Tom´s BJ40 garasje
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Tom´s BJ40 garasje
Heisan
Da har jeg endelig fått meg en Land Cruiser. Har lenge hatt lyst på en 4x4, sett på både Gelenderwagen mill og sivil, diverse pickuper og Jeep.
Så kom jeg over en BJ40 i høst, den så strøken ut på finn.no, den måtte jeg se nærmere på.
Tok flyet fra Trondheim til Bodø, og møtte selgeren på flyplassen med bilen. Jeg ble frelst, dette var topp. Utrolig moro å kjøre.
Kjøpte den og tok den med på Hurtigruten tilbake til Trondheim, kjørte den et par timer ut til Fosen hvor jeg bor.
Det er en BJ40 1976 modell med B dieselmotor. Km stand er 342000.
Har brukt den litt i området hvor jeg bor, får utrolig mye kontakt med andre med denne bilen, moro.
Legger ut de bildene som var på finn.no. Får ta flere bilder etter hvert.
Bilen er ikke så strøken som den kan se ut som på bildene, men det er et bra eksemplar trur jeg.
Det er minst to gulfarger på bilen. Prøvde å finne ut hva som var originallakken (fargenr), men er ikke helt i mål der.
Selger kunne ikke hjelpe meg, det var ikke han som hadde lakkert bilen, men han mente den het Yellow 532, noe som var helt feil da den er sennepsgul.
Noen rustblærer er det også under lakken.
Under ser den veldig bra ut, men det kommer noen få olje dråper på gulvet.
Speedometeret mangler nål, men det har jeg allerede fått tilslag på, her på forumet, supert.
Det satt aircondition i bilen, men det tar jeg ut, får prøve å selge det. Trenger mer et varmeapparat i Trøndelag. Litt å gjøre her også.
Følte med helt nye vinterdekk også.
Første jeg har tenkt å gjøre er å skifte all olje og kjølevæske.
Jeg har en garasje å ha den i, men den er ganske trang, met det er bedre enn å ha den ute i vinter. Bilder kommer.
Jeg gleder meg til fortsettelsen….
Da har jeg endelig fått meg en Land Cruiser. Har lenge hatt lyst på en 4x4, sett på både Gelenderwagen mill og sivil, diverse pickuper og Jeep.
Så kom jeg over en BJ40 i høst, den så strøken ut på finn.no, den måtte jeg se nærmere på.
Tok flyet fra Trondheim til Bodø, og møtte selgeren på flyplassen med bilen. Jeg ble frelst, dette var topp. Utrolig moro å kjøre.
Kjøpte den og tok den med på Hurtigruten tilbake til Trondheim, kjørte den et par timer ut til Fosen hvor jeg bor.
Det er en BJ40 1976 modell med B dieselmotor. Km stand er 342000.
Har brukt den litt i området hvor jeg bor, får utrolig mye kontakt med andre med denne bilen, moro.
Legger ut de bildene som var på finn.no. Får ta flere bilder etter hvert.
Bilen er ikke så strøken som den kan se ut som på bildene, men det er et bra eksemplar trur jeg.
Det er minst to gulfarger på bilen. Prøvde å finne ut hva som var originallakken (fargenr), men er ikke helt i mål der.
Selger kunne ikke hjelpe meg, det var ikke han som hadde lakkert bilen, men han mente den het Yellow 532, noe som var helt feil da den er sennepsgul.
Noen rustblærer er det også under lakken.
Under ser den veldig bra ut, men det kommer noen få olje dråper på gulvet.
Speedometeret mangler nål, men det har jeg allerede fått tilslag på, her på forumet, supert.
Det satt aircondition i bilen, men det tar jeg ut, får prøve å selge det. Trenger mer et varmeapparat i Trøndelag. Litt å gjøre her også.
Følte med helt nye vinterdekk også.
Første jeg har tenkt å gjøre er å skifte all olje og kjølevæske.
Jeg har en garasje å ha den i, men den er ganske trang, met det er bedre enn å ha den ute i vinter. Bilder kommer.
Jeg gleder meg til fortsettelsen….
- Vedlagte filer
-
- Bilde_1.jpg (147.16 KiB) Vist 6392 ganger
-
- Bilde_2.jpg (183.17 KiB) Vist 6392 ganger
-
- Bilde_3.jpg (167.31 KiB) Vist 6392 ganger
-
- Bilde_4.jpg (115.67 KiB) Vist 6392 ganger
-
- Bilde_5.jpg (91.48 KiB) Vist 6392 ganger
-
- Bilde_6.jpg (85.41 KiB) Vist 6392 ganger
BJ40
Re: Tom´s BJ40 garasje

Fin 40! Gratulerer!
Den kan nok ikke være helt urørt nei, forunderlig med firkantbrille i 76, trodde de kom i 78 eller no jeg..
Må da også være noe shacle reversal her og,

Morsomt med så fin 40 serie da, hvor var det denne var fra egentlig, noe sør-amerikansk eller?
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Takk takk.
Jeg har ikke den stor oversikten på hva som kom i hvilket årstall, så at alt ikke er helt 1976 kan godt tenkes.
I vognkortet står det 1976. Kanskje du kan opplyse en novise hva en firkantbrille er?
I følge forrige eier, kom eieren som pusset opp bilen fra Norge men bor på Filipinene.
Bilen ble importert til Filipinene fra USA, pusset opp der nede og tatt med til Norge og registrert første gang i Norge i 2011.
Kanskje det forklarer utseende på den.
Har prøvd å kontakte eieren fra Filipinene, men han svarer ikke på E-post.
Jeg har ikke den stor oversikten på hva som kom i hvilket årstall, så at alt ikke er helt 1976 kan godt tenkes.
I vognkortet står det 1976. Kanskje du kan opplyse en novise hva en firkantbrille er?
I følge forrige eier, kom eieren som pusset opp bilen fra Norge men bor på Filipinene.
Bilen ble importert til Filipinene fra USA, pusset opp der nede og tatt med til Norge og registrert første gang i Norge i 2011.
Kanskje det forklarer utseende på den.
Har prøvd å kontakte eieren fra Filipinene, men han svarer ikke på E-post.
BJ40
- offroadguru Solli
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Ser du kun har ett batteri, er det 12volts anlegg i bilen? Den ser bra ut ihvertfall.
Knall fin bil du har fått deg! 
Men kan jeg foreslå at du kontakter www.skiltfabrikken.no å får deg ett sett tidsriktige skilt?
For mye fine veteranbiler her i landet som går med disse "polakk" skiltene. hehe.

Men kan jeg foreslå at du kontakter www.skiltfabrikken.no å får deg ett sett tidsriktige skilt?

For mye fine veteranbiler her i landet som går med disse "polakk" skiltene. hehe.
Nye skilter sitter allerede på bilen, det var noe av det første jeg gjorde.
Ja, det er 12V anlegg i bilen.
Hvor vanlig er det med 12V anlegg, er det ikke 24V som er mest brukt?
Ja, det er 12V anlegg i bilen.
Hvor vanlig er det med 12V anlegg, er det ikke 24V som er mest brukt?
BJ40
Tom´s BJ40 garasje - Bilalarm
Når jeg kjøpte min BJ40, var det installert en Autopage RF-420 bilalarm.
Denne ønsker jeg å fjerne, har mistanke om at den lager noe tull med lysene som slår seg av og på.
Her ute på bygda har jeg ikke behov for den heller, vel uansett....
Snakket med produsenten av alarmen og spurte om råd for å fjerne alarmen.
De frarådet meg å gjøre det selv, men la en "proff" gjøre det.
Jeg tok en liten test. satte på alarmen og åpnet døra...alarmen startet (bråkte noe inn i h.... inne i garasjen).
Det jeg ville teste var om jeg fikk startet bilen når alarmen var aktivert, og det gikk fint (hørte nesten ikke motoren for alt bråket).
Det gjør det enklere å fjerne alarmen, eller tar jeg feil?
Denne ønsker jeg å fjerne, har mistanke om at den lager noe tull med lysene som slår seg av og på.
Her ute på bygda har jeg ikke behov for den heller, vel uansett....
Snakket med produsenten av alarmen og spurte om råd for å fjerne alarmen.
De frarådet meg å gjøre det selv, men la en "proff" gjøre det.
Jeg tok en liten test. satte på alarmen og åpnet døra...alarmen startet (bråkte noe inn i h.... inne i garasjen).
Det jeg ville teste var om jeg fikk startet bilen når alarmen var aktivert, og det gikk fint (hørte nesten ikke motoren for alt bråket).
Det gjør det enklere å fjerne alarmen, eller tar jeg feil?
BJ40
Grattis med flott BJ40.
Bare fjern hele alarmskiten. Ingen ting som går istykker på bilen, men greit å koble fra + først
Bare fjern hele alarmskiten. Ingen ting som går istykker på bilen, men greit å koble fra + først
Classic LC FRELST
Takk for det.Erling W skrev:Grattis med flott BJ40.
Da skal alarmen til pers, vil ha bilen så enkel som mulig.
Ser du har samme farge på en av bilene dine, som på min. Vet du hvilken fargekode gulfargen har?
Har ikke klart å finne ut av det.
BJ40
Den du tenker på står på Phils. Hvor den er lakkert. Etter å ha funnet lakkverkstedet som lakka bilen, spurte jeg om koden. Svaret jeg fikk var : GUL
De blander bare sånn ca. på øyemål.
Er nok samme med din.
Ta med f.eks. tanklokk med farven du har på din å dra til noen som blander, så kansje de kan hjelpe.
På St. Haugen billakk i Oslo, har de utstyr til å lese farven opptisk. kan være hvert å prøve.
De blander bare sånn ca. på øyemål.

Ta med f.eks. tanklokk med farven du har på din å dra til noen som blander, så kansje de kan hjelpe.
På St. Haugen billakk i Oslo, har de utstyr til å lese farven opptisk. kan være hvert å prøve.
Classic LC FRELST
Jeg tok lokket med til et lakkeringsverksted og den fargen som kom nærmest het...
Fiat 541A GIALLO VANGILIA.
Ikke akkurat Toyota standard, men jeg prøvelakkerte en del og det ble veldig lik "orginalen".
Fiat 541A GIALLO VANGILIA.
Ikke akkurat Toyota standard, men jeg prøvelakkerte en del og det ble veldig lik "orginalen".
BJ40
Jeg leste i "Historien om LandCruiser" som ligger på ftb serveren til klubben.Erling W skrev:Den du tenker på står på Phils. Hvor den er lakkert. Etter å ha funnet lakkverkstedet som lakka bilen, spurte jeg om koden. Svaret jeg fikk var : GUL
De blander bare sånn ca. på øyemål.Er nok samme med din.
Der er det med et bilde av en BJ40 som ser ut til å ha den samme gulfargen som jeg har, så da vil jeg tru at det er en standard LC kode på den.
Kanskje noen som vet hva den er?
- Vedlagte filer
-
- LittleSnapper.jpg (23.36 KiB) Vist 5919 ganger
BJ40
Hei Tom, kanskje du finner fargekoden her? http://coolfj40.stores.yahoo.net/colorcodes.html
'75 to '81 FJ40, Mustard Yellow, Code 532
Ellers så står den muligens på motorplata di, men det hjelper ikke hvis fargen er endret fra den originale.
Ellers så står den muligens på motorplata di, men det hjelper ikke hvis fargen er endret fra den originale.
Jeg trur den fargekoden er mer senepsgul som på bildet under.Vegard skrev:Hei Tom, kanskje du finner fargekoden her? http://coolfj40.stores.yahoo.net/colorcodes.html
Motorplata klarer jeg ikke å finne, trur den ble fjernet når bilen ble lakkert.
- Vedlagte filer
-
- NanoSnapper.jpg (64.69 KiB) Vist 5904 ganger
BJ40
Endelig har jeg fått orden på ledningsnettet i bilen etter at det brant/smeltet.
Jeg kjøpte et brukt ledningsnett, men det får jeg sette inn på et senere tidspunkt.
Fikk lokalisert skaden til et begrensert område, så jeg loddet inn nye ledninger og satt på krympestrømper.
Her i Trøndelag på Fosen, har været ikke vært på vår side i dete siste (les hele vinteren), det har vært vårlig og mildt (og regn og vind).
Nå i påsken kom det ca 40-50 cm med snø, så da ville jeg prøve Land Cruiseren på snø.
Den tok seg fint frem.
Det ble tid til litt kos også.
Jeg kjøpte et brukt ledningsnett, men det får jeg sette inn på et senere tidspunkt.
Fikk lokalisert skaden til et begrensert område, så jeg loddet inn nye ledninger og satt på krympestrømper.
Her i Trøndelag på Fosen, har været ikke vært på vår side i dete siste (les hele vinteren), det har vært vårlig og mildt (og regn og vind).
Nå i påsken kom det ca 40-50 cm med snø, så da ville jeg prøve Land Cruiseren på snø.
Den tok seg fint frem.
Det ble tid til litt kos også.
- Vedlagte filer
-
- Her var det urørt mark (snø).
- IMG_3184.jpg (604.48 KiB) Vist 5739 ganger
-
- Brøytebil
- IMG_3163.jpg (580.42 KiB) Vist 5739 ganger
-
- Klarte å snu, men satt meg fast. Kom løs uten hjelp.
- IMG_3165.jpg (509.91 KiB) Vist 5739 ganger
-
- Tok med "telt", da været var så ustabilt. Fikk brukt for det også.
- IMG_3172.jpg (709.79 KiB) Vist 5739 ganger
-
- Nam nam......
- IMG_3178.jpg (560.98 KiB) Vist 5739 ganger
BJ40
Ser supert ut dette. En BJ4x SKAL brukes, den er så full av sjel. Lykke til videre 

Classic LC FRELST
Her snakker vi ekte glede og LC kos!
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt