Roall`s gamle LJ73 og Hj61 Garasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Roall`s gamle LJ73 og Hj61 Garasje

Legg inn av Roall » tor mai 13, 2004 7:29 pm

Det begynte med å skulle skaffe seg en bil til ca 50000.- som skulle kunne brukes til fiske, kano og andre aktiviteter i naturen. Var ute en skikkelig "bruksbil" og etter mange undersøkelser over telefonen hos merkeforhandlere, bruktbilforhandlere, verksteder og til og med NAF. Det var en type som ble nevnt om og om igjen, og den med mest positive omtaler når det gjalt driftsikkerhet, det var Land Cruiser.
Da den med fem dører ble i dyreste laget ble det bestemt at det ble en 2 dørs, men hvordan så disse ut :?: Kikket etter bilder på internett og ble noe bekymret da jeg så et av en Lj 70 eller var det 73, utsendet var ikke akkurat det peneste jeg hadde sett, for å si det mildt :?
Det var jo dette med driftsikkerhet, og det var jo helt klart det avgjørende, så bil skulle det bli og det ble en LJ70 85mod. fra fredrikstad. Etter å hatt den i to år så var jeg overbevist, det blir ingenting en Land Cruiser på meg, og det tror jeg med sikkerhet at det blir bare driftsikkerheten holder seg på samme nivå i framtiden.

I dag har vi en LJ 73 som er under stadige ommbygginger til det som skal bli den ultimate bruksgjenstand, bil, traktor, skuter og "båt" i den grad det går an og enda fungere som bil til og fra jobb i det daglige.

Og som konebil og langtursbil har vi en HJ 61 vx som er så og si orginal borstsett fra 33" helårsdekk, Old Man Emu.
"Styling" fra 4X4 Delta som har stått på bilen siden den var ny (noe vi faktisk ikke klar over da bilen ble kjøpt usett) som vurderes byttet mot ARB fanger++

Vil etterhvert legg ut bilder/info av diverse ombygging og eventuelle reperasjoner som selvfølgelig er svært sjeldent på disse bilene 8) :lol:
Vedlegg
HPIM15031.JPG
Dette ble faktisk en meget god bil å kjøre med "Old Man Emu - Soft ride" fjærsett og smørbare sjakler
HPIM15031.JPG (22.94 kiB) Vist 9439 ganger
HPIM14841.JPG
Utrolig smidigere det blir å kjøre henger med flyttbart hengerfeste fram
HPIM14841.JPG (29.6 kiB) Vist 9439 ganger
Sist redigert av Roall den søn jan 22, 2006 7:18 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » lør mai 15, 2004 9:35 pm

fine biler roall! er svak for 61'en.

har ikke gjort en dritt på mitt eget prosjekt på en uke nå. det er det lengste oppholdet jeg har hatt! i morra må jeg ta et tak igjen.

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » søn mai 16, 2004 6:22 pm

Bilder av støtfanger fram laget av 5mm firkantrør 2"-4" som fanger, med rørbøyle fra Hi-ace og 2" firkantrør som hurtikobling for vinsj, hengerfeste, krok etc.
Vedlegg
HPIM1571.JPG
Fangeren er godkjent og innskrevet i vognkortet.
HPIM1571.JPG (57.95 kiB) Vist 9372 ganger
HPIM1572.JPG
Med vinsj (mangler hurtigkobling til støm enda)
HPIM1572.JPG (45.24 kiB) Vist 9372 ganger
HPIM1574.JPG
Fra siden. Bra angrepsvinkel.
HPIM1574.JPG (70.59 kiB) Vist 9372 ganger
HPIM1573.JPG
Fra siden med vinsj.
HPIM1573.JPG (55.74 kiB) Vist 9372 ganger
HPIM1575.JPG
Nedenfra, rammevanger er kappet 45'
HPIM1575.JPG (24.47 kiB) Vist 9372 ganger
HPIM1577.JPG
Ovenfra.
HPIM1577.JPG (31.04 kiB) Vist 9372 ganger

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » søn mai 16, 2004 7:10 pm

Støtfanger bak med reservehjulsholder
Vedlegg
HPIM1586.JPG
Kappet eksosrøret litt mye med det resultat at baklyset smelter. Mye varme fra Diesel`n
HPIM1586.JPG (19.54 kiB) Vist 9359 ganger
HPIM1584.JPG
Litt flaks, vinsjen går akkurat under reservehjulet.
HPIM1584.JPG (49.8 kiB) Vist 9359 ganger
HPIM1583.JPG
Reservehjulsholder er laget av 2" firkantjern og rør.
HPIM1583.JPG (45.42 kiB) Vist 9359 ganger
HPIM1580.JPG
Svingbart feste er dreid og montert smørenippel på
HPIM1580.JPG (47.43 kiB) Vist 9359 ganger
HPIM1581.JPG
Fangeren er Laget av 4mm U-jern (skulle ha vært 5mm) som ligger utenpå ramma og bygger ut ca 1,5cm bak ramma. Minimalt med overheng.
HPIM1581.JPG (43.34 kiB) Vist 9359 ganger
HPIM1589.JPG
2" universalkoblingen er først sveiset til et vinkeljern som er skruet til hullene som det orginale hengerfeste er festet i ( sveis skruene fast i vinkeljeret så du får av fangeren siden), og så er fangeren sveiset fast i univesalkoblingen. Da er faktisk
HPIM1589.JPG (26.6 kiB) Vist 9358 ganger
HPIM1587.JPG
Lykt, feste til ramme og litt forsterkning til reservehjulsholder
HPIM1587.JPG (26.13 kiB) Vist 9358 ganger

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1909
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » søn mai 16, 2004 10:05 pm

Her har du jammen gjort grundig arbeid Roall! Så pent ut, og i tillegg er det jo blitt svært funksjonelt!

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » fre jul 16, 2004 7:38 am

Da har jeg endelig fått ALLE delene til ombygginga av transferkassa 8% lavere høyserie og 68% lavere lavserie, montering har begynt for andre gang :?
Vedlegg
HPIM1670.JPG
Her er det som følger med av deler fra Gearmaster, nålelagrene kjøpes seperat da disse er orginale Toyota lager.
HPIM1670.JPG (36.84 kiB) Vist 9175 ganger
HPIM1667.JPG
Det skal brukes nye nålelager i stedet for de orginale messingforingene.
HPIM1667.JPG (37.15 kiB) Vist 9175 ganger
HPIM1662.JPG
De mørkeste drevene er de orginale
HPIM1662.JPG (34.67 kiB) Vist 9175 ganger

Brukeravatar
Even
Innlegg: 519
Registrert: ons mai 12, 2004 7:22 am
Sted: Follo

Legg inn av Even » fre jul 16, 2004 11:28 am

Skal du gjøre det selv?

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1909
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » fre jul 16, 2004 8:05 pm

Stilig! Utifra egen fart, målt med gps på første lav, og med utgangspunkt i at du har 36" dekk, så skal du få ca 0.6 km/t i 1. lav!!! Da har du tid til å manøvrere ja...

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » lør jul 17, 2004 5:40 pm

det der er noe å tenke på ja.. du får gi oss en evaluering når du har fått testet det.

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » man jul 19, 2004 7:34 am

Jo da, gjør jobben selv. Er ikke så vrien da transferkassa er rimelig grei, eneste problemet var å få bærelagrene av akslingen som sjaltingen mellom høy og lavgir sitter på. Monteringen begynner i dag hvis det ikke kommer noe i veien :)

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » man jul 19, 2004 10:05 pm

Monteringen er ferdig og en kjapp prøvetur er tatt, det er en del "uling" fra kassa men det kommer vel av at drevene er mer rettskåret enn de orginale. I følge gps så er hastigeten nå 1,6 km/t i første lav på tomgang, og ca 33 km/t i femte lav og ca 3000 i turtall. Kommer tilbake med mer info etter mer grundig testing.

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1909
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » tir jul 20, 2004 12:10 pm

1.6 i første lav hørtes litt fort ut, tatt i betraktning at det skulle være 68% reduksjon av lavserien. Eller er det slik at lavserien nå er 68% av hva den var før, dvs 32% reduksjon? Hvilket turtall har du ved tomgang, og hva er diameteren på hjula dine?

Spent på å høre om testing i terrenget!

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » lør jul 24, 2004 4:54 pm

Har nå fått en liten test på hvordan det ny drevsettet fungerer i terreng og på vei, selv om det ikke ble så stor forskjell på giringen som jeg først trodde så må jeg si meg fornøyd. Det er stor forskjell på 1 lav før og nå, har liksom et lavere gir ekstra og det merkes virkelig når det gjelder "motorkraft" i vanskelig og bratt terreng. I 5 lavgir og 3000 omd. har jeg nå ca 33 km/t i følge gps. Merker også den nye utveksingen i høygir da turtallet nå ligger en del lavere på girene enn før, og holder lettere på farten i motbakkene.

Det er derimot en ting dere bør være klar over før dere vurderer dette settet, og det er at drevene er mye mer rettskøret og det resulterer i mer støy fra transferkassa. Den "synger" litt når farten passerer 65km/t og er helt klart hørbar over 90km/t. Men det er ikke værre en et sett støyende dekk.

Til slutt noen flere bilder fra ombyggingen.
Vedlegg
HPIM1716.JPG
Klart til montering.
HPIM1716.JPG (40.93 kiB) Vist 8391 ganger
HPIM1721.JPG
Trangt men ok.
HPIM1721.JPG (26.06 kiB) Vist 8391 ganger
HPIM1718.JPG
Litt sliping for å få plass til det største drevet
HPIM1718.JPG (33.31 kiB) Vist 8391 ganger

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » lør jul 24, 2004 5:21 pm

Pinjong og kronhjul takket for seg på Landtreffet Rena. Kjørte fra Rena med en ulyd og smell så hard at jeg kjente det gjennom setet og min kjære som kjørte bak kunne høre dunk dunk dunk dunk...... mens vinduene var lukket i 80km/t :) Det skal være sakt at de første bitene som kom ut ved oljeskift var for 1 1/2 år siden, og enda flere ved siste oljeskift :oops:
Så jeg bygget om til høy pinjong bak, har tatt binjong, kronhjul og huset fra en framaksling og satt på bak for å få bedre klaring opp til mellomaksling.
Vedlegg
HPIM1740.JPG
Oppdaget at boltene til frihjulsnavene er gått av? Har disse løsnet og deretter tatt kvelden etter en tur i terrenget. Det var dette med en service en gang i blant, kanskje ikke så dumt ;-)
HPIM1740.JPG (47.45 kiB) Vist 8390 ganger
HPIM1737.JPG
Her ser dere bakaslingen etter "ombygging"
HPIM1737.JPG (46.03 kiB) Vist 8390 ganger
HPIM1729.JPG
Slik ser det ut etter 450 km med høylytt protest. Helt utrolig!
HPIM1729.JPG (58.21 kiB) Vist 8390 ganger

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » man nov 08, 2004 11:46 am

:twisted: Var på biltilsynet i dag, har fått noen "nye" tall i vognkortet.............. :D :D :D

Brukeravatar
rikard
Innlegg: 613
Registrert: tor mai 13, 2004 8:34 am
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » man nov 08, 2004 12:09 pm

38" :?:

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 956
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Legg inn av Roall » man nov 08, 2004 1:46 pm

Bildene taler for seg...................
Vedlegg
vognkort38dekkkompm.JPG
vognkort38dekkkompm.JPG (47.46 kiB) Vist 8208 ganger
lj7313.jpg
lj7313.jpg (43.5 kiB) Vist 8208 ganger
lj7314.jpg
lj7314.jpg (60.46 kiB) Vist 8208 ganger
lj7311.jpg
lj7311.jpg (46.28 kiB) Vist 8208 ganger
lj737.jpg
lj737.jpg (40.5 kiB) Vist 8208 ganger

junkern
Innlegg: 145
Registrert: tor mar 25, 2004 3:50 pm

Legg inn av junkern » man nov 08, 2004 11:31 pm

Gratulerer roall! Er utrolig hva dere og ikke minst BT får til! ER det de gamle dekkene til Lars? Hvordan er kjøreegenskapene sammenlignet med 35" Regner med at du har litt mer motor nå som transferkassa er bygget om :D

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1909
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » tir nov 09, 2004 12:28 am

Dæven, det der er kult!

trygve
Innlegg: 274
Registrert: ons mai 12, 2004 8:02 pm
Sted: Bødalen

Legg inn av trygve » tir nov 09, 2004 7:04 am

Den var fin. Det er ikke tvil om hvor man skal dra for og få de riktige tallene i vognkorte. Har du fått gjort noe med lydene fra de nye tannhjulene i transferkassa.

Svar

Gå tilbake til «Garasje»