Lennarts Land Cruiser LJ70

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
hpro

Lennarts Land Cruiser LJ70

Legg inn av hpro » fre jun 21, 2019 6:23 pm

Hei LC-forum! :mrgreen:

Bilde

Har hatt min LJ70 i snart to år nå, så er vel på tide at den legges ut her på forumet :) Dette er Folden sin gamle (her på forumet), og har hatt iallefall én eier etter han før jeg overtok. LH54539.

Dette er en LJ70 1985 modell med sugediesel 2L (2,4D) og hardtop. Det ser ut som at den ikke har blitt modifisert så mye før mitt eie, men en gang må det jo skje denne bilen også :mrgreen:

Planen min er å bygge den om til en mild overlander med gode offroadegenskaper. :)

Her er en liste over hva jeg har gjort og hva jeg ønsker å gjøre/kjøpe:

- :mrgreen: Sveise rust i venstre kanal og i bakkant i ramma

- :mrgreen: Større dekk (33x12,5R15 BFG Mud-Terrain)

- :mrgreen: Snorkel fra NOMAX (ikke montert)

- :mrgreen: Hevesett (fra LC80, skal heve 10cm/4'' og være bra flex, ikke montert)

- :mrgreen: Skjermbreddere fra en polsk nettside, mottatt men ikke montert

- :mrgreen: Recovery-utstyr (stopper, kasteblokk etc.) 2 stk. 10tonns kasteblokker, 2 stk. 3m 14000kg tre-beskyttere, div. annet tauverk.

- :mrgreen: Sperrer fram og bak (LSD i bakaksel originalt) Aussie-Locker fram og bak montert

- :mrgreen: Vinsj foran og bak Netthandel T-Max 4080kg fremme, og Toolfarm håndshold 1500kg bak (må lage feste bak)

- :mrgreen: Luftkompressor (T-Max 170liter/minuttet)

- :? Luft-deflator (tappe dekkene raskt)

- :mrgreen: Takgrind (Aluminium 130 x 185 cm ca., SURCO-merke.)

- :mrgreen: Lys rundt takgrind (Ebay-sett: 1 stk. 52'' i front, 4 stk. 4'' på sidene og 1 stk. 22'' bak.)

- :mrgreen: Bryterpanel til lys (Biltema foreløpig, skal byttes ut i "offroad-brytere" fra Ebay etterhvert.

- :mrgreen: Skuffeløsning i bagasjerom (Hjemmesnekra skyveskuffer uten skinner, lagt med høyttalerstoff og har 6 stk. festepunkter.

- :mrgreen: 12V kjøle/fryseskap Waeco 45liters kjøle/fryseskap. Kjøler fra +10 til -22 grader.

- :mrgreen: Gasskjøkken (Kayoba fra JULA)

- :mrgreen: Taktelt (kommer uti juli, fra Profftelt.no, merkenavn "TRYSIL".)

- :? Generelt campingutstyr

- :mrgreen: Innvendig belysning (kupé) (Ledstriper fra Ebay, kuttet og tilpasset i hver fotbrønn og to lange striper i taket i bagasjerommet)

- :mrgreen: Kommunikasjon (Radio) (Radio fra EBAY, Baofeng UV5R radio, helt OK til prisen)

- :mrgreen: Stereo (CD-spiller / høyttalere) (Alpine CDE170-ish radio og Pioneer 6x9, meget god lyd)

- :? Lage egen framfanger og bakfanger (trenger tips og forslag)

- :? Kjøpe 2 stk. NBB Xenon og sette i grillen

- :mrgreen: :? Kjøpe turbo og intercooler + større eksos. (Har kjøpt turbosett, ikke montert, driver med søknad til vegvesenet nå). Tenker å kjøpe intercooler og 2,5''/3'' eksos etter visning. Trenger forslag også her!

Hvis det er noen som har forslag og tips, så kom gjerne med dem! :D

Flere bilder kommer etterhvert :)

Vennlig hilsen

HPro - Lennart H

hpro

Re: Sveising av rust i ramme / kanal

Legg inn av hpro » lør jun 22, 2019 12:00 am

Kan ikke å sveise selv, men har en far som kan litt. :) Ikke den fineste sveisen, men det holder :mrgreen:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

hpro

Re: Større dekk; 33x12,5R15 BFG Mud Terrain

Legg inn av hpro » lør jun 22, 2019 12:08 am

Fikk kjøpt meg brukte dekk til en grei penge, og merket stor forskjell fra 255/70R15 jeg hadde... Nå klarte jeg ikke mer enn ca. 90 på speedometeret, i forhold til 120km/t på de andre dekkene... :lol: Men stort og tøft skal det være, det hjalp også mye på bakkeklaring og marktrykk i terrenget :twisted:
Har ikke hevet bilen på noe som helst måte, og dekkene tar ikke borti ved sving. Men skal ikke mye flexing til før dem kommer borti innerskjermene :lol:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

hpro

Re: Snorkel fra NOMAX

Legg inn av hpro » søn jun 23, 2019 2:45 pm

Gikk til innkjøp av snorkel fra NOMAX, men har enda ikke montert den. Er usikker på om jeg skal "ødelegge" originalpanlet og borre hull. Er ikke hver dag man kjører i så høyt vann :roll:

Noen som vet flere fordeler med snorkel enn høyere luftinntak (renere luft, kaldere, litt RAM-effekt kanskje?) Tips til eventuell montering mottas med takk! :mrgreen:

Bilde

Bilde

hpro

Re: "Hevesett" fra Land Cruiser 80 (Autodoc)

Legg inn av hpro » søn jun 23, 2019 3:02 pm

Har hatt lyst å heve bilen lenge, og vurderte lenge å gå for 2" OME eller Trailmaster, men fant ut at jeg ikke hadde lyst å bruke 10-20K på det. Søkte etter andre alternativer, og fant ut at Land Cruiser 80-serien sine originale dempere og fjærer passer, og skal gi ca. 4" / 10cm heving. Eneste modifikasjonen man må gjøre er på demperfestet bak (oppe på venstre, hvis jeg husker riktig). Der hadde LC80 øye i stedet for "pinne" eller omvendt. :)

Autodoc hadde dempere og fjærer på lager, tror det ble 4-5000,- inkl. frakt og toll. Er man flink å følge med tilbudene kan man jo få flere 10-talls prosenter i rabatt hvis man er ute i rett tid :mrgreen: Husk at dette ikke er TUV-godkjent eller godkjent på noen annen måte i det hele tatt, og mest sannsynlig må caster og bremserør justeres. (Som regel er 2" maks uten å måtte korrigere dette).

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Har ikke montert dette enda, skal komme med oppdatering i denne posten når jeg får tid til å montere :mrgreen:

hpro

Re: Skjermbreddere fra Polen (nettside)

Legg inn av hpro » søn jun 23, 2019 3:23 pm

Kjøpte 4 stk. skjermbreddere med 12cm utbygg fra en polsk nettside som jeg ikke har montert enda. Den originale planen var å bredde Land Cruiser'n med 50mm spacere og ha riktig ET på felgen for å få dekkene til å gå rett innenfor de 12cm bredderne, men fikk i ettertid høre at det var drepen for hjullagra, så bredde-prosjektet stoppet med det. :lol: I tillegg er det mye tett skog og smale løyper vi kjører i området, og store breddere rives lett av :roll:

Tips til andre som skal kjøpe skjermbreddere, kjøp i kvalitetesplastikk (PVC?) som kan vris og bøyes uten å knekke for lett. Det sto på den polske nettsiden at dette var kvalitet og skulle tåle mye flex/bøying, men var ikke som skulle til før du kjente "smertegrensen". Var faktisk en skade på den som hadde skjedd i posten, en liten bit på undersiden på den ene hadde brukket av... :roll:

Skal vurdere nærmere om jeg trenger dem eller ikke etterhvert som bilen blir mer ferdig. :mrgreen:

Bilde
Bilde
Bilde

hpro

Re: Recovery-utstyr (slepetau, stropper, kasteblokker)

Legg inn av hpro » søn jun 23, 2019 4:04 pm

Er man ute i skogen og kjører er det kjekt å ha utstyr for å komme seg løs hvis man først setter seg fast :)

Har selv investert i :

2 stk. kasteblokker på 10tonn hver (Ebay)
2 stk. tree-saver-stropper på 14tonn (tjukke stropper for å kunne bruke trær som ankerpunkt) - Ebay
2 stk. 6,5tonns sjakler
2 stk. egenspleiset tau ca. 12mm tykkelse. To forskjellige lengder. Usikker på hvor mange tonn det tåler, men har holdt godt så langt.

Ønsker videre å kjøpe :

Minst ett par "sandstiger"/MaxTrax. Umeå Offroad har et veldig godt og billigere alternativ enn MaxTrax, se link og film for flex-test. Utrolig god service hos Umeå Offroad er det også :mrgreen: https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=965

Minst 1 stk. Snatch-stropp (stropp med fjæring for å nappe ut kjøretøy).

Har ved noen skogskjøringer erfart at folk som er med og kjører ikke har nok recovery-utstyr selv til å få hjelp. Derfor kan det være greit å avtale på forhånd at man tar med minst nok recovery-utstyr til å kunne berge en bil / bli berget selv. :)

Vinkling av slep, her måtte vi ha kasteblokk, noe vi heldigvis hadde. :)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Ellers kan jeg anbefale Ronny Dahl på YouTube, han har utrolig mange lærerrike videoer om offroading, recovery, overlanding, generelt alt :mrgreen:
https://www.youtube.com/channel/UChz00v ... PIYD8GSmBw

Svar

Gå tilbake til «Garasje»