Godkjenning av bøyle fra 2006

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Har en bil som ny ble levert med Artic Trucks bøyler forann og bak. Selger sa at disse var godkjente men de står ikke i vognkortet som jeg har mottatt. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette? Bøylene var godkjent i 2006 i følge Toyota.
Vedlagte filer
Articbøyle fremme
Articbøyle fremme
bøyle forann.jpg (38.13 KiB) Vist 9182 ganger
Articbøyle bak
Articbøyle bak
bøyle bak.jpg (11.86 KiB) Vist 9182 ganger
LC120GX 2007
Containercruiser
Innlegg: 988
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av Containercruiser »

Toget er desverre gått for godkjenning av bøylen foran, desverre..... Den er ikkje produsert iht dagens regler. Må nok kjøpe deg en ny skal du ha godkjent bøyle.
Brukeravatar
Bjerke
Innlegg: 643
Ble med: man jul 03, 2006 8:11 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av Bjerke »

De kan være godkjent på bilen men biltilsynet har glemt å skrive det inn i det nye vognkortet.
Ville ringt dem og sjekket det.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

containercruiser skrev:Toget er desverre gått for godkjenning av bøylen foran
Hva med den bak, er det regler for den?
LC120GX 2007
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.
LC120GX 2007
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av aisha »

bergen77 skrev:
Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.
Tror nok den eneste sjansen du har er å få tak på et tidligere vognkort. Min var godkjent med bøyle og store dekk. jeg fikk nytt vognkort og Biltilsynet glemte å føre inn dekkene men heldigvis ble bøylen ført inn. Når jeg etterlyste godkjenningen for dekkene fikk jeg beskjed om at det gamle vognkortet var makulert og alle tilleggsopplysninger i vognkortet ikke var lagerført hos Biltilsynet og at disse fulgte vognkortet. Biltilsynsmannen beklagde seg og skulle føre det inn igjen men jeg undersøkte med Artic Trucs og tidligere eier men til ingen nytte, ingen kopier som kunne hjelpe meg noe sted.
Jeg har derfor idag sikret meg med en kopi av vognkortet i tilfelle noe skulle bli borte og godkjenningen for bøylen også forsvinner.
LandCruiser 2006GX
Containercruiser
Innlegg: 988
Ble med: søn nov 29, 2009 6:10 pm
Lokasjon: Nordfjord

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av Containercruiser »

aisha skrev:
bergen77 skrev:
Bjerke skrev:Ville ringt dem og sjekket det.
Skal forsøke å få tak i forrige vognkort i første omgang og muligens ta en prat med biltilsynet etterpå.
Tror nok den eneste sjansen du har er å få tak på et tidligere vognkort. Min var godkjent med bøyle og store dekk. jeg fikk nytt vognkort og Biltilsynet glemte å føre inn dekkene men heldigvis ble bøylen ført inn. Når jeg etterlyste godkjenningen for dekkene fikk jeg beskjed om at det gamle vognkortet var makulert og alle tilleggsopplysninger i vognkortet ikke var lagerført hos Biltilsynet og at disse fulgte vognkortet. Biltilsynsmannen beklagde seg og skulle føre det inn igjen men jeg undersøkte med Artic Trucs og tidligere eier men til ingen nytte, ingen kopier som kunne hjelpe meg noe sted.
Jeg har derfor idag sikret meg med en kopi av vognkortet i tilfelle noe skulle bli borte og godkjenningen for bøylen også forsvinner.
Sei meg, blir ikkje slike opplysninger lagret i systemet for evig og altid??? Om man får noko godkjent så skal det jo stå på kjøretøyinformasjonen.... vel?
aisha
Innlegg: 31
Ble med: tir nov 09, 2010 3:57 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av aisha »

Om de opplysningene jeg fikk stemte er det nok desverre slik at tilleggsopplysninger kun står i vognkortet og ikke lagret i Biltilsynets arkiv/motorvognregister.
LandCruiser 2006GX
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Jeg har vert i kontakt med Toyota og Artic, de bekreftet begge at bøylen var godkjent den gang bilen var ny men nye regler kom og den skulle vert med i vognkortet på ett tidspunkt. Var også innom selger i dag som fortalte at han var i dialog med Toyota og regnet med det skulle ordnes etterhvert. Så får vi se etterhvert hva resultatet blir. Artic hadde naturligvis en ny bøyle de ville selge.
LC120GX 2007
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av svennis »

Har også hørt fra Toyota forhandler det med tilleggsopplysninger om ombygging etc. ikke altid følger med så det måtte jeg sjekke når jeg fikk vognkortet når jeg kjøpte 37" AT for et par år sida. Alt stod ført opp da, men sjekka dette nøye.

Det er også viktig at man gir kopi eller orginal av vognkort del 1 om man selger bil med tilleggsutstyr siden midlertidig vognkort ikke dekker dette.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Etter litt frem og tilbake har selger gitt opp å få denne bøylen inn i vognkortet. Det vil bli bestillt ny bøyle fra Artic selv om jeg ikke synes den nye er like pen. Kan man få dette inn i vognkortet nå eller må jeg ha denne godkjenningen liggende i bilen til enhver tid?
LC120GX 2007
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av norseman »

Hei igjen
Den nye Artic Bøylen trenger ikke stå i vogn kortet ditt. Jeg fikk mangel på min nye bøyle av EU kontroll verksted. De ringte biltilsynet og fikk reglene, jeg har kopi av dem og EU dirketivet samt TUV godkjenningen fra Arctic truck liggende i bilen det er det de sier du skal ha nå.
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Heisann, jeg vet fra før at man ikke må ha de nye godkjenningene i vognkortet. Men kan jeg likevel få det skrevet inn? Man vet jo aldri når den nye bøylen plutselig en dag ikke er godkjent lenger :roll:
LC120GX 2007
OddgeirL
Innlegg: 151
Ble med: tor sep 11, 2008 10:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av OddgeirL »

bergen77 skrev:Heisann, jeg vet fra før at man ikke må ha de nye godkjenningene i vognkortet. Men kan jeg likevel få det skrevet inn? Man vet jo aldri når den nye bøylen plutselig en dag ikke er godkjent lenger :roll:

Hei

Jeg har den nye "lave" typen fra Artic Trucks.
Fikk mangel på denne da jeg skulle inn til EU kontroll.
Toyota mente at bøylen skulle være i vognkortet, ellers ble det mangel.

Biltilsynet støttet også denne avgjørelsen.
Bestilte så time og fikk bøyle skrevet inn i vognkortet.

Anbefaler andre å gjøre det samme for å unngå "byråkrater"
både langs veien og på verkstedene...
Hvis man ikke følger med så kan plutselig den lave også bli forbudt
og frist for godkjenning hos biltilsynet gå ut. Tror dette skjedde
med ganske mange for de som hadde den høye bøylen.
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av norseman »

Info: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Og hva betyr det i praksis?;
Direktivet vil effektivt forby alle gamle typer metall bullbarer/bøyler og gjør det ulovlig å montere eller selge slike produkter. Direktiv 2005/66/EC stiller krav om at ett Frontal Protection System (FPS), for eksempel en "bull bar ', enten montert på en bil som originalt utstyr eller markedsført som en separat teknisk enhet, nå skal ha et sett av tekniske standarder for både konstruksjon og installasjon som bidrar til å forbedre sikkerheten av kjøretøyet. Fra den 25. mai 2007, må alle FPS (inkludert bull bar)passere strenge tester på ett akkreditert testing anlegg og gis typegodkjenning, dette vil forby gamle og farlige metall bull barer og godkjenne energiabsorberende FPS produkter.

Hvis en FPS ikke består de strenge testene på det akkrediterte testanlegget - kan den ikke monteres på det spesifikke kjøretøyet den er testet på eller faktisk noen annen bil i Europa, fra den 25. mai 2007.

2005/66/EC er forbundet med tiltak vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet for å sikre beskyttelse av fotgjengere og andre myke trafikanter i tilfelle en kollisjon med en motorvogn.

De Norske reglene til Statens vegvesen sier i tilegg:(se link)

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... +sikkerhet

Statens Vegvesens regler står i lenken over og er smarte å ha med i hanskerommet, jeg har under klippet ut UNNTAKET som sier at man IKKE skal trenge å ha dette skrevet i vognkort eller vise innstallasjonen hos biltilsynet hvis:

Er utstyret typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke (lenke til side om EF-typegodkjenning)), er det ikke nødvendig å få kjøretøyet godkjent på en trafikkstasjon. Det skal ligge dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at det utstyret tilfredsstiller kravene. EF-typegodkjenningsmerket skal være umulig å fjerne og lett leselig.

Reglene ble innført i 2005, og fram til 25. mai 2007 kunne Statens vegvesens trafikkstasjoner godkjenne utstyr som ikke var i tråd med regelverket. Fikk du ditt utstyr godkjent skal du ha bekreftelsen fra trafikkstasjonen liggende sammen med vognkortet og vise denne ved kontroll.

Hvis din Toyota forhandler, EU kontrollør eller lokale Biltilsyns stasjon sier noe annet, har de ikke peiling på hva de snakker om.

MVh Norseman
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Dette var interresant, min bøyle ble godkjent i slutten av 2006 men jeg har ingen dokumentasjon på det. Hva kan jeg gjøre med det? Jeg har http://www.arctictrucks.no/lisalib/getf ... temid=2261 fra Artic Trucks men finner ingen papirer som bekrefter at bøylen satt på bilen fra den var ny. "EF" er heller ikke nevnt noe sted.
LC120GX 2007
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av jonwib »

norseman skrev:Info: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Og hva betyr det i praksis?;
Direktivet vil effektivt forby alle gamle typer metall bullbarer/bøyler og gjør det ulovlig å montere eller selge slike produkter. Direktiv 2005/66/EC stiller krav om at ett Frontal Protection System (FPS), for eksempel en "bull bar ', enten montert på en bil som originalt utstyr eller markedsført som en separat teknisk enhet, nå skal ha et sett av tekniske standarder for både konstruksjon og installasjon som bidrar til å forbedre sikkerheten av kjøretøyet. Fra den 25. mai 2007, må alle FPS (inkludert bull bar)passere strenge tester på ett akkreditert testing anlegg og gis typegodkjenning, dette vil forby gamle og farlige metall bull barer og godkjenne energiabsorberende FPS produkter.

Hvis en FPS ikke består de strenge testene på det akkrediterte testanlegget - kan den ikke monteres på det spesifikke kjøretøyet den er testet på eller faktisk noen annen bil i Europa, fra den 25. mai 2007.

2005/66/EC er forbundet med tiltak vedtatt av Europaparlamentet og Europarådet for å sikre beskyttelse av fotgjengere og andre myke trafikanter i tilfelle en kollisjon med en motorvogn.

De Norske reglene til Statens vegvesen sier i tilegg:(se link)

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... +sikkerhet

Statens Vegvesens regler står i lenken over og er smarte å ha med i hanskerommet, jeg har under klippet ut UNNTAKET som sier at man IKKE skal trenge å ha dette skrevet i vognkort eller vise innstallasjonen hos biltilsynet hvis:

Er utstyret typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke (lenke til side om EF-typegodkjenning)), er det ikke nødvendig å få kjøretøyet godkjent på en trafikkstasjon. Det skal ligge dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at det utstyret tilfredsstiller kravene. EF-typegodkjenningsmerket skal være umulig å fjerne og lett leselig.

Reglene ble innført i 2005, og fram til 25. mai 2007 kunne Statens vegvesens trafikkstasjoner godkjenne utstyr som ikke var i tråd med regelverket. Fikk du ditt utstyr godkjent skal du ha bekreftelsen fra trafikkstasjonen liggende sammen med vognkortet og vise denne ved kontroll.

Hvis din Toyota forhandler, EU kontrollør eller lokale Biltilsyns stasjon sier noe annet, har de ikke peiling på hva de snakker om.

MVh Norseman
Bra inlägg, det verkar som du har koll på detta.

Jag går i tankarna med att montera en sådan här på bilen: Sahara-bar. Är det möjligt att få den godkänd hos Biltilsynet?

I Sverige kallar man det winchfäste eller extraljushållare när man åker till Svensk Bilprovning ( Biltilsynets systerorganisation ) för den årliga kontrollen. Kanske funkar här oxå?

Tacksam för svar.
norseman
Innlegg: 210
Ble med: ons feb 09, 2011 10:50 am
Lokasjon: Sørlandet

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av norseman »

antakelig ikke dersom den ikke tilfrdstiller: Bøylene skal være i henhold til EU direktiv 2005/66/EC.
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av jonwib »

Menar att den är TUV godkänd. Räcker det tro?
bergen77
Innlegg: 457
Ble med: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Godkjenning av bøyle fra 2006

Innlegg av bergen77 »

Norseman, har du kopi av Vegvesenet sin veiledning, fant ikke det på linken din lenger. Har selvsagt fått problemer med bøylen når jeg skulle godkjenne baksetene mine.
Edit: Ser nå at det var snakk om de nye bøylene som ikke trengte å stå i vognkortet. Så jeg må vel bare krype til korset å få montert den nye bøylen min.
LC120GX 2007
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»