LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

BildeBildeBilde
Litt fra ferien :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Bilde

Oppdrag tidligere i sommer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Gikk litt for fort på ebay, nå er det bestilt, blir ca 8000 inkl frakt og mva. Mulig å få tilbake AU-moms? Fikk det ikke til med selger. Bilde

Sent fra min SGP511 via Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Ribbet litt ut av en corolla verso i ettermiddag: nakkestøtter, solskjermer med lys, kupelys med leselys, dørbrytere og andre brytere mm. Fint å modernisere litt. Setene så for høye ut i puta, så de lot jeg stå.

Avduket litt lakk i kveld, folien er blitt stygg, og er nå over 3 år så greit å få bilen original. Blir litt fix av riper og hakk, må nok vurdere ny lakk på sikt. Bilde




Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av beaas »

Har du fortsatt samme Castrol olje på girkassa, den du viste bilde av tidligere i tråden? Og den funker fortsatt? Hvor mange km har du hatt den i?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

beaas skrev:Har du fortsatt samme Castrol olje på girkassa, den du viste bilde av tidligere i tråden? Og den funker fortsatt? Hvor mange km har du hatt den i?
Har på den som ble fylt på 360k, Castrol Multiveicle GL4. 377k nå. Så 17k km. Har fungert urmerket, er helt fin når varm, litt tungt 2dre gir når kald, og skurrer litt på 3dje. Å sette i første bør man nesten gjøre når det går sakte. Så at det er en H-kasse et det ingen tvil om :)
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av beaas »

Da er vel girkassen din ganske så lik normalen på 80 serie - men mange er jo dårligere etter X antall km og slitasje. Min er noe ugrei når helt kald i kaldt vær, kun 2 gir, men ellers helt grei. Mye bedre enn kassen på min 94 GX var. Girkasse på min 00 100 serie var helt fin hele tiden, så litt forbedring må det ha vært opp igjennom.

Jeg har Castrol VMX eller noe idag men bytter til den du har nå snart, tviler på at jeg merker noe verken fra eller til.

Nå skulle jeg gjerne hatt siste versjon, H152F. Men det er vel noe mye peng å bruke på å få noe lavere turtall på femte gir.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Skulle gjerne sett pris på 152F, mye rakkel på min på lavt turtall, regner med at det er kubbelagrene som er slitt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Bilde
kabelkanal for montasje av instrumenter i hus med leddet fot. Plass til 4-5. Blir oljetrykk/oljetemp/turbotrykk/EGT/???
Kanskje ikke så pent, men kan fjernes uten spor. Hadde instrumentene foran girstenger før, men er ikke plass med ettermontert VX-konsoll rundt girstenger. Mangler en del stasj nå, så må til byen.

Bilde
mulig plassering av brytere? Rader kan utvides framover og til høyre.

Bilde
solskjermer fra corolla verso. utfordring å få kablet, vurderer å ta hull i taktrekk, og montere dette også: Bilde
Eller lage takkonsoll, og felle lyset inn der. Skulle hatt CB og VHF i taket, leselys og ev monitor for baksetet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Litt klargjøring til ny eksos, da den visstnok er kommet til landet. Flytta EGT til manifoil, for å få rett måling, og slippe å borre i blankt nytt eksosanlegg! VDO har 1/4" rørgjenge. Monterte uten å demontere annet enn skjoldet. Starta den såvidt noen ganger før normal tomgang for å få spon forbi turboen før den fikk tid til å spinne igang. Har ikke fått sjekka temp da unga sover og dama på jobb. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av beaas »

Må komme med noen tall før du bytter eksos. Hva EGT har du nå ved forskjellig hastighet/turtall og trykk og hva leste du av før?

Og så blir det spennende å se hva eksosen utgjør på respons og egt. Du bytter helt fra turbo, dvs der flensen er fireboltet?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Har ikke fått testa så mye, har en stigning med 100 høydemeter med tom bil som jeg nå fikk 600 grader "pre turbo" ved maks aks på normale turtall. Måtte kjøre lenge på fullt pådrag på 2000 rpm for å få stabil 500 grader "post turbo". På 3000 økte den lett forbi 550 "post". Får sette på campingvogna for å se 8) Trykk har alltid vært ca 0,8 max, og eksos går helt mot turbin ja.

Temperaturen går ned mye raskere nå når man slipper gassen, så vil nok savne avlesingen i forhold til stopp av motor etter hardkjør. Før stoppa jeg aldri før temp var under 200. Får bruke 150 + litt magefølelse nå :)
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Oppdatering EGT: Flat vei 60GPS km/t 4. 0,1 bar 200 grader. 80 km/t 5. 0,2 bar 260 grader. 600 maks uten å få testet over tid.

Har lenge slitt med ujevn gange, før og etter dyseoverhal. Kan kanskje være dyser ennå, men kan pumpa lage ujevn gange ved pådrag? Går stort sett fint på tomgang, hender den vagger litt når den er varm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Pakke ankommet :) Ser meget bra ut, med oppheng, bolter og pakninger. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Fått testet EGT litt mer, 3000 rpm ga 650 grader. Fikk opp mot 600 etter turbo etter en tid. Har ikke finjustert dybde på sensor, føler differansen er liten på maks, men lesing kommer myye raskere.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Får komme med flere bilder etter hvert. Ny eksos er på plass, plassform var ikke helt perfekt, men bolt on. Ble litt spenn, men starta bakerst, og jobba meg forover. Del som skal over bakaksel må inn forfra. Brakett som holder eksos mot cluchhus passer ikke med 3 tom, så har ikke montert den ennå. Bør vel være på plass? Flex på dette anlegget står bak skvettlapp på rettstrekka, under døra, er litt skeptisk ang belastning på røret ved pådrag og start/stopp. Lyden ble bra!!! Og ingen ulyder/dunking fra montasje slik det et justert :)

Test med ny eksos: Ga på skikkelig opp bakke, fikk 700 grader på noe over 3000rpm. Får litt mye på høyt turtall, men har mye å gå på i lavere register. Justeres hvordan? Mengdeskru litt ut og røykbegrenser tukles med?


BildeBilde

https://www.ebay.com/i/191028609804



Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af lcvidar tor sep 28, 2017 10:27 pm, rettet i alt 2 gange.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av ofrovold »

Stas!!!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av beaas »

Fått justert ned noe? Det er høy egt på turtall, ikke veldig mye røyk? Mer røyk på lavere turtall, evt mens den bygger opp trykk? Trykket faller merkbart fra ca 2200-2300 rpm?

Min får også høyere og høyere egt oppover på turtall. Slik den står nå får jeg 600 grader i 120 kmt/ 2600 rpm i en forholdvis bratt bakke. Vil antagelig fortsette å stige med turtall uten at jeg har testet det noe mer, får ikke så høy egt på flatmark med vanlig femtegirsaks.

Har lest om flere som får veldig høy egt på turtall, en teori er at pumpen ikke henger med og at timingen ikke henger med, blir værre jo mer slitt pumpen er. Ved sen innsprøytning får man høy egt. Du hadde vel sjekket timing før?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Ble med: lør sep 09, 2006 7:23 am
Lokasjon: Glomfjord
Kontakt:

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av lcvidar »

Ryker «aldri», dvs kun ved full gass fra tomgang til turbo kommer. Timing skal være bra, slitt pumpe har jeg hatt mistanke om lenge. Justerer ikke ned da jeg får maks 550 på 2000, som er vanlig kjøreturtall. Var fullgasstest på ca 3500 opp bratt bakke jeg nådde 700. Alltid røykfritt. Trykk maks er 0,8 og har ikke sett at det er gått ned oppover i turtall.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Innlegg av beaas »

700 grader er jo ikke mye når det er i et område du i praksis aldri er i, får vel nesten det samme selv. Kunne jo sikkert hatt mer en det uten at det vil skje noe noengang pga høy egt. Du kan vel bare øke trykket (din turbo er i god stand?) og skru opp litt mer vel? Har du sett hvor pinnen vandrer?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Garasje»