bursdagsønsker

Har du noe du vil si, men som ikke har noe med Land Cruiser å gjøre så er dette stedet for deg.

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

jørgen
Sted: Kråkstad

bursdagsønsker

Legg innav jørgen » søn mar 06, 2016 9:36 pm

Hei
Endelig har jeg funnet et ønske til min bursdag. Problemet er at jeg pleier å undersøke rimelig heftig før annskaffelser. Har nå ønske om en slik fugletittekikkert på stativ. Tiltenkt stående i stua/hagen på stativ, da jeg nå bor lanlig med rådyr, elg osv å titte på. Klart at zeiss ol er bra men jeg tenker ca 3-4000 og da må det evt. bli brukt. Har noen litt tips? 20x60mm?
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Re: bursdagsønsker

Legg innav lb1lf » ons mar 09, 2016 1:38 pm

Hei,

Har dessverre ingen konkrete anbefalinger, da jeg kikker på pippiper gjennom teleobjektiv* - men har kikket nok i skop til å sterkt oppfordre deg om å se hva du får med 80mm åpning heller enn 60 - med de halvkjipe lysforholdene vi har brorparten av året, trenger du alt lys du kan få.

Tenkte meg om litt. Farsan har et fugleskop han er meget fornøyd med. Har brukt det selv et par ganger som teleobjektiv - latterlig enkelt å montere speilrefleks på med (billig) adapter.

Ringte og sjekket. Det er et Celestron Ultima 80 med 20-60x forstørrelse. Mente han betalte 2500 eller så for det for et par år siden.

Skulle du sett. Da hadde jeg en konkret anbefaling allikevel. :)

*) En Nikkor 300mm f/4 AF-S, tidvis med en 1.4x teleconverter, for de som driver med slikt. Vurderer å oppgradere til en 300 f/2.8 av forrige generasjon, da kan jeg bruke en 2x-converter med god samvittighet. :)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

jørgen
Sted: Kråkstad

Re: bursdagsønsker

Legg innav jørgen » fre mar 11, 2016 7:18 pm

midt i blinken. Takk. Har jo en 180mm 1,8 ED og en 2x teleconverter selv, men det blir sikkert bedre å bruke en slik du tipset om.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Gå tilbake til «Off Topic»