K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av 4Springar » ons jul 19, 2017 6:15 pm

Prøvde deg på telefon, men kom ikke gjennom. CB antenna ligger igjen hjemme!

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » søn jul 23, 2017 4:20 pm

Beklager Pål, telefon er ikke førstepri når det er ferie. Men vi fikk en prat til slutt.
Vi har nådd Nordkapp, og kjørt en runde på Finnmarksvidda. Gamle postveien fra Kautokeino til Alta, med camp midtveis. Måtte jo sjekke om ryktene om myggen er riktig. Vindstille, litt fuktighet i lufta, og overskyet, perfekt for myggen. Og den glimtet ikke med sitt fravær. Når vi satte oss i stolen, og reiste oss opp etterpå var det ganske svart i setet. Spesielt under matlaging var den veldig interresert. Veldig glad for hattene med myggnetting, og nettet over hele senga. Uten det hadde det blitt lett krise.
Det største problemet nå er nittien til Petter som har blitt kjørt på flatvogn til Toyota i Alta. Ingen framtrekk i automatkassa, på grunn av vann i olja. Gjennomrustet i radiator. Men Toyota visste råd, med et snertent tilbud på ny kasse og radiator til den lille sum av 63.000,-. Passer jo greit inn i et slunkent feriebudsjett. Så den skal nå fraktes hjem med bilfrakter. Så får vi se hva vi gjør med den. Det er mulig den kan reddes med flushing, faktisk over halvparten av disse tilfellene reddes på den måten sa mannen hos Toyota. Hvis ikke det går må det bli en brukt kasse.
Er nå syd for Sandnessjøen på vei sakte og sikkert hjemover, etter en flott tur med mye natur, og desverre ikke fullt så mye offroadkjøring. Men det var vi klare på denne gangen. Har blitt mye fine camper, så det veier opp en god del.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
n t
Sted: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge
Kontakt:

Legg inn av n t » søn jul 23, 2017 11:39 pm

Hei. Vet ikke hvor langt dere er kommet, eller hvilken vei dere tar på vei sørover, men kanskje kan jeg gi dere et par tips i nærområdet mitt.
Dersom dere har tenkt å kjøre Fv. 17 nedover, kan dere vurdere å ta veien om Kolvereid (ikke akkurat verdens navle, men det er der jeg bor, (nesten da.)) og så ta ferja fra Hofles. Der er det to alternativer, ferja over til Geisnes, eller ferja til Lund. (samme ferja, samme ferjeleie)
-Fra Geisnes går da turen om Salsbruket, over Skrøyvdalen og dere kommer tilbake til Fv. 17 på Høylandet. Da kan dere velge å følge Fv. 17 til Namsos, eller ta veien om Gartland til Grong(E6), og videre til Steinkjer. Veien fra Geisnes til Høylandet er smal og svingete, men asfaltert. Fantastisk natur, fjell og daler.
-Fra Lund går turen til Namsos på Fv. 769 ute ved kysten, bedre og bredere veg enn den andre, men mye fin natur der også. I Namsos kommer du tilbake på Fv. 17 og kjører til Steinkjer.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tir jul 25, 2017 10:49 pm

Hei Stig. Takk for veldig bra tips. Vi kjørte fv 17, men knakk av ved Malm, og tok noen grusveier, og tok ferja fra Brekstad. Deretter Orkanger, og inn i Trollheimen, og ned til Oppdal. Har nå leir ved Sjoa. I morgen blir Gausdal og kryssing ved Lillehammer i morgen, og over til Sjursjøen, og ned mot Løten og Hamar. Hjemme i morgen kveld. Totalt ca. 670 miil. Har blitt mange avkroker og fjorder som vi har inspisert. Men takk for bra tips, det blir notert til neste tur nordover. Har familie nordover, så det blir noen turer dit innimellom.
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tir aug 01, 2017 2:29 pm

Da har jeg endelig fått ordnet med sperra mi i bakakselen. Alle inngrepstennene knakk i en minirundkjøring, da jeg hadde glemt å kople av sperra bak etter bruk. Nå har den fått kappet vekk det øverste skadde partiet, dreid ned, fått laget ny maken del og presset og sveiset fast. Så har det blitt maskinert ut til nye buede tenner. Til slutt ble herdingen målt i den gamle delen, og herdet den nye likt. Resultatet ble veldig bra.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tir aug 01, 2017 2:31 pm

KjellOlsen skrev:Da har jeg endelig fått ordnet med sperra mi i bakakselen. Alle inngrepstennene knakk i en minirundkjøring, da jeg hadde glemt å kople av sperra bak etter bruk. Nå har den fått kappet vekk det øverste skadde partiet, dreid ned, fått laget ny maken del og presset og sveiset fast. Så har det blitt maskinert ut til nye buede tenner. Til slutt ble herdingen målt i den gamle delen, og herdet den nye likt. Resultatet ble veldig bra.

BildeBildeBildeBildeBilde

Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
srs
Sted: Oslo

Legg inn av srs » tir aug 01, 2017 3:19 pm

Tøft. Her snakker vi custom arbeid. Skikkelig godt jobba 8)
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » ons des 26, 2018 6:07 pm

På tide med en liten oppdatering her.
Sperra har holdt hittil. Langtur i 2017 med div utfordringer, Russland i fjor og sist sommer i Ukraina og Romania.
Etter overhaling av motoren har det kommet en banking når den er kald. Byttet bl a stempler, ringer og bøssinger på stempelpinnen. Disse bøssingene ble honet av et motorfirma. Mistenker at dette er synderen, så har begynt å demontere.
Har også den siste tiden hatt veldig lavt oljetrykk på tomgang. Normalen er 0;4 kg, men når den har hatt belastning en stund krabber den ned på 0,1 kg. Ikke moro å kjøre da. Må sjekke klaringene på pumpa. Men rart at dette på kort tid har blitt så lavt.
Hvis noen har noen tips er det bra. Lurer på om det kan være noen sammenheng mellom oljetrykket og dunkelyden. Tenker jo rådebank også, men den blir helt borte når jeg løsner dieselrøret på sylinder tre. Mår jeg skrur til røret så den tenner på treeren kommer lyden med en gang.
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » fre des 28, 2018 3:46 pm

ble litt over middels nyskjerrig på den jobben på sperra. hvem hva hvor? hvordan fant du fram til denne flinke fyren?
Synd med motoren, men dette er jo barnemat for deg. Følger spendt med.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor jan 17, 2019 2:01 pm

Da var motoren plukket ned. Foringen til stempelpinnen var nok honet litt for mye sist. Tror det har forårsaket bankingen. Ser ut som slitasje etter slag fra råden i rådelageret på ene sylinderen. Leveres på Madness Power i dag. Spennende å høre dommen.BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » tor jan 17, 2019 10:40 pm

Wow! Flink du Kjelleman. Blir svettig bara av att se alla delarna... :roll:

Hojta till om du vill ha sällskap en dag när du skruvar.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » fre jan 18, 2019 8:24 am

Alltid hyggelig med selskap, Jon! Regner med å holde på fra onsdag og utover uka.
Var hos madness power i går og fikk målt stempler, sylindere og råder. Viser seg at rådene har litt for stor vandring sideveis, så de riper inn på råden. Antagelig dette som har laget dunkelyden.
Må nå ta delemotoren og finne ut hvilken blokk jeg skal bruke, og plukke ut de beste rådene. Sette inn nye foringer til stempelpinnene. Flere av de foringene som stod i motoren var antydning til blå farge, enda de ikke har gått lenger enn ca 25000km. Merkelig. Byttet olje mange ganger i løpet av denne tiden. Men denne motoren er det underspyling på stemplene istedenfor egen oljekanal fra rådelager til pinneforing. Ikke sikkert det er så bra. Dysa på sekseren pekte rett ned i bunnpanna, så har ikke vært mye nytte i den.BildeBilde

Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre jan 18, 2019 2:47 pm

Då är det inte omöjligt att jag tar turen en kväll. Ringer innan i så fall :) .

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » fre jan 25, 2019 12:39 pm

Da er reservemotoren plukket ned. Den var det satt inn nye stempelringer, rådelagere, bærelagere i. Og honet opp. Men så har et klips som holder stempelpinnen på plass brukket, med det resultat at pinnen har gått helt i kant av stempelet og ødelagt både stempelet og sylinderen. Stort krater i sylinderveggen.
Har hørt at det skal være mulig å bytte sylinderforing på disse motorene. 12HT.
Noen som vet om det er mulig?
Da står jeg med en blokk hvor alle sylinderne burde vært borret og satt i overdim stempler og ringer, og en annen blokk med stor skade på ene sylinderen. Begynner faktisk å synes at dette ikke er så veldig moro lenger.
Tar en tur opp på motorverkstedet til uka for å finne en mulig løsning. I mellomtiden begynner jeg å demontere motor nr 3 som har sittet i den bilen jeg importerte fra Sverige. BildeBildeBilde

Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre jan 25, 2019 3:24 pm

Väldigt tråkigt Kjell :( .

Men du, husk att det är i motbakke det går uppför - det ordnar sig detta vettø.

Om du skruvar i veckan så ska jag ta turen.

Brukeravatar
reime
Sted: Drammen

K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100

Legg inn av reime » fre jan 25, 2019 4:48 pm

Kjipe greier.

Jeg har lest om detta en gang før og 12HT er vel uten sylinderforinger.
Sjekk denna tråden:

https://forum.ih8mud.com/threads/12ht-liners.92304/
BJ73 1988 VM-Diesel(foreløpig) med godkjent 2"OME.
Peg Perego John Deere Ground Loader

Brukeravatar
ms sejersen
Sted: Nibe

Legg inn av ms sejersen » tir jan 29, 2019 12:12 pm

øv med motor..

Jeg fik skiftet foring i min efter stempel haveri, ingen problem. se her https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... &start=560

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » ons feb 06, 2019 9:15 am

Har demontert motoren som sto i 61 fra Sverige. Blokka ser veldig bra ut, så den havner nok i turbilen. Men veiva var gåen. Bakerste rådrlager hadde skåret seg helt, og laget store spor i veiva. Denne motoren har gått 380k, og når jeg måler klaringer på veiv, stempelringer, oljepumpa, så er dette veldig bra. Tross dårlig vedlikehold. Kjølekanalene var nesten igjengrodd. Kjølinga gjennom turboen var helt tett. Olja var klumpete.
Tenker at når en motor har gått nesten 400k med sånt vedlikehold, og nesten ingen slitasje, hvor langt har da en motor gått som har fått godt vedlikehold og er veldig slitt? Det dobbelte?BildeBildeBildeBilde

Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » man feb 11, 2019 10:25 am

Da er blokka målt, og er godt innenfor i sylindermål. Den blir nå maskinhonet, og veiva avballansert og polert. Alle lagere blir nye, og målt oljeklaring på før montering. Blokk og topp blir planet. Ventiler sjekkes.
Skal prøve å avballansere rådene selv, med litt god hjelp fra materialforvalter Jørn.
kanskje den blir klar til henting i begynnelsen av neste uke.
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tor feb 14, 2019 12:31 pm

Litt forberedelser mens jeg venter på motordeler - Har fjernet den gamle isolasjonen i torpedoveggen, og erstattet det med en 6mm isolasjon fra Hadrian. Denne skal være brannsikker, dempe støy med opptil 40 db, og ha samme isolasjonsverdi som 10 cm Glava. Mulig det har vært litt utvikling på over 30 år?

Så har jeg gjenget opp alle bolter på eksosmanifold og turbo. Alle bolter glir som i smør.

Har flyttet sensoren til eksostemperaturen fra etter turboen og opp i manifolden. Blir spennende å se hvor mye det har å si, hvor stor forskjell det blir.

Tenkte å ta et lag med maling på blokka før jeg setter den inn. Har slipt blokka med stålbørste på vinkelsliperen, og satt inn med ovatrol.
Noen som har noe tips om hvilket malingsmerke som er lurt å male blokka med? Må være på oljebasis, da den må funke mot ovatrolen.
Kjell.

SWES-63

2018:

2019:

Svar

Gå tilbake til «Garasje»