Jan Petter's VX 120 2005.

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: Jan Petter's VX 120 2005.

Legg innav JanP » man jan 26, 2015 9:50 pm

Andreas30 skrev:Fysj ja der ser en hva miksen av veivhus dampen olja og egr eksosen gjør .
En ting er helt sikkert den gangen jeg skal ha ny bil igjen
så skal jeg montere catch tank fra dag 1 :D

Takk for praten på telefon!

Om jeg koster på dette, så skal den inn Catch-tank ja. Ruller ikke mer enn 15 km hjemover og rett inn i garasjen for å blende dette for alltid. Og før bilen har rullet en km så er det i gang igjen, dessverre.

Blir nok å kontakte deg for litt tips og råd for å montere dette, Andreas.
Venter forresten fortsatt på en telefon fra Hamar.. :shock:
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Andreas30
Sted: Bærum

Legg innav Andreas30 » tir jan 27, 2015 7:29 pm

Hørtes veldig fornuftig ut
Bare og ringe det vetu så skal jeg hjelpe til :D

Blir spennende og høre hvordan ytelse og diselforbruk blir etter du har fått rensa insuget
I og med at du drar stor campingvogn så kan det jo hende bilen føles mere dravillig etter oprasjon .
05 mod lc 120 vx
360 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

JanP

Legg innav JanP » fre okt 23, 2015 10:01 pm

Har ikke hatt mye å bråke om her i Garasjen min i de siste månedene.
Men nå har jeg tatt den viktige, men kostbare beslutningen: rense EGR og innsug og bytte injektorer. Sammen med det blir det bytte av SCV-ventil og nytt dieselfilter. Det siste får komme først, deretter den store utgiften.

Bakgrunnen er følgende: så innsuget på en havarert 120 motor i vinter, og så at dette er noe som må gjøres. Men prisen avskrekekt; rundt 15000 ble det stipulert til. Etterå ha lest Andreas30 sin post (http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41&t=23856&sid=ecace1c3678ff4c69099e40803879913
og lest en del i denne tråden på Pradopoint:http://www.pradopoint.com/showthread.php?34067-What-s-wrong-with-my-1kd-diesel-Prado-Injectors-seats-Egr-Scv&highlight=suction+control+valves så er jeg ikke i tvil: min motor har begynt å kakle og drar dårlig. Og det første jeg skal gjøre er å bytte SCV-ventil, og den er underveis fra EBAY. Nytt filter må inn samtidig, men det er ikke noen stor utgift. Bekymrineg er å bytte ventilen, en liten urenhet så kan det få fatale følger. Pluss at det er pakninger og annet som må passes på

I den tråden som er linket til, startet av Andreas, er det også linket til Baileys Diesel Group, som ser ut til å inneha en meget høy kompetanse. De modifiserer SCV-ventiler og Injektorer blant annet. Nå ble noe av det jeg lenket til borte på BDG sin blog, men jeg har kopiert noe. Og uten å være alt for pessimistisk så er jeg stygt redd for at det nærmer seg et motorhavari for meg også. Lyden av motoren når den er kald er ikke beroligende, og innsuget er også ganske tett. Og med innsauset innsug flytter dette seg videre inn til Injektorer. På Pradopint-linken kan en lese om disse foringene/pakningene i kobber som ikke duger. Mine ble byttet etter ca 150000 km. Jeg hadde bilen min inn til bytte av Injektorer 2 ganger i 2007, men da ble ikke kobberforingene byttet.

Fra Pradopoint, bildet viser Injectorer slik de kan se ut når det går galt:
Bilde

Innsuget på min motor:

EGR_2.jpg
EGR_2.jpg (424.63 kiB) Vist 3183 ganger

I tåden som jeg lenket til over så anbefalte jeg å skifte SCV-ventil og filter. Så får jeg så høre hvordan motorlyden blir. Og CVatchtank skal inn så fort som mulig. Det er flere som har fått motorhavari av medlemmene her, Jan Olav og Andreas, samt en annen i forrige uke. Det haster å ta de nødvendige tiltak før jeg blir en av flere.

Vi i Trondheim skal nå ta dette med SCV og Injektorer mot Toyota lokalt, og finne ut hva vi som eier bil med denne motoren må gjøre. Så får vi se om vi i styret skal gå videre mot Toyota sentralt, for dette vil etter stor sannsynlighet ramme flere etterhvert. Og siden kostnaden fort kommer opp i over 100' kr så er det en voldsom utgift for de fleste. Og kanskje bør bytte av Injektorer våre en like nødvendig ting å gjøre som bytte av registerreim.

Ut fra artikkelen som jeg fant på Baileys Diesel Group sin blog så lever ikke Injectorer evig. Disse må skiftes da de har en begrenset levetid. På Baileys er det også en tegning av en Injector. De modifiserer disse, men selger dessverre kun til Australia og New Zealand. Men det er interessant å lese om dette, og vite at det finnes noe som er bedre enn originalen.

Her er en artikkel om dette, med bilde:

http://www.baileysdiesel.com/on-highway/what-is-dlc-common-rail-injector/

Injector.png
Injector.png (180.11 kiB) Vist 3183 ganger

For meg blir det nå ganske straks å bytte SCV-ventil, nytt filter og måle verdiene på Injectorer. Og på kald motor, slik det skrives på PradoPoint. Ikke varm, som Toyota gjør. Så får jeg se hvordan bilen oppfører seg etterpå.

Men foreløpig står den mest hjemme på vent. Men det er ikke hjemme i garasjen den skal stå og støve ned. :( Men det er kanskje billgst akkurat nå... :shock:
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Andreas30

Legg innav Andreas30 » tir okt 27, 2015 9:30 pm

Dette blir bra jan
blir nok motor i mange år til da får vi tro med de forhandsreglene .
05 mod lc 120 vx
360 000 km

A.O.M

JanP

Legg innav JanP » man nov 09, 2015 7:14 pm

Da har jeg fått de deler som jeg skal ha før jeg setter bilen inn til Topyota.
Det blir nye Injectorer, nye dieselrør, nytt ledningsnett (etter tips fra Andreas på telefon), montering av ny SCV-ventil, som Toyota ikke skaffer. Deres er også produert av Denso, men Andres30 sin erfaring med den de selger er ikke fungerer bra. Merkbart (og målbart) lavere turbotrykk i et par dager, deretter ble det stopp.

Denne selges av Toyota:
Bilde

Denne fikk jeg i dag, og den skal inn sammen med nytt filter:
Bilde

Og innsuget blir renset, det har jeg tenkt på lenge. Når dette er gjort så blir det nytt oljefilter og Castrololje på motor, etter tips fra Andreas (nok en gang). Og så montering av Catch-tank for å slippe at "fisksloa" draes inn i og tetter innsuget igjen. Det trer nok litt på julegratialet, men det er bedre å slippe unna med 1/5 - 1/6 av et ev. motorhavari.

Vi har en meget oppegående verksmester her i byen, og jeg følger de råd han gir. Dieselrør må byttes når det er nye deler som monteres sammen. Tar man opp og setter inn gammelt uten nye deler så kan rørene benyttes 1-2 ganger etter det jeg ble fortalt av verksmester. Og det samme sies det på oppegående personer på Pradopoint. Og gode råd er verdt å lytte til, selv om det koster litt
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

JanP

Legg innav JanP » ons nov 18, 2015 5:08 pm

Da er bilen under spabehandling hos Toyota. Dette skal gjøres:
-Nye dieselrør
-Nye Injectorer
-Ny Suction ventil (SCV) og dieselfilter
-Rensing av innsug og EGR
++ pakninger og småtterier

Med god hjelp av verksmester ble deler bestillt, og rabatter for medlemsskapet i NLCK lagt inn. Totalt blir dette på opp mot 30'. Om det er verdt det vet man ikke, men det er flere og flere som bekrefter at Injectorer er en slitedel.
På en slik rep er medlemsskapet innspart for mange år, men det er ikke grunnen til medlemsskapet. Og hva Toyota gjør med dette videre som et ev. preventivt vedlikehold for de mange tusen eiere av 120 gjenstår å se. Håper at det kan komme noen til gode slik at de slipper bråstopp som flere har opplevd. 120' - 140 kr ved et havari er ikke småpenger akkurat.

Bilen blir stående til fredag, og jeg skal se om det er mulig å få tatt noen bilder av dette. Kan være interessant å se toppen av sylindrene f.eks, og ikke minst innsuget og EGR. Eller kanskje man ikke vil se det. :(

Lager nok en tråd, eller tar opp en gammel tråd om det er noe som passer, og tar erfaringene med i den tråden.
Visst er 30 lapper en solid sum, men alternativet som flere har erfart er mange gange dyrere, samt ubehaget med en bråstopp et eller annet sted som er der ingen trudede at nokon kunne ferdas.
Sist redigert av JanP den ons nov 18, 2015 6:00 pm, redigert 1 gang totalt.
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg innav folbjo » ons nov 18, 2015 5:39 pm

Kjedelig, men helt sikkert meget fornuftig Jan.

Ett par spørsmål;
Hva med de gamle dysene, får du de til å måle disse mens de står i bilen, samt i benk etterpå ?
Kunne jo vært meget interessant å hørt verdier på disse målingene ?.
Nå har man jo faktisk anledning til å utføre reelle målinger av disse verdiene ?. Viktig lærdom å ta med

Hva med bytte av toppakning, som du nevner ?. Hva er grunnen til at man også velger bytte denne ???
2012 LC 150 AT35

JanP

Legg innav JanP » ons nov 18, 2015 5:57 pm

Bjørn: Ble skrivefeil, ingen toppakning skal byttes, ble litt skriveleif. Er rettet opp!

Vet ikke hva som skjer med de, og om de skal måles i benk så er det noe som jeg må gjøre andre steder. Og de gamle kommer ikke inn i motoren igjen, er ikke noe returordning på dette. Og da blir det jo penger ut av vinduet egentlig. Skal spørre Egil verksmester i morgen.
Og kanskje kan verdiene si noe om levetid på akkurat min bil, etter det mønster jeg kjører og diesel (mye CircleX).

Oppdateres når bilen er ferdig! :D
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

JanP

Legg innav JanP » tor nov 19, 2015 7:46 pm

Var innom Toyota i dag for en liten sjekk. Alt ser greitt ut med motor, Injectorer er byttet ut og innsug/EGR er tatt ut og kalrt for rensing. Og grøss og gru, det er tett i starten av "kneet" (bøyen bak EGR) og svingen. Med inspeksjonskamera så det betraktelig bedre ut lengre inn, med vi ble enige om å ta ned og få renset innover også. Tar et par-tre timer ekstra, men så er det 100%.

Sprøtespiss så ifølge verksmester ok ut, men det er umulig å si noe om hvordan sprøytebildet er under motorgange. Fikk også en innføring i hvordan dette med skjevt sprøytebilde oppstår, og hva resultatet blir over tid. Flere har merket på lommeboka hva det fører til...

Arealet er nesten halvert i insuget bak EGR, og da er det klart at motorytelsen må gå ned. Og forbruket går opp, det samme gjør utslippet av NOX og annen lort. Og som en sann LC-entusiast så vil man jo ikke være med på å forurense miljøet, det er jo derfor vi velger en LC D4D. :roll:

Her er det ikke mye åpning igjen:

IMG_0864.JPG
IMG_0864.JPG (457.78 kiB) Vist 2964 ganger

Her er det 3 nye Injectorer, den 4. er vel et eller annet sted i nærheten. Ledningene var ok, ikke nødvendig med utbedring.

IMG_0867.JPG
IMG_0867.JPG (1001.8 kiB) Vist 2964 ganger

Gamle Injectorer, som ser tilsynelatende (dysespissene) bra ut:

IMG_0866.JPG
IMG_0866.JPG (616.16 kiB) Vist 2964 ganger
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

JanP

Legg innav JanP » fre nov 20, 2015 8:37 pm

Da er bilen på tunet. Merkbart forandring på respons. Nå er det det gamle draget i motor igjen. Har vært plaget med nødmodus en del i det siste, men jeg håper at det er slutt på det. Det er ikke moro når motor dør ved forbikjøring i ca 100 km/t med 9 meter vogn på slep på svenske motorveier, og med biler som ligger rett bak.

Rensing av innsug/EGR ble heldigvis tatt, og den smørja som lå igjen etter rensing (mekaniker brukte 6-7 bokser md en eller annen rensevæske/spray) er nesten ikke til å tro. 1 hel dag gikk med til demontering og rensing.
Fikk også byttet Suction ventil, samt ny motoroljeolje og filter. Og sjekk av ledningsnettet til Injectorene ble også gjort, men det var ingen feil å finne. Nye dieselrør er også på plass, disse koster ca 6300 uten medlemsrabatt. Injectorer (byttedel) 15000.

Skal ta en langtur snart og se hvordan bilen oppfører seg etter Spa-behandlingen. Verksmester og mekaniker vil svært gjerne ha en tilbakemelding på hvordan bilen ble. Og fikk satt igjen Castrol-olje som ble fylt på av mekaniker.

Jeg er takknemlig for at vi her i byen har meget dyktige fagfolk som vi har en fin dialog med, og jeg fikk en mekaniker som gjorde en kjempejobb. Medlemsskapet kom godt med i dag, da totalregningen på det som jeg gjorde ville blitt rundt 45000.

Etter råd fra Andreas30 så er denne oljne som gjelder fremover(Magnatec 5-30, merket med Ford):

Bilde
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Legg innav baa » tir nov 24, 2015 8:07 am

Gratulerer med "ny" bil, Jan! Nå satser vi på at denne reparasjonen gjør at du kan rulle på 200 000 til på motoren med jevnlig vedlikehold!
Kjedelig å stå innerst i folldalen i -25 og forsøke å overbevise kona om at Land Cruiseren egentlig er en bra bil, mens NAF er 1 1/2 time unna...

Det blir å bestille time for rens av EGR på meg også til våren....
Ser foreløpig ut som om det er 163-hesteren som er den mest driftssikre motoren, vet om flere som har passert 300 000 nå uten problemer :-) Ikke har det vært dysekampanje på de heller som jeg vet!

Brukeravatar
macivar

Legg innav macivar » tir nov 24, 2015 8:14 am

Dette ser jo veldig bra ut Jan :D Reint innsug er vel som "ny"-bil å regne :D
2007 mod. LC 120 GX AT35"

2004 mod. LC100 HDJ (solgt)

2004 mod. LC 120 VX (solgt)

JanP

Legg innav JanP » tir nov 24, 2015 4:48 pm

Joda, det ble en annen bil. Denne rensingen av innsug/EGR er vel noe som alle bør gjøre. Men de færeste er klar over det når de kjøper bil. Catchtank skal inn ganske fort, men forelløpig har jeg ikke noen lengre tur på gang så ingen hast. Hvite skilter er på gang, isolasjon til tak vegger og gulv ligger og venter. Men det må våre litt tid til å ta ned taket for å koble inn sensorer og isolere.

Injectorer er en annen historie, og den historien er det flere og flere som kan fortelle. Så får vi i klubben jobbe mot Toyota sentralt slik at de foretar seg noe mot sine kunder for å hindre flere bråstopp.. Men dette gjelder vel ikke bare Toyota, Injectorer er en slitedel om jeg har vært våken når jeg har snakket med lokalt verksted. :shock:
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Andreas30

Legg innav Andreas30 » tir nov 24, 2015 8:27 pm

JanP skrev:Da er bilen på tunet. Merkbart forandring på respons. Nå er det det gamle draget i motor igjen. Har vært plaget med nødmodus en del i det siste, men jeg håper at det er slutt på det. Det er ikke moro når motor dør ved forbikjøring i ca 100 km/t med 9 meter vogn på slep på svenske motorveier, og med biler som ligger rett bak.

Rensing av innsug/EGR ble heldigvis tatt, og den smørja som lå igjen etter rensing (mekaniker brukte 6-7 bokser md en eller annen rensevæske/spray) er nesten ikke til å tro. 1 hel dag gikk med til demontering og rensing.
Fikk også byttet Suction ventil, samt ny motoroljeolje og filter. Og sjekk av ledningsnettet til Injectorene ble også gjort, men det var ingen feil å finne. Nye dieselrør er også på plass, disse koster ca 6300 uten medlemsrabatt. Injectorer (byttedel) 15000.

Skal ta en langtur snart og se hvordan bilen oppfører seg etter Spa-behandlingen. Verksmester og mekaniker vil svært gjerne ha en tilbakemelding på hvordan bilen ble. Og fikk satt igjen Castrol-olje som ble fylt på av mekaniker.

Jeg er takknemlig for at vi her i byen har meget dyktige fagfolk som vi har en fin dialog med, og jeg fikk en mekaniker som gjorde en kjempejobb. Medlemsskapet kom godt med i dag, da totalregningen på det som jeg gjorde ville blitt rundt 45000.

Etter råd fra Andreas30 så er denne oljne som gjelder fremover(Magnatec 5-30, merket med Ford):

Bilde

Vist du åpner lappen bak på oljekanna så står det toyota på lista der :D :D
gjør det på mine
05 mod lc 120 vx
360 000 km

A.O.M

JanP

Legg innav JanP » tor des 17, 2015 7:04 pm

Andreas: Det er vel denne slangen som er den som skal inn og ut av Catch-tanken:

Slange_1.jpg
Slange_1.jpg (499.16 kiB) Vist 2739 ganger

For å bruke 5/8" slange tilk Catthtanken må niplene modifiseres. Ytre diameter må økes til ca 16 mm for at hydraulikkslange på 5/8" skal passe akkurat. Har niplene for liten diameter blir det lekkasje. Etter tlitt rådslagning med Bjørn (Folbjo) så fant jeg en krympeslange som gjorde susen. Men det var ikke lim på innsiden, så der brukte jkeg noe Cascolim som ser ut til å feste bra på niplene. Gjenstår å finne hydraulikkslange eller tilsvarende så er Catchtanken på plass.

Ble akkurat 16mm, 5/8" er vel 15,9 mm:
Catchtank.jpg
Catchtank.jpg (588.04 kiB) Vist 2732 ganger
Sist redigert av JanP den tor des 17, 2015 7:43 pm, redigert 2 ganger totalt.
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg innav jonwib » tor des 17, 2015 7:14 pm

Stämmer det ( hilsen Andreas stand in ;) ).

Plocka av intercoolern ( för bättre arbetsutrymme, går med IC på plats ), nappa ut slangen, trä på 16mm slang på " utblåset ", säkra med slangklämma och jobba dig vidare med slangar och slangklämmor via CC till turbo. McIvar och jag har väl lagt ut hur vi gjorde i våra garage tror jag. Tänk på att även de stivaste slangar blir mjuka när de blir varma så det med att fästa CCn i ett ägnat beslag är inte dumt. Evt stripsa den till något som sitter ordentligt.

JanP

Legg innav JanP » tor des 17, 2015 8:10 pm

Takk for tips, Jon. 8)

Jeg har akkurat kikket på Ivars garasje, og sett på hvordan han løste det. Og jeg vet at Intercooler må av, det er ikke mye plass å jobbe på.
Sist Intercoolern var av kostet det meg rundt 35', ble litt billigere med cathctanken. Rensing og demontering av innsug tok en hel dag for mekaniker.

108 USD ble det for tanken, og tømming av tanken 5-6 ganger skal jeg vel klare. :mrgreen:

Denne tanken er det som jeg har kjøpt, som også Folbjo har. Og hyggelig å slippe moms og gebyr, tror det stod 20 USD i verdi på pakken. Og den ble levert 9 dager etter bestilling.

http://www.ebay.com/itm/201095229482
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Andreas30

Legg innav Andreas30 » fre des 18, 2015 9:39 am

Hei jan det som blir andledes på din og macivar sin er at vinklen ut i fra toppen heller ned og skrått fram på våre 05 mod
så slangen må ligge i en bue fram og inn ved luftmengdemåler og inn i catch tank .
Den ifra turbo til catch tank blir den korte slangen .

Det stålrøret kapper du så du får en skjøt og ha nye slangen inn på mot toppen og samme med stålrøret ned mot turbo
kapper du så du får sjøta deg innpå med ny slange .
:D
05 mod lc 120 vx
360 000 km

A.O.M

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg innav folbjo » fre des 18, 2015 3:02 pm

Hva er grunnen til at man skal kappe i returrøret til turbo :shock:

Jeg dro av gummislangen inn på toppdeksel, og snudde røret 180 grader.
Ved å gjøre det på den måten så slipper man noe "trixi ludo" med slanger og rør, samt det at det blir for trangt.
I stede så får man nødvendigvis en skjøt på retur slangen til turbo. Det fikser du med en rør stump på ca 8-10 cm.

Jeg har fått laget ett rør til deg Jan, så får du si i fra om du vil ha det ?
16 mm aluminiums rør med fals i begge ender. Plug and play
2012 LC 150 AT35

JanP

Legg innav JanP » fre des 18, 2015 4:56 pm

folbjo skrev:H
Jeg har fått laget ett rør til deg Jan, så får du si i fra om du vil ha det ?
16 mm aluminiums rør med fals i begge ender. Plug and play

:P :P :P :P :P :P :P

Jula kom tidlig i år, skjønner jeg. Ringer på deg i kveldinga, når konjakken er tatt frem. Og det er av beste sort: Bache Hors d'Age. Fristet SverreS for noen år siden med en smak, men det ble ikke noe av det pga det som hendte jula 2012.

Vi blir å treffe på Savalen i jula, så om Cruisern trenger en liten tur i vinternorge så skal jeg sørge for innkvartering!

Bilde

Og siden du bor så langt unna så tar jeg en liten en for deg også. Man drikker seg ikke mett på konjakk til 2-3 lapper (ikke Camilla Collet, nei)
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Gå tilbake til «Garasje»