Klengs garasje hj61 (+hj60)

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

kleng
Sted: Mosterøy

Re: Klengs Hj61-garasje

Legg inn av kleng » søn jul 22, 2012 9:24 pm

Lite nytt har skjedd her. Den har nå stått på låven min siden april og ventet på lakkereren som skulle gjøre siste finnish etter rustjobb. Men lakkereren har aldri tid...

Jeg vurderer å selge (med tap) for å slippe å se bilen uferdig og heller kjøpe meg noe nyere til å dra stor henger med... Men jeg sliter virkelig med å finne et fornuftig alternativ. LC80 er for dyrt å bare ha stående til kosebil og LC90 er for mye plastikk.

kleng

Re: Klengs Hj61-garasje

Legg inn av kleng » ons sep 12, 2012 12:44 pm

Vel, da var bilen solgt og blir hentet i månedsskiftet. Ganske vemodig men sånn går det når man tar seg vann over hodet... Neste gang skal jeg kjøpe meg en ferdig restaurert utgave - ja for jeg SKAL ha en 60 før eller siden :-)

I mellomtiden har jeg kjøpt meg en Jeep av langt nyere dato. Håper ny eier fortsetter der jeg slapp og får mye glede av den.

Det skulle vært en HJ-60 foran den vogna... Dette ser bare helt feil ut, men det duger.
Bilde

kleng

Re: Klengs garasje (vi prøver en gang til) hj-60

Legg inn av kleng » søn feb 08, 2015 9:17 pm

Ja da prøver vi igjen!

Bilde

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg inn av lassebb » søn feb 08, 2015 9:23 pm

Kjøpte du Kristian sin?

Planer har du for denne? :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

kleng

Legg inn av kleng » søn feb 08, 2015 10:17 pm

lassebb skrev:Kjøpte du Kristian sin?

Planer har du for denne? :)
Ja, avgjørelsen ble tatt i dag, selv om dialogen har gått siden november, akselererte avgjørelsen nå som han la den ut på Finn.no hehe.

Først blir det å få den godkjent, deretter sørge for å begrense rusten og få ordnet farlig rust på en skikkelig måte. Utover det så er jeg spent på om jeg får ordnet med 3500kg hengervekt, uten de alt for store søknader og ombygginger. Bilen har jo 2" OME-heving som ikke er godkjent, så det vil jo garantert bli avdekket ved en eventuell hengervekt-økning. Derfor må det vel skaffes til veie hjul av original dimmensjon til det formålet, eventuelt justere speedometeret med 33" hjul. Hadde jo vært kjekt å ha alt av papirer på stell.

Til slutt så er jeg interessert i å øke kjørbarheten ved å få installert turbo, den er såvidt jeg har skjønt veldig lat uten. Jeg har kun kjørt 2ht fra før og den var jo flott å kjøre.

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Legg inn av offroadguru Solli » man feb 09, 2015 11:41 am

Flott bil og farge. En 2H går faktisk ikke så dårlig om dyser og pumpe er bra.

kleng

Legg inn av kleng » man feb 09, 2015 11:45 am

offroadguru Solli skrev:Flott bil og farge. En 2H går faktisk ikke så dårlig om dyser og pumpe er bra.
Dyser skulle vistnok kunne trenge en overhaling. Er det Varhaug Elektro Diesel som er tingen her lokalt, eller har du noen andre tips Solli?

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Legg inn av offroadguru Solli » man feb 09, 2015 11:52 am

Det vil jeg tro. De justerte pumpen på den røde 60en jeg hadde en gang og den gikk meget bra etterpå.

kleng

Legg inn av kleng » man feb 09, 2015 12:27 pm

offroadguru Solli skrev:Det vil jeg tro. De justerte pumpen på den røde 60en jeg hadde en gang og den gikk meget bra etterpå.
Ja de er kjent for å ha god peiling. Yrkesstolthet blandet med litt oldskool kompetanse der i gården :-)

Brukeravatar
rikard
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » man feb 09, 2015 2:12 pm

Nå kommer gliset tilbake etter LC'n er hentet og j**p'en er solgt :D

Brukeravatar
toddi
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Legg inn av toddi » man feb 09, 2015 3:45 pm

Åhh så bra du kjøpte den :-) flott.
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

kleng

Legg inn av kleng » tir feb 10, 2015 8:57 pm

Ikke fått hentet bilen riktig enda, men har gjort meg noen forberedelser og bestilte inn 20 (!) liter blymønje. Ikke hver gang man får tak i slik edel vare så jeg kjøpte like godt to kartonger. Hvis noen trenger kan jeg gjerne dele med meg, 2,5 liters dunker.

Det hører med til historien at jeg har andre prosjekter i stål som også trenger litt godstoff her i det harde kystklimaet vestpå.

kleng

Legg inn av kleng » søn feb 15, 2015 10:20 pm

Kjempefin tur fra Bergen til Stavanger i dag. Trygt hjemme med cruiseren. Fikk til og med låne plassen til konas stasjonsvogn for anledningen.
hj – Kopi.jpg
hj – Kopi.jpg (179.25 kiB) Vist 3570 ganger
Desverre masse rusthull i taket, så det var godt det var sol hele veien. Hadde egentlig ikke planlagt å sette den bort til rustsveising umiddelbart, men jeg kan jo ikke kjøre i regnvær med det slik. Ellers er det mye bra å si om bilen, men savner et femte gir og turbo veldig så det må komme etter hvert.
Sist redigert av kleng den fre feb 27, 2015 7:47 am, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » man feb 16, 2015 9:43 pm

Takk for besøket i dag :-). Det var en strøken motor og bra drivverk på denne bilen. Likte den godt. Håper du får tatt noe rust ja :-)

Brukeravatar
OJM
Sted: stavanger

Legg inn av OJM » man feb 16, 2015 9:56 pm

Gratulere med rett j6 bil :) Eg bor på Sola og kjøre hj61,bare og stikke bort endag det passer :)
Hadde vore kjekkt og sett andre med sammme interesse for j6 :)
Toyota Land Cruiser hj61 35
Toyota land cruiser bj 42 1982 35
Toyota Land Cruiser 100 Arctic Trucks 35
Toyota Land Cruiser V8 2013 -320HK Arctic tucks 37
Toyota Hilux 6wd AT 44

kleng

Legg inn av kleng » ons feb 18, 2015 12:49 pm

toddi skrev:Takk for besøket i dag :-). Det var en strøken motor og bra drivverk på denne bilen. Likte den godt. Håper du får tatt noe rust ja :-)
Var trivelig ja! Når det gjelder taket så spørs det igrunn om det kan reddes. Er det noen som har prosjekter å vise til hvor taket er svært rustent rundt omtrent hele takrenna, hvor dette er ordnet opp i?

kleng

Legg inn av kleng » ons feb 18, 2015 12:50 pm

OJM skrev:Gratulere med rett j6 bil :) Eg bor på Sola og kjøre hj61,bare og stikke bort endag det passer :)
Hadde vore kjekkt og sett andre med sammme interesse for j6 :)
Det må vi få til, jeg jobber på Sola så det er ikke langt unna. Du må for øvrig oppdatere signaturen din med hj61 :)

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » tor feb 19, 2015 5:32 pm

Du Kleng, Solli hogger sikkert sin 60. Der kan du jo få donor tak før noen andre fanger det :-)

kleng

Legg inn av kleng » fre feb 27, 2015 10:44 am

Jeg er litt usikker på hvor langt jeg skal dra denne bilen siden det er massivt med rust i taket, bilen er ellers ganske bra for rust. Jeg har sendt en omfattende bildeserie til polcars.dk (som Ildhane brukte) for å få en pris på full platejobb/lakk pluss nytt (skreddersydd?) taktrekk. Resten av interiør og teknisk håndterer jeg selv, siden utgangspunktet her er veldig bra. Jeg har også forespurt på ramme, om de kan ta denne.

Men, hvor bra blir det egentlig så lenge man ikke utfører et rammeløft? Det kan jo skjule seg rust man ikke kommer skikkelig til uten å løfte karosseriet fra ramma, og likens med selve ramma.

Uansett er drømmen å nærme seg dette, men beholde OME og noe større dekk på splitrims + beholde snorkelen.
Bilde

kleng

Legg inn av kleng » tir mar 31, 2015 12:56 pm

Hei da ble det enda en j6 på meg. Denne gangen stod lykken meg bi og et meget bra objekt står på tunet. Bilen har stått til salgs veldig lenge, men Vadsø er jo fryktelig langt unna de fleste av oss, så også meg. Men med trailerfrakt til Lillestrøm var det overkommelig!

En stor takk til Nilsen Bergingstjenester i Lillestrøm som tok imot bilen onsdag kveld og sørget for at den stod trygt inngjerdet, samt hjalp meg å få start da batteriene var helt døde.

En enda større takk til Luna her på forumet som tok imot oss og hjalp til med service av motorolje og filtere samt nye batteri +++ før turen gikk hjemover til Stavanger uten et eneste feilslag!

Beklageligvis fikk jeg ikke tatt noen bilder, men bilen er altså en blå 1987 med 381.000km på telleren. Så og si "urørt" dvs. ikke sveiset på eller modifisert annet en OME understell. Interiøret er stort sett helt og pent og alt av elektronikk virker utenom radio og sigarettenneren, regner med dette har med 12v omformer og "hjemmelaget" å gjøre.

Den er kjempefin for rust også, men trenger nye hjulbuer bak og det er litt under renna på venstre bakhjørne som er brunt, dog ikke gravrust. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd!

Planen er å spandere en seriøs gjennomgang på denne i Polen til en kontakt jeg har etablert der, og bruke min beige j6 i mellomtiden.

Her er forøvrig det eneste bildet jeg tok da vi toppet opp tanken i Kristiansand.
Vedlegg
j6.JPG
j6.JPG (1.56 MiB) Vist 3479 ganger

Svar

Gå tilbake til «Garasje»