Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

propellue
Sted: Langhus

Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Legg inn av propellue » tor jul 18, 2013 3:32 pm

Heisann!

Da er jeg endelig igang med en garasjeside her inne jeg også.

Vi er altså tre rabbagaster som skal kjøre Budapest - Bamako-rallyet nå i januar, så det tok ikke mye krangling til før vi fant ut at en 60 ville være det eneste fornuftige verktøyet for jobben.
B2-rallyet, som det kalles, er et veldedighetsrally for glade amatører, og prøver å gå tilbake til røttene av det tidlige dakar-rallyet. Siden det er et veldedighetsrally har vi valgt å alliere oss med Norsk folkehjelp, så minst 50% av alt vi får inn av sponsorpenger vil gå rett til deres arbeid for å fjerne landminer i Mauritania. Rallyet går innom Mauritania, så vi håper å kunne treffe noen der nede for å ta en symbolsk overrekkelse av det vi klarer å skrape sammen og se hvordan de jobber.
De av dere som er interessert kan lese mer om arrangementet på http://www.budapestbamako.org/en.

Etter mye tråling på nettet fant vi endelig noe som kunne passe vårt budsjett. En 1986-modell med ca 400'000 på tellern, rust i ramma bak og solid bulk forran. Bilen blei kjøpt av Bjornbn her på forumet og hentet i 17.mai-helga. Så langt har jeg bare rukket å bende ut litt bulker, så tak i en grill og lagt om til sommerhjul, men jeg syns forbedringen fra jeg hentet den er ganske bra allerede.

Bilen idag står på 35" dekk og har sansynligvis 2" heving. Setene forran er skiftet ut med recaro. Ellers ser den ca. slik ut:
Bilde
Det kommer fler bilder i fler poster under.

Kan jo ellers nevne at bilen bor med meg i Bergen og de to andre i teamet bor i Trondheim. Litt klønete, men ikke verre enn at det går. :P

Planer for bilen (vil bli oppdatert underveis):
- Lydisolasjon innvendig
- Winch
- Snorkel
- Takgrind
- Taktelt
- Bytte ut benken baki med ett recaro-sete
- Nye endeledd
- Bytte foringer på alle fjærene
- Nye dempere
- Firkantfeste bak.
- Rustsveising i ramma bak
- 24v kaffetrakter
- Et anlegg som er stort nok til å kunne overdøve alt når vi er totalt lei av å høre på hverandre.
Og sikkert mye, mye mer.

Vi tar forresten gjerne i mot tips. Både til det vi har planlagt foreløpig, og ting vi burde ta med i planene videre.

Skal legge ut endel mer bilder når jeg kommer hjem. Håper prosjektet kan falle i smak hos forumet. ;)
Sist redigert av propellue den ons jan 04, 2017 2:39 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
ms sejersen
Sted: Nibe

Re: Propellues 1986 HJ60 - Ørkenrally edition

Legg inn av ms sejersen » tor jul 18, 2013 7:52 pm

Fedt projekt, husk masser af billeder.

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » tor jul 18, 2013 8:15 pm

Väldigt spännande :)

propellue

Legg inn av propellue » tor jul 18, 2013 9:12 pm

Jeg lovte jo litt fler bilder, så her kommer det. Noen av dere kjenner kanskje igjen noe fra salgstråden til Bjørn. Bildene jeg har tatt selv er stort sett i begredelig telefonkvalitet, sorry på forskudd. :P

Slik så bilen ut når jeg hentet den.
Bilde

Og med en ny grill på plass så den plutselig litt mindre herpa ut med en gang.
Bilde

Etter det var det på med sommertøfler. 35" BFG AT (med spiker i, fant jeg ut etterhvert)
Bilde

Foreløpig siste del foreløpig er en liten antilopefanger med to Hella Rallye 3003. Spørs om den blir værende med på turen, vi er egentlig på jakt etter noe hakket hvassere med winchfeste.
Bilde

Her er altså interiøret
Bilde

Baksetene, som vi skal få bytta ut med noe mer komfortabelt for en person.
Bilde

Og motorrommet
Bilde

Det er faktisk alt jeg har nå i farta. :P

Nesten plan på tapetet er å røske ut alt interiøret, steame kupeen og legge lydisolasjon. Steamer skal jeg låne på jobb og det er meldt fint vær fremover, noe som er en forutsetning da jeg lider av garasjemangel. Hvis noen har stor peil på hvordan man gjør det så er det bare å gi lyd og komme med tips. Jeg er fersk.

For de som er hakket mer interessert så kan jeg anbefale vår høyst useriøse facebookside https://www.facebook.com/pages/The-shor ... 2809943903.
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 5:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » tor jul 18, 2013 9:40 pm

HJ60 er ivertfall ett meget godt valg til dette...........

Tips ja.... Hadde det vært meg hadde jeg prioritert ALT teknisk. Drivlinje, fjærer, helt nødvendig elektriske komponenter. Bilen kommer sikkert til å vare tungt lastet, da er typiske ting: Kjøling av motor (Trykktest kjølesystemet, flush systemet uansett) fjærer og foringer bak ( Plukk fjærepakkene bak fra hverandre, bøy og tøy-se etter sprekker, vannfast fett mellom hvert fjærblad) Skifte foringer uansett. Den minste antydning til slakk i kryss, skift ut. Skift stabstagsforinger uansett. Plukk ut bremsecaliptere og overhale dem uansett så får du en status på dem også. Samme med klutsj, overhal master og evt skift slave. Ta en titt på EDIC'en - evt reingjør og sett inn med elektrofett. osv osv.......

Ikke modifisert noe, stock fungerer best

Hvis du har en del rust bak i rammen bør du også sjekke på innsiden av ramma rett under bakdørene. Bank hardt med en slagghammer el. lign.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » tor jul 18, 2013 10:35 pm

Hei, er et par team som har kjørt 60 tidligere, så kan vel være lurt å snakke med de: https://www.google.no/search?q=bamako+site%3A.nlck.no

Ellers er 60er utsatt for tyveri, så parker den trygt!

Og så lurte jeg på om recaro er det beste for langturer på dårlige veier, er det ikke bedre med noe som demper bedre?

Uansett lykke til, jeg har selv superlyst til å kjøre det løpet en gang. Vi må få se bilen på klubbmøte snart :)

propellue

Legg inn av propellue » fre jul 19, 2013 12:05 pm

Du hadde jo mulighet på forrige klubbmøte, men gadd du å møte? Åneida! Til pass for deg. :P

Planen er å kikke over fjærene, samt å ha med en ekstra bakfjær og framfjær. Sånn at vi alltid har en i reserve og slipper å ta så altfor omfattene nødreparasjoner i bushen. Har også foringer til fjærene liggende og skal bytte disse iløpet av sommern, stabstagforinger hadde jeg helt glemt, så takk for tipset.
Endeledd er også på lista over ting som skal bestilles, det samme er overhalingskit til knoklene. Det kan jo kanskje være greit å ha med en stikkaksling med knokkel til hver side forran også..? For å kunne bytte kjapt og ta reparasjonene i campen.

Det blir jo ørkenrally på sparebluss dette, så vi prioriterer det tekniske forran looks uansett. :)

Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Toyole » fre jul 19, 2013 6:16 pm

Steinar skrev:HJ60 er ivertfall ett meget godt valg til dette...........

.... Bilen kommer sikkert til å vare tungt lastet, osv osv.......

Ikke modifisert noe, stock fungerer best
:)
propellue skrev: Planen er å kikke over fjærene, samt å ha med en ekstra bakfjær og framfjær.
Det kan jo kanskje være greit å ha med en stikkaksling med knokkel til hver side forran også..? For å kunne bytte kjapt og ta reparasjonene i campen.

:)
:|

Spennende og flott plan! Tommel opp!!

Tror nok det er tryggere/enklere å ha det som skal til på bilen, ikke liggende å slenge som døvekt ekstra, er det noe som får fjæra til å ryke så må det jo være de ekstrafjærene som er med, de er grisetunge!!..
Det koster noen dager ekstra med forbredelser da.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
06 J2 Terios
84 LN65..solgt
07 KTM 250exc-f...solgt
73 BM430 Hymas31

propellue

Legg inn av propellue » lør jul 20, 2013 12:40 am

Toyole skrev: Tror nok det er tryggere/enklere å ha det som skal til på bilen, ikke liggende å slenge som døvekt ekstra, er det noe som får fjæra til å ryke så må det jo være de ekstrafjærene som er med, de er grisetunge!!..
Er det så ille altså? Hva slags vektklasse er det snakk om?

propellue

Legg inn av propellue » søn sep 15, 2013 8:35 pm

Da har det vært stille her en stund på grunn av ny jobb og diverse saker og ting som stjeler tid.
Men nå blir det litt mer tid til overs fremover, så jeg skal se om ikke jeg får oppdatert litt.

Startet forøvrig med å skifte foringer idag, med vekslende hell. Den har en tendens til å lage et knepp når man ratter hardt, så et eller annet sted mistenker jeg at det er noen foringer som er klare for pensjon, men de jeg fikk tatt idag så ganske fine ut faktisk. Det gikk hardt utover sjakkelboltene så nå skal jeg få bestillt litt snacks fra milner iløpet av kvelden og regner med at de foringene blir greit unnagjort når de delene kommer i hus.
I tillegg til sjakler så bestiller vi nå i første omgang nye endeledd og overhaling av knokkelhusene. Skal også skifte foringer på sway-baren, men det har jeg liggende.

Ellers kan jeg jo også nevne at vi har opprettet foreningen Shortbusrally i brønnøysund. Dette for å holde det litt mer oversiklig og seriøst når vi går ut til sponsorer. Så ser det ikke ut som om pengene går rett i lommene våre, men heller inn på kontoen til foreningen. :)

hj61dkshm
Sted: Hallendrup, Danmark

Legg inn av hj61dkshm » man sep 16, 2013 10:45 am

Hvis du vil sælge bak sæder, beslag og Rulleseler må du gerne sende PM til mig :-)
propellue skrev:Heisann!

Da er jeg endelig igang med en garasjeside her inne jeg også.

Vi er altså tre rabbagaster som skal kjøre Budapest - Bamako-rallyet nå i januar, så det tok ikke mye krangling til før vi fant ut at en 60 ville være det eneste fornuftige verktøyet for jobben.
B2-rallyet, som det kalles, er et veldedighetsrally for glade amatører, og prøver å gå tilbake til røttene av det tidlige dakar-rallyet. Siden det er et veldedighetsrally har vi valgt å alliere oss med Norsk folkehjelp, så minst 50% av alt vi får inn av sponsorpenger vil gå rett til deres arbeid for å fjerne landminer i Mauritania. Rallyet går innom Mauritania, så vi håper å kunne treffe noen der nede for å ta en symbolsk overrekkelse av det vi klarer å skrape sammen og se hvordan de jobber.
De av dere som er interessert kan lese mer om arrangementet på http://www.budapestbamako.org/en.

Etter mye tråling på nettet fant vi endelig noe som kunne passe vårt budsjett. En 1986-modell med ca 400'000 på tellern, rust i ramma bak og solid bulk forran. Bilen blei kjøpt av Bjornbn her på forumet og hentet i 17.mai-helga. Så langt har jeg bare rukket å bende ut litt bulker, så tak i en grill og lagt om til sommerhjul, men jeg syns forbedringen fra jeg hentet den er ganske bra allerede.

Bilen idag står på 35" dekk og har sansynligvis 2" heving. Setene forran er skiftet ut med recaro. Ellers ser den ca. slik ut:
Bilde
Det kommer fler bilder i fler poster under.

Kan jo ellers nevne at bilen bor med meg i Bergen og de to andre i teamet bor i Trondheim. Litt klønete, men ikke verre enn at det går. :P

Planer for bilen (vil bli oppdatert underveis):
- Lydisolasjon innvendig
- Winch
- Snorkel
- Takgrind
- Taktelt
- Bytte ut benken baki med ett recaro-sete
- Nye endeledd
- Bytte foringer på alle fjærene
- Nye dempere
- Firkantfeste bak.
- Rustsveising i ramma bak
- 24v kaffetrakter
- Et anlegg som er stort nok til å kunne overdøve alt når vi er totalt lei av å høre på hverandre.
Og sikkert mye, mye mer.

Vi tar forresten gjerne i mot tips. Både til det vi har planlagt foreløpig, og ting vi burde ta med i planene videre.

Skal legge ut endel mer bilder når jeg kommer hjem. Håper prosjektet kan falle i smak hos forumet. ;)

propellue

Legg inn av propellue » man sep 16, 2013 11:32 am

Heisann!

Det har blitt litt endringer i planene, så pr nå ser det ut til at sofaen blir værende og at vi heller lager et bagasjeromsgitter. Tough luck. Men skal si ifra hvis det endrer seg igjen. ;)

hj61dkshm
Sted: Hallendrup, Danmark

Legg inn av hj61dkshm » man sep 16, 2013 1:18 pm

Okey (-:
propellue skrev:Heisann!

Det har blitt litt endringer i planene, så pr nå ser det ut til at sofaen blir værende og at vi heller lager et bagasjeromsgitter. Tough luck. Men skal si ifra hvis det endrer seg igjen. ;)

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man sep 16, 2013 5:42 pm

Hei! Kult at dere har skal kjøre en gammal 60 på dette arrangementet !

Bare syns jeg må nevne noe i forhold til lydisolering. Jeg la tjukk alsfaltpapp på hele gulvet i min 60, gikk vel med sikkert 20 kg. Alt ble limt/smelta fast i gulv og hjulbuer. Det ble ikke noe mindre støy i bilen (altså kanskje litt, men ikke vesentlig) Jeg måtte bare innse at nesten all støy i en 60 kommer fra motorer og girkasser. Bare prøv i neste gang du kjører på motorvei i 90 : sett bilen i fri å la den trille på tomgang, da blir det tyst som i en dyr Mercedes ( :| ) ikke mye hjul og vindstøy i disse bilene.. det er det "helvetes rakleværket" :wink: av en dieselsekser som lager alt bråk..
Dere bør altså konsentrere dere om torpedovegg og området rundt girspakene hvis det skal være no særlig vits.

Slå heller sammen planene om stor stereo og lyddemping og kjøp dyre Hørselvern/Headset med intercom :idea: :D

Bare noen tanker altså, jeg er ikke fasiten på noe som helst !
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

propellue

Legg inn av propellue » ons sep 25, 2013 9:58 pm

Hmmm!
Takk for tipset. Tenker nok vi går for noe isolasjon, endel tepper og ikke usansynlig headset/hørselvern. Er kjekt å ha uansett tenker jeg. :P

Ellers kan jeg nevne at foringsskiftet går litt sånn opp og ned. Alle foringene forran har blitt skiftet og det virket veldig bra på prøveturen idag. Det jeg har igjen nå er foringene bak, som tydeligvis er eldre enn de som var forran hvis man ser på hvor grønnjævli de sitter. Har fått boltene halvveis ut, men de går like greigt som de gjorde i starten. Har allerede bøyd to biltema-terser. :P

En annen ting jeg lurer på. Jeg har ikke sjangs til å få de "nederste" stabstagforingene av. Er det noen triks i ludo der? Ifølge haynes'en min så er de to endene som går opp i ramma bygd opp (fra øverst til nederst) med mutter, skive, foring, ramma på bilen, foring, skive, hylse, skive, foring, selve stabstaget, foring, skive, skruehode. Av det jeg kan skjønne så er det fra og med foringa det sitter dønn.
Må jeg bare gi det mer bannskap, eller er det et magisk triks som får alt til å løsne?

Skal se om ikke jeg får lagt ut et bilde imårra. :)

Brukeravatar
kavaleristen
Sted: Sogndal

Legg inn av kavaleristen » tor sep 26, 2013 1:12 pm

Bare å fortsette med garasetråden her! Savner 60en min asså.. Går evt an å kappe de stagene som er på og kjøpe inn noen nye som ikke er helt opprustet.. byttet hvertfall ut på min. link

Og hva skal dere gjøre med turbo? :)

propellue

Legg inn av propellue » tor sep 26, 2013 3:02 pm

Kapping går jo selvfølgelig an, når jeg tenker meg litt om. Det følger med nye links (eller hva de nå kalles) i settet tror jeg, men ser ikke ut til at det følger med hylse..
Får kikke litt på det.

Planen er å utsette turboprosjektet til etter rallyet. Vi fant ut at det er en potensiell feilkilde som vi ikke gidder å ta med oss. ;) Det jeg håper er at bilen overlever i såpas bra stand at jeg kan få den pussa opp litt skikkelig og satt turbo i den.

*EDIT: Har du forresten flytta til Sogndal? :P

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor sep 26, 2013 6:50 pm

"Må jeg bare gi det mer bannskap, eller er det et magisk triks som får alt til å løsne?"

Ja du skjønte det jo sjøl. Det magiske trikset er: Vinkelsliper ! :mrgreen:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

propellue

Legg inn av propellue » tor sep 26, 2013 9:52 pm

Jo, jo. Vinkelsliper fikser mye rart. Det er bare så ergelig å vinkle i vei og så finne ut først etterpå at det egentlig bare vare å trekke ut en låsesplint. :P

Her er forresten litt bilder.

Bilde
Stabstaget med fastsveiste linker og foringer.

Bilde
Bilde
Noe foringer og sjakler rund baut.

Bilde
Det var denne som satt desidert verst. Høyre bak. :P

Bilde
Noen av de gamle foringene. Dette var ikke de verste.

Bilde
Noe av det som lå igjen etterpå.

Er stort sett fornøyd med de siste dagers mekkelering. Var en prøvdetur og det virka mye bedre med en gang. Den virker som om den har blitt stivere i fjæringa også klunker den ikke når man ratter under lukeparkering lenger. Det må jo være bra.
Det eneste jeg nå mangler er foringene i øyet forran på bakfjærene. Der var det litt mye eksos og drivaksling i veien til at jeg gadd å ta meg bryet med å ordne det. Har også nye endeledd som skal på. Alt dette blir om en 2 ukers tid. Må avgårde på jobb imårra.

Og en annen ting jeg lurer på.
Hva er dette?
Bilde

Bilen markerer nemlig derfra når den står. Ganske tydelig. Og den trenger ikke å stå særlig lenge heller. :P
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 6:02 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
JanK 55
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » tor sep 26, 2013 11:38 pm

Bra jobba. Blir spennende å følge dere på Ørkenrally.
Det du lurer på hva er ser ut til å være en vannvarmer.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya*
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Svar

Gå tilbake til «Garasje»