Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Bernt S
Sted: Bergen

Re: Propellues 1986 HJ60 - Ørkenrally edition

Legg inn av Bernt S » søn jan 12, 2014 12:43 pm

Hadde ikke noe bilde nei, men litt framfor girspaken på venstre side......

Ang lysene så hadde eg kjøpt lysforsterknings settet fra biltema og bytett releene til 24v og så kun brukt ledn fra lysbryteren som styrestrøm.....
Ble iallefall mye mere lys på den gamle min sånn....
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5

propellue
Sted: Langhus

Legg inn av propellue » søn jan 12, 2014 1:23 pm

Har tenkt litt på noe i de baner jeg også, men nå er det jo helt dødt i ledningen fra lysbryteren så da er jeg vel like langt.
Og i koblingen under rattstammen så er det så trangt at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg kan få bytta ut ledningen.

Hmmm! Sitter litt fast på denne altså. Tror hvertfall det blir nedprioritert før turen, og at jeg heller kobler alle ekstralysene til en annen signalkilde som alltid er på og bruker egne brytere. Så får heller det originale langlyset seile sin egen sjø frem til jeg er tilbake. :P

Og ikke minst, takk for lykkeønskninger. Tror nok det kommer til å trenges. ;)

Brukeravatar
Bluesman
Sted: Indre Østfold

Legg inn av Bluesman » man jan 13, 2014 8:52 am

:shock: Sammenligner bildet av kontakta, med verkstedhåndboka under filområdet her....

rød/gul går inn på nr. 5
rød/grønn går inn på nr. 6
hvit/svart (?) går inn på no. 13, som ligger rett under nr. 6

Bryteren kobler sammen 5 og 13 på fjernlys og 6 og 13 på nærlys.

Har du prøvd en jumpeledning for å sjekke om bryter er ok?

Ikke for å fornærme noen, men sikringer er selvfølgelig ok? :D
Vedlegg
HJ60_lysbr.JPG
HJ60_lysbr.JPG (55.45 kiB) Vist 3296 ganger
LC HJ60 1986
LC HJ60 1984
Honda GoldWing 1996

P. Sellers: "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"

propellue

Legg inn av propellue » man jan 13, 2014 10:35 am

Har målt og testa det meste nå, og det er strøm fram til pluggen. Så et eller annet sted mellom pluggen og uttaket så er det et brudd av noe slag.
Nei, tror heller jeg bare lar hele greia ligge og nøyer meg med 7 fjernlys på turen. :P

Nå er det bare å stålsette seg for noen litt hektiske dager. I dag eller imorgen kommer nye dempere, nytt komplett ledd og stag-system til styringa, overhalingskitt til knoklene og litt forskjellig annet knask. Og alt må (bør) være ferdig innen jeg kjører fra Bergen på søndag. :)

propellue

Legg inn av propellue » tir jan 14, 2014 10:42 pm

Pakka med delene kom rett før bergensmøtet i klubben gikk av stabelen igår.
Det blei en rolig kveld med kaffe, kaker, våsesnakk og litt bilprat. Bra gjeng. :)

Idag har det vært litt mer hektisk med ordning av malariatabletter og bestilling av litt sære lyspærer.
Men hvertfall. Jeg fikk gjort litt jobb på bilen.
Takgrinda er nå stort sett ferdig. Vi skal plukke opp to reservehjul i Drammen på vei til Kiel-båten og et sett sandstiger i Budapest, men ellers er det stort sett det som er oppå der nå som skal være der. Det er 4 lys forran, hi-lift på høyresiden, spader på venstresiden, CB-antenne, 3 jerrykanner og et lite flagg. :)

Bilde
Spadefestet er litt midlertidig, det var mest for å se om de kunne festes der greit mtp. størrelsen.

Forstillinga har også fått en aldri så liten overhaling. Nye dempere og styredeler er på plass. Jeg rakk ikke å ta alle 4 demperne idag, men det var som å kjøre en helt annen bil selvom jobben bare var halvferdig, så jeg gleder meg til å teste det imorgen når alle er nye.

Bilde

Bilde
De av dere med ørneblikk legger sikkert merke til at stabilisatorstaget mangler. Det er en pågående jobb å få plukka driten fra hverandre, men hvis det ikke kan løses på annen måte så må man vel bare vinkelslipere ivei og sette det sammen igjen med nye deler.

Alle endeleddene, begge parallellstagene samt styredempern blei også bytta. Der også var det stor forskjell å spore. Nå svinger bilen idet jeg vrir på rattet, mens før så måtte den ha litt betenkningstid først. :P Stagene er noe forsterka saker fra man-a-fre. Litt usikker på om det er nødvendig, men når man først var igang og brukte for mye penger så hvorfor ikke?

Bilde

Bilde
Herrlich når det er litt blankt! :)

Demperne bak er også langt, langt på overtid. Det blir imorgen.
Bilde

Det er ingen tvil om at det var en jobb det var på høy tid å få gjort. Tidligere fjerna jeg også balanseringsloddene på innsiden av felgene også så forhåpentligvis blir ikke disse spist opp på samme måte som de forrige.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Glemte å knipse bilde av det, men jeg fikk også montert braketten til pto-akslingen, så nå gjenstår det bare å borre hull i gulvet så jeg kan få spaken på plass. :)
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 6:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Bernt S
Sted: Bergen

Legg inn av Bernt S » tir jan 14, 2014 10:50 pm

Eg hadde ikke stab stag foran på min gamle....
Merket ikke så stor forskjell med å uten...
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » ons jan 15, 2014 5:29 pm

Blir avundsjuk känner jag - på en bra måte. Så härligt att ha ett sådant äventyr framför sig.

När är ni i Oslo?

propellue

Legg inn av propellue » ons jan 15, 2014 7:18 pm

Jeg er i Oslo på mandagen, så kommer han andre ned tirsdags morgen også tar vi kiel-båten klokken 14.00 på tirsdag.
Det er ingenting i veien for å kroke opp på mandagen hvis det er ønskelig. Kunne jo vært artig å fått til et lite treff. :)

Litt mer jobb blei gjort idag. Blandt annet demperne bak, lys på winchen og litt koblingsgreier.
Glemte å ta bilde av de nye demperne når de var på plass, men dere vet nå hvordan de ser ut. Forskjellen på bilen er hvertfall helt enorm. Gynginga som den drev med før er nesten helt borte, og den har plutselig blitt en drøm å kjøre.

Og det er jo litt forskjell på de gamle og de nye også.
Bilde

Har også fått på de siste ekstralysene. Det er 130w-pærer i de på winchen, så nå har vi totalt nesten 500w som lyser opp fremover. Det får holde. Bilen er nå egentlig ferdig på utsiden. Muligens vi pynter litt med tegninger og bengalakk på fangerne, men i grove trekk er det sånn den blir seende ut.

Bilde

Med lekre, og ikke minst funksjonelle, detaljer:
Bilde

Fremover blir det stort sett jobbing med winchen. Jæger gikk på en blemme med leveringstider så jeg må få laga til det vippestaget som står på selve pto-kassa, samt å få borret hull i gulvet til spaken.
Hvis noen har målene på vippestaget så mottas de med stor takk, det samme også med hvor på tunnelen hullet må plasseres. Jeg fant noen bilder på garasjetråden til Borvik, så hvis du leser dette så kan vi vente deg en PM iløpet av kvelden. ;)
Sist redigert av propellue den ons aug 06, 2014 6:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
berglid
Sted: Stryn

Legg inn av berglid » tor jan 16, 2014 1:36 pm

Lykke til på turen! Dette kan en like. Om du treng noke hjelp til og oppdatere garasjen undervegs er det berre og ta kontakt så skal du få tlf nr og epost adresse så kan eg oppdatere for deg :D
LC120 AT44
LC80 Fjallasport 46
Scandinavia - Tunisia 2014

propellue

Legg inn av propellue » tor jan 23, 2014 12:15 am

Hei og hopp!

Da var man på plass i Praha etter ca 700km. Ingen problemer så langt annet enn et litt høyere forbruk enn forventa, pluss at delebutikken vi hadde sett oss ut i Berlin var så godt som nedlagt og det eneste vi fikk tak i der var litt girolje.
Ellers har jeg også lagt merke til at all vekta gjør sitt med bakfjærene og at de muligens må skiftes ut et eller annet sted på vei gjennom europa.

Det blei ekstremt travelt både mandag kveld og tirsdag formiddag før vi fikk hoppet på kielbåten, men vi ble nå hvertfall med den. Med litt flaks får vi også tatt litt mer bilder fremover, da dagen idag stort sett kun har gått med til kjøring.

Imorgen skal vi nå hvertfall til Budapest. Det er ca. 500km dit, og vi håper å være der på ettermiddagen en gang. Det blir forhåpentligvis litt mindre kål med stengte butikker og bomturer og denslags imorgen. Jeg skal se om ikke jeg får sendt litt PM'er og sånt imorgen også så det kanskje lar seg gjøre å oppdatere her inne selv om vi er i litt mer grisgrendte strøk med noe dårlig dekning for internett. :)

Vi rakk å få bittelitt publisitet rett før vi forlot gamlelandet da. Det kan leses her: http://www.nrk.no/telemark/klar-for-ork ... 1.11485401 , men det står neppe noe dere ikke visste allerede.

Nå venter dusjen! Fred ut fra praha.

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » tor jan 23, 2014 7:28 am

Vi följer spänt med och håller tummarna. Det sket sig fullständigt med en kaffekopp innan ni for till Kiel, fullt kaos i heimen så jag kom inte loss. Nå, vi tar igen det när ni kommer hem igen.

propellue

Legg inn av propellue » søn feb 02, 2014 12:56 am

Det har skjedd altfor mye, og jeg har altfor lite tid å skrive på.

Hvis noen er interessert så sjekk den siste oppdaterina som ligger her: https://www.facebook.com/shortbusrally
Der har vi også fått opp noen bilder.

Ellers er det bare å si at alle som i det hele tatt er bittelitt interessert bare bør melde seg på med en eneste gang. Det er helt utrolig artig! :)

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » søn feb 02, 2014 9:05 am

Ser helt galet häftigt ut!

God resa vidare.

propellue

Legg inn av propellue » man feb 10, 2014 12:36 pm

Vi kom i mål og bilen tålte turen, sånn nesten hvertfall. :P
Nå ser det ut til at den skal hives i en conteiner og bli sendt tilbake.

Nettet her nede er elendig, så bilder og sånt blir sansynligvis når jeg får kommet meg hjem.

propellue

Legg inn av propellue » man mar 24, 2014 3:31 pm

Da var man endelig i gang her inne igjen! :)

Det har vært veldig hektisk etter at vi kom hjem, men nå begynner det å stabilisere seg litt.
Bilen har ankommet oslo og vi får det forhåpentligvis ut av havneområdet iløpet av de neste dagene. Det er selvfølgelig mangler i papirarbeidet fra Afrika så det er ikke gjort i en håndvending å få det ut. Håper bare vi får bilene ut før de begynner å kreve havneavgift for konteinern.

Når vi nå en gang får bilen ut så skal jeg flytte til Oslo en ukes tid eller to og se hva jeg klarer å få reparert.
Siste frist for å få den gjennom EU-kontroll er i utgangen av april, og jeg stikker til statene med jobben den 14. april så innen da må alt være i boks.

Bilen har hvertfall blitt utrolig slitt iløpet av turen. Vi var ganske lei når vi kom frem, så vi gadd ikke å gå så altfor nøye gjennom hva som måtte gjøres med den. Derfor er det vanskelig å si noe om hvor ille det faktisk før jeg har fått sett på bilen, men det jeg kan komme på i farta er:
- Oljelekkasje fra PTO
- Hjemmelaga add-a-leaf
- Massiv positiv camber på framhjulene og litt negativ camber på bakhjulene
- Knekt ramme, fikset i en bakgate
- Karosseriet har løsnet fra karosserifestene på hvertfall ett punkt.
- En enorm wobble i styringen
- Ullen clutch

Vi knakk den ene bakfjæra i Marokko og fikk laga noen jævli stive add-a-leaf-greier på et verksted. Dette førte igjen til at belastninga på ramma blei så stor at den knakk, pluss at absolutt alt av tidligere sveisesømmer har gått opp. Det hadde muligens skjedd uansett, for det var perioder hvor det rista så mye at jeg vurderte å bare kutte hele løpet. 10 timer på vaskebrettvei kan gjøre noe med psyken til hvem som helst tror jeg. :P

Ellers så har jeg såvidt fått startet på et reisebrev fra turen. Det blir tatt litt i etapper, men jeg skal prøve å få lagt ut litt mer hver dag nå. Det kan leses her: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=91&t=21757

propellue

Legg inn av propellue » ons aug 06, 2014 8:52 pm

Det har jo gått en stund siden vi kom hjem nå, men det har skjedd litt av hvert utenom i mellomtiden så oppdatering her inne har blitt litt nedprioritert. Det tok jo sin tid før bilen faktisk dukka opp i norge igjen. Det var vel i månedskifte mars/april, og etter det så har det i korte trekk blitt 2 måneder i statene med jobben for så å reise rett ut i nordsjøen når jeg kom hjem. Deretter dukka det en aldri så liten datter opp noen dager etter at jeg kom hjem også har det på en måte gått litt i ett etter det.

Men nuh begynner det å roe seg i heimen så da kan man jo like gjerne skrive litt her inne igjen. :)

Det er jo bare å være helt ærlig. Bilen er et sørgelig syn. Det er bulker og sprekker og rust og støv over alt og jeg ser ikke for meg at den kommer på veien i år.
Jeg var en tur i oslo etter at vi fikk containern frem og jeg hadde litt høye forhåpninger mtp å kjøre den tilbake til bergen. Det hadde helt sikkert gått, men hadde jeg blitt stoppa så ville jeg nok blitt bura inne. Derfor blei den stående i lommedalen mens jeg forsvant ut på tur.

Sånn så den ut når jeg kom. Absolutt alt var støvete og nedsarva.
Bilde

Bilde

Bilde

Det virker kanskje ikke så ekstremt, men det er kanskje verdt å nevne at vi vaska ned stor sett hele bilen så godt vi klarte 2 ganger underveis. Så dette er bare fra såvidt den siste uka eller så.

Her kan dere også se den add-a-leafen som blei lagt inn under nødreparasjonen i sør-marokko. Det er kanskje ikke så rart at det plutselig blei litt stivt.
Bilde

Når vi var omtrendt halvveis så byttet vi luftfilter bare for å være på litt i forkant, tenkte vi. Etter det tror jeg det tok 3 dager før vi tok ut det "nye" filteret og støvet bare rant ut det. :P Det var litt støvete i motorrommet når jeg fikk bilen tilbake også.
Bilde

Planen for denne turen var jo egentlig å overhale litt av hvert og så kjøre hjem til Bergen. Så jeg fikk bilen opp i bukken og skulle egentlig til å sette igang.
Bilde

Bilde
Det tok riktignok ikke lange tiden med høytrykkspyler, hammer, meisel og skrutrekker før det var ganske klart at det ikke kom til å bli noe av planen min.

Det er karosseriet og ramma det står verst til med. Hjulbuene bak led av et utrolig dårlig forsøk for reparasjon fra tidligere og det virker som om ramma har hatt gjørme liggende i den i lang tid, for flesteparten av hullene og sprekkene var omtrendtlig i samme høyde fra bunnen.

Bilde
Venstre hjulbue

Bilde
Venstre hjulbue

Bilde
Høyre hjulbue

Bilde
Høyre hjulbue

Bilde
Langs høyre dørlist. Det virker faktisk som om hele resten av karosseriet har løsna fra kanalen langs hele høyresida.

Her kan man se den "forsterkningen" vi sveisa inn når ramma knakk første gangen.
Bilde

Bilde

Og her et et eksempel på hull/sprekk jeg fant.
Bilde

Bilde
Samme på høyre side.

Bilde
Her kan man vel også se litt sånne innsveisa artigheter som kom underveis.

Det kommer kanskje ikke som noen bombe at jeg mista litt motet akkurat der og, men nå har riktignok tid-til-overs og overmotet begynt å komme tilbake så nå har jeg begynt å legge planer igjen. ;)

Nå er det bleieskift på gang her, men jeg kommer tilbake med mer imorgen.

Brukeravatar
casevac
Sted: Elverum

Re: "Klara" - Propellues 1986 HJ60

Legg inn av casevac » tor aug 07, 2014 9:57 pm

Gratulerer med familieforøkning :-)
Slik det ser ut av bildene så kan de kanskje være et nøkternt estimat å si at bilen er klar til første skoledag ;-)
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.

propellue

Legg inn av propellue » fre aug 08, 2014 8:18 am

Takk for det!
Det er et aldri så lite stillehav av jobb som må gjøre med den og skulle jeg gjort denne jobben selv så kunne jeg nok trygt belaget meg på å ha den ferdig til russefeiringa hennes når den tid kommer. :P

For å gjøre en lang historie kort så ser det ut til at bilen nå etterhvert skal følge i det som etterhvert har begynt å bli endel 60'ers fotspor østover. Etter mye undersøking og høring og mailing og alt som hører med så har jeg funnet meg et verksted i Polen som har mulighet til å ta på seg jobben.

Det var en post på et norsk vw-forum som fikk meg til å bestemme meg for at det faktisk kunne være noe. De gjorde en helt utrolig jobb med en te-sil av en Transporter pick-up, og vossingen som eide den stakkars te-silen fortalte om en veldig ryddig prosess med god kommunikasjon og bildeoppdateringer underveis.

Hvis noen er interessert så kan dere lese om restaureringen her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,53177.0.html
Men i korte trekk så fikk de dette
Bilde

Bilde

Til å bli til dette:
Bilde

Alt er ikke helt klart enda, og akkurat nå så venter jeg på svar med priser på en smørbrødliste av ting jeg tenkte å få gjort med bilen. Når denne kommer så ser jeg hva som passer med budsjettet jeg har og går for en endelig arbeidsbeskrivelse. Deretter så satser jeg på å få på litt mer fornuftige fjærer, overhale fremakslingen og tette oljelekasjer sånn at bilen er kjørbar før jeg får den fraktet nedover iløpet av høsten en gang. :)

Det jeg ønsker et prisoverslag på er:
- Strippe kaross og ramme fra hverandre
- Sandblåse alt
- Sveise alt. - Få kuttet deigræva bak og laget boks-hjulbuer inni og sveiste skjermbreddere. Husk også å sjekke takrenner?
- Lakk
- Nytt interiør (4 skinnseter, lydisolering og varegitter) Husk å fortsatt ha festene til benken på plass.
- Nytt el-nett. Inkl. hengerkontakt og reparasjon av sensorer/målere som idag ikke virker
- Overhale winch. Tilpasse og rette aksling og muligens flytte winchen bakover om mulig. Pluss sveise til en fanger som passer.
- Dørlåser. Alle 4 dørene og bakluka. (Sentrallås?)
- Tenningslås
- Nytt eksossystem
- 1" bodylift

Så nå venter jeg bare spent på hva han har å si. ;)

Pluss at jeg må bestemme meg for en farge. Det ser jeg for meg at kan bli en utfordring.

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre aug 08, 2014 9:48 am

Spännande!

Klara som i klara ku? Svart och vit i någon piffig kombination?

propellue

Legg inn av propellue » fre aug 08, 2014 10:03 am

Fargen er jeg veldig usikker på, men tror jeg heller litt mot grønn, hvit, mørk grå eller en litt mørkere blåfarge enn den standard 60-fargen. Hvis ingen andre har noen veldig gode innspill da. Skal poste noen eksempler på hva jeg ser for meg senere.

Klara kommer fra den gamle Torbjørn Egner-sangen om Kaptein Sortebill, den hardeste sjørøveren som noen sinne har seilt på de syv hav. Og som forøvrig har 500-års jubileum i år. ;) "Skuta heter Klara og er very well bekrutta."

Svar

Gå tilbake til «Garasje»