Side 1 av 1

TEMS eller AHC?

Postet: søn jan 28, 2018 10:28 pm
av fossace
Hei.

Helt ny på forumet. men trenger virkelig litt hjelp her nå.

Sitter på en båt på utenriksfart , da jeg får melding om att LC til dama har "falt" sammen der bak .
Dette er en LC 120. 2004 mod.
Hun var innom ett verksetd å fikk overslag på 50k i kostnader.

Belg, kompressor, føler, slange++

Festene har nok rustet av , og alt forsvant her i snøstormen.
Har aldri sett på dette systemet før , men har prøvd å lest meg litt opp , skal bestille deler selv .

Første spørsmål .
Tror jeg blander litt TEMS og AHC , etter som jeg har lest , så er det ett rent luft anlegg på LC 120 (TEMS)
og ikke ett anlegg med væske . stemmer dette?

Håper virkelig på litt hjelp her :)

Re: TEMS eller AHC?

Postet: søn jan 28, 2018 10:41 pm
av matsras
Huff, har samme bil og har biln inne til utbedring nå. Dem sku bynne med å bytte ut kompressor(24000,- + jobb.)(ebay 3-600 dollar + frakt) men regne med belgan åg blir tadd og dem kosta vel 3200,- + jobb, så overslaget du har fådd høres rett ut med tanke på prisan eg har fådd...

Ja, er et rent luftanlegg på disse. De bytta vel til væske anlegg på senere modeller, etter 2009 tror jeg?..?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: TEMS eller AHC?

Postet: søn jan 28, 2018 10:49 pm
av JanP
Det er luftbelger, ja. Men 50 lapper er svindyrt. Finnes sikkert noe som kan gjøre rep mye billigere. AHC/hydraulikk finnes bl. annet på 100-serien.

Et godt råd: lei en rimelig bil, til du er hjemme igjen. Eller er det for lang tid til du er hjemme? Prøv å google, og følg med i tråden her så er det kanskje noen som kommer med tips om et rimelig sted å få dette gjort. Og at alt dette kræsjer samtidig; det er helt usannsynlig. Kanksje kompressor bare. Men sjekk om det er noe luftlekkasje, kanskje er det så enkelt. Tvilsomt kanskje, men verdt å sjekke. Og for all del ikke sett det bort til et verksted som vil skifte alt, det er neppe nødvendig.

Lei en bil for en ukes tid ihvertfall, slik at du/dere får kjøpt dere tid.

Re: TEMS eller AHC?

Postet: søn jan 28, 2018 11:11 pm
av fossace
Hei.

Supert å få svar så raskt :D

Bil-lån har gått i orden , er over gjennomsnittet på mekanikk så tenkte å fikse selv ja.

Men starter litt på bar bakke når jeg ikke har vært borti disse systemene før , og på div googling har jeg blitt litt "lurt" av væske anlegg og anlegg til 100.

Vet ikke helt hva som har skjedd , men mangler vist komoressor , føler og belg på Høyre side. Rediger: Ja du sier noe der , de sa att vi måtte ha disse delene , men ikke att de manglet nei , stussel litt selv å. Skal få dama til å ta noen bilder tror jeg :)

Kommer til å kjøpe føler på Venstre også , da jeg leser att denne er utsatt for rust pga salt.

Har så smått begynt å finne deler på div nettsider .
Er på toyodiy.com å ser litt.

Men også på andre nettsider.Noen tips?

Virker helt ok å finne de store komponentene , men regner med att alt av luftslanger og ledningsnett har skade der bak også.
Der finner jeg ikke mye info.

Noen som vet av tegninger , så jeg kan se hvordan dette ser ut i det virkelige liv?
Går ledningsnettet fra sensorene via komopressor , eller direkte til ECU , for så å gå tilbake til komp?
Sånne ting jeg trenger å lese meg opp på nå :)

Ikke merkeverksted dette , de har sikkert ringt til Toyota , og plusset på en del arb timer .
Ser att komp fra Toyota koster rundt 25 lapper?? hvordan er dette mulig? Vannvitige til priser.

Re: TEMS eller AHC?

Postet: man jan 29, 2018 7:10 am
av superhansen
Du kan også se på japanparts.eu for å finne delennummer og informasjon.Sjekk priser og bestill fra Amayama eller partsoq evt EBay om du finner.Har du tilgang på Techstream(Toyotas diagnose verktøy)?Det kan sikkert være lurt å ha,finner det på EBay.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Re: TEMS eller AHC?

Postet: man jan 29, 2018 8:05 am
av KjellOlsen
Er vel flere her som har byttet denne kompressoren før. Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig å ha en "orginalkompressor"? Eller kan en hvilken som helst 12 volt kompressor gjøre jobben? Er det noe spesielt med orginalen som en vanlig kompressor ikke klarer?

Re: TEMS eller AHC?

Postet: man jan 29, 2018 11:41 pm
av gravedigger
Ligger presser ute på finn til godt under 10 laxer. Original? Sikkert ikke.

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Re: TEMS eller AHC?

Postet: tir jan 30, 2018 1:31 am
av fossace
Finner Firestone kompressorer fra Statene som passer Land cuiser .
Starter fra 60$ , den er nok litt spoky , men Firestone til 1700,- og 3000,- som erstatter kompressorer på delenummer virker helt greie , på bildet ihverfall.

Også funnet høydemåler på Carid.com for ca 1500,-

Nå har jeg kommet litt lengre med mitt spørsmål , og som JanP mistenkte,
att det hørtest litt rart ut att alt skulle ha blitt borte ,
siste nytt er att kompressor og belg fortsatt befinner seg på bilen , men høyre føler er borte , like så en luftslange skadet/borte.

Kan denne luftslangen skadet noe på toppen av luft-belgen når den ble revet av?
Regner med det er en "standar" luft kobling på toppen ,sånn som du bare dytter inn slangen i.
Er denne "fittingen" utbyttbar vist det er skadet i dette området?

" superhansen" takk for tips til web sider. Diagnose verktøy er sikkert smart ja , men er det bare en høydeføler på en side ,
skal det vel være mulig å juster denne inn med avlesning av Ohm med ett multimeter .
Eller trenger dette systemet å bli "reset" når det skal startes opp igjenn?

Nå virker ikke alt riktig så svart lengre :)

Skal være mulig å komme langt under de 50k som verkstedet skulle ha i hvertfall ,
så sant att det ikke er noe mere med ledningsnett/ECU....
men alt virket før .......

Re: TEMS eller AHC?

Postet: tir jan 30, 2018 10:15 am
av JanP
Kan ikke si så mye om det siste du lurer på, men generellt er det fornuftig det som du tenker: skifte føler på begge sider er lurt.
Og et tips, som jeg alltid pleier å gjøre før parkering i garasje: høytrykksspyler med muligheter for å vinkle dyse inntil 90 gr. Spyler etter kjøring på saltveier før parkering, ikke bare siden på bilen men også under karosseriet de jeg vet at dritten samler seg, og rengjøre der sensorer sitter. Etterpå en kort tur i gata for å varme opp skivene slik at det ikke sitter vann som gjør at rusten fester seg før bilen parkerer i garasjen.

Mulig jeg er et petimeter, men på min 120 blåste jeg alltid rent for vann under de dekslene rundt takrailsene. Der ligger det alltid vann under. Og løsne gummilista rundt bakdøra, på karosseriet. Den kan du bare dra opp fra skjøten på midten nederst og rengjøre godt, og ev, spraye på noe vannavvisende slik at fukta ikke blir stående.
Og ta opp hengerkontakten og rengjør denne, ev bytt den ut. Det er skrevet mye om dette på forumet, fukt lager kortslutning og gir deg feilmeldinger. Jeg byttet til 13-polt, men la ikke opp flere ledninger til de siste kontaktene, flyttet bare over 1-7. Men kjøp riktig kontakt som legger over tåkelys til henger, hvis du vil gjøre dette. Og jeg fylte opp med hvit vaselin i tomrommet, og boret et lite hull i nerkant for å drenere fukt som ev. kom inn i kontakten. Og så vinklet jeg den litt nedover også.
Spylte også rent plastedekslene nederst på dørene, de samler seg mye dritt bak der. Og bruk penger på understellsbehandling, rusten er der om ikke bilen har blit tatt før første vinter. Rengjøring av ramme med krypslange er også greitt å gjøre, søk litt på forumet så finner du mere info.

Re: TEMS eller AHC?

Postet: tir jan 30, 2018 11:43 pm
av fossace
Takk for mange gode tips JanP :)

Skal gå over hele bilen når jeg kommer hjem , først fikse Tem problematikken.

Tektylering skal gjørest iløpet av sommeren , både inn og utvendig av ramme/kanaler.

Kan ta noen bilder å legge opp , når jeg begynner å reparere på føler evt komp / belg om ønskelig.

Kommer tilbake og rådfører meg med delenummer før bestilling , kjekt å få rett del i postkassen første gang :)