saw LJ73, KDJ150 garasje (x: KZJ95, KDJ120)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Bra. Mine så langt verre ut
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
@haakonbs: Jeg syns selv at jeg er flink til å bruke opp ting før jeg skifter de, men i dette tilfellet har jeg en lang vei å gå, eller sitte er vel kanskje mer riktig
Skulle noen være i besittelse av et like slitt et så kan mitt "slitte" kanskje hjelpe noen? Fortsatt et par-tre hundre tusen km. igjen etter bildene å bedømme!
I det hele tatt. Skifta glødeplugger på 73`n: Starta som alltid nesten før den snudde en runde, tilbake i god gammel form med andre ord. Digg.
I anledning jubilantens siste PKK før den regnes som veteran fikk den prøve visningssettet sitt: Grøsser nedover ryggen men sånn er det bare.
PKK var barnemat for denne karen! Stolt eier!
Har gått noen runder med hvordan den skal bli og har vel kommet frem til at dagens look er noenlunde sånn jeg vil ha den med noen få endringer. Har faktisk også sjekka med Toyota angående nye dekaler til hele bilen men det lager de dessverre ikke lengere, så nest beste løsning: Innom noen andre som driver i samme bransje!
Veldig morro å få være med på oppmåling og farge plukking, tilbake til opprinnelig glans! Eller et steg nærmere er vel mer riktig å si. Får produsert opp to sett replikaer av de originale Turbo stripene, av en eller annen rar grunn så syns jeg svart bil med originale dekaler er litt gromt så da blir det sånn. Hadde noen sagt at jeg skulle velge en sånn løsning for noen år siden hadde jeg rista på huet og ledd, men ting forandrer seg, jeg også tydligvis. Begynner nedplukking av bilen for lakkering i vinter, det er iallefall planen.
En av grunnene til at jeg drista meg ut i saltlakan i dag var for å få den EU godkjent, regner med at det kan være med på å inspirere undertegnede til å ikke gå lei, altså at jeg vet at det bare er å plukke ned, kose seg, lakkere (andre gjør det) montere. Eu godkjent, skilt, veteranstatus og startklar bil er gulrota i andre enden!
Det andre dekal settet skal på en kompis sin 73, regner med at det blir montert på denne siden av jul, skal poste bilder av før og etter.
Skulle noen være intresserte i et dekal sett så kan jeg videreformidle kontakt da disse blir lagret og kan printes ut på forespørsel. Pris tror jeg vi tar på P.M eller telefon
Skulle noen være i besittelse av et like slitt et så kan mitt "slitte" kanskje hjelpe noen? Fortsatt et par-tre hundre tusen km. igjen etter bildene å bedømme!
I det hele tatt. Skifta glødeplugger på 73`n: Starta som alltid nesten før den snudde en runde, tilbake i god gammel form med andre ord. Digg.
I anledning jubilantens siste PKK før den regnes som veteran fikk den prøve visningssettet sitt: Grøsser nedover ryggen men sånn er det bare.
PKK var barnemat for denne karen! Stolt eier!
Har gått noen runder med hvordan den skal bli og har vel kommet frem til at dagens look er noenlunde sånn jeg vil ha den med noen få endringer. Har faktisk også sjekka med Toyota angående nye dekaler til hele bilen men det lager de dessverre ikke lengere, så nest beste løsning: Innom noen andre som driver i samme bransje!
Veldig morro å få være med på oppmåling og farge plukking, tilbake til opprinnelig glans! Eller et steg nærmere er vel mer riktig å si. Får produsert opp to sett replikaer av de originale Turbo stripene, av en eller annen rar grunn så syns jeg svart bil med originale dekaler er litt gromt så da blir det sånn. Hadde noen sagt at jeg skulle velge en sånn løsning for noen år siden hadde jeg rista på huet og ledd, men ting forandrer seg, jeg også tydligvis. Begynner nedplukking av bilen for lakkering i vinter, det er iallefall planen.
En av grunnene til at jeg drista meg ut i saltlakan i dag var for å få den EU godkjent, regner med at det kan være med på å inspirere undertegnede til å ikke gå lei, altså at jeg vet at det bare er å plukke ned, kose seg, lakkere (andre gjør det) montere. Eu godkjent, skilt, veteranstatus og startklar bil er gulrota i andre enden!
Det andre dekal settet skal på en kompis sin 73, regner med at det blir montert på denne siden av jul, skal poste bilder av før og etter.
Skulle noen være intresserte i et dekal sett så kan jeg videreformidle kontakt da disse blir lagret og kan printes ut på forespørsel. Pris tror jeg vi tar på P.M eller telefon
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Viktig å sitte godt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Med avgjørelsen tatt så er det jo bare å så smått skride til verket!
Påbegynt demontering, først av med topp og alle dører. Alle hengsler skal skiftes, har et sett med veldig gode hengsler, eneste minuset er at de er hvite, men det kan man jo gjøre noe med. Allerede avlevert til blåsing og lakkering. Legg merke til påsatt fettnippel på bakdør hengslene, gromt. Slipper pipelyder og at det går tørt. Toyota skulle levert de sånn originalt. Alt som kan smøres varer lengere. Ikke rart det ruster litt, tynt med lakk her og der. Disse ble vel lakkert med dører eller iallefall hengsler påmontert. Liten avsporing i demonteringa. Lurte på å sette sånne lufteventiler innvendig. Hadde et sett ekstra liggende. Blir nok sånn. Ingen praktisk betydning, kun fordi jeg tror det kommer til å se kult ut. Skal bli greit å få bort alle skavanker og slitasje, eller patina som det også kan kalles. Helt greit med litt men det kan bli for mye av det gode også.
Også mye stygge skruehull etter kalesje. Synd det ikke er lagd en bedre løsning originalt, eller kanskje det er det egentlig? En gang i tiden har noen sveisa litt her... spørs om ikke den skal tas på nytt nå som muligheten er tilstede. Og ja haakonbs, viktig å sitte godt! Har avtalt med lakkereren at bilen skal være kjørbar men demontert. Ikke helt ferdig med demonteringa men kjørbar det er den! Ei kasse ekte Dansk Tuborg kan brukes til så mangt!
God lørdagskveld!
Påbegynt demontering, først av med topp og alle dører. Alle hengsler skal skiftes, har et sett med veldig gode hengsler, eneste minuset er at de er hvite, men det kan man jo gjøre noe med. Allerede avlevert til blåsing og lakkering. Legg merke til påsatt fettnippel på bakdør hengslene, gromt. Slipper pipelyder og at det går tørt. Toyota skulle levert de sånn originalt. Alt som kan smøres varer lengere. Ikke rart det ruster litt, tynt med lakk her og der. Disse ble vel lakkert med dører eller iallefall hengsler påmontert. Liten avsporing i demonteringa. Lurte på å sette sånne lufteventiler innvendig. Hadde et sett ekstra liggende. Blir nok sånn. Ingen praktisk betydning, kun fordi jeg tror det kommer til å se kult ut. Skal bli greit å få bort alle skavanker og slitasje, eller patina som det også kan kalles. Helt greit med litt men det kan bli for mye av det gode også.
Også mye stygge skruehull etter kalesje. Synd det ikke er lagd en bedre løsning originalt, eller kanskje det er det egentlig? En gang i tiden har noen sveisa litt her... spørs om ikke den skal tas på nytt nå som muligheten er tilstede. Og ja haakonbs, viktig å sitte godt! Har avtalt med lakkereren at bilen skal være kjørbar men demontert. Ikke helt ferdig med demonteringa men kjørbar det er den! Ei kasse ekte Dansk Tuborg kan brukes til så mangt!
God lørdagskveld!
- Vedlagte filer
-
- 010.jpg (1.33 MiB) Vist 12011 ganger
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Snyggt jobbat! Blir spännande att se slutresultatet.
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Du er grundig, det vi liker tenker du å beholde samme farge eller blir det ny farge?
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Jo takk for tilliten
Nå blir dette en forholdsvis grei liten lakkering, ikke skille balja fra ramma så sånn sett ikke all verdens jobb. Får prøve å gjøre det litt "greit nok" bilen skal brukes med god samvittighet etterpå ikke på utstilling.
@pilten: Jo det blir nok Toyota 202 sort original farge og replika av de originale turbo dekalene. Håper i andre enden at bilen til forveksling skal se sånn noenlunde original ut, skallet altså. Syns det er litt artig da de færreste ser sånn ut lengere.
Edit: Så det vil med andre ord si at motorrommet (nesten klin strøkent mtp. lakk) ikke behøver å tas i denne omgang, og FRP-toppen fortsetter å være original og hvit. Ikke noen spenstige fargesprell her i gården!
Fått demontert litt mer: Og enda mer: Av med frontruteramma og der er det litt jobb... Var klar over at det så sånn ut, hadde det blottlagt da jeg skifta ruteramme i våres, men bestemte meg for å utsette sveising med påfølgende lakkering til vinteren 2016-17, jeg hadde lyst til å bruke bilen i sommer som var. Ikke rart de har en tendens til å lekke litt vann inn på gølvet, rimelig fin entre inn i kupeen... Snart ferdig nedplukka, litt organisering av deler så er det bare å børste støvet av sveiseaparatet, kan hende det er flere som også må børste litt støv av apparatet og hjelpe meg
Nå blir dette en forholdsvis grei liten lakkering, ikke skille balja fra ramma så sånn sett ikke all verdens jobb. Får prøve å gjøre det litt "greit nok" bilen skal brukes med god samvittighet etterpå ikke på utstilling.
@pilten: Jo det blir nok Toyota 202 sort original farge og replika av de originale turbo dekalene. Håper i andre enden at bilen til forveksling skal se sånn noenlunde original ut, skallet altså. Syns det er litt artig da de færreste ser sånn ut lengere.
Edit: Så det vil med andre ord si at motorrommet (nesten klin strøkent mtp. lakk) ikke behøver å tas i denne omgang, og FRP-toppen fortsetter å være original og hvit. Ikke noen spenstige fargesprell her i gården!
Fått demontert litt mer: Og enda mer: Av med frontruteramma og der er det litt jobb... Var klar over at det så sånn ut, hadde det blottlagt da jeg skifta ruteramme i våres, men bestemte meg for å utsette sveising med påfølgende lakkering til vinteren 2016-17, jeg hadde lyst til å bruke bilen i sommer som var. Ikke rart de har en tendens til å lekke litt vann inn på gølvet, rimelig fin entre inn i kupeen... Snart ferdig nedplukka, litt organisering av deler så er det bare å børste støvet av sveiseaparatet, kan hende det er flere som også må børste litt støv av apparatet og hjelpe meg
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Sikkert ikke super interressant, men demonteringa nærmer seg veis ende.
Har fått blottlagt gulvet. Selvfølgelig sniktitta under teppet før men aldri hele samtidig, og kan vel si at jeg spretter det i grevens tid mtp. omfanget av jobb. Noen år til så hadde rusta fått enda bedre tak.
Ikke så ille på passasjer siden: Men desto brunere på sjåfør siden: Men alt i alt ikke så værst. Eneste stedet som må sveises i gulvet er ved dreneringspluggen, den passer ikke helt lengere, romslig og det er ikke gummien som har endra fasong . Resten er kun brunt har iallefall ikke klart å stikke huller noen steder. Rart at ikke gulvet er mer beskytta mot vann, det eneste som er der er littegranne grunning. Hadde de forrige eierne banka av seg på skoa og ikke dratt med masse snø inn, eller Toyota hadde spandert på litt ekstra skydd så tror jeg faktisk tilstanden hadde vært en annen.
Kuren er vel å få bort det brune og deretter owatrol tenker jeg, andre synspunkter/forslag?
Jo og et tretthetsbrudd ved bakre venstre sjåførstolfeste, der har blekket revna. Ikke rusta av men rett og slett revna. Ellers er gulvet faktisk veldig bra, alder og km. stand tatt i betraktning: Og sånn ser det ut nedpella: Nesten litt vemodig, for noen dager siden rusla den rett gjennom EU... Noen timer igjen før den gjør det på nytt!
Har fått blottlagt gulvet. Selvfølgelig sniktitta under teppet før men aldri hele samtidig, og kan vel si at jeg spretter det i grevens tid mtp. omfanget av jobb. Noen år til så hadde rusta fått enda bedre tak.
Ikke så ille på passasjer siden: Men desto brunere på sjåfør siden: Men alt i alt ikke så værst. Eneste stedet som må sveises i gulvet er ved dreneringspluggen, den passer ikke helt lengere, romslig og det er ikke gummien som har endra fasong . Resten er kun brunt har iallefall ikke klart å stikke huller noen steder. Rart at ikke gulvet er mer beskytta mot vann, det eneste som er der er littegranne grunning. Hadde de forrige eierne banka av seg på skoa og ikke dratt med masse snø inn, eller Toyota hadde spandert på litt ekstra skydd så tror jeg faktisk tilstanden hadde vært en annen.
Kuren er vel å få bort det brune og deretter owatrol tenker jeg, andre synspunkter/forslag?
Jo og et tretthetsbrudd ved bakre venstre sjåførstolfeste, der har blekket revna. Ikke rusta av men rett og slett revna. Ellers er gulvet faktisk veldig bra, alder og km. stand tatt i betraktning: Og sånn ser det ut nedpella: Nesten litt vemodig, for noen dager siden rusla den rett gjennom EU... Noen timer igjen før den gjør det på nytt!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- Geir Vangen
- Innlegg: 752
- Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
- Lokasjon: Sarpsborg
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Dette er super interessant
Gir inspirasjon til å starte selv. Skal igjennom det samme med min 73, da blir det også ramme bytte.
Jeg rekker dessverre ikke å komme igang før neste vinter.
Gir inspirasjon til å starte selv. Skal igjennom det samme med min 73, da blir det også ramme bytte.
Jeg rekker dessverre ikke å komme igang før neste vinter.
Min garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=1070
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Blir morro håper du tar deg tid til å legge ut oppgraderinger i ny og ne, for jeg syns nemlig også det er gøy å lese, følge med på andres prosjekter! Fremgang, tilbakegang, løsninger og resultat! Skal få lagt ut et bilde eller to av den gamle din som jeg og Bjørnar var å henta for et par år siden. Den er helt rustfri og nylakkert, eu godkjent og omregistrert til 5-seter. Bare verker etter replikaene av de originale Turbo stripene så er den klar for å vises frem igjen!Geir Vangen skrev:Dette er super interessant
Gir inspirasjon til å starte selv. Skal igjennom det samme med min 73, da blir det også ramme bytte.
Jeg rekker dessverre ikke å komme igang før neste vinter.
Har fått demontert dørene. Var litt spent på å få ut rutene i bakdørene. Brukte dekkspaker av plastikk til tråsykkel og det funka fjell. Ingen skader på hverken rute eller ramme. Rammene bak var nesten i uforskamma bra stand også, hadde nesten venta meg mer rust men der var jeg heldig. Fikk av veltebøyla. Ser ut som om den også er lakkert i påmontert tilstand da det er forholdsvis tynt med lakk.
Børsta støvet av sveiseapparatet og begynt med punkting av selvborrende skruehull... Unødvendig ekstraarbeid i grunn... men må gjøres. Siden det ble litt mildvær fikk jeg også varmtvannsvaske gulvteppene, gikk med noen liter avfetting, bra blir de ikke men veldig mye bedre enn de var så jeg får vel benytte meg av de en runde til. Satte på mastern og tørka de litt skikkelig, så da ble det "røyk" og Tuborg i garasjen Dere tåler vel litt dårlig humor på søndags kvelden?
Og selvsagt var vesla med deler av tiden jeg fikk holdt på litt igjen. Kunstnerisk anlagt. Flere enn meg som gleder seg til sommeren ser det ut som!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Så har det skjedd littegrann her igjen, ikke mye men litt...
Har leita en stund etter gummilist til skjermbyggerne. Eneste jeg fant i Norge var OO men de ville ikke selge meg under 100 meter siden de ikke hadde rett dimensjon på lager. Med et behov på maks 10 så ble det litt i overkant å sitte med rest på 90... men så kom jeg over en leverandør på eBay, de solgte rett list (etter mye måling i tommer) i lengder på 6 eller 12 meter (etter omregning fra fot) så da var det bare å bestille! Så nå har jeg iallefall det liggende klart, nærmere original skal det godt gjøres å komme!
Selve bilen har det også skjedd litt med innimellom alt det andre desember ofte inneholder. Fått sveisa litt videre, dårlig med bilder fra det dessverre... ikke helt ferdig... må nok ty til ekspert hjelp til det som står i rest...
Så i går fikk jeg pakka alle løse deler på hengern og vedlikeholdslada batteriene på bilen litt. Neste instans ville starte så smått på den i romjula. Har en bekjent som driver i bilbergingsbransjen og han skyldte meg en aldri så liten tjenest så nå passa det bra å innkassere den. Og vipps så var den sendt videre!
God jul da folkens
Har leita en stund etter gummilist til skjermbyggerne. Eneste jeg fant i Norge var OO men de ville ikke selge meg under 100 meter siden de ikke hadde rett dimensjon på lager. Med et behov på maks 10 så ble det litt i overkant å sitte med rest på 90... men så kom jeg over en leverandør på eBay, de solgte rett list (etter mye måling i tommer) i lengder på 6 eller 12 meter (etter omregning fra fot) så da var det bare å bestille! Så nå har jeg iallefall det liggende klart, nærmere original skal det godt gjøres å komme!
Selve bilen har det også skjedd litt med innimellom alt det andre desember ofte inneholder. Fått sveisa litt videre, dårlig med bilder fra det dessverre... ikke helt ferdig... må nok ty til ekspert hjelp til det som står i rest...
Så i går fikk jeg pakka alle løse deler på hengern og vedlikeholdslada batteriene på bilen litt. Neste instans ville starte så smått på den i romjula. Har en bekjent som driver i bilbergingsbransjen og han skyldte meg en aldri så liten tjenest så nå passa det bra å innkassere den. Og vipps så var den sendt videre!
God jul da folkens
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Med 73`n demontert i forholdsvis småbiter så er det ålreit å ta seg av de litt før de skal sammen igjen.
Først ut er en liten forbedring av forsetene, eller rettere sagt innfestingen.
Har brukt de i hele sommer og justert de så nær perfekt som mulig. Tenker da på tilpassing av høyden i front, altså støtten under lårene noe som er viktig for ikke å bli sliten i beina under lengere kjøreturer. Justeringa kombinert med en litt underdimensjonert innfesting har resultert i at det var på tide å lage en mer permanent løsning.
Sånn så det ut etter at stillingen var så bra som mulig. Kutta til 4 stk. 5mm stålplater grovt. Satte de deretter sammen med tvinger og slipte de så like som jeg klarte. Deretter borra jeg opp hull til sitteputeinnfestingen. Ryggen gjenga jeg opp til. Planen der er gjennomgående bolter skrudd fra baksiden og muttere på yttersiden. Brakettene som skal festes til fjærunderstellet skal sveises. Punkta fast brakettene. Helsveising tenkte jeg egentlig å sette bort til en kompis. Men så fysa jeg litt på å prøve selv, det er jo det som er morro!
Resultatet ble utseendemessig ikke helt sånn som jeg liker det, sveisen altså, men det sitter så da er det ikke så hakkende gæærnt! Er jo sånn man lærer. Test montert, greit å vite at det passer og at justeringsarmen ikke bare er til pynt! Når alt var funnet i orden så fikk de et par strøk med maling. Selve understellene ble kjørt med roterende stålbørste på drillen for å få bort løs maling og litt rust ved innfestingsskruene til gulvet, deretter et par strøk med maling på de også. Så nå var det gjort! Fornøyd med disse da de både ser ok ut og gir en helt annen stivhet (med påfølgende trygghet) til selve sete innfestingen!
Bare resten igjen nå
Først ut er en liten forbedring av forsetene, eller rettere sagt innfestingen.
Har brukt de i hele sommer og justert de så nær perfekt som mulig. Tenker da på tilpassing av høyden i front, altså støtten under lårene noe som er viktig for ikke å bli sliten i beina under lengere kjøreturer. Justeringa kombinert med en litt underdimensjonert innfesting har resultert i at det var på tide å lage en mer permanent løsning.
Sånn så det ut etter at stillingen var så bra som mulig. Kutta til 4 stk. 5mm stålplater grovt. Satte de deretter sammen med tvinger og slipte de så like som jeg klarte. Deretter borra jeg opp hull til sitteputeinnfestingen. Ryggen gjenga jeg opp til. Planen der er gjennomgående bolter skrudd fra baksiden og muttere på yttersiden. Brakettene som skal festes til fjærunderstellet skal sveises. Punkta fast brakettene. Helsveising tenkte jeg egentlig å sette bort til en kompis. Men så fysa jeg litt på å prøve selv, det er jo det som er morro!
Resultatet ble utseendemessig ikke helt sånn som jeg liker det, sveisen altså, men det sitter så da er det ikke så hakkende gæærnt! Er jo sånn man lærer. Test montert, greit å vite at det passer og at justeringsarmen ikke bare er til pynt! Når alt var funnet i orden så fikk de et par strøk med maling. Selve understellene ble kjørt med roterende stålbørste på drillen for å få bort løs maling og litt rust ved innfestingsskruene til gulvet, deretter et par strøk med maling på de også. Så nå var det gjort! Fornøyd med disse da de både ser ok ut og gir en helt annen stivhet (med påfølgende trygghet) til selve sete innfestingen!
Bare resten igjen nå
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- per_martin
- Innlegg: 861
- Ble med: fre mar 25, 2005 2:15 pm
- Lokasjon: Harstad
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Saft suse! Bra jobba!
mvh Per Martin
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Jo tusen takk Per Martin!per_martin skrev:Saft suse! Bra jobba!
Har fått montert litt videre på stolene. Brakettene passet bra med setet og ryggen., neste steg da er å få til en avdekking over sammenføyning seteramme/rygg. Starta med huleboer cad. Fikk pappmalen til å passe sånn noenlunde så klemte til med et sett i plastikk for nå. Er mulig å lage de i blekk dersom jeg får lyst på det senere. Kjørte varmeblåse og knekke på de. Etter nedkjøling beholdt de fortsatt form og spenst. Litt hull til festing og rubbing for å få vekk glansen. Test montering. Må forlenge skruene litt så smetter de på. Sånn ser de ut ca. ferdig. Gjenstår justering av skruelengden så er de klare for innmontering når den tid kommer. Ser mye bedre ut enn de gjorde før, kjennes mer ålreit ut også så satser på at de blir slik i praksis...
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Ser uforskammet bra ut den jobben du gjorde der.
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Jo tusen takk, det var veldig hyggelig sagtsrs skrev:Ser uforskammet bra ut den jobben du gjorde der.
For de som ikke er lei enda så har jeg fortsatt endel gjøremål på listen over ting som skal forbedres/endres på 73`n, og været om dagen (ettermiddag/kveld /natt) er helt ypperlig for litt kvalitetstid i garasjen. Blir fremdrift av sånt.
Neste ut er bakfangeren, har hatt lyst til å tette litt innunder mot tanken og lage den litt mer egna til å stå på ved behov og på en måte som ikke sliter ut lakken. I tillegg har jeg lyst til å endre litt på hjørnene, runde de litt mer av og få de litt mer forseggjorte. Viktig at linjene fortsatt følger bilen. Så da kappa jeg inn et spor der hvor de skal rundes litt, og kappa til et brett til å stå på. Håper ikke det blir Land Rover stuk for jeg har også tenkt å plukke det opp igjen i fronten når fremfangeren skal justeres. Blir det det så må jeg endre det.
Neste ut var å kappe av fangeren i bunnen slik at C-profilen ikke går like langt inn der som i toppen. Både for å få litt avstand til hengerbjelken men også for å få ende avslutningene til å bli "penere."
Pappmal for endeproppene. Så var det bare å repetere i stål. Slipe klart for sveising og kjøre på. Nå skal ikke jeg skryte av sveise skillsa, for her er det learning by doing, men stoppa opp og tok et bilde underveis for denne syns jeg ble helt ok å se på også nesten synd den skal slipes ned... Helsveisa og slipte det ned for så å sveise det en gang til. Dette fordi jeg ikke ønsker sparkel i småhulla, bedre med stål. Etter enda en runde sliping så syns selv det ble bra, liker form og fasong bedre nå enn før så håper den tar seg greit lakkert og i påmontert tilstand.: For testa den på bilen har jeg ikke for den er jo sendt bort
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Rust
Mekka ende plater til aluminiumen jeg tenkte å ha på bakfangeren. Kjappt innom en kompis han er sveiser og nesta den i hop. Tilslutt slipte jeg den ned sånn at det ble stort sett bare radius igjen, dette for at ikke ting skal hekte seg fast i den. Lagt gummimellomlegg slik at ikke aluen ligger i direkte kontakt med stålet og gnisser og skrudde den fast. Ser hakket mer ok ut. Ferdig overflate behandlet med resten av fangeren også, langt fra strøkent men fornøyd med resultatet. Litt mer diskret enn før, og litt penere men fortsatt ærlige.
Driver å modder fremfanger men den er værre å få slik jeg ønsker... så foreløpig fins den nok best i hodet mitt, ja og i papp da selvsagt. Plutselig så er den klar og da kommer det bilder!
rust
og atter rust
Blei litt når man gravde videre gitt.
Men alt er ikke rust! Selv har jeg susa på videre med fangerne, ja og betalt medlemsskapet i denne eminente klubb som hadde gått ut ikke lett å huske alt.Mekka ende plater til aluminiumen jeg tenkte å ha på bakfangeren. Kjappt innom en kompis han er sveiser og nesta den i hop. Tilslutt slipte jeg den ned sånn at det ble stort sett bare radius igjen, dette for at ikke ting skal hekte seg fast i den. Lagt gummimellomlegg slik at ikke aluen ligger i direkte kontakt med stålet og gnisser og skrudde den fast. Ser hakket mer ok ut. Ferdig overflate behandlet med resten av fangeren også, langt fra strøkent men fornøyd med resultatet. Litt mer diskret enn før, og litt penere men fortsatt ærlige.
Driver å modder fremfanger men den er værre å få slik jeg ønsker... så foreløpig fins den nok best i hodet mitt, ja og i papp da selvsagt. Plutselig så er den klar og da kommer det bilder!
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
-
- Innlegg: 37
- Ble med: tor sep 08, 2016 10:59 pm
- Lokasjon: Trøndelag
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Heisann, har nettopp bladd meg gjennom garasjen din fra start til "slutt". Regner med at vi ikke har sett det siste fra S@W ennå
Innmari kjekt å se alt du har gjort med bilene dine. Fortsett å legg ut masse bilder, som du selv skriver: innlegg med bilder er best!
Mye av det du har gjort med 73'n din som jeg har planer om å gjøre med min. Må bare berømme deg for innsatsen!
Innmari kjekt å se alt du har gjort med bilene dine. Fortsett å legg ut masse bilder, som du selv skriver: innlegg med bilder er best!
Mye av det du har gjort med 73'n din som jeg har planer om å gjøre med min. Må bare berømme deg for innsatsen!
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Bra jobbet
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
LC 90 1997 mod
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Hilux 94 mod Double cab - solgt
Defender 90 PU - Solgt
Re: saw lj73 garasje (og sikkert litt kzj95)
Instämmer!
Meget snygga mods på bilen(arna ).
Meget snygga mods på bilen(arna ).
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013