ikke minket. Og at det har blitt mindre 80trivelig hastighet på hovedveiene ut og inn av Oslo.
Jeg har kjørt igjennom Moab Dag Einar. Fin liten by det, skulle gjerne vært tilbake både der og andre steder i Utah. Utah er en av de mer insteressante statene I USA - syns jeg. Men det ble verken offroad kjøring, sykling eller andre aktiviteter når jeg var der (ram er ikke noe brukanes bil utenfor asfalten).
Øystein, bare stikke innom så vil jeg tro praten kan gå lenge. Trenger unnskyldninger for å komme unna konas oppussingsprosjekter...
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Østensjøgarasjen - Tilbake fra Texas - HDJ 80
Fått på sommerdekkene! Og hatt den på eu, uten anmerkninger! Nå er det en virkelig stor storservice er som er på trappene, framaksling, bremseskiver/kalibere, fjærer/dempere, foringer, reg reim, ventiljustering, dynamo, frontrute samt diverse småting skal tas får at alt skal bli så bra som overhodet mulig.
- Vedlegg
-
- Testet 285/70-17 dekkene
- IMG_2619.JPG (108.26 kiB) Vist 8085 ganger
-
- Men satte på 265/75-16 dekkene på orginal LX felg
- IMG_2623.JPG (116.95 kiB) Vist 8085 ganger
-
- Meget stabilt å kjøre på, tror den bortimot går så stabilt og er så presis som en 80 kan bli. Litt støy ift piggfrie vinterdekk, men ikke mye.
- IMG_2624.JPG (129.97 kiB) Vist 8085 ganger
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX