Side 35 av 35

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: ons jun 12, 2019 9:02 am
av beaas
Det er bra!

Jeg har en uorginal luftfilterboks liggende, men litt skeptisk med å ta den i bruk. Blir det mye støy i normal cruise så blir den tatt av. For med den må jeg ta av det som er i inneskjermen. Heldigvis var turboen jeg satte på helt stille, stillere enn den kanskje litt slitne orginalturboen.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: ons jun 12, 2019 12:21 pm
av lcvidar
Bruker original luftfilterboks, ser ingen grunn til å bytte den ut :) Det i skjermen er bare resonanskammer og "snorkel" som står fram mot parklyset. Selve snorkelen er billig ebay, og mal passet ikke skikkelig. Er kanskje i trangeste laget.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: tor jun 13, 2019 2:48 pm
av beaas
Ikke noe vits i å bytte ut orginal luftfilterboks når man har orginalturbo nei. Men når jeg får montert ny kløtsj så kan det være at luftfilterboksen etterhvert er med å gjøre en forskjell på effekten... Uansett mange gode grunner til å beholde det orginalt.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: søn jun 30, 2019 10:53 pm
av lcvidar
Har lenge hatt en følelse av at interntrykk i pumpa er for lavt, med sur røyk og vibrasjoner.
Så har sett litt i manualen og målt litt på motor. Tapp var 2,6mm ned i hullet, og tok en 6mm skru med mutter og settmutter, og justerte den til 2,7mm. Banket litt på tappen og vipps så var tapp 2,9mm ned i hullet. Skumle saker dette. Har justert pumpa ned noe på mengdeskruen da gangen ble litt hard i mine ører. Men fortsatt langt snillere enn en båtmotor... Håper på mindre vibrasjon, mindre uforbrent diesel og mindre forbruk.
Se video.
https://photos.app.goo.gl/Ff1gY32L7J1L1Vbz8


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: tir jul 02, 2019 7:55 pm
av lcvidar
Ble alt for hard gange med timing på pumpa slik den var. Løsnet pumpa slik at den spratt tilbake til org. pos og nå høres den ikke ut som en sliten båtdiesel, bare sint ut :) Skal få overhalt den andre pumpa så det blir korrekt, men er ikke tid før ferien.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: ons jul 03, 2019 9:18 pm
av lcvidar
Vridd pumpa til motor nå høres normal ut igjen. Motor blir litt mer urolig, men ikke hard lenger i gangen. Føles sunnere slik...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: tor jul 04, 2019 10:04 am
av beaas
Du har ikke fått målt timingen med ordentlig instrument? Spec vet jeg ikke på når det gjelder 1HD-T men mener det er to forskjellige og litt forvirring rundt det, ref det superbravo skrev her inne og hva jeg opplevde selv med toyota på min første 80. Mener min ble satt til 1,35 eller 1,38. Skal være en tråd på det her inne fra ca 2005. Cumminsfolket er veldig på med tidlig innsprøytning mens ut fra hva de 1HD folket down under skriver så skal man ikke ha for mye fortenning, hardt på lagre osv.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: tor jul 04, 2019 10:17 am
av lcvidar
Hadde den på 1,32, og hørtes veldig snill ut. Med økt interntrykk i pumpa ble tidspunktet kraftig flyttet forover på spesielt høyeste trinn på dysene, så har justert pumpa maks tilbake på posisjon(plunger stroke nedjustert) pga hard gange. Ser ingen vits i å måle plungerstroke pga pumpa ikke er ihht spec. Kjenner også ustabil trekkraft på maks pådrag nå, så pumpa er veldig klar for service.

Lyden på tomgang var egentlig uendret uansett justering, er nok pga 2trinns dyser.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: tir jul 09, 2019 10:37 am
av lcvidar
Ferien startet - en drøm å kjøre på STTpro istede for AT3 pga sporer ikke, og har jo «et gir ekstra» på 315 Bilde dieselmengde ca perfekt justert, stopper på ca 650 på både høyt og middels turtall. Har entret Trøndelag, og blir i Trondheim i morgen++

Bilde
BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: ons jul 10, 2019 1:16 pm
av beaas
Det er bra! Hvordan er forbruket i år med 315 dekk? Og merker du noe forskjell på den HVO100 dieselen?

LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: ons jul 10, 2019 5:43 pm
av lcvidar
beaas skrev:Det er bra! Hvordan er forbruket i år med 315 dekk? Og merker du noe forskjell på den HVO100 dieselen?
Har akkurat fyllt full tank i Trondheim med HVO100 til 17,92 pr liter... 1,45 pr mil med vogn og 315, og har ikke spart på kruttet. Sinker ikke med 80 Bilde Forventet en dl mer, så at pumpa har mer trykk er nok positivt. Ang HVO får se nå med lite % diesel igjen på tanken. Merker ikke noe på motor ennå, føles som det lukter mindre. Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: fre sep 13, 2019 10:13 pm
av lcvidar
Da var plutselig 80n solgt her i bøgda, til en som har 70n jeg hadde en gang...

Takk for denne gang.

Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: lør sep 14, 2019 12:00 am
av ofrovold
lcvidar skrev:Da var plutselig 80n solgt her i bøgda, til en som har 70n jeg hadde en gang...

Takk for denne gang.
Oi! Det gikk litt fort! Bilde Hva skam du ha deg nå da?

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk


Re: LCvidars HDJ80 - og x70-seriegarasje

Postet: lør sep 14, 2019 12:05 am
av lcvidar
Bil som trekker 2 tonn, går billigere, har AC, aut, gode seter... Har til prøve en 2014 BMW 520d Xdrive F11. :oops: