Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av erwin » søn apr 24, 2011 9:53 pm

Garasjen min ble ferdig i Februar i år så det er på tide med en presentasjon her.
Bilparken består av en 1994 HDJ80 som jeg kjøpte i November 2010, en 1976 BJ40 jeg kjøpte i Sverige i Januar 2010, og en 90 jeg har hatt i 4 år og skal selge.

I løpet av årene jeg kjørte 90 ble jeg mer og mer interessert i Landcruisere. Spesielt av kvaliteten i bilen, kombinert med anvendlighet og lettkjørthet.
I den sammenheng er det viktig å nevne at jeg hadde en Land Rover 109'', Serie 2A 1971 modell i 10 år. Den ble solgt for 15 år siden. Jeg kan trygt si jeg skrudde like mye som jeg kjørte. (men det var lærerikt).
Overgangen til LC var stor og positiv.

Spesielt 40 serien synes jeg er svært vellykket som bil å betrakte, så jeg kjøpte da også en. Bilen er tidligere restaurert, men det er gjordt dårlig arbeid og mye må sveises om igjen. Mekanisk er den bra, og jeg fikk greit skilter på den. Den gir også den samme brutale følelsen som å kjøre Land Rover...
Som følge av bilkjøpet og behov for å ha et sted å mekke måtte jeg bygge garasje. Det tok sin tid og jeg har ikke fått begynt på bilen enda.
40-jobbingen ble ytterligere forsinket da jeg også kjøpte meg en 80. Denne ble kjøpt med tanke på ekspedisjoner. Jeg hadde planlagt en tur til Nord Afrika og Midtøsten (Egypt-Jordan-Syria- Tyrkia-Hjem) neste år, men det spørs om det blir noe av med utviklingen i området.
Uansett, bilen var rigget for langtur ved kjøp, men det var selvfølgelig en god del å gjøre allikevel.

Jeg skal legge inn mer om bilene seinere.
I tillegg vil jeg legge inn noen beskrivelser av arbeid jeg gjør. Jeg har selv funnet masse nyttig info på dette forumet (og andre selvfølgelig), og ønsker å bidra med ting som kanskje kan komme til nytte.
Vedlegg
SNC14937_34.jpg
SNC14937_34.jpg (318.12 kiB) Vist 9484 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av knut eivind » søn apr 24, 2011 11:22 pm

både 80 og 40 ja, her snakker vi skikkelig bilpark. Blir fast titting i denne garasjetråden her for min del
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

HDJ80 1994, 330.000 km

Legg inn av erwin » tir apr 26, 2011 11:18 pm

Jeg hadde sett etter en bil med utstyr for langtur og fant omsider denne. Den hadde gått 330.000 km og det var noe langt. Jeg ville i utgangspunktet helst ha en med mindre enn 200.000 km. Men fordi bilen var meget godt vedlikeholdt og utsyrt ble det denne. Tanken var at på en bil med noe under 200.000 vil det bli en del kostbare utskiftinger ganske snart, mens på denne var de allerede gjort.
Blant annet:
- Ny styresnekke
- Rammelagre
- Dysespisser
- Clutch og svinghjul
- Hjullagre foran (ytre og indre)
- Vindusheiser
- Radiator
- Nytt originalt AC anlegg
- Stikkakslinger foran og CV ledd (Longfield)

Ettermontert utstyr:
- OME fjærer og dempere, 2” heving
- ARB Roofrack
- ARB Winchbar (i vognkortet)
- ARB Air Lockers foran og bak
- Tabor 9K vinsj (Warn)
- Safari snorkel


Etter et par lengre turer åpenbarte det seg selvfølgelig en del ting som måtte gjøres.
- Den sporte mye og var svært lealaus på rattet.
- Dundret fælt når jeg kjørte over ujamnheter.
- Noen mindre rustangrep (overflaterust) som jeg skal sandblåse etc til høsten.
- Veldig vonde seter.
- Dårlig sikt ved rygging (selv om jeg er vant med 90)

Jeg hadde bilen på en 4-hjuls sjekk ved Toyota og den avslørte at caster var minus 0,5 grad, mot spec som er pluss 2 – 4 grader. I tillegg var foringer i bakre nedre svingarmer slitne.


Arbeid jeg har gjort så langt:
- Montert 2 DIN ryggekamera/GPS/musikk
- Endret caster med 2 grader. Er nå +1,5. Det var montert 2* OME caster correction allerede så jeg endret svingarm festets hullplassering på akslingen.
- Byttet til Bilstein Dempere
- Byttet foringer i svingarmer
- Montert Recaro seter

Planlagte oppgraderinger:
- Longrange tank. Jeg er litt usikker på denne. Foretrekker å ha reservehjul på undersiden, men det fins tanker som tillater det. Selvsagt med mindre kapasitet.
- Skuffer i bagasjerom med mulighet til å ligge på.
- Ta den lille rusten som fins
- Montere Intercooler og justere pumpe.
Vedlegg
SNC15077_1.jpg
Med paranoia skilt
SNC15077_1.jpg (174.78 kiB) Vist 9360 ganger
Sist redigert av erwin den ons apr 27, 2011 3:05 pm, redigert 2 ganger totalt.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1901
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av Vegard » ons apr 27, 2011 8:14 am

Mye viktig (og dyrt) vedlikehold som allerede er utført her. Vil nok være en god bil i mange år fremover. Fin garasje!

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

BJ40

Legg inn av erwin » fre mai 20, 2011 8:16 pm

BJ40 1976 modell med ukjent km.
Bilen ble kjøpt på Gotland i januar 2010 etter tips her i forumet. Den er pusset opp en gang i tiden, men dette har vel ikke vært så godt utført da det er en god del rust på karosseriet. Regner med en del sveising. Rammen er bra, bare litt overflaterust på bakre del. Teknisk er den rimelig bra med nye bremser og lys. Motoren går som ei klokke. Girkasser er greie, men lekker en del olje, særlig transferkassa . Defekt simring.
Fikk ganske greit skilter på den. BT var mest opptatt av innpress på felger. Ingen ser ut til å vite det, men jeg har kommet fram til at den er 0 mm på 16” felger.
Planen var å starte på bilen nå i vinter, men da jeg måtte bygge garasje og i tillegg ble 80-eier har det ikke skjedd noe.

Planlagt arbeid:
Ta rust på karosseri og lakkere den i orginal som enten er kaki eller mustard yellow. Tror kanskje ikke mustard ble levert i 76 så det er vel kaki. Men jeg har mest lyst på mustard.
Jeg er ikke sikker på hva jeg gjør med ramma. Har lyst til å sandblåse og metallisere, men vil helst slippe en full frame-off. Lurer litt på en ”half frame off”. Dvs pelle av alt bak torpedo og ta den delen som har rust skikkelig. Det vil spare mye tid å slippe å pelle ut motor, elektrisk etc. Noen som har gjort det?
Vedlegg
SNC14570_35.jpg
SNC14570_35.jpg (196.59 kiB) Vist 9250 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Caster korrigering etter slipe-metoden

Legg inn av erwin » fre mai 20, 2011 8:43 pm

80 bilen er hevet 2” og har caster korreksjons foringer, men allikevel var casteren -0,5 grader. Målte den hos Toyota fordi bilen sporte veldig mye.

Jeg har nå fått forbedret caster med 2 grader. Slipte de forreste hullene til svingarmfestet på akslingen 6 mm nedover, og sveiste igjen på toppen av hullet.
Resultat: langt mindre sporingstendenser, men er ikke perfekt. Har planer om å slipe de bakre hullene også åog flytte hullet 3 mm. Det vil gi ytterligere 1 grad så jeg havner på +2,5 grader. Det er jo mulig å prøve med litt mer toe-in også.

Bildet viser malen før sliping. Mer på: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=15076
Vedlegg
SNC15036.JPG
SNC15036.JPG (246.37 kiB) Vist 9242 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Recaro stoler

Legg inn av erwin » søn mai 29, 2011 11:45 pm

Den første langturen med 80 resulterte i vond rygg. Altså måte jeg ha nye, og fant noen pent brukte Recaro på Finn. Det var såkalte Orthoped seter med justerbar korsryggstøtte. Veldige gode å sitte i. Problemet er at Recaro ikke lager understell til 80, så jeg måtte fram med stål og sveiseapparat. Det første prosjektet etter at jeg kjøpte apparat. Jeg har ikke sveist på 15 år så det er greit å starte med noe enkelt. Sveisen ble ganske bra. Det er utrolig enkelt når en har et godt mig apparat. (Brukt ESAB)
Det enkleste var å tilpasse det originale understellet. Fordelen med det er at da kunne også det originale beltefestet brukes. En fordel i tilfelle BT vil se på det. Overgang mellom seter og understell er ganske enkelt 2 flattjern som må bøyes til litt. Mesteparten av arbeidet er å få plassert hull riktig. Strøm tok jeg fra original oppvarming via en overgang.
Vedlegg
Recaro1.jpg
Recaro1.jpg (90.63 kiB) Vist 9170 ganger
Recaro2.jpg
Recaro2.jpg (105.52 kiB) Vist 9170 ganger
SNC15106.JPG
SNC15106.JPG (164.56 kiB) Vist 9170 ganger
Sist redigert av erwin den lør jun 04, 2011 9:27 pm, redigert 1 gang totalt.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Bjerke
Innlegg: 643
Registrert: man jul 03, 2006 8:11 pm
Sted: Oslo

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av Bjerke » tir mai 31, 2011 6:30 pm

det er to gromme biler du har. Jeg har nylig hevet min men ikke byttet casterforinger ennå, men må si jeg er meget
spent på forskjellen? er det virkelig nødvendig og borre i tillegg?? Ikke ment som kritkk, kun nysgjerrig 8)
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av erwin » tir mai 31, 2011 6:35 pm

Normalt holder det med casterforinger som gir 2 grader endring. Men det er tydeligvis variasjon på bilene.
Jeg vet ikke hvorfor min var så feil. Du merker det fort hvis caster er for liten. bilen blir vedlig vinglete.
Det fins også andre måter å gjøre dette på, se på linken til caster over.

Jeg valgte å gjøre det på denne måten fordi det er billig, bra og enkelt å gjøre. Det er en variant av caster plater hvor man borer og sveiser på en plate med nytt hull.
Det fins også en annen variant hvor man sliper opp og sveiser på en skive i stedet for å sveise igjen hullet. Det er enda enklere, men du må ha lengere bolter (dvs, ikke orginal bolter) og får ikke skikkelig anlegg for hylsa i foringen slik at denne ikke blir klemt godt fast. Dette er jo en ganske kritisk komponent som holder hele forakslingen på plass.
Tviler på om BT synes det er bra med sånne løsninger.

Min løsning er ikke mulig å se, og hvis sveisen blir bra blir det like solid som orginalt.
Sist redigert av erwin den lør jun 04, 2011 10:18 pm, redigert 2 ganger totalt.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

2 Din GPS, ryggekamera etc

Legg inn av erwin » lør jun 04, 2011 9:37 pm

Jeg kjøpte et kina 2DIN system fra Vastvedt.no. Det inneholder GPS (Polnav med kart for hele Europa, inkl. øst), ryggekamera, CD, radio. Denne fungerer greit bortsett fra radio og lydkvalitet som er dårlig. Må nesten ha en radio i tillegg. Det er greit å ta av front på dashbord. Fjern girkonsoll, rattkonsoll og 4-5 skruer så er det av. Men det er rimelig trangt å få inn boksen. Maks dybde 18-19 cm. Må stue ledninger godt vekk.

Ryggekamera er montert i skiltfestet og tar strøm fra skiltlys. La ledningen sammen med skiltlysledning inn i bilen. Må klippe av plugg til kamera og skjøte. Det må loddes.
Automatisk ryggekamera tilkobling tok jeg fra ryggelys.

Boret hull i dashen rett oppover for ledning til GPS antenne som jeg limte fast på dashen.

Lurer på om det er mulig å smette inn en liten CB radio der askebeger og tenner sitter...
Vedlegg
2din1.jpg
2din1.jpg (193 kiB) Vist 9089 ganger
2din2.jpg
Er det plass til en CB radio her?
2din2.jpg (146.75 kiB) Vist 9089 ganger
2din3.jpg
2din3.jpg (191.22 kiB) Vist 9089 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Skuffer i bagasjerom

Legg inn av erwin » lør jun 04, 2011 10:14 pm

Bilen skal blant annet brukes som turbil og da er det greit å ha en skuffeseksjon i bagasjen. Denne er under arbeid og lages av 18 mm kryssfiner. Hjørner er forsterket med bygningsbeslag. Bruker ikke treskruer, men 5 og 6mm maskinskruer. Treskruer holder ikke. Fester til gulvet er også bygningsbeslag som skrus fast i festene til surrestroppene. Har i tillegg to beslag festet med 8 mm bolter på midten. Hele greia kommer raskt opp i over 100kg med innmat og må festes godt.

Dimensjon er 100 dyp x 112 x 24 cm. Skuffeskinnene tåler 42 kg og kan trekkes 70 cm ut. De er litt spinkle så mulig jeg må bytte. Til gjengjeld var de billige, bestilt fra England (180 kr pr par). Kom selvfølgelig over en norsk forhandler (Torp Fastners) som kan levere opp til +100 kg, 1 meter uttrekk, men de koster 1400 pr par.

Etter Kroatia turen var det blitt slark i en skinne og jeg kjøpte nye heavy duty skinner fra Tyskland. 160 kg, uttrekk 70 cm. To parkom på ca 1000 kr inklusiv frakt.
Vedlegg
SNC15219.JPG
SNC15219.JPG (235.68 kiB) Vist 9081 ganger
SNC15220.JPG
SNC15220.JPG (242.79 kiB) Vist 9081 ganger
SNC15363.JPG
SNC15363.JPG (99.75 kiB) Vist 8445 ganger
Sist redigert av erwin den lør feb 11, 2012 10:34 pm, redigert 1 gang totalt.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Foringer bakre radiusarmer

Legg inn av erwin » lør jun 04, 2011 10:47 pm

Foringene var morkne å trengte å byttes.
3 mulige alternativ:
1. Toyota tar det: 9.000 kr
2. Kjøpe nye radiusarmer med foringer og montere selv: 5.770
3. Kjøpe foringer og 20 tonns presse på Biltema: 4.300

Jeg kjøpte meg presse, sparte 1000 kr og fikk pressa på kjøpet. Foringene er store, men de løsnet på 15 tonn. Biltema hadde også noen kraftpiper som passet akkurat som pressverktøy.
Vedlegg
SNC15052.JPG
SNC15052.JPG (241.06 kiB) Vist 9076 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Feil på ABS sensorer

Legg inn av erwin » lør jun 11, 2011 7:59 pm

Jeg fikk problem med ABS følerne foran. Ser at dette er et vanlig problem med 80.
Det arter seg ved at ABS'en på det ene forhjulet slår inn ved svak oppbremsing (under 10 km/time), pedalen begynner å vibrere og hjulet låser seg.
Feilen ligger som regel i sensor på motsatt side av det hjulet som låser seg. Det som skjer er at ABS'en tror at det ene hjulet har låst seg på grunn av bortfall av signal. Derfor slipper den opp bremsetrykket for dette hjulet og kun det andre hjulet får bremsekraft og låser seg.

Noen feilmulighter:

1. For stor avstand mellom tannhjiul og sensor.
2. Sensor er avmagnetisert
3. Kabelfeil

Problem (forhåpentligvis permanent) denne gang løst ved at shims er fjernet på den ene sensoren.

Se http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=6& ... 84#p126484 for detaljer om måling etc.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1395
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av KjellOlsen » fre jun 24, 2011 7:36 pm

Hei Erwin, og takk for sist! (landstreffet)
Flott garasje du har. Mye bra lesing. Jeg har også kjøpt spiller fra vasstvedt, og er fornøyd med både radiodel og lyd. Men jeg har en litt annen modell enn din,men også dobbel høyde. 2 din. Problemet mitt er gps-delen. Den har vært treg og faller ut, men Vasstvedt tror det er minnekortet til gps\en som fusker og skal sende et nytt. Må jo være klart til ferien. Hvordan går det med deg? Er du i rute til den store utenlandsturen?
Så på spotlampa i taket ditt, hvor har du funnet den? Kunne tenkt meg noe sånt som kan brukes både som "kartleserlampe" og leselys når vi har redd opp bak.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av erwin » fre jun 24, 2011 7:57 pm

Hei, takk for sist.
Ting begynner å gå seg til. Jeg byttet fjærer foran (OME 850) og fjernet spacere og fikk endelig god styring. Burde vel ha en caster på nærmere 3 grader nå.
LED spoten i taket kommer fra Biltema (båtavdelingen). Den er på 1 W og gir veldig bra leselys.

Hvordan går det med akslingen din?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1395
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av KjellOlsen » lør jun 25, 2011 12:59 pm

Hadde ute fordelingskassa etter landstreffet, studerte lenge, og fant en liten feil. Etter dette går bilen mye mer lydløst. Skal begynne med akslingen i dag. Var innom Erling på vei hjem fra treffet, han hadde liggende nye forsterkede CV ledd til 60, så nå har jeg tro på at det blir bra. Hadde ut sperra foran i går, og den så ut til å ha klart seg. Etter dette blir det tur til Biltema for å se på spotlampe!
Hva gjør du med radioen din ? Vasstvedt yter god service, så det er mulig å snakke med han..
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

aandreas
Innlegg: 18
Registrert: man nov 30, 2009 11:30 pm
Sted: Nordland

Re: Erwins HDJ80 og BJ40 garasje

Legg inn av aandreas » tir des 27, 2011 11:52 pm

hei. kan jeg spørre hva du betalte for 40en?

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Skillenett

Legg inn av erwin » lør feb 11, 2012 10:43 pm

Det er greit å ha en skillevegg mellom bagasjerommet, men en hel skilleveggg har jo ulempen ved at den er i veien. Jeg fant dette mil-spec web-nettet hos Raingler http://www.raingler.com/merch88Toyota.htm i USA.
Det er lett å ta ned, og kan brukes både bak forseter og bakseter.
For å få festet det i taket lagde jeg surrekroker til taket. Selve ringen er fra Biltema. Jeg lagde et 20 mm hull itakprofilen og stakk inn flatthern med påsveiste muttere.
Vedlegg
SNC15559.JPG
SNC15559.JPG (229.46 kiB) Vist 8446 ganger
SNC15562.JPG
SNC15562.JPG (235.13 kiB) Vist 8446 ganger
SNC15207.JPG
SNC15207.JPG (246.25 kiB) Vist 8446 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Offroadtur Kroatia 2011

Legg inn av erwin » lør feb 11, 2012 10:48 pm

Vi var på 2 ukers tur i Kroatia 2011.

Se flere bilder på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=91&t=17786
Vedlegg
4.JPG
4.JPG (100.95 kiB) Vist 8441 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Registrert: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Sted: Tønsberg

Nytt prosjekt

Legg inn av erwin » lør feb 11, 2012 10:55 pm

Her er et bilde fra mitt siste prosjekt.

Den som gjetter hva det skal bli vinner en banan.
Vedlegg
SNC15553.JPG
SNC15553.JPG (215.39 kiB) Vist 8437 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Svar

Gå tilbake til «Garasje»