Hamargarasjen - HDJ 80

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Hamargarasjen - HDJ 80

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 10:34 pm

Da er jeg igang med 80 nr 2 og tenkte det var på tide med en garasje! Har kjøpt meg en 95 modell med 1HD-FT motor, i rak kontrast fra min første 80 er denne, i likhet med mange andre 24V 80'er, fullstendig uten temperament. Men, minst like fornøyd nå som første gang jeg kjøpte 80!

Først litt om den første 80'n, en 94 GX, innkjøpt jul i 98 for 235 t 98 kroner! Varebil og km stand på 55000! Solgt på 247 t km mai 2007, fant ut at det var fristende med noe annet... Idag er det Rullerud som eier bilen og den har passert 365 t km, nærmere 300 av de med brukbart oppjustert motor. I en testbakke ved der jeg kommer fra akselrerte denne fra 70 til 135 km/t i femte gir, 100'n jeg hadde nådde snaue 100 km/t i samme gir, 24V jeg har nå kom opp i 70 (SYTTI!) igjen etter å ha vært nede i 60!!!

Så den hadde intercooler fra Island, 3" eksos, HT fjærer og koni dempere, VX stoffseter ++. Begynte med org dekk, så 285/75 før den ble avsluttet med 325/70-17 dekk.
Vedlegg
minfrontside.jpg
minfrontside.jpg (61.52 kiB) Vist 8504 ganger
Uten navn.jpg
Uten navn.jpg (155.11 kiB) Vist 8504 ganger
Sist redigert av beaas den tir sep 05, 2017 7:42 pm, redigert 7 ganger totalt.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 10:42 pm

Så var det 100 som gjaldt en periode. Mer komfort og ikke minst adskillig bedre bakseteplass! Men burde nok ha byttet ut tems med OME/tilsv, hadde nok sikkert blitt mer fornøyd da. Vanskeligere å gjøre noe med den trege elektronikk forsinkelsen på gaspedalen, her er jo 80'n helt rå selv om den er tam som et lam!

Her et bilde med 285/75-16 vinterdekk! ULV har denne idag og fått gjort det meste med den!
Vedlegg
'n.jpg
'n.jpg (62.72 kiB) Vist 8497 ganger
Sist redigert av beaas den søn des 19, 2010 11:12 pm, redigert 1 gang totalt.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 10:48 pm

Så var det fullstendig galt skjær som ble tatt. Men grei erfaring å ha en 2wd gjennom en vinter også! Fristet dog ikke til gjentagelse, bilen skal forøvrig selges:
Vedlegg
IMG_0694.jpg
IMG_0694.jpg (66.5 kiB) Vist 8490 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 10:54 pm

Så importerte jeg en 99 HDJ 100 her i høst. Var aldri meningen å beholde den særlig lenge (men litt lenger en det ble, det dukket jo opp noe annet fristende..), men fikk jo testet ut automat i en cruiser i noen tusen km. Vel, det blir nok ikke noe mer!

Men ellers en fin 7 seter bil!
Vedlegg
auto_100.jpg
auto_100.jpg (51.98 kiB) Vist 8487 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 11:03 pm

Mens jeg hadde 100 så dukket det en fin 80 opp i Tyskland. Bestemte meg for å dra ned å kikke på den, superspeed fra Larvik og etter superspeed i avensis nedover Tyskland. Noen timer på øyet ble det tid til, to timer med biltitting og kontraktskriving og så hjem igjen med bredt glis! Selgeren der nede i Tyskland var virkelig drømmeselgeren. Sjef av en toyota butikk og bakgården full av cruisere.

Her hjemmesiden hans med egen LC spesial:
http://www.toebben-autohaus.de/

Tok noen bilder fra kontoret, fra salgshallen og fra bakgården. Sjekk skiltnr på firmabilen! Og på hans private 42 var også meget spesiell, varmetråder i frontrute og speil, fullfloat bakaksel, mekaniske sperrer foran og bak, 13B-T motor++ Her noen bilder:
Vedlegg
IMG_2826.jpg
Noe av kontoret
IMG_2826.jpg (44.4 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2828.jpg
Ikke bare cruiser
IMG_2828.jpg (46.72 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2829.jpg
IMG_2829.jpg (47.99 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2831.jpg
Bensin 80 som ble modifisert, bygd cruiser av som han sa!
IMG_2831.jpg (56.08 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2834.jpg
IMG_2834.jpg (54.51 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2847.jpg
IMG_2847.jpg (60.75 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2837.jpg
IMG_2837.jpg (60.59 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2840.jpg
IMG_2840.jpg (74.41 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2841.jpg
IMG_2841.jpg (63.67 kiB) Vist 8481 ganger
IMG_2845.jpg
IMG_2845.jpg (56.03 kiB) Vist 8481 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » søn des 19, 2010 11:10 pm

Så den herlige tamme bilen jeg fikk tak i! Virker som en god 80! Foreløpig helt standard med motor, fjærer og dekk. Men har fått fikset alt annet, webasto, solfilm, stereo ++. Kjøpte org stålfelger til vinterdekkene!

En stødig bil! Har godfølelsen med denne.
Vedlegg
IMG_2893.jpg
Ved henting i Tyskland
IMG_2893.jpg (78.61 kiB) Vist 8478 ganger
IMG_2895.jpg
Ved bytte til vinterdekk ble Vegard sine nylakkete org felger med 285/75 dekk testet!
IMG_2895.jpg (74.52 kiB) Vist 8478 ganger
IMG_2942.jpg
Før visning
IMG_2942.jpg (68.6 kiB) Vist 8478 ganger
IMG_2938.jpg
IMG_2938.jpg (61.76 kiB) Vist 8478 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 846
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav per_martin » man des 20, 2010 12:04 am

Grattis! Fin 80!
mvh Per Martin

LJ73, BJ75 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70)

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1885
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav Vegard » man des 20, 2010 8:47 am

Legg ut noen bilder av interiøret på biljævelen Bjørn Erik :)

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 10:17 am

Må vente til jeg får trekt om setene til rødt! Rødt er toppen, må være det som gir den gode bilfølelsen!!!

Bjørn Erik

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 10:36 am

Ellers så har jeg testet ut turbotrykk. Ut fra det så skulle man ikke tro at 1HD-T (12 ventiler) og 1HD-FT (24V) var i fjernt slektskap engang. 12V motoren har ifølge papiret maks moment på 1800 omdreininger. Den fikk fullt trykk fra 1500 rpm, også med standardinnstillinger, føltes som jeg hadde maks moment også fra da. Standard på min var 0,7 makstrykk, jeg kjørte lenge på 0,85 før jeg de siste årene jeg hadde den kjørte på rett under 1 kilo. Den hadde en halvkilo fra før 1300 rpm. Men denne 24V motoren så har jeg en halvkilo på 1600 rpm, har 0,70 på 2000, og maks 0,77 på 2200 rpm. Det stemmer også bra med papiret som sier maks moment på 2200 rpm.

Dette gjør at forskjellen på disse to motorene er radikal, spesielt fra før 2000 rpm.

100'n jeg hadde, med 1HD-FTE motor, fikk en halvkilo på 1400 rpm, makstrykket på 0,9 kom på 1800 rpm. Den skal ifølge papiret ha maks moment fra 1400 og et stykker oppover. I praksis føltes det ikke. Men den er endel hakk bedre en den motoren jeg har idag.

Så planen er å kjøre litt for å "bli kjent" med bilen. Så får også Vegard testet såpass at han vet hva han driver med og jeg kan følge etter uten alt for mye tull! For det må justeres, klarer nok ikke leve lenge med sånn bilen er idag!

Bjørn Erik

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 10:45 am

Vurderer felger til sommerdekk, blir uansett tidligst til sommeren. Har tenkt litt på slike jeg hadde på min forrige 80, syns -12 innpress kler bilen godt. Men lurer kanskje på å gjøre en vri, 17x9:
Bilde

Da må man også lakkere stigtrinn osv. Men får se til sommeren. Dekk til dette blir antagelig noe AT i 295/70, altså litt større en 33" i diameter.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1885
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav Vegard » man des 20, 2010 10:56 am

beaas skrev:Så planen er å kjøre litt for å "bli kjent" med bilen. Så får også Vegard testet såpass at han vet hva han driver med og jeg kan følge etter uten alt for mye tull!


Du bruker meg som forsøkskanin altså! Tror jeg får gjøre videre testing på din bil! Kan i hvert fall et par triks som vil få den til å gå enda dårligere enn den gjør i dag :mrgreen:

Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 892
Registrert: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Sted: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav ole_kristian » man des 20, 2010 11:04 am

Jeg syns jammen de orginale stålfelgene på den 80'n var fine jeg!
Fikk litt sånn referansefølelse til sen '70 eller tidlig '80 talls "Slot mag felger". Av en eller annen grunn så syns jeg det er tøft, og tror både HJ45'n og LN46'n min hadde kledd sånne.
Ser forøvrig at den vinsjen på den tyske BJ42'n har hydraulisk drift. Er dette orginalutstyr? Vinsjen ser jo veldig maken ut som en orginal toyota mekanisk vinsj da??
Jeg merker meg også plasseringen av servopumpa på den 13BT motoren.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46 og '97 Land Cruiser KZJ95 stv
Har nå: '07 Lexus RXh400 og '80 Land Cruiser HJ45 pu.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 11:37 am

Når det gjelder de 80 felgene så syns jeg også de er greie, skulle dog gjerne hatt -15 innpress istedenfor 0! Men spruten fra dekka går jo inn i hjulhusa uten problem!

Ellers når det gjelder vinsj og BJ 42 er jeg ganske blank! Men han eieren er godt kjent i det tyske bushtaxi miljøet og han snakket om at han hadde skaffet deler fra store deler av verden på den 42'ern. Så kan godt være at det ikke er orginal vinsj.

Bjørn Erik

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav Eivind37 » man des 20, 2010 12:38 pm

Skal du bruke 17x9 med -12, eller 16x8 og 0 innpress`?
Treffes som regel på 930 82 756

[size=85]85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 1:29 pm

Jeg har 16x8 nå på vinterdekkene med 0 innpress, det er også det som er på sommerdekkene som satt på når jeg kjøpte. Skal jeg ha noen andre felger så må det være noe minusinnpress, foreløpig så er det -12 innpress på 17x9 som frister mest. Det var det jeg hadde på forrige 80 også. Men lenge til sommeren enda, får se hva jeg finner ut! 16x10 med -25 innpress har jeg slått fra meg en gang før, og gjør nok det denne gangen også pga at jeg syns det bygger for mye ut etter min smak!

Bjørn Erik

Brukeravatar
atoyot
Innlegg: 66
Registrert: ons feb 24, 2010 7:33 am
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav atoyot » man des 20, 2010 7:40 pm

aaaah...den 80n så innmari fin ut og i godt stand. Gi lyd i fra deg hvis du på en eller annen merkelig måte bestemmer deg for å selge da :lol:

Lykke til med ny bilen :D
-KZJ95L-

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » man des 20, 2010 9:29 pm

Den er i brukbart god stand ja. Det lille som jeg har sett er utbedret, var jo rust rundt bakre sideruter, litt på bakluke og div.

Det var etterlysning av interiør bilder her. Foreløpig er bagasjerommet på halv tolv pga noe stereoprosjekt, verktøy kasse og noe laste gitter som skal opp. Satser på å få på plass gitteret før jeg skal på tur i romjula, ellers får det vente til man kan være ute å jobbe i t skjorte!
Vedlegg
IMG_2959.jpg
Baksetet er som nytt, og var ikke brukt inntil for 3 uker siden!
IMG_2959.jpg (32.63 kiB) Vist 8272 ganger
IMG_2950.jpg
Førersete og ratt sjeldent fint det og! Kassettspilleren er nå byttet ut!!!
IMG_2950.jpg (48.79 kiB) Vist 8272 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Jarle
Innlegg: 562
Registrert: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Sted: Os

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav Jarle » tir des 21, 2010 1:00 pm

Grattis med 80 igjen, Bjørn Erik! Ringen er sluttet! Bra å ha noen så engasjerte med denne typen bil, da kan vi andre bare henge oss på og lære av dine erfaringer. Selv om vi bare har 12 ventiler.
Blir også mer og mer glad i 80'en. Spesielt på slikt føre som vi har nå om dagen er det ingen bil jeg føler meg mer komfortabel i enn en 80. Kongebil 8)
Jarle

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1214
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: Beaas 80 garasje

Legg innav beaas » tir des 21, 2010 3:23 pm

Jo takk Jarle! Tydeligvis kun en bil som funker for denne enkle karen! Men greit å ha testet litt forskjellig så man har litt mer tyngde i diskusjonen når man diskuterer hva som gjelder!!!

Men spørs om jeg gjør meg noen erfaringer denne gang som ikke andre har fra før. Idag er det jo så mange flere med 80 og som er ivrige, jeg blir nok en forholdsvis lat 80 eier. Det blir byttet fjærer etterhvert, men det er nesten kun pga de som sitter på er for myke (og litt lav foran). Med lett familieoppakning så siger bilen akkurat passe, som feks da vi var en førjulstur forrige helg. Med noen ski, støvler og noen få undertøy skift seg bilen ca 3 cm bak og ble like høy til skjermkant foran som bak. Om da jeg drar på en lengre tur med mer familieting og tang (selv om familien består av nesten bare lettvektere) så vil bilen sige for mye, virke baktung.

Ellers må man jo få gjort noe med motoren! En 12V er ikke bare bare, i de fleste 12V jeg har prøvd så har det jo vært adskillig mer respons en hva som er tilfelle i denne. Fordelen er at 24V nok har en litt roligere gange, man merker mindre til turtallet på motorvei, selv om det er det samme!

Skal også noe opp på dekkstørrelse, men skal ikke opp på 35" som sist. Foreløpige tanker....

Forholdsvis stor forskjell på en 12V og en 24V i kjøreopplevelse, om det er så mye å "hige" etter vet jeg ikke. Men om man sammenligner en standard norsk GX opp mot denne så er dette en annen verden! Ift 100 så ligger denne her ganske så nærme. Det som kanskje er det jeg helst skulle hatt med fra 100 serien er bakseteplassen og også selve baksete. Men motorlyden er råere i 1HD-FT motoren en i slektningene -T og -FTE, så da kan baksete være baksete...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX


Gå tilbake til «Garasje»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester