Re: "Combi-camp"/kjøre vogn (liten campingvogn)

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg innav saw » tir mai 26, 2015 8:33 pm

Siden det er svar på det meste her (i alle fall gode innspill, tips, ideer osv.) så lurer jeg på: Tenker litt på taktelt til lettere camping turer, men så titta jeg litt på Combi camp/Camp-let. Har ingen erfaring med noen av disse selv, men det ser jo "lettvint" ut. Hekte på kroken og ut på tur (ikke afrika ekspedisjon)!? Noe mere tungvint enn kun bil, men enklere enn camping vogn som jeg syns blir litt "stort/tungt/vindfang" og mange andre bakdeler i forhold til slik jeg ønsker å campe (samboer og to kids) små turer hit og dit...
Ser ut som om disse løsningene er mer utbredt over dammen, og hos våre naboer i syd.

Erfaringer anyone? Både gode og dårlige mottas med takk!
Sist redigert av saw den fre mai 29, 2015 8:59 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: "Combi-camp"

Legg innav KjellOlsen » tir mai 26, 2015 11:23 pm

Har sliti ut to combi-Camper, mange fine turer nedover i Europa, og i Norge med de. Kjøpte oss en nyere camplet for noen år siden. Den veier totalt under 300kg, så selv om det ikke er brems kan du kjøre i 80km. Men hvis du skal farte litt rundt i Norge, spesielt vestlandet og Nordnorge oppdager du at fergene blir veeeldig dyre. Ofte dobbel pris av det bare bilen koster.
Ellers er de greie å ta opp og ned. De gamle Combi-Campene er jo absolutt enklest. Du har senga klar på to minutter. Campletten går det fort et kvarters tid. Der må du ha ut mye mere duk, og en masse plugger før du kan krype til køys. Vi synes den ble litt for tungvindt, så vi solgte den. Men vi er nå to personer, og for oss er det enklere å sove i bilen. Men for en familie med barn må dette være midt i blinken! God plass til alle når den er slått opp, og du har kjøkkenet under tak. Vi brukte en liten gassbrenner for å varme opp i teltet, og det funket veldig greit. (Kanskje ikke så veldig lurt i kombinasjon med små barn eller litt for mange øl...)
Du har vel ca 40. -50 kg bagasjevekt du kan ha på hengeren i tillegg tilegenvekten. God plass til feks bord og stoler oppå grinda.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
saw

Re: "Combi-camp"

Legg innav saw » ons mai 27, 2015 10:09 pm

Tusen takk for svar! Blir tatt med i vurderingen.
Er det noen som vet hvorfor Quicksilver trailer tent ikke tas inn til Norge, eller gjør de det? Noen som har sett på dette, eller testet? Virker som "solide og praktiske" camp løsninger, en slags hybrid mellom combi camp og taktelt på tilhenger ish...
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

Brukeravatar
saw

Legg innav saw » fre mai 29, 2015 6:07 pm

Noen erfaringer på noen her med en "kjøre vogn", campingvogn, med bra understell, en som oppfører seg bra etter bilen? Typer/anbefalinger? Mulighet for soveplass for to store og to små. Ikke stooor slådde, men nett og lett.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg innav pilten » fre mai 29, 2015 10:13 pm

turbokai
Sted: Asker

Legg innav turbokai » man jun 01, 2015 9:42 am

Her har du en sjelden mulighet, dyr men rå. Finnes kun noen få av disse i Norge. https://www.facebook.com/groups/1108284 ... p_activity

Brukeravatar
saw

Legg innav saw » tir jun 02, 2015 12:46 pm

Jeg veit...grom den der...hmmm... "Litt" dyr, ny pris på den var? Lages vel ikke lengere? Godkjent i Norge? Import regner jeg med?
Jeg har i alle fall ikke sett de til salgs i Norge før. Skjønner ikke at det ikke er flere ala den her i hjemlandet, en eller annen burde forhandlet denne typen pop up campere i Norge, burde kanskje være marked for disse?
Mange fordeler slik jeg ser det i forhold til camping vogn, med lavt tyngdepunkt/minimal luftmotstand, enkelt å stue vekk/lagre da den er forholdsvis liten i sammenpakket tilstand!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

turbokai
Sted: Asker

Legg innav turbokai » tir jun 02, 2015 12:49 pm

Kjenner Calle som skal selge den. Tror bare det er tatt inn 4-5 stk til Norge. De er bygget om og er godkjent. Det går sikkert an å prute litt:-)

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg innav KjellOlsen » tir jun 02, 2015 4:46 pm

Så lenge det er mekaniske bremser burde det være greit å få den godkjent. Er en del elektriske bremser på utenlandske vogner, og det er jo fy her hjemme.
Ellers har disse vognene lett for å være veldig tunge. Kommer fort opp i rundt tonnet. Da er du nesten oppe i vekta til flere campingvogner. Men her har du vindmotstanden igjen...
Uansett er det stor forskjell på en Camplet på 300 kg totalvekt og en sånn henger på 1000 kg.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
johi
Sted: skedsmokorset
Kontakt:

Legg innav johi » tir jun 02, 2015 5:39 pm

Jeg har bestilt meg markise og fortelt rundt det :) Håper jeg får det føre Nlck land treffet :) taktelt syntes jeg er dyrt og blir litt knotette når du skal pakke sammen og kjøre offroad :)
Deep shit off-roaders
Beskøk garagen min:) viewtopic.php?f=37&t=21315
Landcruiser lj70 Power
video- https://www.youtube.com/watch?v=-ybs8S-Isp4

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg innav frode » tir jun 02, 2015 6:05 pm

saw skrev:...Skjønner ikke at det ikke er flere ala den her i hjemlandet, en eller annen burde forhandlet denne typen pop up campere i Norge, burde kanskje være marked for disse?
Mange fordeler slik jeg ser det i forhold til camping vogn, med lavt tyngdepunkt/minimal luftmotstand, enkelt å stue vekk/lagre da den er forholdsvis liten i sammenpakket tilstand!

Er det så rart da? Offroading er jo stort sett forbudt i Norge - og hvem trenger da en offroad camper? Men jo, de er jo fine. De finnes kanskje i on-road versjon også?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
saw

Legg innav saw » tir jun 02, 2015 8:24 pm

frode skrev:
saw skrev:...Skjønner ikke at det ikke er flere ala den her i hjemlandet, en eller annen burde forhandlet denne typen pop up campere i Norge, burde kanskje være marked for disse?

Er det så rart da? Offroading er jo stort sett forbudt i Norge - og hvem trenger da en offroad camper? Men jo, de er jo fine. De finnes kanskje i on-road versjon også?

Spikern på hodet der Frode! Ikke bare off-road!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Legg innav peter80 » søn aug 02, 2015 10:19 pm

johi skrev: taktelt syntes jeg er dyrt og blir litt knotette når du skal pakke sammen og kjøre offroad :)

Hei!

Må få svare litt på dette.
Eg & tildels Frya var på 3 veke turnè i Europa i sommar. Blandt anna Bad Kissingen. Eg kjørte ned til Tyskland & satte på eit James Baroud taktelt. Dette er eit hardskall telt (Praesto4x4 er norsk forhandlar) & det går opp&ned på knappe 10 sekundar. Vi hadde Discovery Evo modellen som er fronthengsla. Genialt. Stod i liten kuling med dette i DK, det blafra litt men vi hadde det fint inni.
Hadde også ei fuktig natt med regn, det var berre skoande som stod att på takgrinda som vart våte.
Vi ser for oss at det vert ein del turar med eit slikt oppsett frametter også. Fint med dundyne som kan ligge oppider med lokket nede

Vi har også ei eldre lita vogn. Hymer Eriba under oppgradering. Hevetaket likar eg & dermed vert vogna i seg sjølv litt lågare & luftig
Vi må ha sengeplass til 3. Ei kjekk lita vogn som dekker det mest prekære (utan våtrom) & ikkje veg allverda.
Sidan "eg" no er blidt "fleire" tykjer eg det er greit med den komforen vogna gjev. På Vestlandet må ein tenkje seg om mtp ferger JA, Koster fort litt ekstra.... Då vert nok takteltet fint å ha :D
Her skulle det ha stått noko lurt...

Gå tilbake til «Off Topic»