LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Legg inn av lcvidar » tir des 26, 2006 8:18 pm

Dette innlegg viser oppsummering av historikk, planer og deler av hovedLC. Neste post viser historikk over tidligere LCer.

HJ77015, 1993 HDJ80 VX, manuell
(sperreakslinger fra en 1992, sentrallås og el-vindu/speil)

Skiltplate i bil:
ABE F436 (TuV-godkjenning, original)
JT111TJ8007013***
2960/6460kg
1500/1800kg
HDJ80-GNMEXW
Farge:183 Interiør: LB10 Bakaksling: K304 (byttet til 4.10) Girkasse: H151F
Motornummer (ikke org motor): 0094359

Modifikasjoner:
-'92 akslinger med sperrer,
-Part Time 4x4 m/frihjulsnav, HF2A eldre transfer
-Foliert i matt grå 3M folie
Av meg:
-Nov'14: Defa motorvarmer/kupevarmer/panel m.utetemp
-Des'14: Byttet bakrutepakning
-Apr'15: EGT montert etter turbo, fjernet ACSD.
-Mai'15: Byttet oljetrykksgiver med uoriginal+instrument, samt montert oljetrykksbryter og koblet mot A/T OIL TEMP lampe.
-Juli'15: Byttet til medium OME Fjærer og dempere. Lagt opp strøm bak i bilen, og 4xUSB 5A istede for askebeger. Komplett 13-pin hengerkontakt med lading for campingvogn. Montert vindavvisere på dører.
Des15-Feb16: Montert Bosch 225, montert Eberspacher D5W/Easystart R+.
Sept.17: EGT flyttet til manifoil. Byttet til 3 tom rustfri eksos. 304
Okt 17: Nye DEPO klarglass hovedlykter med LED H4 fra Bygghobby E-merket.


Service:
Hjemtur: Etterfylt olje, kjøleveske og bremseveske.
Sept.2014 ca 340.000 - Etterfylt girolje på kasser/bakdiff, smurt knokler og mellomakslinger, løsnet på luftinger på akslinger, var tette. Overtrykk foran. Justert ned dieselmengde 1/2 omdr.
Byttet diffolje foran, og trolig lenge siden det ble gjort. Molygrøt i framdiff. Grøt i bakdiff også, må byttes.
Byttet bakerste del av eksosanlegg.
Okt.2014- Strammet hjullager foran og styresnekke, byttet mesteparten av kjøleveska
Des.2014-Byttet diffolje bak FK 80W90, girolje Castrol Syntrans Transaxle 75W90 GL4+, transferolje Pennzoil 75W90 GL5
Feb.2015-Byttet bremseklosser foran
Mars.2015-Byttet startmotor (Maldal Import) og batterier, Sønnak Powerline SA954 og SA955.
Apr.2015-Byttet dyser med ok-testede fra gammelmotor, 2500psi. Justert Plunger Stroke (timing av pumpe)
EU-kontroll April: En feil:skjev Håndbrekk. utslipp var 3,10 og ok.
Mai.2015-Byttet klosser og band bremser bak, samt sveiset opp bremseskjold noe. Ettergodkjenning utført 13.5.15 PTT.
Byttet vindusheismotor førerdør samt RUN (pakning som ruta glir i) Ble bra.
346.439km-14.5.15- Olje/filter byttet: Eni ISigma 10w-40 olje med JASO DH-1 merking, API CI. Org oljefilter. Oljetrykk kald motor: 5 bar på tomgang, varm på langtur 1,5 bar 650 rpm, / 3,2-3,5 bar 2000 rpm(avh av oppoverbakke), ca 4,5 bar 3000 rpm.
347.000ca-3.6.2015- Byttet dynamo til HDJ100-type (Maldal Import). Montert bakseter, og omregistrert. Byttet vinduspusseblader. Høyre vindusheismotor, pakning(RUN) og speil byttet. Gummipakninger for bakrute, sideruter bak samt rundt begge baklukene er byttet med nye originale. Foran er ny fra før.
354.500km Byttet gummitettinger for gir-stenger. Begge var ødelagte. Ny gir-olje på hovedkasse: Pennzoil Premium GL5 75W90 Syntetisk. Nytt dieselfilter.
355.000km 12.10.2015 Justert casterforinger til 2,5 grader. 4hjulskontroll, justert spissing fra -0,1 grad til +0,23 grader. Dvs 3,2mm på 31". Caster nå ca 2 grader.
356.156km-20.10.2015 Byttet olje og filter, Castrol Magnatec 5W40 C3, WIX filter, smurt fremre mellomaksling

360.500-20.02.2016 Byttet gearolje, Castrol Multiveichle GL4 som anbefalt. Renset kjølesystem og fylt på blå kjøleveske, resultat ca -40 i frysepunkt på måler.
363300-27.5.2016 Byttet til nyoverhalte dyser med nye spisser.
ca366.000 Byttet olje/filter (OEM filter). Demontert bremseskiver bak og rengjort/justert håndbrekk og glidere. Smurt opp kaliper h.foran. Smurt knokler og mellomaksler.

370.500-30.2.2017 Byttet motorolje u/filter, FK 5W40 syntetisk. Smurt bakre mellomaksel og sjekket kjøleveske -42˚
16.7.2017 Bakaksel: Byttet tetninger mellom diff og hjullager, pakket opp hjullager med lagerfett, de var bare olje i og hadde vært brukt moly-grease. Byttet diff-olje etterpå. Foraksel: Strammet opp hjullager, er fortsatt moly i disse, må byttes.

380.300-19.1.2018 Byttet motorolje og filter, Toyota 10w-40 semi og toyota filter.

385.000 13.8.2018 Kjørt systemrens og byttet kjøleveske til G12+.

391.465 2.7.2019 Byttet kjøleveske igjen, pga gul avleiring. Tok ut termostat denne gangen. Byttet olje og filter, Castrol GTX 10w40 og Bosch filter. Byttet clutchveske.

Planer:
-Service på foraksel, med nye foringer og knokkelhustetninger
-Fikse transfer, kan hoppe ut av lavserie
-Intercooler
-Baksperre - arm mellom aktuator og gaffel er treg, må smøres
-Overhale dieselpumpe

-Fjernkontroll til sentrallås+belysning
-Cruise control
-Vinsjfester
-Kompressor
-Snorkle akslinger





Historikk:

Bilen er importert i 2005, og har vært tysk kommunebil(?)
Vedlegg
93_135369362_xl.jpg
93_135369362_xl.jpg (135.16 kiB) Vist 12641 ganger
Sist redigert av lcvidar den ons sep 11, 2019 8:24 am, redigert 165 ganger totalt.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Elgjakta

Legg inn av lcvidar » tir des 26, 2006 8:30 pm

Kjøpte min LJ70 86-modell i september 2006 med 377.500 på telleren.
Motor gått ca 200.000.

Ting gjort med bilen, hurtigliste:

370000: Motor byttet med en som var gått 170.000, nyoverhalt topp og turbo. Registerreim ny. Bremser nye, foran nye kalipere.

Kjøpt av Geir Thuv, Bodø.
377000: Byttet glødeplugger (delphi) 11V
379000: Olje/filter, FK D5 Turbo + Ladac 1204 spenningsregulator + fett mellomaksler + montert utetemp/voltmeter samt turbotrykksmåler (0,5bar maks sier den) + koblet om til manuell gløding med trykkbryter.
380000: Strammet forhjulslager venstre + stoppet lekkasje i takrenne og drenert skjermer bak samt kanaler.
381500: Oljebytte på gir/transfer/differ/servo, def. simmerring mot knokkelhus
381700: Byttet til Hella 7" hovedlys, samt Bosch Rallye 225 ekstralys.
383000: Byttet kontakter i starterinnslag, byttet lager i strammehjul servo.
385000: Ny stereo - Sony 610 ettellerannet m/ USB/fjernkontroll/joystick/aux in
385500: Byttet til 2" OME hevesett, glødekabel erstattet

386000(10-5-07): Byttet olje/filter: Pennz 15W-40 og org.filter, kon-luftfilter, 2 stk Exide Maxxima DC, LS-olje bakdiff, håndbrekkwire, servopumpe
388000(10-7-07): Byttet luftfilter, samt byttet termostat, rengjort kjøleanlegg og byttet kjøleveske.
389500(24-7-07): Hengsler bakdør fikset.
390000(12-8-07): Intercooler montert
391000(2-9-07): Bleed valve montert, justert til 0,75 bar, samt 1/4 tørn på pumpa. Ble stas! Og forstatt ingen sort røyk. Rustbehandling av karrosseriet er påbegynt.
393000(7-10-07) Foraksel ferdigservet med nye tetninger, foringer og olje, feilsøk startet på transfer og gløding. Nye bremseslanger ytre foran. Rattkule fjernet, stabstag fjernet, og lysforsterkerkit fra Biltema montert(ledningspakke pluggbar). Owatrolbehandling av understell nesten ferdig. Rattstamme byttet.

393100(20-10-07) Byttet olje og filter, Valvoline Turbo 10W40 og org.filter. Interiørlys bak montert, og støydemping av hjulbuer gjort. Bremselastventil: Forlenget justeringsbolt.
393200(1.11.07) Interiør ferdig stofftrukket, sentrallås ferdigmontert, rust/lakkfiks karosseri ferdig. Ulyd med 4x4 innkoblet er borte.

399000(2.2.08 ) Olje og filter byttet, FK Turbo D5. Dynamo byttet, ny byttedynamo installert.
402200(16.3.08 ) Motorvarmer montert, framfanger byttet til org, Xenon i ekstralys, aksler og knokkelhus oppfettet.
407500 (18.7.08 ) 2,5" eksos montert, toppdekselpakninger byttet

408000 (1.8.08 ) Olje og filter byttet, FK Turbo D5
409500 (20.9.08 ) Fikset rammerust, koblet 85-mod baklys, dørpakninger fikset
409950 (26.09.08 ) EU-godkjent med bare nullere, samt 2,40 i utslipp.
411.200 (07.11.08 ) Byttet luftfilter (originalt)
411.800 (25.11.08 ) Byttet til 95Ah vedlikeholdsfrie batterier, og ny org. regulator.

Og SOLGT samme dag, til Tommy Heian, Glomfjord.

I dag i eie av Stian Gjerde, Forstranda Gildeskål.
###############################################

Kjøpte min LJ73 hos crown1 på Sandnes fredag 24.okt 2008, med 216.800 på telleren. Motor 2L-TII LN gått ca 100.000



Link te delenummer LJ73 http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1987_T ... -MNXW.html

Ting gjort: (Send meg gjerne PM om tillegg, så skal jeg redigere det inn her for fullstendig historikk)

1.gang registrert 1.7.1988, John Rickard Andersen, Ullensaker
Innbyttet hos Bilforum AS, Skredsmo 18.6.1990

Kjøpt av Bernt Helmer Grongstad, Enebakk 6.2.91
Innbyttet hos Autosentralen, Oslo 8.10.1992

13.2.1993 Kjøpt av Odd Frank Olsen, Høvåg
Kjøpte bilen med softtop pga hardtop var ødelagt av tidligere eier. Han satte på hardtop igjen, og monterte baksete. (Opplysninger fra hyggelig telefonsamtale)
(17.6.93) Byttet reg.reim org.motor
(14.5.94) Miljøservice
99.674km (9.5.95) EU-kontroll
Solgt til Ove Birkedal, Kristiansand 23.10.1997 (gått ca 140.000km ved salg)

9.2.1999 Registert på Ove Birkedal, Kristiansand
Avregistrert 22.6.2001

1.7.2003 Registrert på Olaf Storø, Kristiansand
Avregistrert 21.9.2005

21.9.2005 Solgt til Fred Magne Skillebæk, Jessheim, ca 200.000km
13.11.05 kvitt. for motor 2L-TII fra Importex AS
9.8.07 kvitt. for OME 2" 876/871, og styredemper
15.10.07 kvitt. for reg.reim
Opplakkert, støydempet, alle interiørmatter nye, 2L-TII med 80.000km, ny cluch, full pakke 2" OME, MT/R 33", US. Racing 10x15 ET-38, 3 av 4 dørhengsler bakdører, frontfanger

20.10.2007 Solgt til Magnus Krane, Tromsø, fortsatt ca 200.000km,
(9.11.07) HTS skai setetrekk
(15.11.07) Nye hovedlys, roundeyes H4
205465 (21.11.07) Nor Diesel : Ny reg, ny dynamo, tettet og testet dieselpumpe, byttet viftereim.
206.946 (29.11.07) EU-kontroll OK
byttet mange slanger i motorrom, byttet batterier, bakre eksosanlegg, tenningslås, skaffet soft-top, "polert" lakken litt stygg, byttet alt av oljer, mm
(01.04.08 ) Byttet olje/filter

22.5.2008 Solgt til Bjarte Vermedal, Sandes, 214.000km
(9.6.08 ) Pioneer høyttalere
(23.6.08 ) fremre eksosanlegg

216.800 (24.10.08 )kjøpt av meg, og kjørt 1500 feilfrie km hjem.
2008
218.500 (7.11.08 ) Byttet luftfilter
218.800 (25.11.08 ) (solgte 70n) Byttet til Maxxima DC batterier, samt Ladac 1204 regulator. Strammehjulslager servo byttet.
218.830 (27.11.08 ) Byttet frontrute og pakning på verksted.
218.850 (29.11.08 ) Byttet tankgiver, fikset og kalibrert tank/tempmåler, koblet oljetrykkslampe (tåkelyslampa), rengjort dasjbord innvendig, montert lysvarsler, festet baksete, nye pærer m/rett farge i dasj
219.000 (5.12.08 ) Montert Illuminatorer, reservehjul og -trekk (Et av kontrollhjulene i 235, og skai-trekk for 31")
219.100 (11.12.08 ) Olje og filter byttet (FK D5), transferolje (Pennz 70W90 GL5 synt), mellomaksler smurt. Alt nytt under registerdekselet (også vannpumpe), samt ny toppakning, manifoilpakninger, toppdekselpakning osv.
220.100 (18.12.08 ) Montert Intercooler fra bsbildeler (450x300x76), og slanger/rør fra maxam tuning.
220.200 (21.12.08 ) Nye dørstoppere. fløyta kalibrert, bagasjeromsmatte
221.150 (30.12.08 ) 2,5" eksos midlertidig på plass.

2009
222.500 ( 1.2.09) Byttet servoolje, montert ARB kompressor og bleedvalve
223.000 (26.2.09) Byttet diffolje foran og fylt knokler med grease. Fikset tilhengerplugg (montert alu-plugg på ramma) Asfalt støydemping i sidevegger bak. Turbotrykk justert til 1 bar, samt ca 3/4 tørn på pumpa.
Breddere type extreme 13cm midlertidig montert.
224.000 (9.3.09) Byttet motorfester. De gamle var ok. Fikset bakrutevarme, bakspyler, skiltlys og hovedstrømsplugg ved batteri.
224.xxx (11.03.09) Girkasseolje byttet, Pennzoil synt 75w90 GL5 (skal være uten syncspisere) Og litt grease på knolker, igjen. (Renner ut)
226.xxx ( 18.3.09) Byttet gummioppheng girkasse
226.4xx ( 21.3.09) Montert Eberspaecher D5W m/ største fjernkontroll
228.800 (18.5.09) Byttet olje og filter, Pennzoil 10W40 Semisynt. Kjørt systemrens på kjølekrets, og byttet kjøleveske. Justert motor ned til tilnærmet original.
230.800 (3.7.09) Laget sideplater bak i 9mm finer og stofftrukket. Byttet foringer venstre bak, Dobinsons Poly.
xxx.xxx (20.9.09) Smurt opp akslinger og knokler
234.500 (3.10.09) Hatt av taket og slipt og malt opp under ruterammepakninga foran, og fått tettet lekkasjen på passasjerside foran. Måtte ut med varmeapparat og diverse.
235.000 (17.10-18.11.09) Byttet tetninger og messingforinger til knokkelhus, byttet CV-ledd til Metelli 15-0217 som er til 40/60/75<, dvs måtte slipe litt i knoklene. En del sterkere mao. Knokler slipt glatte, hus rengjort og lakkert. Stoppere for styreutslag sveiset opp, og justert til ca 30 grader utslag igjen. Har nok aldri vært gjort før. Spylt med varmtvann før innsetting, tørket en mnd og satt inn med ca 3 liter Owatrol penetrer/D1 50/50 i og utenpå ramme, og overalt under bilen ellers bortsett fra gear/motor. Ny diffolje foran. Byttet slangeklemme på slange under bakre varmeapp. pga var rustet av.
Satt inn ny bolt i siste slakke bakdørhengsel, så nå er alle gode. Nye bremsekalipre begge sider foran.

2010
237.800 (18.1.10) Byttet olje og filter, Pennzoil 10W40 Semi og org filter 30002. Sikringsboks foran montert, samt lysforsterkerkit. Begge sideplater og bakdørplatger byttet ut med 9mm kryssfiner, stofftrukket og med isolasjon og plast bak. Interiørlys har fått LED-lysplate. Xenon 35W 4300K i ekstralys.
240.xxx (3.3.10) Smurt opp akslinger og knokler, byttet bremseband bak, tromler var strøkne. Batteripoler pusset og oppfettet.
240.xxx (8.3.10) ARB bak ferdig montert. Backlash før: 0,35, ny 0,10. Kronhjul/pinjong som ny fortsatt. Diffolje Pennzoil 75W90 helsynt.
243.130 (22.3.10) Byttet sikkerhetsbelte venstre foran.
243.350 (28.3.10) Montert VDO Oceanline EGT Eksostempmåler.
244.444 (15.4.10) Byttet hovedforinger høyre bak, Dobinsons Poly. Så nå er alle store bak byttet. Montert Veivhusvent.filter.
244.900 (21.4.10) Montert stag for kaldstartanordning, det som heter HUS på fagsprålet.(!)
245.00 Byttet hjullager venstre foran, byttet til Hella H4 7" E-merkede reflektorer
247.345 (21.6.10) Byttet olje/filter, Pennzoil 15W-40 Longlife API CI

2011
250.600 (18.2.11)
-Byttet turbo mot en "hjemmeoverhalt". Lager litt lyder på tomgang, og litt treg når motor er kald, men fungerer fint i bruk. Den gamle slapp mye olje i innsuget.
-Turbo ble koblet til vannkjøling, motor har ikke hatt kjøling på turbo tidligere. Benyttet krets som går gjennom kaldstartanordningen, videre gjennom turbo og tilbake.
Er samme dim. på slangene på turbo og kaldstartslange.
-Pussere foran byttet.

250.700 (22.2.11)
-Byttet olje til Pennzoil 10W-40 Semisynt, da den mineralske virket noe tykk i kulda.
-Smurt opp akslinger, fant slakke i bakre kryss bak.

7.6.2011
-Før EU-kontroll ble venstre baklykt byttet, samt en skiltlyspære. Utslipp 1,98 fortsatt påjustert, med org turbotrykk. Breddere fjernet i påvente rustarbeid.
-I kveld ble systemrens av kjølesystem spylt ut etter 2 dager i bilen, samt DEFA-element og tempbryter til kjølevifte montert på radiatorslange.
-Etterfylt 1 liter motorolje.

August/September 2011:
-Lykter i støtfanger fjernet og koblet mot nye lykter i karosseriet, kabler til støtfanger fjernet og lagt om, kabel til hengerfeste lagt ny og fra høyre side i sin helhet. Tåkelys ikke i drift inntil at separat lykt monteres.
-Ramme spylt med høytrykkskrypeslange, tørket en uke og behandlet med 50/50 Owatrol D1 og Penetrerolje innvendig og mesteparten utvendig.
-Bygd om til elektrisk kjølevifte, med temp-switch på øvre radiatorslange 92/87 grader. Se egen post i garasje.

258.400 (16.12.11)
-Girkasse byttet, den jeg kjøpte av Øystein i Tromsø, skal ha gått ca 200.000. Nytt utløserlager. Cluch og lillelager var ok, ca 2-3mm cluch igjen. Comma SX75-90 GL4 ekstra fylt.

258.422 (27.12.11)
-Telleverk for T-belt-lampe stilt til 40.000 km, siden det ble byttet reg.reim på 219.000.

2012
259.000
-Montert gear på speedometerwire, kompenserer så km-teller nå kun viser ca 1-2% for lite.
260.200 (28.2.12)
-Byttet olje og filter, Pennzoil 10W40 Semi.
-Smurt opp knokler og akslinger, Moly.
-Byttet olje på transfer på nytt, var blitt sort på kun 2000 km, da det var vann i kassa når olja ble bytta sist.

Ekstrautstyr/mods montert på bil:
-Intercooler
-2,5" eksosanlegg
-VDO eksostempmåler
-ARB-sperre bak, stor ARB kompressor med luftuttak
-100Ah hovedbatteri Powerline, 50Ah Maxxima Deep Cycle til dieselvarmer, skilt med laderele
-OME fjærer/dempere/styredemper
-BL-kit fra norskoffroadteknikk til Hilux MK1.
-"Nye" bremsekalipre foran, alle bremsebelegg ganske nye
-Ny vannpumpe H2011
-Hella hovedlys, biltema lysforsterkersett (kabelpakke)
-Baklys flyttet opp i karosseri, nye fra norskoffroadteknikk.no
-BF Mud KM2 35", helseipa, på 10x15 Roxckcrawler sorte ET-44
-Nye drivledd foran, og Marlincrawler doble simmerringer på stikkaksler foran.
-Strømuttak i bagasjerom (styrt av tåkelysbryter)
-Gir på speedometerwire, +17%, så speedo og kmteller er normale.
Sist redigert av lcvidar den lør sep 06, 2014 11:33 pm, redigert 8 ganger totalt.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » ons des 27, 2006 10:06 am

De er helt greie fortsatt, muligens noen småflekker men ingenting styrkemessig. Står stadig på dem jeg. :lol:
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4382
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » ons des 27, 2006 12:32 pm

Flott bil da, og det er hyggelig å lese at du begynner i riktig ende hva gjelder å ta vare på bilen.
Nok av den som begynner med hjul først.... :D
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
KjetilLJ70
Innlegg: 182
Registrert: man sep 11, 2006 5:58 pm
Sted: Palmekysten Kristiansand

Legg inn av KjetilLJ70 » ons des 27, 2006 3:31 pm

Flott bil, ser jo dønn strøken ut.

2L for du ved og la navene stå i "free" men dette er kanskje ikke av det lureste, ikke vet jeg. Jeg følger med for oppdateringer.

-K
Går det ikke med lite fart, finn nytt spor...

Land Cruiser LJ70 1985 mod
Min Garasje

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » ons des 27, 2006 9:51 pm

Er alltids en del kjafs å ta tak i med høy km. Med tanke på 2L tenkte jeg å fjerne bryteren mot lavgirspaken som kobler inn vacuumstyringa, for å slippe å springe ut når jeg manuvrerer med båten noe på gress og noe på asfalt uten å måtte løpe ut mellom. Dvs at jeg trykker inn 4wd-knappen pluss har spaken i lav for å få 4L.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4382
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor des 28, 2006 12:00 pm

Høy km?? Er det noe jeg ikke har fått med meg?? :D
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » fre des 29, 2006 4:26 pm

Her er den planlagte Intercooleren, (endret)
450x300x76 fra bsbildeler.no til 1790,- med 3" stusser
Sist redigert av lcvidar den lør mai 19, 2007 9:41 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » søn feb 04, 2007 9:41 pm

Starteren som jeg har slitt med innslaget på, har jeg endelig fått renovert. Bytta hoved"kontaktoren" da det var flere mm kobber som var slitt vekk.

Hovedlysene foran er også nye, Hella 7", revolusjon fra de gamle selv om jeg ikke har fått lagt opp nye kabler/releer!

Og ulyden med 4x4 innkoblet har jeg kanskje funnet kilden til, kjenner slakk på utgående aksel forover i transfer. Stort prosjekt å bytte lager?
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » man feb 05, 2007 8:28 am

lcvidar skrev: Og ulyden med 4x4 innkoblet har jeg kanskje funnet kilden til, kjenner slakk på utgående aksel forover i transfer. Stort prosjekt å bytte lager?
Det er slakk i selve lageret på kassa? Det er ikke bare krysset i U-leddet på akslingen som er slitt? Har ikke hørt om at lagrene på transfer er slitt (men det går sikkert an, alt slites). For å bytte lagrene, må du vel splitte transferkassen, tror jeg. det er litt jobb hvis man ikke har skrudd så mye før. Manualer kan lastes ned herfra siden, tror jeg.
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » ons feb 21, 2007 10:39 pm

Har ikke fått sjekket ennå skikkelig i denne kulda, venter til varmen og våren kommer.

Legger inn noen flere bilder fra jakta:
Vedlegg
119_1914-liten4.jpg
119_1914-liten4.jpg (20.26 kiB) Vist 30225 ganger
119_1914-liten1.jpg
119_1914-liten1.jpg (24.56 kiB) Vist 30225 ganger
Sist redigert av lcvidar den ons apr 25, 2007 7:50 am, redigert 1 gang totalt.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Registrert: fre sep 01, 2006 7:02 am
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tor feb 22, 2007 7:37 am

hvordan blir kjøttet på elget etter slik bruk da? har aldri vært på jakt jeg så jeg har ikke peiling men det så liksom litt voldsomt ut og slepe elgen etter en bil :lol:
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » tor feb 22, 2007 7:42 am

Slepinga der var jo rene koseturen for elgen sammenlignet med hvis den blir tatt oppe i fjellet med steiner og berg. Skal mye til før man merker noe, et skudd er litt verre... ;)
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » fre mar 23, 2007 3:07 pm

Yez, da var 2" heving (Dobinson ) og dempere (OME) bestilt!

Og glødekabelen kortslutta til jord ved motoren her om dagen, målte 800A før sikringsledninga svidde av(!) 16kvadat på tur.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » fre apr 27, 2007 12:11 am

Har nå fått montert Dobinson/OME understell, og er fornøyd! Bilen er fortsatt en del stivere enn en "normalbil", men humper og ujevnheter spises effektivt! Før var det som om alt slo inn og ristet skikkelig, det er borte. Fremkommelighet er langt bedre, kjennes som flex er langt bedre nå.

Men problemet er at 31" ble veldi små... Tør ikke tenke på 235/75 som jeg bruker som vinterdekk. Må vel bli nye discoverer 31" da, ikke så mange alternativer i 31x10,5x15 vinterdekk virker det som.
Felgene mine er EMR Product 8x15 og 10x15, skulle hatt et sett til, slik at jeg kan ha 8" på vinter og 10" på sommer. 33" og breddere frister :)
Vedlegg
DSC00214.JPG
Bilen i morges i regnet, ble litt høyere ja!
DSC00214.JPG (33.66 kiB) Vist 29759 ganger
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » fre apr 27, 2007 11:20 am

Kan også nevne at jeg fant ut hvor stor tanken er her om dagen. Etter 67 mils kjøring, mye langkjør. Fylte kun 85 liter. Og fant også ut mens jeg bytta fjærer at håndbrekkarmen inn i trommelhuset går tregt, så bremsen har ligget litt på. Dvs 1,25 pr mil...
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka » fre apr 27, 2007 6:32 pm

Er de mye jobb og bytte fjärer :?:

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Legg inn av lcvidar » fre apr 27, 2007 7:08 pm

Jeg brukte en kveld foran og en kveld bak, vi var to som holdt på. Ville vært mye verre alene. Men så bytta jeg også demperne, og de var meget gamle og satt veldig godt fast. Har man fjærspennere og en luftskralle, og demperne er lette å få løsnet i en ende, er det nok bare en kveldsstund å bytte bare fjærene. Jeg brukte muttertrekker på å få løs demperne, og det hjalp godt.

Off Topic:
Satt nettopp å kikket på en AT-film, har lyst på slike skjermbreddere som 70-serien har der! Må vel snekre form og støpe litt kanskje :)
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » fre apr 27, 2007 7:53 pm

hvor fant du den filmen??? og er den mulig å dele med andre?

Edit: mulig det går an å kjøpe slike breddere som det er på min å sette på?

Svar

Gå tilbake til «Garasje»