AC fungerer ikke

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
bobakka
Sted: Oslo

AC fungerer ikke

Legg inn av bobakka » lør feb 06, 2016 10:10 pm

I 2014 oppdaget jeg at AC ikke fungerte.
Det ble oppdaget en lekkasje i et rør og røret ble byttet.

AC fungerte en periode, men jeg oppdaget i fjor at den hadde sluttet å virke igjen.

Er det mye problemer med AC anlegget?
Tips for hvor jeg reparere det slik at det holder lenger neste gang?

RLN
Sted: Trondheimsregionen

Re: AC fungerer ikke

Legg inn av RLN » man jul 11, 2016 9:29 pm

Litt sent svar for deg kanskje, men slenger ut min erfaring likevel. Jeg har hatt en del trøbbel med lekkasje i AC-rørene. Først (for ca 2,5år siden) var det et rør fremme i motorrommet som hadde sprukket. Mye frem og tilbake på merkeverksted før de fant ut av det, og dyrt ble det også. Så streika den igjen i vår. Først en runde på merkeverksted, der de ikke fant lekkasjen. Så til Svendsen Eksos, som fant lekkasjen med en gang. Denne gangen var det to små rør i bak bakhjulene som hadde røket. Min har altså et 2-sone-anlegg, der det går rør under bilen som er utsagt for mye salt og svineri. Svendsen kunne ikke skjøte inn rør akkurat på denne plassen, og bare delene kostet 6 lapper. Jobben med å skifte rørene der bak var visstnok også meget stor. Løsningen ble da å bygge om til 1-sone, der bakre sone blendes av i motor-rommet. Det kostet ca 5500,-. Jeg har 5-seter, så om det ikke kommer kaldluft helt bakerst så er det greit for meg, og nå er det færre rør som kan ryke i fremtiden.

Sent from my iPad using Tapatalk

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » tir jul 12, 2016 9:12 pm

Kode: Velg alt

Løsningen ble da å bygge om til 1-sone, der bakre sone blendes av i motor-rommet. Det kostet ca 5500,-. J
Dette var et godt tips !!!

Var denne prisen fra Svendsen Eksos?

Har lekkasje fra samme plass som RLN beskriver, og merkeverksted skal ha +- 23.000,- for å utbedre lekkasjen... :shock: :shock:
2007 mod. LC 120 GX AT35"

2004 mod. LC100 HDJ (solgt)

2004 mod. LC 120 VX (solgt)

RLN
Sted: Trondheimsregionen

Legg inn av RLN » ons jul 13, 2016 9:51 pm

Ja, Svendsen Eksos tok det for ombyggingen. Pris på nye rør bak var fra merkeverksted. Grunnen til at det koster så vidt mye å blende av er at rørene i motorrommet må tas ut, da det er for trangt til å komme til md verktøyet de bruker. Jobben tar ca 3t

Sent from my iPad using Tapatalk

bobakka
Sted: Oslo

Legg inn av bobakka » tor jul 14, 2016 9:02 am

Veldig bra tips!

Verkstedet fant i våres ut at det både var en pakning som var gåen samt registret måtte byttes.
De gjorde en kjempejobb med å finne register til en pris på 1800 kr, i stedet for original for over 5000 kr.
Til sammen måtte jeg inn 5 ganger, men totalprisen ble under 10 000 kr, så jeg er veldig fornøyd med verkstedet!

Foreløpig virker A/C'en - to måneder etter siste fiks.
Håper den virker i flere år..

bergen77
Sted: Bergen

Legg inn av bergen77 » tor jun 14, 2018 1:08 pm

Hvilken pakning måtte du bytte?

Min lekker ett sted helt bak hvor A/C rørene går opp til bakre air condition. Tenkte å bytte pakninger først siden det er 70 kroner...
LC120GX 2007

angry

Legg inn av angry » tir jun 19, 2018 7:46 pm

Jeg har lekkasje på samme sted (hjulbue bak) fikk pris fra Toyota i Strømstad i dag på 15000. De prøvde først å demontere for å bytte pakning men fikk ikke rørene fra hverandre. Noen som har tips til hvordan løsne korroderte alu. rør?

bergen77
Sted: Bergen

Legg inn av bergen77 » ons jul 04, 2018 3:33 am

Jeg fikk heller ikke frahverandre rørene, har forstått det slik at det er vanlig å få lekkasje like over bakerste koblingen under bilen, der rørene går opp.

Tror jeg vil bytte til slanger hele veien for å slippe mer problemer med disse elendige rørene.
LC120GX 2007

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»