Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
rikhardt
Innlegg: 9
Ble med: tor nov 03, 2011 8:40 pm

Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Innlegg av rikhardt »

Har en LC 120 AT37. Den ene fjæra mi har knekt, så jeg må bytte ut disse. Har kjøpt både fjærene og dempere samt skålene på toppen i tillegg så har jeg kjøpt boltene til innfesting av demper og muttere til de tre boltene i skålene. Toyota skulle bytte delene for meg, men vi oppdaget at jeg trengte lengre bolter i skålene da de som sitter der er for korte til å gå gjennom gummiplata som er med på å heve den litt på fjæringen. Dette får jeg tak i hos Arctic Trucks skulle jeg tro, men jeg ble også fortalt at de vistnok måtte ned med nedre bærebru for å få skiftet fjærer og dempere. Er det riktig at dette må ned for å gjøre denne jobben? Regner med at jeg da i tilfelle må basere meg på utskifting av både foringer og bolter m.m. i innfestingen til nedre bærebru da dette trolig sitter dønn fast etter 217000km.
Pga- dette ble jeg forespeilet en heldags jobb samt ennå flere deler, så da begynner arbeidspengene de skal ha å bli såpass mye at jeg vurderer å gjøre jobben selv. Kan jo kjøpe meg et fjærklemme sett som klarer disse fjærene å ennå spare 7-8000,- ved å gjøre det selv, så da blir det trolig til at jeg skrur selv denne gangen.
Hvis det er noen som har erfaring med utskifting av fjærer og dempere foran så blir jeg veldig glad for en liten veiledning / instruks på hvordan dette gjøres, eller om noen har en link til en instruksjonsside eller video som viser prosessen. Er det noe jeg må passe på i forhold til montering av Tems styringen som monteres på toppen av demperen, eller det det bare å sette den rett på også fungerer det som det skal?
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Innlegg av JanP »

Hei.

Dette blir visst en omfattende jobb.
Kan ikke komme med råd om løsning, men NLCK disponerer fjærklemmer. De står til disposisjon for betalende medlemmer av NLCK. Jeg tror Jon Viberg kjøpte inn dette for oss i fjor. Nå er det ferie, men jeg skal se om jeg finner ut av det.

Skiftet på en vanlig 120, men da med fjærer og dempere. Måtte ikke ned med bærebrua den gang. Men stab-staget måtte av. Og da skiftet jeg foringer samtidig. Det kostet ikke mange kronene.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
rikhardt
Innlegg: 9
Ble med: tor nov 03, 2011 8:40 pm

Re: Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Innlegg av rikhardt »

Takk for informasjon JanP, vet ikke om det er store forskjellen i innfesting med eller uten tems foran. Er en styringsboks på toppen av demperen med tems, demperen sitter inni fjæra, men det gjør den vel ellers også?
Så da skulle det vel være mulig å få dette fra hverandre og sammen igjen uten å røre bærebrua.
At stabstaget må av burde være helt greit tenker jeg. Er vel ikke nødvendig med firehjulskontroll etterpå så lenge man ikke skrur på bærebrua, eller tar jeg feil?
Fjærklemme sett kan jo være greit å ha til senere også, så jeg kjøper nok et litt dyrere sett fra biltema tenker jeg. Det burde klare jobben etter hva jeg har forstått på andre.
Hvis det er andre som har noen flere tips å komme med så mottas de med takk :-)
neivelda
Innlegg: 224
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Innlegg av neivelda »

Byttet fjærene og demperne foran på min med TEMS. Disponerer bare vanlig handverktøy og standard fjærklemmer.
Kan ikke huske alt, men var ikke noen voldsom jobb.
Det eneste jeg ble plaget med var selve Tems sensoren. Den sitter fast med to umbrakoskruer. Selve sensoren er i plast, men det er stålforinger i boltehullene. Skruene hadde rustet fast i stålforingene slik at jeg delvis ødela en sensor. Anbefaler deg å spraye med et eller annet rustløsende flere dager før planlagt skruing.
pk
Innlegg: 220
Ble med: ons mar 10, 2010 10:29 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte fjærer og dempere foran på LC120 m/Tems

Innlegg av pk »

Hei. Byttet fjører på min LC120 når jeg hadde den. Enkleste er å kappe hodet av umbrakoskruene som fester tems sensorene, da unngår du å ødelegge sensoren. Jeg hadde bare av stabstaget. Litt knotete å demper og fjær på plass, men det gikk fint.

Har også de største fjærklemmene fra Biltema, de er sikrest å bruke med tanke på de forsterkede fjærene du har. Hvis du bor i Oslo-området så kan de lånes for noen hundrelapper.

Hilsen

PK
2010 LC150VX 33"

x04 LC120 GX 8 seter
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»