Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Re: Propellues 1986 HJ60 - Ørkenrally edition

Legg inn av Steinar » fre sep 27, 2013 4:53 pm

Hallo ! Motorvarmer kanskje ?? Den fjerner du og blinder hullet i blokka og termostathuset. Godt dere har lagt turbo greiene på is........

Ikke for å være slem eller noe, men dere bør jo definitivt prøve å få en som har litt peil på bil med på laget.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

propellue
Sted: Langhus

Legg inn av propellue » fre sep 27, 2013 6:39 pm

Tsss. Peil på bil? Oppskrytt. ;)
Jeg veit både hvor virrestaget, kromtappen og surredysene sitter hen, så vi er vel innafor på alle områder.

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Legg inn av Steinar » fre sep 27, 2013 8:41 pm

ha ha ha..... jo, neida ! Da ordner det seg :-)
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

propellue

Legg inn av propellue » lør des 07, 2013 1:59 pm

Det har vært litt stille her i det siste gitt.
Hovedgrunnen til det er at det som foregår for tiden stort sett er venting på deler som kommer fra statene.
Det kommer litt i rykk og napp, og her om dagen kom takgrinda på døra. Kjøpte en surco-takgrind fra amazon, og prisen syns jeg virket veldig trivelig sammenliknet med endel andre der ute. Må bare få takket Casevac med en gang for tips om at dette kunne være gode greier. Han hjelper meg også ut med litt fester til den, da amazon bestemte seg for å sende en pakke for lite.
På grunn av festene så er ikke grinda på bilen enda, men fungerer heller som veggpryd i tv-stua til min samboer store glede. ;)
Jeg lover å komme med et bilde når jeg har fått den opp på bilen.

Bilde
Den amerikanske nissen kommer tidlig i år.

Bilde
Sånn står den foreløpig. Det som såvidt kan skimtes på bildet her er 4 lyktefester langs fronten, foten til cb-radioen og et hi-lift feste på høyresiden.

Vi fiksa også en cb-radio her for en stund tilbake. En ganske standard sak, med ca. halvannen meter pisk og en signalforsterker på 30w eller så. Planen er å klare oss med det i de grisgrendte strøkene og bruke mobiltelefoner med lokale kontantkort der det er dekning for denslags.

Bilde

Alt blei kjøpt hos http://www.radiosalg.com og det er en sjappe jeg kan anbefale på det varmeste. Supertrivelig fyr med gode priser og kanon service. Han skal blandt annet hjelpe meg å måle oppsettet når det er klart for å være sikker på at det er optimalt.

Det vi venter på nå er dempere, noen fler foringer, overhalingssett til knoklene, nye parallellstag og ny styredemper. Jeg driver også å leser med opp på innpress og felger og denslags sånn at jeg kan få tak i nye i riktig størrelse til å ha forran. Planen var egentlig å gå ned til 33" på alle dekk, men pga budsjetthensyn så holder vi oss til 35" og får bare tak i 2 reservehjul.

Deretter skal vi få ny frontrute og få rulla bilen gul for å leve opp til shortbus-navnet.

Brukeravatar
ms sejersen
Sted: Nibe

Legg inn av ms sejersen » tor jan 09, 2014 9:13 pm

Noget nyt her, kommer i ud og køre ?

propellue

Legg inn av propellue » tor jan 09, 2014 10:49 pm

Pussig at du skulle spørre, jeg satt nemlig akkurat å skrev en post her nå.
Det er som vanlig lenge siden sist, men vi har faktisk ikke liggi på latsida så altfor mye av den grunn.

Siden sist har jeg fått hivd takgrinda på bilen og festet hi-lift og antenne til CB-radioen. Nå gjenstår det bare å plukke opp reservehjulene i drammen på vei til kielbåten så er taket så godt som ferdig.
Jeg fikk også målt swr-tallet på antenna og la inn en ekstra jording etter det, så nå skal alt være superdupert i kommunikasjonsavdelingen.

Ellers har jeg også vært på langtur i jula og plukket opp en PTO-winch. Den blei hivd rett på fronten for å lette transporten tilbake til Bergen og jeg jobber nå med å montere og koble alt skaberakkelet for å få det til å funke. Tror jeg har støtt på et mildt problem når det gjelder spaken, mer om det i neste post.

Det siste jeg har fått gjort er å rydde opp endel i det elektriske anlegget. Massevis av gamle tjuvkoblinger og releer og rask som ikke lenger tjener noen hensikt er koblet ifra og kastet på dynga. Har også hentet ut strøm fra batteriet med tjukkaskabel til en sikringsboks med 6 kurser på max 30A hver. Her tenker jeg å ha 3 par ekstralys, CB-radio, sigarettuttak (fant ut at denne ikke var kobla til i det hele tatt) og 12v-omformer.
Skal se om jeg får tatt noen bilder av det oppsettet imorgen. Det ble ganske ok som hurtigløsning syns jeg selv.

Så var det bildene da:

Bilde
Takgrinda på bilen

Bilde
Med CB-antenne...

Bilde
...og Hi-lift. Er litt usikker på plasseringa, og om jeg heller skal ha den på baksiden av grinda. Hvis noen har sterke meninger om saken så hyl ut. :)

Før turen hjem til østlandet lagde jeg "vinterdekk" av BFG-AT'ene. Har lest mye frem og tilbake om hvorvidt det er gode greier eller ei på vinterføre, men jeg fikk testa de 1400km iløpet av juleferien på allslags føre og jeg må si at det fungerte ganske greit. Det var selvfølgelig glatt på snø og is, men det er det jo uansett hva slags dekk man har, og det var ikke noe problem så lenge man tok det pent og var litt obs på at man har med seg noen tonn med bil.

Jeg seipet midtpartiet med tapetkniv, da de dekkfirmaene jeg pratet med om det ikke ville gjøre det med mindre jeg hadde 15mm spor igjen. Det er jevnt over ca. 12mm igjen på disse. Jeg har også skrudd 120 pigger fra bestgrip i hvert dekk. Jeg endte opp på 1300-utgaven, og det virker ganske ok så langt. De har sunket litt inn i dekkene, men vi skal nå bare ha de i frem til vi kommer oss over fjellet til kielbåten den 21. januar. Da blir det tempodugnad med å skru alle sammen ut igjen. :P
Bilde

Det var forøvrig utrolig lite trafikk første lørdagen over nyttår. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange biler vi møtte over fjellet og på ferga var vi helt alene. Billettøren var bare glad for litt selskap over fjorden så jeg fikk ikke engang lov til å betale. :)
Bilde

Her er også ruta vi kjørte mellom 21. desember og 4. januar.
Bilde
Har regna grovt på det og funnet ut at det har blitt godt over 1400km med litt småkjøring her og der som jeg ikke har regnet inn. Den klarte alt, på alt slags føre uten et eneste lite hikk. Eller jo, det begynnte å riste noe helt sinnssykt når vi nærmet oss voss på veien tilbake. Etter en kjapp diagnosekikk fant jeg ut at drivakslingen bakover var helt løs i flensen mot bakdiffen. 3 av boltene kunne jeg stramme med fingrene og den ene hadde mistet mutteren helt. Bensinstasjoner kan jo mer om boller enn biler for tiden, så å finne en mutter på voss på en sein lørdagskveld viste seg å bli vanskelig. Strammet bare de 3 som var igjen og kjørte videre til Bergen uten den siste.

Vi har også funnet panserpryd:
Bilde
Vi hadde egentlig lyst til å finne en gallionsfigur med store pupper, men det er visst heller ikke så lett å finne så når disse dukket opp så fant vi ut at det fikk holde lenge. Og nei, vi har neppe tenkt å sette de på før vi har kommet avgårde til de litt mindre byråkratiske delene av verden. ;)

Også winchen da:
Bilde
Har nå fått 2 lyskastere på den bøylen som står over den. Planen er å ha de to der også 4 til på taket.

Vi har også ordnet gps-mottager til pc og tjuvtrikset litt for å få tak i litt gammel garmin-software, så nå har vi komplette openstreetmap-kart for hele turen, samt et grovt topokart av det samme. Tror vi skal klare oss. Det er mer som en artig gimmick enn et system vi belager oss på. Vi har med en håndholdt Garmin, en drøss papirkart og noen kompass. Så selvom alt av strøm forsvinner så skal vi alltids klare å finne fram. :)
Men det blir spennende å plotte hele turen i dette:
Bilde

Det nærmer seg jo start med sånne berømte stormskritt. Jeg reiser fra Bergen søndag 19. tenker jeg, også møter jeg andremann i Oslo på mandag kveld før vi tar Kielbåten over på tirsdag 21. Derfra er det strake veien til Budapest der vi forhåpentligvis er fremme på kvelden den 23. sånn at vi får tatt oss halvannen øl og sovet litt før starten går ca. midt på dagen den 24. Alt etter det tar vi litt mer på sparket.
Men det er helt klart av vi kjenner litt på nervene. Alt dette kom i posten idag, så det begynner å nærme seg alvor dette.
Bilde

Phuh! Det blei en lang post dette. Vel, sånn går det når man gjør det altfor sjeldent.
Det kommer en ny en imorgen. Da dreier det seg om pto'er og spaker og luke i gulvet og litt forskjellig. Men det er allerede litt i seineste laget så det får vente til imorgen. :)
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 6:11 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
casevac
Sted: Elverum

Legg inn av casevac » tor jan 09, 2014 11:06 pm

Kjempestemning! Hold oss oppdatert underveis også! Var dere ikke 3?
Har i det små startet å planlegge en egen tur, har tenkt på "silkevei rally" enten i 2015 eller 16, eller "freeride" ;-)
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.

Brukeravatar
ms sejersen
Sted: Nibe

Legg inn av ms sejersen » tor jan 09, 2014 11:47 pm

Godt at høre i er klar, god tur og hold jer endelig ikke tilbage med billeder.

propellue

Legg inn av propellue » fre jan 10, 2014 11:13 am

Sejersen: Å si at vi er klare er å ta litt vel hardt i tror jeg. Men vi er nå hvertfall på riktig vei.

Og jo, vi var 3. Sistemann feiga ut her for litt siden. Det har vært en haug med unnskyldninger, men jeg tror nok helst at da han fant ut at noe sånt som dette faktisk krever litt innsats så frista playstationen og armkroken til kjæresten mer. Litt synd egentlig, for det hadde vært en bra fyr å ta med på tur.

Påmeldinga til 2015-rallyet har akkurat åpna. Det blir det siste de kommer til å arrangere, så hvis man går med en aldri så liten ekspedisjonsspire i magen så er det bare å gripe sjansen og melde seg på. Jeg er allerede påmeldt. :P

Winch-posten kommer seinere idag, jeg må ut og finne ut av litt småtteri før jeg stiller altfor mange dumme spørsmål.

propellue

Legg inn av propellue » fre jan 10, 2014 10:21 pm

Winch-posten ja.

Jeg skreiv det i 60-drivverk underforumet isteden, for å muligens snappe opp et par stykker som kanskje ikke leser innepå her.
Veldig kort oppsummert så går det på at jeg ikke har hull i girtunnelen for pto-spaken. Er det vanlig?
Og også hva slags skruer som fester braketten til pto-akslingen til ramma. Det ser ut som hullene mine der er gjenga, men har ikke fått noen av skruene jeg har prøvd til å entre. Ikke kan jeg se at det er noen måte å komme til fra innsiden av ramma heller.
Posten er hvertfall her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=21428

Jeg fikk også ryddet enda litt mer i det elektriske anlegget idag. Alt gikk såre vel inntil jeg fjerna en strømtjuv fra fjernlysledningen på førersida (den som originalt er rød med gul stripe). Der var det brukt for liten strømtjuv, så alt som holdt ledningen sammen var egentlig den. Prøvde å skjøte sammen endene og litt forskjellige triks, men det var dødt uansett.
Multimeteret sier også at selv når jeg skrur på fjernlysa så er det ingenting action i den ledningen.
Så jeg lurer på, kan den dårlige kontakten ha fått et eller annet til å brenne seg lenger opp i systemet. Altså nærmere lysspaken ved rattet?
Prøvde å følge ledningene, men de var godt bunta sammen og det var helvetes trangt oppunder pedalene så jeg fikk ikke gjort noen målinger av hvor langt strømmen kom.
Skal også her prøve å få knipsa noen bilder imorgen for at det muligens skal bli litt lettere å se for seg.

Tips mottas med takk og bukk. :)

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » fre jan 10, 2014 10:23 pm

Detta blir väldigt spännande!

Kan du bara kort berätta vad det går ut på för eran del? Hur lång tid ska det ta och hur funkar upplägget mtp säkerhet, dagsetapper etc. Jo, jag har sett linken till hemsidan för rallyt men tänkte mer på hur erat lilla team har tänkt lägga upp " racet " ?

Bernt S
Sted: Bergen

Legg inn av Bernt S » lør jan 11, 2014 8:37 am

Stiligt ser bra ut dette :-)
Dokkar må ha en super tur likte tak grinden.
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5

Brukeravatar
n t
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Legg inn av n t » lør jan 11, 2014 9:46 am

propellue skrev: Jeg fikk også ryddet enda litt mer i det elektriske anlegget idag. Alt gikk såre vel inntil jeg fjerna en strømtjuv fra fjernlysledningen på førersida (den som originalt er rød med gul stripe). Der var det brukt for liten strømtjuv, så alt som holdt ledningen sammen var egentlig den. Prøvde å skjøte sammen endene og litt forskjellige triks, men det var dødt uansett.
Multimeteret sier også at selv når jeg skrur på fjernlysa så er det ingenting action i den ledningen.
Så jeg lurer på, kan den dårlige kontakten ha fått et eller annet til å brenne seg lenger opp i systemet. Altså nærmere lysspaken ved rattet?
Prøvde å følge ledningene, men de var godt bunta sammen og det var helvetes trangt oppunder pedalene så jeg fikk ikke gjort noen målinger av hvor langt strømmen kom.
Skal også her prøve å få knipsa noen bilder imorgen for at det muligens skal bli litt lettere å se for seg.

Tips mottas med takk og bukk. :)
Kan det være mulig at det var den uoriginale ledningen som forsynte langlyset med spenning?
For eksempel at det har vært en feil tidligere, og i stedet for å reparere det, så har det blitt lagt en ny ledning.
Just a thought.
Forøvrig mener jeg at scotch-lock er et av de verste produktene som kan monteres i bil. Fy flate for noe drit...

propellue

Legg inn av propellue » lør jan 11, 2014 2:26 pm

Tja, i teorien så kan det jo faktisk ha vært det.
Men etter det jeg klarer å spore så går de to ledningene som var tjuva ut bare til to brytere.
Skal som sagt få tatt noen bilder, så blir det kanskje litt lettere å danne seg et bilde av det. Selv er jeg helt blank på akkurat den strømgreia der.

Jonwib. Kan skrive litt om opplegget seinere idag. :)

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » lør jan 11, 2014 3:21 pm

Lykke til på turen, er det noen måte å følge dere via nett? tenker faceern eller instagram osv?

propellue

Legg inn av propellue » lør jan 11, 2014 4:33 pm

Det er bare å følge i vei.
Det som sansynligvis vil bli oppdatert oftest er facebook-siden vår: https://www.facebook.com/shortbusrally
Om det blir noe særlig oppdateringer etterhvert som vi jobber oss sørover i afrika vil jo tiden vise, men jeg ser for meg at det er ganske skralt med både 3g og wi-fi dekning de fleste stedene vi skal kjøre. :P

For å svare Jon litt. Vi er i touring-kategorien av løpet. Det vil si at vi står veldig fritt til å legge opp ruta selv, mtp at vi ikke har noen særlige punkter underveis som vi MÅ innom. I racing-kategorien må man jo løse geocaching-oppgaver underveis, noe som låser deg litt mer til en bestemt rute.
Hele rallyet er lagt opp på dagsetapper som varierer fra 200 til 800km og man må regne med 12-24 timers kjøring hver dag. Så lenge vi er i Marokko så er de ikke så nøye hvorvidt alle kommer seg i mål hver dag og sånt, men i mauritania og senegal er de litt mer obs på å ha oversikt hvor de forskjellige lagene er til enhver tid.
Vi har fått en road-book der alle dagsetappene er detaljert beskrevet og lokale forhold vurdert underveis. Der er det massevis av koordinater til forskjellige severdige ting underveis og beskrivelser av forskjellige måter å komme seg til mål på. Den er også full av tips til hva slags mat man burde kjøpe for å ungå å bli matforgiftet, koodrinater til bensinstasjoner og alt tenkelig annet.

Sikkerhetsmessig så vil det være en medic-truck som kjører hele ruten og som vil være tilgjengelig på telefon og CB. Det er vel mest aktuellt hvis man har uhell eller blir syk eller noe i den duren. Det er klassifisert som et motorsport-arrangement så vi har kjøpt en egen forsikring gjennom arrangøren for å være sikre på at vi ikke blir fanget i et sort forsikringshull dersom uhellet er ute.

Dette med egensikkerhet er vel først et tema når man kommer ned til Mauritania. Der anbefales det ikke å campe noen steder utenom de offisielle bivuakkene, og hvis man må så er det masse føringer på å ikke bruke lys eller gjøre opp ild og mange fler sikkerhetsråd. Arrangøren er veldig klare på hva man bør og ikke bør gjøre, men når alt kommer til alt så er man selv ansvarlig for at hele opplegget skal bli så sikkert som mulig for sin egen del. For vår del satser vi på konseptet om strength in numbers og at vi ikke kommer til å kjøre altfor mye alene.

Håper det er litt svar på det du lurte på.
Vi har jo ikke deltatt enda, så det er litt vanskelig å si noe om det foreløpig. Vi har bare planlagt turen frem til ferga over middelhavet, etter det kommer vi til å ta det aller meste på sparket.

BTW: Bernt, hadde ikke du den samme type PTO-spak som meg i bilen din?
Har du tilfeldigvis et bilde eller litt sånn grovhusk om hvordan det så ut under teppet ditt? :)

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » lør jan 11, 2014 4:58 pm

spenede prosjekt og tur dette :-) bare en anbefaling.når dere skal inn i Marokko så gjem radioen og antenne i bilen.dem liker ikke det der nede,heller ikke alkohol.

Marokko er eit kjempe land og kjøre bil i :)

Var noe helt få plasser,mi var innom i marokko som det var noe mer tlf dekning en for og ringe.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

propellue

Legg inn av propellue » lør jan 11, 2014 5:45 pm

*EDIT: Her sto det masse greier om elektriske issues som vi fant ut av.

Har også fått til et dårlig bilde av festehullene til ptoaksling-brakettene. Man ser det ikke på bildene, men disse ser gjenget ut for mitt øyet. Det var sikkert 10'000 minusgrader og vått på bakken, derfor det dårlige bildet. Skal se om jeg får tatt et bedre imorgen. (Nei, jeg har ikke garasje :P )
Bilde

Og når det kommer til radio så har vi fått marokkansk permit for både CB-radio og satelittelefon(som vi ikke har). :P Arrangøren som har ordnet alt sammen.
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 6:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » lør jan 11, 2014 6:13 pm

Det var bra,for ble anbefalt og gjemme det fra noen på ferja til cueta :-)

Lykke til på turen/løpet :)
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » lør jan 11, 2014 6:34 pm

Tack för infon. Som sagt, verkligen spännande projekt detta.

" Fisk-stim " metoden funkar nog bra ja. Lättare att ge sig på små enheter än stora. Hoppas ni får möjlighet att hålla oss uppdaterade längs vägen och så glädjer jag mig till ett riktigt maffigt resebrev oxå :)

God Speed!

Svar

Gå tilbake til «Garasje»