Stereoanlegg (1DIN) med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i GX (med Navigasjon) Beat-Sonic MVA-81

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

kin
Sted: Sem,Tønsberg

Stereoanlegg (1DIN) med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i GX (med Navigasjon) Beat-Sonic MVA-81

Legg inn av kin » lør jul 16, 2016 9:25 pm

Beat-Sonic MVA-81 1-DIN kit til Land Cruiser 120 m/navi 2003 - 2006 ( passer antagelig fra 2007-2009 modeller også)

Dette kabel settet fra BeatSonic i Japan gjør det mulig å bytte ut den originale 1Din radio/kasettspilleren i LC 120 med en moderne 1DIN Radio med alle funksjoner slik som: CD-Spiller, DAB+ Radio, Bluetooth, Handsfree Telefon, Musikk streaming ,USB, AUX o.s.v.
Navigasjon med tale skal vist fungere som normalt etter montering men cd-skifter vil ikke lenger virke, men CD-spiller er det jo på den nye radioen du monterer.
adapter-mva-81.gif
Beat- Sonic MVA-81
adapter-mva-81.gif (19.6 kiB) Vist 10949 ganger
Innformasjon om Adapteret Beat-Sonic MVA-81 PREMIUM og forhandlere finnes hos Importøren AutoHiFi:
http://www.autohifi.no/Bilmerke-tilbeh% ... 0000018356 eller hos en av forhandlerene: https://bilradiospes.no/produkter/mva-81

Produsenten sine nettsider :
http://www.beatsonic.co.jp/adapter/mva/mva-81.php (oversett med google)
http://www.beatsonicusa.com/beat-sonic-mva-81.html
http://www.world-beatsonic.com/audio_adapters/mva-81/

Kundevurdering av Beat-Sonic MVA-81 adapter i en 2003-2009 Lexus GX 470 (Land Cuiser 120) med fabrikk navigasjon (USA)
Se YouTube: https://youtu.be/igjyDPlZnL0

PS! Land Cruiser 120 i Norge er i utgangspunktet samme bil som Land Cruiser Prado og Lexus GX 470 selv om det er enkelte små forskjeller.
MVA-81_Prado.jpg
MVA-81_Prado.jpg (1.03 MiB) Vist 8956 ganger
Veiledninger:
Monteringsveiledning:
LC 120 2002-2009 Monterings veiledning BeatSonic mva81.pdf
LC 120 2002-2009 Monterings veiledning Beat-Sonic mva81
(282.34 kiB) Lastet ned 132 ganger
VIKTIG å gjøre før montering:
MVA-81_Installation_Tip.pdf
MVA-81 Installation Tips
(417.06 kiB) Lastet ned 91 ganger
Installasjons Tips MVA-81 (Ta deg tid til å lese dette før du utfører installasjonen)
1. Før du fjerner OEM-hovedenhet, må du kontrollere at fader-, balanse-, bas- og diskantnivåene er på
sentrum / nøytral eller "0" på OEM-hovedenheten. Hvis dette ikke utføres riktig, kan det hende du får
problemer med volum eller fader under eller etter installasjonen.
2. Før du fjerner OEM-hovedenheten, stiller du volumet på OEM-hovedenheten til 50%. Hvis dette ikke er gjøres, kan du oppleve svak lyd, ingen lyd eller forvrengning etter installasjon.
3. Fabrikkforsterkeren lagrer fader, balanse og volumoppsett. Vennligst sett opp i henhold til
til ovennevnte anbefalinger før du fjerner OEM-hovedenheten.

Monteringsveiledning i bilder:
MVA-81 Manual 1.PNG
MVA-81 Manual 1.PNG (204.18 kiB) Vist 6231 ganger
MVA-81 Manual 2.PNG
MVA-81 Manual 2.PNG (143.7 kiB) Vist 6231 ganger
MVA-81 Manual 3.PNG
MVA-81 Manual 3.PNG (147.37 kiB) Vist 6231 ganger
MVA-81 Manual 4.PNG
MVA-81 Manual 4.PNG (145.37 kiB) Vist 6231 ganger
MVA-81 Manual 5.PNG
MVA-81 Manual 5.PNG (96.84 kiB) Vist 6231 ganger
Diverse Bilder:
img60642738.jpg
img60642738.jpg (45.84 kiB) Vist 10949 ganger
Kenwood KDC-X7000DAB.PNG
Kenwood KDC-X7000DAB.PNG (115.19 kiB) Vist 6220 ganger
MVA-81.PNG
MVA-81.PNG (384.72 kiB) Vist 6219 ganger
Kenwood_KDC_BT700DAB_1.jpg
Eksempel på Ny 1DIN Spiller
Kenwood_KDC_BT700DAB_1.jpg (80.64 kiB) Vist 10949 ganger
pioneer avhz7000dab.jpg
pioneer avh z7000dab
pioneer avhz7000dab.jpg (8.57 kiB) Vist 7500 ganger
20140718_654227.jpg
20140718_654227.jpg (74.03 kiB) Vist 10273 ganger
Sist redigert av kin den tir des 19, 2017 5:02 pm, redigert 27 ganger totalt.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: 1DIN Radio med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i bil med original Navigasjon!

Legg inn av JanP » lør jul 16, 2016 10:20 pm

Ble dobbelpost, sorry.
Sist redigert av JanP den lør jul 16, 2016 10:48 pm, redigert 1 gang totalt.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

JanP

Re: 1DIN Radio med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i bil med original Navigasjon!

Legg inn av JanP » lør jul 16, 2016 10:47 pm

Dette blir en dyr løsning. Ca 2000 for settet + frakt og moms. Så kommer spilleren, samt at du mister CD-skifter. Ikke optimalt, og ikke billig. Og antenne kommer uansett til uansett løsning. Og husk at det er 50 Ohm som gjelder på DAB, og ikke 75 ohm som FM-radioen bruker. Med feil impedans så blir det ikke god DAB-løsning.

På den løsningen som er (nesten klar softwaremessig) så kommer den til å koste ca 4500 ferdig montert, om jeg husker rett. Den benytter MD (minidiscinngang) som var stort i Japan for noen år siden. Ikke mange vet at den er forberedt for MD, men det er den altså.

Jeg har montert en Tiny C5 i påvente av den endelige løsningen. Og den sender på FM. Og lyden er tålelig bra. Har bestillt en skikkelig antenne fra Tyske Antennsysteme: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... enne-pakke
Tiny skal brukes i campingvogna senere.

Dyr antenneløsning men nødvendig om en skal ha topp mottak. Forsterker og Fakratilkobling, med overgang til SMB som er på Tiny. Antennen skal monteres på bakre del av bilens rails, så kablene og forsterker blir brukt til Toyotas løsning. Vet ikke hvilken plugg den benytter, har glemt å spørre. Men Fakra eller SMB er ingen problem, det finnes ev. overganger. Toyotas system har neppe takantenne, her ikke spurt om det heller. Innvendig antenne på ruta er bare å glemme. Prøvde det sist helg fra Trondeim til Folldal, deretter ned til Ringebu og Dombås og hjem. Ble mye utfall med liten antenne i ruta, noe som jeg var klar over også før avreise.

Har du den store navigasjonen så vil jeg si at dette du linker til blir dyrt. Tiny gir bra lyd som nødløsning pr i dag, og siden jeg reiser til Tyskland om 1 uke så tenkte jeg å bruke Tiny der også, siden DAB er bra utbygd der. Med en radioapp på mobilen (Radio Norway) så kobles den mot Tiny C5 via hodetelefonuttaket på S7 Edge, og streamer norske radiokanaler via Tiny C5 til LC's radio. Nå går det litt data ved streaming men øker til Telias største med 40GB/mnd før avreise.

Snart er Toyotas løsning ferdig. Den er i slag, men det er noe med Blåtann som ikke er ferdig. De som jobber med det er her i Trondheim, så det er kort vei til kilden. Og testpersonen (en av de) er eier av en 120 og er verksmester.

Slik fungerer det i dag inntil ny løsning er klar:
Tiny_C5.jpg
Tiny_C5.jpg (395.62 kiB) Vist 10936 ganger

kin

Legg inn av kin » søn jul 17, 2016 9:22 pm

Jeg har hørt om den nye DAB løsningen som det jobbes med og er spendt på om den har flere funksjoner enn DAB, det snakkes om Bluetooth men er ikke sikker på hva det innebærer. Håper også at denne løsningen er montert skjult slik at man slipper å ha utstyr festet på dashbord/konsoll (en enkel styreenhet er akseptabelt). Er det noen som vet hvem som er produsent av utstyret som skal leveres?

Uansett tror jeg løsningen jeg nevnte (i første post) med Kabel sett fra Beat-Sonic i kombinasjon med en ny moderne radio med alle funksjoner integrert også ville være en god løsning for de som ønsker et ryddig dashbord og en enkelt betjening av alle funksjoner. Vil tippe at denne løsningen kommer på ca. 6000.- pluss montering noe som ikke er billig men kanskje heller ikke veldig mye i forhold til hvor mye penger mange bruker på stereo anlegg i bilen sin.
Siden en Ny radio kun koster 1800-3500.- og kabel settet til Beat-Sonic alene fort kommer på 3500.- med frakt og Mva., ville det vært fint å finne ett annet kabel sett, som gjør samme jobben som det BEAT-Sonic leverer men til en rimeligere pris. (bare å google i vei, den som har lyst!)

At funksjonen for CD-skifter faller bort blir vel neppe noe savn side den nye radioen eventuelt vil ha CD spiller

Oppdatert 28/12-16:
Har vært i kontakt med BeatSonic i Japan, de kan sende MVA-81 direkte til Norge med DHL:
MVA-81:28,000 JPY + 2,800 JPY shipping to Norway (DHL)./Total: 30,800 JPY (approx. 2,280 NOK)
Moms og Tollgebyr kommer da i tillegg .
Kontakt Skjema :http://www.world-beatsonic.com/enquire/?model=MVA-81
Sist redigert av kin den ons des 28, 2016 11:16 am, redigert 1 gang totalt.

JanP

Legg inn av JanP » søn jul 17, 2016 10:00 pm

Monteres skjult og med Blåtann. Med Blåtann kan du koble til mobil f.eks. Kommer opp som MD etter det jeg vet. Hva som kan kobles til av ev. AUX eller lignende vet jeg ikke. Litt risky å kjøpe en så dyr kabelsats og ikke få det til å virke. Litt tryggere å se hva Toyota kommer opp med. Takantennen jeg har bestillt er for både FM og DAB. Den innebygde i siderutene er det ikke mye nytte i når det er ugunstig terreng.

Tar litt tid før jeg er hjemme, så avvent litt. Min nødløsning er bare for å få DAB og teste litt. Skal monteres i campingvogna etterhvert.

kin

Legg inn av kin » man jul 18, 2016 11:00 am

Her er det en med en Lexus GX470 som har montert ny radio og flyttet den originale radioen til hanskerommet (fjernet CD-skifter) for at navigasjon skjermen fortsatt skal fungere, deretter har han lagt opp nye kabler til høyttalere. Her er det ikke brukt kabel sett, kanskje ikke den beste løsningen men alt er mulig..
Les mer i kommentarene under video: https://youtu.be/-jXYjbNl6ZM

[youtube]https://youtu.be/-jXYjbNl6ZM[/youtube]

friskey

Legg inn av friskey » man jul 18, 2016 3:21 pm

Heia... Har vel sport om det en gang tidligere men... Er det ikke mulig å bare få tak i originalt klimapanel til VX ? Og så sette inn en dobbel din spiller? Så har man alt på en plass også må det jo vere mulig at det jbl anlegge fungerer ? For det er vel bare en skjult forsterker en plass??

kin

Legg inn av kin » man jul 18, 2016 4:08 pm

Jo det er mulig å få tak i brukte og sikkert ny originalt klimapanel til VX (uten Navigasjon) , men problemet er at kablene/kontakten til klima anlegget i dashbordet er forskjellig på biler med original Navigasjon og de som har separat kontroll av klima anlegg. Dette gjør at man da sannsynligvis må demontere dashbordet å bytte flere kabler. Kan ikke bekrefte dette, men har lest det i flere poster funnet via google.

Så for de som har lyst er det bare å fortsette jakten på gode løsninger for montering av 2 Din eller 1 DIN stereo i LC 120 GX med original Navigasjon.

kin

Re: Stereoanlegg (1DIN) med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i GX (med Navigasjon)

Legg inn av kin » ons des 28, 2016 4:34 pm

BeatSonic i Japan kan sende MVA-81 direkte til Norge med DHL:

Kontakt Skjema :http://www.world-beatsonic.com/enquire/?model=MVA-81

Passer til biler produsert 10/2002 til 08/2006 med DVD Navigasjon som vist på bilde.
adapter-mva-81.gif
adapter-mva-81.gif (19.6 kiB) Vist 10376 ganger
img60642738.jpg
img60642738.jpg (45.84 kiB) Vist 10376 ganger
Sist redigert av kin den søn jan 01, 2017 9:56 pm, redigert 1 gang totalt.

JanP

Re: Stereoanlegg (1DIN) med DAB+, USB, AUX, Bluetooth Handsfree, Musikk Streaming i GX (med Navigasjon)

Legg inn av JanP » tor des 29, 2016 10:56 am

Det bildet du har lagt ved er bare et Photoshopbilde, det er ikke en installert radio dette...

Du får kjøpe det og prøve det ut og se om det holder hva det lover. Og så får vi høre hvordan det gikk.

kin

Legg inn av kin » tor des 29, 2016 4:49 pm

[quote="JanP"]Det bildet du har lagt ved er bare et Photoshopbilde, det er ikke en installert radio dette...

Jo jeg tror nok den er installert, har funnet et par bilder til som viser hvordan det blir sende ut.!
For de som ønsker en ryddig løsning er nok dette en fin løsning.

Det følger også med 2 stk side avstands stykker (montering sett) sammen med MVA-81 Kabelsettet.
Radio.PNG
Radio.PNG (133.72 kiB) Vist 10283 ganger
20140718_654227.jpg
20140718_654227.jpg (74.03 kiB) Vist 10273 ganger

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » fre jan 20, 2017 1:36 am

Er det noen som har forsøkt eller vet om noe slikt duger til TLC 120 med integrert Navi 2006 modell? Jeg har ikke rattstyring, men det jeg f.eks. observerer er at knappene jeg nå har på undersiden inkluderer klimakontroll, men ser ikke samme mulighet her? Kan en ordne styring av dette på en annen måte?

https://www.aliexpress.com/item/Ownice- ... 0.0.VojH9D

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » man feb 06, 2017 10:17 pm

Hva er status nå på denne integrerte løsningen fra Toyota som det nevnes tidlig i tråden her?

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » ons feb 08, 2017 1:08 pm

kin skrev:
JanP skrev:Det bildet du har lagt ved er bare et Photoshopbilde, det er ikke en installert radio dette...

Jo jeg tror nok den er installert, har funnet et par bilder til som viser hvordan det blir sende ut.!
For de som ønsker en ryddig løsning er nok dette en fin løsning.

Det følger også med 2 stk side avstands stykker (montering sett) sammen med MVA-81 Kabelsettet.

Radio.PNG
20140718_654227.jpg
Har du montert dette settet med ny 1 DIN spiller og kan dele noen erfaringer? Er det mulig evt. å droppe spesial settet og bare bytte ut 1 DIN spilleren (og forsake integreringen mot navi display)?

En på lokale verkstedet mente at det peneste, enkleste og rimeligste(?) kanskje ville være bare å bytte denne spilleren og evt. la den leve selvstendig som radio/cd spiller om den ikke kan integreres mot navi. Men om det lar seg gjøre vet jeg ikke da jeg er helt ukjent med bil radio/navi elektronikk.

JanP

Legg inn av JanP » tor feb 09, 2017 4:43 pm

Da er det ovennevnte kabelsett (snart) å få kjøpt her i Norge:

"Hello Jan,

Thank you for your enquiry for the MVA-81 Audio Adapter Kit. 
The MVA-81 is compatible with 120 series Toyota Land Cruiser Prado with EMV touch screen DVD navigation and 9 speaker sound system. 
This product will soon be available for purchase from our newly appointed Norwegian distributor AutoHiFi. 
I will ask for a sales representative to contact you soon.

Best Regards,

-- Hendrik Wildy
Beat-Sonic Co. Ltd.
472-5 Koushin, Fujieda, Nisshin,
Aichi 470-0112, JAPAN."

Autohifi holder til i Trondheim, og det var de jeg var innom for å opplysninger om Dension's gateway og DAB-adapter som jeg monterte i høst.
Nå vil jeg anbefale alle å se og vente på dette. Jeg skal komme med mere info når jeg får snakket med de. Og en av de er også en (tidligere?) LC-eier 8) , etter det jeg husker.

http://www.autohifi.no/Produkter?width= ... okie=false

kin

Legg inn av kin » tor feb 09, 2017 10:15 pm

[quote="JanP"]Da er det ovennevnte kabelsett (snart) å få kjøpt her i Norge:

Så bra, det skyldes nok at jeg tipset Alf-Morten Engvik på AutoHiFi om Beat-Sonic for en stund siden, AutoHiFi tok da kontakt med Beat-Sonic for å se på mulighetene leveranse i Norge. :D

Tror dette blir en god løsning for Land Cruiser 120.
Sist redigert av kin den fre feb 10, 2017 8:07 pm, redigert 1 gang totalt.

kols
Sted: Bergen, Nyborg

Legg inn av kols » tor feb 09, 2017 10:16 pm

Kan nevne at jeg har bestilt dette settet fra Japan bare for å prøve. Har gått snart en mnd så regner med det kommer straks i postkassen. Min personlige mening er at dette er den eneste brukbare metoden for oss med org.navi, vel og merke vist det fungerer. Kan ligge ut info her når jeg har fått settet og testet det vist det er av interesse.

Sent from my iPhone using Tapatalk
LC 120 2005 GX

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » fre feb 10, 2017 7:53 am

Det er absolutt av interesse!Nå er det ikke lenge før jeg må stå for underholdningen i bilen selv hvis jeg ikke foretar meg noe på radiofronten.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

JanP

Legg inn av JanP » lør feb 11, 2017 9:46 pm

Hei Jan

"De fleste av løsningene til Beatsonic vil være å finne hos de fleste av våre forhandlere innen kort tid :)
http://www.autohifi.no/Forhandlere"

Alf Morten Engvik
Product manager

DeVerSion

Legg inn av DeVerSion » tir feb 28, 2017 12:36 pm

Hei. Noe mer oppdatert info rundt dette adapteret. Har AutoHifi på dette på lager? Erfaringer?

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»