Mellers HZJ73 prosjekt.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Skiltlys-holderen fikk en runde med sandblåsing, puss og lakk.
- Vedlagte filer
-
- IMG_1020.JPG (77.68 KiB) Vist 7571 ganger
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
For en tid siden begynte jeg nedstippingen av karosseriet for å lete etter rust. Første skritt var venstre bakdør. Den ble tatt allerede i våres. Ved innfestingen til skiltplaten var det et stort område med rust. Heldigvis var det ikke rustet hull. I tillegg var det sinkslipp mange steder. I samme slengen ble selvsagt pakningen byttet.
- Vedlagte filer
-
- IMG_0935.jpeg (47.14 KiB) Vist 7205 ganger
-
- IMG_0965.jpeg (63.7 KiB) Vist 7205 ganger
-
- IMG_0996.jpeg (46.45 KiB) Vist 7205 ganger
-
- IMG_1016.jpeg (55.58 KiB) Vist 7205 ganger
-
- IMG_1022.jpeg (85.05 KiB) Vist 7205 ganger
Senest rettet af meller lør okt 13, 2018 1:41 pm, rettet i alt 1 gang.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Rust finnes på de vanlige stedene, på frontruterammen og under frontruterammen er det synlig rust. Samme med hjulbuen bak. Spørsmålet er vel egentlig bare hvor stort omfanget er....
- Vedlagte filer
-
- IMG_1171.jpeg (42.37 KiB) Vist 7203 ganger
-
- IMG_1173.jpeg (36.12 KiB) Vist 7203 ganger
-
- IMG_1175.jpeg (42.93 KiB) Vist 7198 ganger
Senest rettet af meller lør okt 13, 2018 1:40 pm, rettet i alt 1 gang.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Kappet og pusset rust fra innlastingen bak.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Neste skritt er å ta ut frontruterammen. Det er delte meninger om man trenger å ta av FRP-toppen. Siden jeg uansett skal strippe karosseriet helt ned gikk jeg i gang med å ta av toppen. Det er egentlig en ganske grei affære. Det er 4 skruer over veltebøylen, 4 skruer på hver side under sidene mot halvpanelene, to åpne skruer mot døråpningen bakerst, to skruer under FRP merket, og 4 skruer som holder toppen fast i frontruterammen.
Brukte Thule sitt takboksstativ til å løfte. Tipper den veier ca 80 /90 kg.
Om man velger å ta av frontruterammen med FRP-toppen på er det noen utfordringer. To skruer er skjult av FRP-toppen. Disse skruene er ganske lange, så man trenger godt med klaring.
I praksis betyr det å bende den fremre delen av toppen opp med kiler for å få nok klaring. Tror jeg ville unngått å ta snarveien her, lett å skade pakninger og topp.
Noen nevner knirk som en utfordring når toppen har vært løs. I verkstedhandboken er det beskrevet en spesiell rekkefølge på skruene når den skal monteres. I tillegg til riktig moment.
Brukte Thule sitt takboksstativ til å løfte. Tipper den veier ca 80 /90 kg.
Om man velger å ta av frontruterammen med FRP-toppen på er det noen utfordringer. To skruer er skjult av FRP-toppen. Disse skruene er ganske lange, så man trenger godt med klaring.
I praksis betyr det å bende den fremre delen av toppen opp med kiler for å få nok klaring. Tror jeg ville unngått å ta snarveien her, lett å skade pakninger og topp.
Noen nevner knirk som en utfordring når toppen har vært løs. I verkstedhandboken er det beskrevet en spesiell rekkefølge på skruene når den skal monteres. I tillegg til riktig moment.
Senest rettet af meller lør okt 13, 2018 3:29 pm, rettet i alt 1 gang.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Garasje. Har jo det. Arbeidsrommet er ikke større enn det må være.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Av med frontruten, nå kommer spent...
Vel, kunne vært værre.
Vel, kunne vært værre.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Det er vel på tide å blåse støvet av denne gamle garasjetråden.
I 2018 bestemte jeg meg for å gjøre en fullverdig restaureringjobb på karosseriet. Rett og slett siden det var en god del skjult rust, og det ville vært svært vanskelig å få en vanlig rustsveisejobb med kapping og platestykker til å holde over tid. Min bil så ganske grei ut i skallet, men etter vært som jeg gravde fant jeg kan man si.
Bestemte meg for å lete etter nye sveisedeler, store som små, kun originalt fra Toyota, ingen snarveier. Etterhvert som jeg skaffet delene boret jeg ut de gamle rustne. Til slutt var det ikke mye karosseri igjen. I alle fall ikke fra A-stolpen og bak. Dørken var strøken, kun litt ved førerplass. Tre av fire dører var rustfrie (kun litt lakkslipp), venstre lovedør hadde litt rust. Jeg vil si at det lille proskjektet var blitt ganske stort. Sluttet å oppdatere her inne rett og slett siden det ville blitt en svært kjedelig tråd, hvor jeg for hver post hærpet bilen stadig mer. Tipper de fleste på et eller annet tidspunkt ville avskjevet prosjektet som tapt, og at vraket plutselig dukket opp på finn.
I 2018 bestemte jeg meg for å gjøre en fullverdig restaureringjobb på karosseriet. Rett og slett siden det var en god del skjult rust, og det ville vært svært vanskelig å få en vanlig rustsveisejobb med kapping og platestykker til å holde over tid. Min bil så ganske grei ut i skallet, men etter vært som jeg gravde fant jeg kan man si.
Bestemte meg for å lete etter nye sveisedeler, store som små, kun originalt fra Toyota, ingen snarveier. Etterhvert som jeg skaffet delene boret jeg ut de gamle rustne. Til slutt var det ikke mye karosseri igjen. I alle fall ikke fra A-stolpen og bak. Dørken var strøken, kun litt ved førerplass. Tre av fire dører var rustfrie (kun litt lakkslipp), venstre lovedør hadde litt rust. Jeg vil si at det lille proskjektet var blitt ganske stort. Sluttet å oppdatere her inne rett og slett siden det ville blitt en svært kjedelig tråd, hvor jeg for hver post hærpet bilen stadig mer. Tipper de fleste på et eller annet tidspunkt ville avskjevet prosjektet som tapt, og at vraket plutselig dukket opp på finn.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Flott bil! post gjerne oppdateringer fremover! Er fortsatt en del av oss som bruker forumet, og forhåpentligvis returnerer flere etterhvert.
-Bård
-Bård
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Moro å se at noen driver å pusser opp. Hvor holder du til hen da? Står ikke noe i profilen din.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Litt flere bilder før gjenoppbygningen startet. Her er b-stolpen i sin helhet tatt bort. De indre forsterkningsdelene var noe angrepet av rust så de måtte bort. Når jeg først var kommet så langt, var det like greit å gå all-in. Det er en god del smådeler mellom indre og ytre plater viser det seg. Samme jobb på motsatt side. På dette tidspunktet begynte jeg å bli noe skeptisk til om prosjektet ble for stort.
.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Vi skriver nå vinteren 2019. Fra før hadde jeg ordnet en løselig avtale med en kamerat som jobber på karosseriverksted med litt bistand i form av tips og råd, samt litt hjelp innimellom. En natt bråvåknet jeg svett men klar; karosserikameraten måtte ta hele oppdraget, ellers var bilen tapt!
Det skulle gå fire år med mas, overtalelser, bestikkelser og manipulasjon før han endelig takket ja. Høsten 2023 ble det action.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det skulle gå fire år med mas, overtalelser, bestikkelser og manipulasjon før han endelig takket ja. Høsten 2023 ble det action.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Sveisedeler skrapet sammen fra nært og fjernt.
Forlengelsen av kanalen, delen som er helt avgjørende for karosseristyrken viste seg å være umulig å finne ny. Jakob Almquist/Multi Metall fikset jobben på utrolig fint vis. Sendte han rustdelene som mal. Dette er eneste del som er custom. Siste bilde viser hvor delen hører hjemme(rød)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Forlengelsen av kanalen, delen som er helt avgjørende for karosseristyrken viste seg å være umulig å finne ny. Jakob Almquist/Multi Metall fikset jobben på utrolig fint vis. Sendte han rustdelene som mal. Dette er eneste del som er custom. Siste bilde viser hvor delen hører hjemme(rød)
Sent from my iPhone using Tapatalk
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Takk Bård!
Det er beklageligvis litt lite trykk på forumet om dagen. Men, oppdaterer uansett jeg. Fint å ha oppslagsverk i ettertid hva som er gjort med bilen.
Vet ikke hva som skal til for å få opp trykket på forumet, det må jo være at man gidder å poste mer utfyllende ting enn på Facebook. Å bruke forumet mer som en kunnskapsdatabase er et eksempel.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Takk for påminnelsen.
Har oppdatert profilen min nå. Har hatt flere LJ 70/73, en 100, pluss en meget pen 4Runner. For meg er det 70 serien som gjelder, vet ikke hvorfor, og spesielt 73.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1767
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
Hei, dette var virkelig moro å lese! Gøy at noen går så grundig til verks. Trodde ikke det var mulig å finne deler til 73, men de blir jo laget fortsatt, så noe går kanskje å få tak i.
Har bygget opp 3 stk 73 selv, så vet litt om hvordan karosseriplatene er flettet i hverandre på den bilen. Sto i knekka på jobben og lagde hele siden fra døra og bakover, beboldt litt av hjørnet bak, toppen og dørkarmen, ellers alt nytt, hjemmelaget.
Dette blir ikke kjedelig å lese, så bare legg ut så mye som mulig! Det er eneste måten å holde forumet i gang på!
Har bygget opp 3 stk 73 selv, så vet litt om hvordan karosseriplatene er flettet i hverandre på den bilen. Sto i knekka på jobben og lagde hele siden fra døra og bakover, beboldt litt av hjørnet bak, toppen og dørkarmen, ellers alt nytt, hjemmelaget.
Dette blir ikke kjedelig å lese, så bare legg ut så mye som mulig! Det er eneste måten å holde forumet i gang på!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Mellers HZJ73 prosjekt.
Ja da vet du en ting eller to om hva som må til.
Ikke enkelt å få tak i alle deler. De store platene fikk jeg tak i via Toyota. De hadde på lager i Belgia hvor de i sin tid var kjøpt inn til HZJ73-ene som ble solgt i Nederland og Italia på 90-tallet. Min bil er en 1999 modell, og den kom originalt med skjermutbyggere og større hjul. Originalt 32“ Det er andre kvartpaneler enn den uten skjermutbyggere. Det er heller ikke samme delenummer som LJ-ene. Det er i grunnen bare FRPtoppen og bakdørene som er like mellom LJ og HZJ. Derfor er det sikkert vanskeligere å få tak i deler til LJ70/73 enn til min. De europeiske LJ-ene er stort sett solgt ny fra 1985 til 1989, mens HZJ73 med venstreratt er solgt fra 1994-2004 om jeg ikke tar feil. Det kan ha litt med saken å gjøre.
På Ebay fant jeg noe. Frontruterammen og en god del smådeler er bestilt fra Emiratene. Har til og med kontaktet Japanske leverandører via oversettelse norsk-japansk. De er ikke særlig villige til å sende ut av landet, men det gikk med litt tålmodighet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke enkelt å få tak i alle deler. De store platene fikk jeg tak i via Toyota. De hadde på lager i Belgia hvor de i sin tid var kjøpt inn til HZJ73-ene som ble solgt i Nederland og Italia på 90-tallet. Min bil er en 1999 modell, og den kom originalt med skjermutbyggere og større hjul. Originalt 32“ Det er andre kvartpaneler enn den uten skjermutbyggere. Det er heller ikke samme delenummer som LJ-ene. Det er i grunnen bare FRPtoppen og bakdørene som er like mellom LJ og HZJ. Derfor er det sikkert vanskeligere å få tak i deler til LJ70/73 enn til min. De europeiske LJ-ene er stort sett solgt ny fra 1985 til 1989, mens HZJ73 med venstreratt er solgt fra 1994-2004 om jeg ikke tar feil. Det kan ha litt med saken å gjøre.
På Ebay fant jeg noe. Frontruterammen og en god del smådeler er bestilt fra Emiratene. Har til og med kontaktet Japanske leverandører via oversettelse norsk-japansk. De er ikke særlig villige til å sende ut av landet, men det gikk med litt tålmodighet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø
Re: Mellers HZJ73 prosjekt.
På de delene som er gjenbrukt er sveisepunktene boret ut. På platene som ble kassert er punktene slipt ut med båndsliper. Syns det er lettere å holde oversikt over platetykkelsen med slipemaskinen.
Under oppbyggingen er det brukt motstandssveis mellom plater hvor det ikke er boret hull ved demontering, likt som bilen ble bygget ny. Volvo sveisegrunn på falsene. Eneste unntak er mellom indre og ytre hjulbuedeler, hvor vi besluttet å bruke toyota poppnagler og lim. Disse naglene er samme legering som platene og da er vi trygg at det ikke blir offring den ene eller andre veien. Det er ikke plass til motstandssveis uten å ta chassi av ramme akkurat her. Jeg ville heller ikke ha migsveis på et så utsatt sted. De delene som ble med videre fra "gammel bil" finnes det hull der sveisepunktene var. Her er det migsveiset i gamle sveisepunkter , og raust med sveisegrunning. Indre karosserideler er grunnet med epoxy og lakkert. Fra fabrikk er det ikke stort annet enn et tynt lag med grunning på delene. Karosseriet er 100% rustfritt!
Litt bilder.
Under oppbyggingen er det brukt motstandssveis mellom plater hvor det ikke er boret hull ved demontering, likt som bilen ble bygget ny. Volvo sveisegrunn på falsene. Eneste unntak er mellom indre og ytre hjulbuedeler, hvor vi besluttet å bruke toyota poppnagler og lim. Disse naglene er samme legering som platene og da er vi trygg at det ikke blir offring den ene eller andre veien. Det er ikke plass til motstandssveis uten å ta chassi av ramme akkurat her. Jeg ville heller ikke ha migsveis på et så utsatt sted. De delene som ble med videre fra "gammel bil" finnes det hull der sveisepunktene var. Her er det migsveiset i gamle sveisepunkter , og raust med sveisegrunning. Indre karosserideler er grunnet med epoxy og lakkert. Fra fabrikk er det ikke stort annet enn et tynt lag med grunning på delene. Karosseriet er 100% rustfritt!
Litt bilder.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
LJ 73 1988.
Tromsø